PDA

View Full Version : GT-6 of echte (buizen) pre-amp?????



Keesie66
20 september 2007, 15:03
Hoi,

Gebruik nu een GT-6 als pre-amp op een transistor eindtrap.

Routing gitaar-GT6-in, GT6 out L-R - Mixer-in, Mixer-uit - EQ L-R in, EQ- L-R out -Eindtrap in L-R, alles XLR behalve gitaar in, jack.

Klinkt toch wat steriel (mijn smaak), is het bij een pre-amp (buizen) zoveel beter??

Heb mijn draadloos systeem al verwijderd, kabel klinkt beter!

Lees hier vanalles over Mesa, Marshall, Engl, Rocktron??

Help me een beetje als je hier ervaring in hebt.

Muziekstijl; de wat zwaardere rock maar geen zware metal!

Alvast bedankt voor je reaktie,

Greetz,

Kees

Gear actueel:
Guitars: Bo~El MC-7 TOL, Fender Strat 60's customized A . de Vogt
Effects: BOSS GT6
EQ: Behringer DEQ2496
AMP: 2*120W
Speaker: 2*240W floormonitors
Picks: Dugain Delrin

Raffel
20 september 2007, 15:21
ik vind de modelling in een GT-6 eigenlijk helemaal niet slecht. Je mist alleen de dynamiek en respons van een tube amp. En misschien ook een beetje de zelf bepaalde feel als je t volume een beetje dichtdraait.

Test es wat zou ik zeggen, kom je er vanzelf achter. Wel een beetje hard zetten!

Azrael
20 september 2007, 15:28
Ik hou van mijn GT6. Ik gebruik eigenlijk maar 2 sounds nu maar dat vind ik voldoende. Die twee klinken gewoon lekker en ik heb een moddervette scheur i.c.m met mijn tele.

edit: Ik heb een GT8. Ik las te snel....

Sj03rd
20 september 2007, 15:40
probeer eens die Behringer DEQ2496 eruit te halen....lijkt me absoluut de zwakste schakel in het geheel....en probeer eens wat pre-amps uit. Ik heb overigens lang met racks gewerkt, maar ben nu weer terug bij de combo, heerlijk!

dml
20 september 2007, 16:49
Waarvoor gebruik je de mixer en de EQ? En welk merk/ type eindtrap gebruik je?

The Lo Lands
20 september 2007, 17:03
Gebruik nu een GT-6 als pre-amp op een transistor eindtrap.

Klinkt toch wat steriel (mijn smaak), is het bij een pre-amp (buizen) zoveel beter??
Ik heb zelf de GT-5 gehad welke ik liet uitkomen op een buizenversterker (eindtrap), hierdoor klonk het geluid beter en iets warmer. Sinds drie jaar speel ik zonder preamp (Boss GT-5 effectprocessor) en alleen nog met wat effectpedalen en buizen eindversterker. Er ging een wereld voor mij open :hippie:

De Boss effectsprocessors zijn tone suckers en beinvloeden het gitaarsignaal in mijn optiek teveel. Plug maar eens in zonder de GT-6 en voel de dynamiek en power terugkomen uit je spel. Zelfs als je niets instelt op de Boss zit er nog altijd een 'standaard' preamp je geluid te beinvloeden.

Conclusie: een buizen eindtrap zal zeker het geluid verbeteren maar verwacht geen al te grote verschillen in je geluid.

ateng
20 september 2007, 17:09
Waarvoor gebruik je de mixer en de EQ? En welk merk/ type eindtrap gebruik je?
Dat vraag ik dus mij ook af! Gewoon je GT6 rechtstreeks in je eindtrap pluggen.

En dat het een tonesucker is valt best wel mee.

Azrael
20 september 2007, 17:18
Er zit wel een gigantisch verschil tussen een GT5/GT6 of GT8. Dat moet je echt niet vergeten. Das als een vamp1 vs. de vamp2 bij wijze van spreken.

The Lo Lands
20 september 2007, 17:29
Er zit wel een gigantisch verschil tussen een GT5/GT6 of GT8. Dat moet je echt niet vergeten. Das als een vamp1 vs. de vamp2 bij wijze van spreken.

Klopt. Een goede vriend muzikant welke al 25 jaar muziek speelt kocht een Boss GT-8 omdat hij vond dat ik een goed geluid uit de GT-5 kreeg (let wel, ik heb regelmatig en 8 jaar lang de GT-5 getweeked en zo aangepast dat ik tevreden was met mijn eigen geluid).

Hij had deze GT-8 een half jaar maar heeft hem met dezelfde snelheid weer verkocht en heeft het bij zijn losse pedalen en versterker gelaten. Puur en alleen omdat de Boss effectprocessors teveel je gitaarsignaal beinvloed.

Het is een handig apparaat maar vraagt wel veel tweeken en instellingen. De presets in de GT-5 waren echt een drama, leuk als je alleen speelt maar met een band was het helemaal niks.

Keesie66
20 september 2007, 20:16
Goh, bedankt allemaal,

Oeps, sorry, de eindtrap is van ondermerk McCrypt en de speakers ook, geven een verrassend helder geluid bij muziek afspelen, wellicht niet super geschikt voor m'n gitaar vandaar vragen hierover.

Mixer zit ertussen i.v.m. opnamen via E_MU-1820/PC en voor oefeningen met Cakewalk (midi).

Test vanavond ff zonder EQ, zal wel ff wennen zijn.

Het testen van preamp's is vaak moeilijk omdat ik dan de hele opstelling eigenlijk mee moet nemen, maar ik zal eens wat proberen.

Iemand ervaringen met die JMP-1 die op de gitaarmarkt staat??

Greetz,

Kees

dml
20 september 2007, 21:19
Gebruik je de Speakersimulator van de GT6 wel?
Sowieso wordt preamps testen lastig met je huidige setup. Die McCrypt speakers zijn full range speakers, je zal dan altijd met een speakersimulator moeten werken, anders klinkt geen enkele preamp.

Keesie66
21 september 2007, 09:59
Betreft de speakersimulatie gebruik ik original met mic op centrum en level op 95.

Test zonder de EQ geeft een ruwer doch doffer geluid ("bite" is er uit). Let wel dat de gitaar op de mixer komt vanuit de GT-6 op -2 dB naar de EQ.

Betreft de speakers, i.d. niet een geweldige keuze, suggesties voor "een" vervanger(s). Of simpel weg speaker cab kopen??

Greetz,

Kees

The Lo Lands
21 september 2007, 11:37
Of simpel weg speaker cab kopen??

Zou ik doen ja :)

Plantje
21 september 2007, 12:59
Inderdaad de GT apparaten kunnen nogal wat verschillen van elkaar. Hadden ze bij de GT-5 bijvoorbeeld de COSM technology al?

Met betrekking tot tonesuck... Ik had een Marshall TSL 100 top met een GT 5 in de loop. Wat me tegenviel was, dat de Marshall anders klonk met de GT5 in de loop. Zelfs wanneer ik alles op de GT5 had uit staan!

Toen heb ik de gitaar eens ingeprikt op de GT-5 en dat naar de return van de Marshall gedaan. Daardoor gebruikte ik enkel de eindversterker van de Marshall. Dat was absoluut een super geluid! Daarom heb ik ook besloten de TSL 100 weg te doen en een GT Pro in plaats van de GT-5 te zetten.

Wat ik overigens niet geprobeerd heb is de preamp los van de eind versterker in de loop van de GT-5 te zetten en het uitgangssignaal weer terug naar de return van de TSL 100. Ik weet niet eens of dat gaat. Mocht je een JMP 1 overwegen, dan raad ik je wel aan deze in de loop van een GT-x te zetten. Dan zit ie direct op de juiste plaats.

Lang verhaal weer.... :)

The Lo Lands
21 september 2007, 13:19
Inderdaad de GT apparaten kunnen nogal wat verschillen van elkaar. Hadden ze bij de GT-5 bijvoorbeeld de COSM technology al?
COSM technologie zat ook al in de Boss GT-5!

Begrijp mij niet verkeerd, deze effectprocessors van Boss zijn zeker goed toepasbaar en in hun soort de beste in mijn optiek, alleen sinds ik met losse pedalen speel en meerendeels true bypass effecten is mijn geluid puurder en dynamischer geworden. Maar alles bij elkaar heeft al deze losse pedalen mij ruim 2000 euro gekost dus met een effectprocessor hou je uiteindelijk een hoop geld over :)

Plantje
21 september 2007, 14:01
COSM technologie zat ook al in de Boss GT-5!

Begrijp mij niet verkeerd, deze effectprocessors van Boss zijn zeker goed toepasbaar en in hun soort de beste in mijn optiek, alleen sinds ik met losse pedalen speel en meerendeels true bypass effecten is mijn geluid puurder en dynamischer geworden. Maar alles bij elkaar heeft al deze losse pedalen mij ruim 2000 euro gekost dus met een effectprocessor hou je uiteindelijk een hoop geld over :)

Ha! Weer wat bijgeleerd ;)

En dat geld dat ik overhoud kan ik dan weer gebruiken om leuke andere speelgoedjes te kopen :)