PDA

View Full Version : Alhambra 3C



Puzzel
20 september 2007, 18:17
Hallo allemaal,

ik zit al een tijdje op dit forum te kijken en jullie hebben zonder het waarschijnlijk te weten mij al behoorlijk geholpen.
Nu ben ik er uit dat ik een Alhambra 3C wil kopen, 2ehands ivm budget.
Om miskopen te voorkomen vroeg ik me af waar je op moet letten als je 2hands akoestische gitaren koopt.
Ook vroeg ik me af of jullie nog een alternatief hadden voor de Alhambra 3c, prijsklasse is ong. 250euros.

Met vriendelijke groet,

Puzzel

harrie
20 september 2007, 18:33
Alhambra staat voor een redelijk constante kwalitiet. Bij het kopen van een tweedehands gitaar loop je bij een Spaanse (klasieke) gitaar minder risico dan bij een staalsnarige gitaar. Bij een staalsnarige gitaar heb je veel vaker te maken met ingesleten frets, kromme halsm vervormd bovenblad e.d.
Ik wil nog wel een alternatief noemen. Almansa gitaren zijn iets minder bekend maar bieden ook een constante kwaliteit.

greencharlie
20 september 2007, 18:45
ze zitten allemaal elkaar af te katten in een ander topic

LaurentB
20 september 2007, 18:56
Het leuke van gitaren is dat het geen complex instrument is. Alles wat er mis mee kan zijn kun je zien, horen of voelen (itt tot bij een auto, bijvoorbeeld).

- Kijk of er nergens barsten zitten.

- Luister of je hem mooi vind klinken (ja duh!, zul je zeggen, maar zo simpel is het) (dus het exemplaar dat je wilt kopen. Dat het ene exemplaar van een bepaald model goed is wil absoluut niet zeggen dat een ander exemplaar dat ook is. Vooral in de lagere prijsklassen niet)

- Probeer wel uitgebreid of je hem makkelijk vind spelen. Speel er geruime tijd op, gêneer je niet om dat te doen. Dat is b.v. iets wat ikzelf vaak niet direct opmerk. Is mogelijk te corrigeren door een iets lager zadel, maar dat is het enige dat je niet zeker weet. En juist een klassieke gitaar heeft geen andere afstelmogelijkheden dan dat zadel.

- Controleer de zuiverheid over de hele hals. Stem hem zo nauwkeurig mogelijk, en test akkoorden en octaven over de hele lengte van de hals. Hou hierbij wel rekening ermee dat erg oude snaren ook niet zuiver klinken.

Puzzel
20 september 2007, 20:38
Hallo allemaal,
bedankt voor de reacties!
Ik zal der zeker even op spelen en alles goed controleren mocht ik ergens op bezoek gaan een deze dagen.
Nu zag ik op ik geloof marktplaats.nl een advertentie met een Alhambra 3C uit '75. Is deze leeftijd een bezwaar bij gitaren om is dit een kwestie van snaren vervangen en gaan?

Gegroet,

Puzzel

PS: Mocht iemand nog alternatieve hebben, graag!
Ik zal ook kijken naar Almansa!:D

Pais
20 september 2007, 21:01
Esteve schijnt ook goed te zijn in die prijsklasse, maar die zijn tweedehands minder dik gezaaid dan Alhambra. Esteve wordt nieuw o.a. verkocht bij guitarrabuena.nl (voor de prijsvergelijking als je marktplaats opduikt)

Wat je zegt van die snaren - dat lijkt me een ramp bij het uitproberen van tweedehands gitaren. Bij een winkel zijn de snaren nog wel redelijk vers (als je geluk hebt) maar wanneer er een stoffige gitaar van zolder wordt getrokken met snaren van jaren oud... dan klinkt iedere gitaar ruk, maar misschien kan een geoefend oor daar wel doorheen luisteren (geen idee).

Als je kiest voor een nieuwe alhambra, dan is het misschien een idee om over de grens van duitsland een muziekwinkel op te zoeken. Dat scheelt enorm in prijs (op de 3c scheelt het 70 euro benelly vs. guitar24.de , op de wat duurdere modellen scheelt het soms honderden!) en ze verkopen er ook die serie met sparren bovenblad, wat gitaren zijn die de nederlandse importeur (benelly) niet importeert, en dus in nederland nergens te vinden.

Puzzel
22 september 2007, 12:11
Bedankt voor alle reacties!
Het is een Alhambra 4P geworden van zo'n 8 á 10 jaar oud.
Ziet er nog uit als nieuw en heeft een hemels geluid! :B

Nobilta
22 september 2007, 12:22
Proficiat met je aankoop en veel plezier ermee.
En veeel oefenen...

harrie
22 september 2007, 12:29
Ik heb jarenlang een 4P gehad. Een oerdegelijke klassieke gitaar.
Gefeliciteerd!