Inloggen

View Full Version : MIDI problemen



willum
20 september 2007, 20:36
hoi iedereen,ik ben op zoek naar iemand die goed de weg weet in midi land.
ik zit namelijk met het volgende probleem,ik heb eeb roland gp 16 effektenbak
en wil hiermee een roland sampler ms-1 aansturen.
maar het probleem is dat de gp 16 program changes uitstuurd en dat de ms 1
alleen maar midi notes kan ontvangen.
is dit op te lossen en zo ja hoe.
william

Squier4ever
20 september 2007, 21:24
dit kun je beter in rack gear posten, dit gaat over zelfbouw (effecten en amps)

vinni
21 september 2007, 22:16
http://www.midisolutions.com/prodevp.htm#

Dit moet het wel doen....

Vinni

willum
24 september 2007, 16:31
dit zou het inderdaad moeten doen,
maar nu nog op zoek naar zo'n apparaat.
dus als iemand er nog een heeft liggen,mail me

de oorzaak is bekend nu nog het materiaal om het op te lossen.
william

piezo
24 september 2007, 18:03
http://www.midisolutions.com/prodevp.htm#

Dit moet het wel doen....

Vinni
Ik weet dat nog zo net niet, hoor. Wat bedoel je nou PRECIES met "aansturen", Willum? Wat wil je dat de sampler op commando gaat doen en wanneer?

willum
25 september 2007, 20:02
hoi piezo,even wat extra uitleg voor je zodat je beter begrijpt wat ik bedoel.

het zou met een event processor van midi solutions moeten werken,
ik heb zelfs al naar midi solution zelf een mailtje gestuurd en die komen ook met deze event processor aan zetten,
zo'n processor is programeerbaar en je kunt hem ook zo programmeren dat hij program changes omzet in midi notes.

ik wil mijn sampler gebruiken om bepaalde samples aan te sturen (af te spelen)
als we een live optreden doen,denk bv aan de bellen in hells bells bij ACDC,
korte introotjes en extar sound effects in bepaalde nummers,
dit zou moeten gebeuren op momenten dat ik dit wil ,onder het spelen,dus zal ik ze dmv een of andere footswitch moeten aansturen.

mocht je nog tips hebben hierover laat het dan graag even horen,alvast bedankt

piezo
26 september 2007, 00:56
Ik vroeg het zo nadrukkelijk omdat het nogal eens gebeurt dat vraagstellers te weinig weten om hun vraag goed te kunnen stellen en dan de verkeerde raad krijgen.

In dit geval was ik bang was dat je eigenlijk de sampler noot voor noot wilde aansturen met je gitaarspel. Dan heb je namelijk een pitch-to-MIDI convertor nodig, in de categorie gitaarsynthesizers.

Voor het kunnen afspelen van "eenmalige" dingen als een loop of geluidsfragment zal dat dingetje van MIDI Solutions wel voldoen. Al zit je dan wel vast aan een gelijktijdige program change op je GP-16.

Als alternatief kun je denken aan een losse MIDI controller. Als die voor voetbediening bedoeld zijn en ook note boodschappen kunnen versturen, zijn ze meestal groot en zwaar. Ik betwijfel of de kleine TC-electronic G-Minor MIDI note boodschappen kan versturen.

Met wat voorzichtigheid/aanpassing zou je echter een voor handbediening bedoelde kleine MIDI controller als footcontroller kunnen gebruiken, zoals de Behringer BCN44. Kost tegenwoordig 35 euro, kan iedere MIDI boodschap versturen, heeft 8 schakelaars (die net voldoende uit elkaar zitten om met je voet te kunnen bedienen) en kan zonder software geprogrammeeerd worden.

Ik wist trouwens niet dat er zo'n kleine MIDI message mapper bestond en dacht dat alleen het veel uitgebreidere Miditemp spul dat kon. Ik zal eens nagaan of het ook iets voor mij is.

willum
27 september 2007, 20:29
hoi piezo,
hartelijk bedankt voor je duidelijke uitleg en de tips,
jij snapt precies wat ik bedoel,
ik had inderdaad ook al gekeken naar een losse midi footcontroler maar deze schakelen allemaal alleen maar program changes en geen midi notes.
alleen de fcb 1010 van behringer kan dit ,maar dit is dan weer geen goedkoop apparaat en ook niet zo handig als extra pedaal op het podium erbij.

ik zal een gaan kijken wat ik met een bcn 44 kan doen.
william