PDA

View Full Version : probleempje met hals



pieter-jan1
20 september 2007, 21:27
hallo allemaal, ik heb vandaag mijn gitaar mee naar school 'moeten' nemen, omdat ik na school gitaarles had en niemand mij kon brengen ... mja, die is dus mee in de bus en zo geweest, en dan nog ens een ganse dag op het secretariaat (weet ik veel hoe, en waar die gelegen heeft). Ik kom dus aan bij de les nu blijkt dus dat er iets los zit in de hals. (halspen dus) als ik speel zonder versterker is het zeer goed te horen (soort van trilling) maar als ik even aan de kop trek (en die zo hou) is het weg. wat kan ik hieraan doen, en doe ik het beter zelf of door iemand anders (winkel of zo) ? (ik weet dat je dit kan oplossen door vanboven op de kop die schroef vaster te zetten en zo, maar hoever en zo is dit dan ? omdat je anders je hals krom zet ... )

alvast bedankt :)



edit: ik heb nog steeds die jackson dx reverse :satisfie: :) :)

Mr.Fingers
20 september 2007, 21:30
Njaaah, een trussrod (die stang) zou niet zomaar los mogen komen hoor.

kan het niet zijn dat een van de stemsleutels losgeraakt is? en dat dat metalen busje waar ze in zitten aan het ratelen is?

Als het toch de pen blijkt te zijn, ga dan maar naar de winkel

Squier4ever
20 september 2007, 21:38
lijkt me ook BS dat je halspen los is...

je hebt hopelijk wel iets geleerd:

neem je gitaar altijd overal mee naar toe! ook op school.

pieter-jan1
20 september 2007, 21:38
Njaaah, een trussrod (die stang) zou niet zomaar los mogen komen hoor.

kan het niet zijn dat een van de stemsleutels losgeraakt is? en dat dat metalen busje waar ze in zitten aan het ratelen is?

Als het toch de pen blijkt te zijn, ga dan maar naar de winkel


ik heb de stemsleutels al gecheckt, is niks mis mee, zitten nog vast ... (heeft mijn leraar ook gecheckt). het geratel is vooral te horen 'in' de body (ik weet niet tot waar die 'trussrod' normaal komt, maar dit lijkt mij toch redelijk ver te zijn ...). kan zo een trussrod trouwens ook breken?


edit: als ik tegen de hals sla (zacht) hoor ik de trilling ook in de body

pieter-jan1
20 september 2007, 21:40
lijkt me ook BS dat je halspen los is...

je hebt hopelijk wel iets geleerd:

neem je gitaar altijd overal mee naar toe! ook op school.


inderdaad, maar ik denk dat ik die toch niet zo vlug meer mee ga nemen :satisfie:

Squier4ever
20 september 2007, 21:41
ik heb de stemsleutels al gecheckt, is niks mis mee, zitten nog vast ... (heeft mijn leraar ook gecheckt). het geratel is vooral te horen 'in' de body (ik weet niet tot waar die 'trussrod' normaal komt, maar dit lijkt mij toch redelijk ver te zijn ...). kan zo een trussrod trouwens ook breken?

kan wel maar je wilt de breekspanning van staal niet weten, zoveel haalt de rest van je hals nooit. kan je verzekeren dat het hout van je hals dan al lang door midden ligt. en de halspen zit alleen in de hals, dus als het geratel uit je body komt is er daar iets los, wss een draadje of een ander onbenullig iets.

Squier4ever
20 september 2007, 21:42
inderdaad, maar ik denk dat ik die toch niet zo vlug meer mee ga nemen :satisfie:

das ook onzin, gewoon dat ding meenemen, tis maar een jackson...

nee geintje, maar je kunt m best meenemen als je maar zorgt dat het ding de hele dag in je blikveld blijft....

interessander
20 september 2007, 21:44
En de veren van je tremolo, als die er op zit tenminste?

Squier4ever
20 september 2007, 21:47
En de veren van je tremolo, als die er op zit tenminste?

lijkt me ook sterk dat die los gaan na een ritje in de bus (net als een draadje btw) en een dagje op een kantoor (ondanks dat je zelf niet ziet wat er mee gebeurd)

ik heb in mn middelbare school periode ook altijd mn gitaar meegenomen en zelfs de hele dag op een kantoor gestald (van een natuurkunde leraar:o) nooit wat mis gegaan. mss heb je toch iets gedaan waar je gitaar niet zo goed tegenkan.

interessander
20 september 2007, 22:02
lijkt me ook sterk dat die los gaan na een ritje in de bus (net als een draadje btw) en een dagje op een kantoor (ondanks dat je zelf niet ziet wat er mee gebeurd)

ik heb in mn middelbare school periode ook altijd mn gitaar meegenomen en zelfs de hele dag op een kantoor gestald (van een natuurkunde leraar:o) nooit wat mis gegaan. mss heb je toch iets gedaan waar je gitaar niet zo goed tegenkan.

Lijkt me ook sterk, maar je zal het maar over het hoofd zien...

Squier4ever
20 september 2007, 22:03
Lijkt me ook sterk, maar je zal het maar over het hoofd zien...

hmm do I smell noobism?

pieter-jan1
20 september 2007, 22:03
En de veren van je tremolo, als die er op zit tenminste?

heb ik nog niet naar gekeken, ga ik morgen doen, maar als het veren of een draadje is, kan het dan zijn dat ik het ook hoor als ik speel of bv tegen de hals sla ?

Brent Ray Vaughan
20 september 2007, 22:27
Staat je hals nog recht? Heb mijn gitaar eens van de trap laten donderen... trussrod ook gebroken, niets aan het hout gezien enkel een knik in de hals. In mijn geval was het een akoestiche gitaar van Lag. Via lokaal muziekwinkeltje na een week een gloednieuwe gekregen.

In elk geval succes!

Antoon
20 september 2007, 22:44
Is inderdaad waarschijnlijk een los zittende halspen. Kan verschillende oorzaken hebben en zal je even naar moeten laten kijken. Breuk kan maar lijkt mij toch onwaarschijnlijk, (te) losse moer kan ook

Squier4ever
20 september 2007, 23:13
Is inderdaad waarschijnlijk een los zittende halspen. Kan verschillende oorzaken hebben en zal je even naar moeten laten kijken. Breuk kan maar lijkt mij toch onwaarschijnlijk, (te) losse moer kan ook

lijkt me echt bullshit sorry.

een halspen zit (als het goed is) over de hele lengte vastgelijmd. als die loskomt is er volgens mij echt serieus iets mis met je gitaar.

Antoon
20 september 2007, 23:56
Is een regelmatig voorkomende kwaal hoor. Let maar eens op als hij er mee naar een reparateur is geweest. Hoe kom je er bij dat een halspen vastgelijmd is?

Johannes
21 september 2007, 01:15
Check even of de moer aan het eind van de halspen los zit. Zo ja, dan draai je die met een imbus sleuteltje en slagje zodat ie net(!!!!!) niet meer los zit. Draai m niet(!!!!!!) te vast, of een paar slagen, dat gaat nl de vorm van je hals beinvloeden. Zit die moer niet los, dan zal het iets anders zijn en kun je beter even naar een gitaar winkel lopen voor wat advies.

Eko
21 september 2007, 07:52
Ga gewoon even naar lokale gitaarboer. Liefste degene die hem nieuw geleverd heeft. Even kijken kan geen kwaad. Als er echt iets mis is , zul je hem toch nodig hebben voor garantie o.i.d.
Zelfs als hij een klein bedrag rekent , wat hij je van te voren zal vertellen, is het nog altijd goedkoper dan doorspelen op een kapotte gitaar op den duur.

pieter-jan1
22 september 2007, 16:29
ok, ik heb dus even gekeken, en alles in de body (veren van tremelo, draadjes en zo) zit nog goed vast. zal dus aan de trussrod liggen. ik ga volgende week eens naar de gitaarboer gaan om t te laten fixe.


@ brent: hals staat nog recht ja, maakt alleen een raar geluid als ik er tegen sla of als ik speel.

Mr.Fingers
22 september 2007, 16:36
Kan fretbuzz ook? want je zegt, dat het alleen te horen is als je speelt...

pieter-jan1
22 september 2007, 17:53
Kan fretbuzz ook? want je zegt, dat het alleen te horen is als je speelt...

fretbuzz heb ik af en toe ook last van ja, alleen met dikke e snaar. maar in dit geval is het iets anders. het lijkt echt vanuit de onderkant van de neck/ bovenkant van de body te komen. (moet die afstand van snaren en neck eens aanpassen, dan is die buzz weg.)