PDA

View Full Version : Tremolo veren - wat vind jij fijn?



Nielsje
20 september 2007, 15:20
Na aanleiding van het feit dat medeforumlid Lex gisteren mijn tremolo haast niet voorover kreeg (naar zijn zeggen door door het aantal veren, ik vind dat lex gewoon spierballen moet kweken), wat vind jij fijn?

Ik heb stratjes, en heb in het verleden wel eens met een zwevende brug gespeeld, maar vond toch vaak dat m'n trem te instabiel bleek.
Nu heb ik de spanning op m'n tremolo zo, dat wanneer ik een snaar bend, ik m'n tremolo niet voorover trek. Vaak wel op strats gespeeld, waarbij dit wel zo is, dan heb ik vaak ook het idee dat ie niet helemaal terug gaat naar z'n orginele positie.

Dus: tremolo mag alleen bewegen, wanneer ik dat wil :).

Ik heb hem nu iets 'lichter' dan gisteravond, even wat gespeeld met veren combinaties, altijd leuk :).

Wat heb jij? Moet je bij jouw tremolo echt eraan gaan hangen, of hoef je er alleen maar naar te kijken en heb je al een divebomb?

Motiveer uw antwoord!

rhcp_schipper
20 september 2007, 15:25
Super gaaf topic!

Ik heb laatst een Wilkinson Tremelo gekocht en ik was ook al een beetje aan het malen over hoeveel veren ik daaraan moet gaan hangen, om hem goed stabiel te krijgen.

Dus deze ga ik volgen

rhcp_schipper
20 september 2007, 15:26
Nu heb ik de spanning op m'n tremolo zo, dat wanneer ik een snaar bend, ik m'n tremolo niet voorover trek. Vaak wel op strats gespeeld, waarbij dit wel zo is, dan heb ik vaak ook het idee dat ie niet helemaal terug gaat naar z'n orginele positie.

Heb jij de Trem op de body liggen, of heb jij hem wel iets zwevend, maar haal jij dus zeg maar de stevigheid uit het aantal veren?

Jeroen Petrucci
20 september 2007, 15:28
Gewoon lekker los. Ik was bij een vriend op zijn ibanez aan het spelen. Ik moest er zowat op gaan staan om die tremolo te laten werken. Geef mij maar een losse, speelt gewoon het lekkerst

Nielsje
20 september 2007, 15:31
Ik heb de trem nu volledig op de body liggen. Als ie zwevend is, dan moet de treksterkte van de snaren gelijk zijn aan die van de veren. Je kan inderdaad meerdere veren nemen, of gewoon veren met een hogere treksterkte. Of een beetje varieëren. Ook het aantal bij veren wil nog wel eens variëren.

nadeel bij een zwevende brug is natuurlijk dat als je een snaar breekt, de rest zo onzuiver als een Niels op zondag ochtend is.

Welke trem heb je gekocht? Die wilkinson 'vintage trem' maar dan met push in arm?

De Diego bevalt erg goed, het alu block is wel wat kras gevoelig, maar het is dan ook wat zachter materiaal. Hopen dat ik geen oxidatie problemen krijg door de spannings verschillen tussen alu en staal.

Wil de wilkinson ook proberen in m'n squier, en dan voor m'n zelfbouw de beste van de twee :)

jimihattricks
20 september 2007, 15:33
ik gebruik 0 veren op mijn tremolo..



















heb hem vastgezet :)

Quadrifoglio
20 september 2007, 15:34
Wilkinson en Floyd staan bij mij zwevend en dus helemaal in balans met de kracht van de snaren. De Vintage Strat tremolo staat bij mij net zo vast dat ie niet gaat ontstemmen bij bends of wanneer er een snaar breekt

Mr.Fingers
20 september 2007, 15:39
Zwevende 2 punts Fender Tremolo. vastgezet met 4 veren... Niet ontstemd te krijgen!

Lexvandoef
20 september 2007, 16:08
Spieren zat Niels :rockon:, alleen jouw trem zit bijna vast man.

Ik heb trouwens ook 4 veren in mijn strat zitten, alleen zijn die wat minder sterk zoals je al voelde. Mijn trem ligt ook niet zwevend op de body, de brug beweegt niet mee als je bend (dat deed hij in het begin wel trouwens). Hij beweegt nu gewoon lekker, je hoeft er niet op te gaan leunen zoals bij jou :stop:

Hendriks
20 september 2007, 16:25
Niet zwevend , heb mijn hand op de brug liggen tijdens spelen .
Overigens heb ik op moment even geen gitaar met tremelo en mis het eigenlijk ook niet.

Arvoitus
20 september 2007, 16:38
Zwevende tremelo.
0.10 snaartjes erop liggen en 4 veertjes.
Ik kan hem makkelijk omlaag en omhoog doen maar ik moet er wel moeite voor doen ;)

Hij staat lekker stevig, maar een dimesqueal/divebomb gaat redelijk soepel.

Van Dattum
20 september 2007, 16:42
Ik heb op mijn Bailey zelfbouw en op mijn Fender Strat+ allebei een Wilkinson VS100 met locking mechanieken en 2 veren in V-vorm (dus vanaf de buitenkant van het blok naar de klauw), dan staan ze net iets strakker dan gewoon recht.
De trem reageert lekker direct, maar is toch stabiel als je je hand er op legt.

bert k
20 september 2007, 16:55
Ik heb een zwevende FR met drie veren. Ik speel wel regelmatig muted, met mijn hand op de brug, daar moet je ff op oefenen. Maar mijn trem moet echt twee kanten op kunnen, anders krijg ik mijn mooie surfjengeltjes er niet uit...

jerome
20 september 2007, 18:48
Ik heb op mijn Fender Japan Superstrat een Kahler dubbel locking termelo systeem gemonteerd. Aan de achterkant heb ik, achter de tremelo, een dun plaatje hout gelijmd waar de trem in ruststand tegen aan rust. Geen zwevende trem meer dus want daar hou ik niet zo van. Dit is veel stabieler, onstemd minder en geeft bovendien een betere klank en sustain. En ik heb de 3 veren behoorlijk strak gezet want ik vind het heerlijk om tijdens solo's de snaren extreem te benden en dan wil ik niet dat de brug naar voren kantelt.

Squier4ever
20 september 2007, 18:53
ik heb er 5 veren op en helemaal strak gedraaid, is nog mee te tremolo-en als je dat wilt, maar ik gebruik t niet omdat me squiertje dan fucking snel ontstemt, moet ik maar eens fixen.

Samder
21 september 2007, 08:53
In mn Strat 5 Tremolo veren en een blok hout tussen het hout en metalen blok. Naar mijn idee zijn strat tremolo's haast allemaal instabiel, en dus erg onbetrouwbaar!

Maarja wie ben ik ;)

Kim Wilson
21 september 2007, 08:54
In mn Strat 5 Tremolo veren en een blok hout tussen het hout en metalen blok. Naar mijn idee zijn strat tremolo's haast allemaal instabiel, en dus erg onbetrouwbaar!

Maarja wie ben ik ;)
Iemand met dezelfde instelling als ik. :)

Wheelie
21 september 2007, 08:57
Heb verschillende instellingen maar verreweg het fijnst is 3 veren, waarvan 2 extra strong i.c.m. .010 snaren. Een Floyd of Wilkinson moet wel zwevend staan vind ik. Maar ach, ieder zijn ding.

Dark_Tranquillity
21 september 2007, 09:01
Ik heb een Gotoh FR, 2 extra strong veren, .11 snaren. Alleen met het benden van de lage E beweegt de tremolo mee. Ik speel opzich best wel veel, waarvan veel ook dom raggen is (bandje ;)), maar hij ontstemt practisch niet.

Tevredenheid alom! :)