PDA

View Full Version : condensator-waarde vraag



Bins
24 januari 2003, 16:11
Hey,
Ik ben net bij Voxhumana geweest voor mijn spulletjes. Ik heb pots/switch/jack/draadjes/condensators gehaald.
Nou heb ik condensators meegekregen waar "223" opstaat. Ik heb begrepen dat dat .02uf is. Maar als het goed is, moet een 500k tone pot een condensator van .047uf kunnen hebben.
Wat doet zo'n ding met de tone? Ik wil weten of het ok is om die .02uf's erin te gooien, of dat ik zondag bij mijn schoonvader op zolder naar .047uf's moet gaan zoeken? Ik begrijp dat het iets met treble te maken heeft ofzo?
Alle hulp is welkom, ik zou zo graag weten wat ik in godsnaam met die gitaar aant doen ben :smile:

telecastermaster
24 januari 2003, 16:17
Wat voor pickups heb je? dat maakt nogal uit!

2 hele goeie websites zijn deze

http://www.guitarnuts.com/wiring/index.html

en de seymour duncan website heeft een vracht aan schema's

telecastermaster
24 januari 2003, 16:20
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics.shtml

http://www.guitarnuts.com/wiring/tonerange.html

Bins
24 januari 2003, 16:42
1 epi stock humbucker en 1 dimarzio double whammy. Maar het gaat me niet om die schema's. Ik weet dat ik een .02uf of een .047uf kan gebruiken, ik wil alleen weten wat het verschil in tone zal zijn.
Op guitarnuts (kende ik al) staat dit
"I.e. with a 500k pot you can use a larger capacitor which means you can cut more treble at the low end without sacrificing treble at the high end."
Ik snap niet wat hij daarmee bedoeld.

telecastermaster
24 januari 2003, 16:54
Ehhhh.....ja??. Ik moet zeggen dat dat me ook niet helemaal duidelijk is. Is het niet zoiets als dit: dat je met een humbucker (dus 500k pot) een hogere condensator waarde kunt gebuiken dan een single coil (met 250 k)?

Bins
24 januari 2003, 17:24
Ja, dat staat dus in mijn eerste post. Tone, wat maakt het uit voor de tone??
Iemand?

aadplagiaat
24 januari 2003, 18:32
Dat je een grotere condensator kunt gebruiken en daardoor meer trebble aan de lage kant kunt regelen, zonder dat dat ten koste gaat van de trebble aan de hoge kant.

Dit betekent dat door de combinatie 500K/grotere condensator (47nF) een ANDER gebied kwa toonregeling bestrijkt dan met een kleinere condensator/250K pot.

*********************************************
250K/22nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************
500K/47nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************

Eventueel mijn verhaal naar kladblok kopieren als het niet duidelijk leesbaar wordt.
Als het goed is zie je dat bij de 250K/22nF combinatie de werking van de regeling meer naar rechts (het hoog) is geschoven dan bij de 500K/47nF combinatie.
Dit is wat er bedoeld wordt. Je kiest een ander gebied binnen het frequentiebereik (spectrum).

Jo

aadplagiaat
24 januari 2003, 18:34
Op 2003-01-24 18:32, schreef aadplagiaat:
Dat je een grotere condensator kunt gebruiken en daardoor meer trebble aan de lage kant kunt regelen, zonder dat dat ten koste gaat van de trebble aan de hoge kant.

Dit betekent dat door de combinatie 500K/grotere condensator (47nF) een ANDER gebied kwa toonregeling bestrijkt dan met een kleinere condensator/250K pot.

*********************************************
250K/22nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************
500K/47nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************

Eventueel mijn verhaal naar kladblok kopieren als het niet duidelijk leesbaar wordt.
Als het goed is zie je dat bij de 250K/22nF combinatie de werking van de regeling meer naar rechts (het hoog) is geschoven dan bij de 500K/47nF combinatie.
Dit is wat er bedoeld wordt. Je kiest een ander gebied binnen het frequentiebereik (spectrum).

Jo


Shit, werkt dus niet.
*********************************************
250K/22nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************
500K/47nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************
Misschien zo?

aadplagiaat
24 januari 2003, 18:35
Op 2003-01-24 18:34, schreef aadplagiaat:


Op 2003-01-24 18:32, schreef aadplagiaat:
Dat je een grotere condensator kunt gebruiken en daardoor meer trebble aan de lage kant kunt regelen, zonder dat dat ten koste gaat van de trebble aan de hoge kant.

Dit betekent dat door de combinatie 500K/grotere condensator (47nF) een ANDER gebied kwa toonregeling bestrijkt dan met een kleinere condensator/250K pot.

*********************************************
250K/22nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************
500K/47nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************

Eventueel mijn verhaal naar kladblok kopieren als het niet duidelijk leesbaar wordt.
Als het goed is zie je dat bij de 250K/22nF combinatie de werking van de regeling meer naar rechts (het hoog) is geschoven dan bij de 500K/47nF combinatie.
Dit is wat er bedoeld wordt. Je kiest een ander gebied binnen het frequentiebereik (spectrum).

Jo


Shit, werkt dus niet.
*********************************************
250K/22nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************
500K/47nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************
Misschien zo?


Nou, ehm zo dan. (Wel goed voor m'n aantal posts). :smile:

*********************************************
250K/22nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************
500K/47nF
|tonepot|
LAAG....................................HOOG
*********************************************

aadplagiaat
24 januari 2003, 18:36
Ik geef 't op. :sad:

Bins
25 januari 2003, 02:00
Wow, iig bedankt voor de moeite :smile:
Als ik het nu goed begrijp, komt mijn tone bereik met een .02uf meer naar de treble kant te liggen? Dat zou op zich wel mooi zijn. Het gaat hier dan om de combi 500k pot + .02uf.
Maar als ik de tonepot vol open heb staan, maakt het niet uit wat voor condensator erop zit? Of sla ik nu de plank helemaal mis?

LordRiffenstein
25 januari 2003, 09:28
Je kan elke waarde van condensator gebruiken met je 500K pots, je kan ook elke gebruiken bij 250K pots.

Het verschil tussen 500K pots en 250K pots is dat de 500K pots meer hoog doorlaten. Een humbucker klinkt van nature bassiger dan single coils en moeten dus met 500k pots laat je meer hoog door. Als je 500K pots gebruikt met single coils klinken deze scherp, te scherp voor de meeste mensen.

De waarde van je condensator op zich heeft GEEN invloed op je klank. Draai je je tone pot volledig open dan heb je dezelfde klank of het nu een .02 of een .047 condensator is. Het verschil zit hem in de hoeveelheid hoog die je kan wegdraaien. Hoe hoger de waarde (.047) hoe meer hoog je kan wegdraaien.

Groeten,

Yoeri

Bins
25 januari 2003, 09:53
Cool,
Ik heb hem helemaal door. Bedankt voor de reacties. Ik laat zondag/maandag wel weten hoe de resultaten zijn.
Thx.

Renin
19 december 2009, 13:18
* BUMP * :seriousf:

Is dit een goede condensator voor gebruik in de gitaar?

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_93_261&products_id=9353

Als ik bovenstaande lees heb je alleen die condensator nodig als je de toneknoppen daadwerkelijk dichtdraait zo nu en dan. Als je met de pots vol open speel heb je geen condensator (of toonpots??) nodig?

Chocola
19 december 2009, 13:31
* BUMP * :seriousf:

Is dit een goede condensator voor gebruik in de gitaar?

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_93_261&products_id=9353

Als ik bovenstaande lees heb je alleen die condensator nodig als je de toneknoppen daadwerkelijk dichtdraait zo nu en dan. Als je met de pots vol open speel heb je geen condensator (of toonpots??) nodig?

Die is prima. Je hebt gewoon Keramisch en Orange drop. Er zijn mensen die zweren bij ceramic, maar er zijn er ook die zweren bij orange drop. Hij zal iig gewoon zijn werk goed ;).

Als je geen toneknoppen gebruikt heb je ze inderdaad niet nodig :). Je hebt in theorie zelfs geen volumepot nodig als je die niet zal gaan gebruiken en tevreden bent met de standaard output van je PU's.

Er zijn gitaren met alleen een volumeknop, maar zonder volume heb ik ze eigenlijk nog nooit gezien :p. Als jij zeker weet dat je nooit toneknop zult gebruiken (bij stijlen als blues wordt de toneknop vaak teruggedraaid) kun je hem idd weglaten. Ook hoef je niet per se een condensator te hebben, zolang je maar tevreden bent met de sound :p. It's al about your sound en wat jij het lekkerst vind klinken.

Zieke bump btw ;)

Renin
19 december 2009, 13:37
Aha thanx voor de info!