PDA

View Full Version : Preamp buizen!



dr.distortion
21 september 2007, 11:27
Sinds een klein jaartje speel ik op een Peavey Valveking 112 Combo. In eerste instantie, thuis, klonk alles prima. Lekker clean, leuke scheur. Helaas, in bandformaat schoot deze toch te kort. Open combo, weinig druk, schel en als ik de gain open gooide werd het nogal compressed / fizzy.
Hierop besloot ik om mijn 212 cab eronder te gooien, "oude" speakers verkocht (celestion V30) omdat deze niet matchen qua ohmage met de versterker en er Eminence the Governors ingezet...dit scheelde al een pak, echter had ik altijd het gevoel gehouden dat het "ok" klonk, dat het veel beter kon.

Waar zit dan de truuk? Ik ging op zoek naar info via dit en andere forums, reviews etc. en ik besloot om te gaan stoeien met de preamp buisjes. Origineel zaten hier EH 12AX7 buizen in. Na een gesprek met een verkoper van de lokale gitaarzaak in Heerlen kreeg ik twee Mesa 12AX7 mee. Deze uitgeprobeerd en jawel....clean klonk ietsje ronder, mooiere balans. Scheur was meer open, ietsje vetter en high gain werd beter bruikbaar. Ook was de "gain boost" setting uit te zetten zonder dat het doods klonk. Voorheen was dit een totaal doelloos ding, zonder gainboost was er scheur, echter klonk niet lekker, zoals eerder gezegd doods.
Door deze twee buisjes te vervangen kreeg ik het gevoel van "er is meer"...Chris Winsemius per mail gevraagd hoe & wat, hij gaf me het advies: stoei wat met verschillende merken op V1 en V2. In eerste instantie, via tests van 12AX7's een JJ gekocht en deze uitgeprobeerd. Mwa, het geluid schoot er iets mee op, maar niet duidelijk. TE subtiel zeg maar, in de tests viel me echter op dat de NOS buisjes toch de hoogste waarderingen kregen, dus weer verder zoeken...Op een gegeven moment zag ik in de sig van onze Mitch dat hij allerhande 12AX7's NOSjes over had, dus hem ge-pm-ed. Na wat mailwisseling heb ik op basis van zijn bevindingen een Siemens 12AX7 gekocht van hem. Deze gisteren ontvangen en holy crack! Het geluid is vooral breder, duidelijker, veel mooier en oh zoveel meer ballen! Scheur is gewoon bruut en in alle gainstanden bruikbaar, van lichte overdrive tot brute scheur gewoon klasse. Helaas ging mijn stiefdochtertje gisteren vroeg slapen en moest ik kappen, maar was het liefste doorgegaan tot vanmorgen vroeg met rammen en jengelen :cooler:

De zin van dit topic en daarbij een vraag aan jullie allen: Wie heeft dit zelf al eerder gedaan, een amp gekocht en na verloop van tijd toch twijfel gekregen en upgrades zoals andere speakers en voor/eindbuizen uitgevoerd en wat was het effekt?

Jimwoud
21 september 2007, 11:58
Heb je die siemens alleen in de V1?? Wat zit er in de rest?

bass blom
21 september 2007, 11:58
ik heb pas alles in mijn TSL60 vervangen met JJ.
hoorde niet gek veel verschil.

wel enorm veel verschil gaf even later de inwisseling van 2 212 kastjes met 65 en 70 speakers voor 1 4x12 met V30 :p

dr.distortion
21 september 2007, 12:01
In de rest (V2 en V3) zitten de Mesa buisjes. Ik wil overigens niet zeggen dat ik nu uitgespeeld ben, absoluut niet :D Maar ben heel erg benieuwd of ik veel voorgangers heb, en wat is je opgevallen / wat heb je weten te verbeteren?

provisus
21 september 2007, 12:05
Ik heb ook een tijdje getest met Nos buisjes, en ik vond ze allemaal waanzinnig klinken vooral de Telefunken Smoothplate ecc83 en de Mullard ecc83. Alleen het nadeel vond ik van de oude buisjes dat ze allemaal veel minder gain hebben dan de standaart tung sol buisje.

dr.distortion
21 september 2007, 12:11
Ik heb de Siemens nu in V1 en deze blijft :D de Mesa's in V2 & V3. Ik ben idd nog van plan om met Tung Sol en Shuguang te gaan testen, maar ook een NOSje op V2 sluit ik niet uit...

Mitch
22 september 2007, 12:44
... Alleen het nadeel vond ik van de oude buisjes dat ze allemaal veel minder gain hebben dan de standaart tung sol buisje.
Da's opvallend. Nou heb ik van de moderne productie nog geen ervaring met Tung Sol maar mijn ervaring is dat oude productie juist gemiddeld meer gain heeft, of op zijn minst meer dynamiek en een breder klankspectrum. Ik heb nog wat Siemens 12AT7 liggen die bijna evenveel gain gaven als een JJ12AX7 bijvoorbeeld.
Afijn, het blijft leuke materie en is ook weer een extra nuancering in het beoordelen van een specifieke versterker. Zoals speakers en gitaar een grote rol spelen zijn ook wel degelijk pre amp buisjes van grote invloed op de totale sound.