PDA

View Full Version : Bass amp vraagje...



Firebird
20 september 2007, 17:09
Allowa,

m'n pa en ik zijn aan het zoeken naar een leuke buizen bastop voor hem. Hij heeft nu een H|H bastop, 100 watt transistor... maar dat ding ligt nu (alweer) in de kreukels... en tis nog maar de vraag oftie gemaakt kan worden. Daarbij gebruikt hij een Marshall JCM800 1935 Bass cab, met 4x12" Greenbacks.

Nu is het grote voorbeeld van mn pa Frank Kraaijeveld, die altijd op een ouwe Laney top, of als backup een London City DEA nogwat gebruikt. Te gekke sound!! Dat wil pa-lief ook!!

Enig idee naar wat voor versterkers we naast Laney (haast niet te vinden) en LC we nog meer kunnen kijken? Hoeft niet veel te kosten :P (300 euro ofzo) Gewoon lekker hippie geluid, hoeft absoluut niet netjes clean... het mag best beuken... Iemand een idee?

schwalbe
20 september 2007, 23:24
Een buizen bastop voor 300,-?
Dat gaat niet makkelijk worden.
Ouwe Dynacord zie je weleens niet te duur; sound city, london city worden al snel duurder...

pimmetje
21 september 2007, 08:37
Ik denk idd dat een ouwe buizentop voor 300 een beetje geluk hebben wordt. En dan heb je bij die prijs ook nog kans dat er genoeg aan vervangen/versleuteld moet worden om 't een beetje bruikbaar te maken..

In die prijsklasse kan je misschien wel een aardig transistor bas-bakkie vinden. Persoonlijk ben ik wel te spreken over de iets ouwere peaveys (zouden hier nog niet onder vintage vallen)... niet 't allermooiste geluid, maar vaak onverwoestbaar :D.

Harry
21 september 2007, 09:54
volgens mij speelt Kraaijeveld ook nog over 3 15" boxen, lijkt me ook niet onbelangrijk. En een buizenbak is essentieel voor dat geluid.
Hij heeft al een Danelectro als ik me niet vergis?

blindmouse
21 september 2007, 10:23
Een 100W London City is perfect. Hang er wel een paar goede speakers aan. 1x 15" EV + SWR Goliath Jr (2x10") gaf voor mij een perfect geluid. Ruige, ongepolijste grom (Fender Jazz Bass + emg's). Er staan op het net enige safety mods voor de LC. Aan te raden die aan te brengen (buizen- en elcocheck ook even doen!).

Jan

Firebird
22 september 2007, 18:34
Thnx voor de reacties!!

Ik heb ook al tegen m gezegd dat 300 wel krap is... maar hij maalt eigenlijk niet zoveel om apparatuur, hoewel een buizenbakken 'm wel gaaf leek.

We hebben eens een beetje rondgekeken naar LC, Sound City en al die dingen... Als we al dingen tegenkomen van rond de 300, moeten we die - zoals jullie al zeiden - ook nog laten checken. We gaan nog even verder kijken.

@Harry: Nee, Danelectro is geruild voor een Epi Thunderbird

Aron Maiden
1 oktober 2007, 16:12
mischien een Fender Bassman Top?? Staan er genoeg op internet!

yhcmarc
1 oktober 2007, 20:25
London city gitaartop werkt ook prima voor bas, zeker als hij volgens de superbass specificaties gebouwd is.

Saf
1 oktober 2007, 21:39
een oude dynacord zou een goede optie zijn. gaan hard, is buizen, klinken lekker vintage en rond de 150 euro ofzo. Had eerst de allereerste bass king nog met een metalen behuizing dus pre1963 heb ik verkocht helaas en nu heb ik een bass king I klinkt ook erg lekker, de bass king T schijnt ook erg goed te zijn.

Een london city voor 300 moet te doen zijn is mij al twee keer gelukt laatste half jaar voor nog minder (175 dacht ik voor een grijze dea100 en 250 ofzo voor een groene dea130) Doen meestal zo tussen de 275 en de 400 nagelang de uiterlijke staat en type. Het lijkt mij aan je verhaal te horen dat de buitenkant niet super belangrijk is maar dat hij het vooral goed moet doen.

Een fender bassman 135 is mijn inziens het beste wat je kunt hebben met zo'n machtige 4 x 12" eronder. Maar dan word 300 wel erg laag. Dat is echt zijn hebben kocht mijn set voor 500 ofzo en dat is al erg goedkoop. (dat was omdat die man diezelfde middag nog geld nodig had. Moest er half nederland voor door crossen en per direct een middag vrij moeten nemen maar dat had ik er (gelukkig) wel voor over. Die versterker heeft inmiddels heel wat optredens mee gemaakt.)

Gewoon marktplaats etc goed in de gaten houden meteen reageren en dan geluk hebben. Soms zie je een half jaar niets voorbijkomen en dan op eens (tot schrik van je vrouw) drie maanden bijna non stop goede leuke aanbiedingen.

Als transitor top kan in een kustom bass III aanbevelen had ik voor de bassman en gaat ook bruut laag en hard. Beste transitor bastop die ik gehoord heb. Zeker met de bijbehorende kustom 2 x 15"kast. een vriend van mij heeft hem van mij overgenomen dus ik hoor die amp nog regelmatig gaan, en hij blijft goed klinken. Ook die peaveys schijnen idd erg goed en luid te zijn. Beide denk ik wat min of meer "vergeten" merken net niet ver genoeg in de schijnwerper gestaan maar zeker goed spul. Geld overigs ook voor dynacords. Dat maakt dat dit soort versterkers in prijzne vrij reeel gebleven zijn.