PDA

View Full Version : Enorme feedback dmv ringleiding



Mephistocles
20 september 2007, 11:16
Ik speel vaak in een kerkzaal met ringleiding. Dat is een systeem voor mensen met gehoorapperaat zodat het signaal voor hun versterkt wordt. Het is een draad die helemaal rond het gebouw ligt en zo een spoel vormt. In die spoel vormt zich een magnetisch veld wat op mijn elementen werkt.

Mijn gitaar staat op een mixer aangesloten, de mixer op de ringleiding, de ringleiding zend magnetisch signaal door mijn elementen en dat gaat terug naar mn amp. En zo is het cirkeltje rond.

Met 2 elementen aan of een humbucker heb ik er tot 80% minder last van, maar af en toe heb je er dan nog last van. Met een single coil is het helemaal een ramp. Lekker als je dan een strat hebt.

Wie weet hoe dit op te lossen is zonder andere gitaar en zonder ringleiding uit te zetten en binnen de spoel te blijven? En geen zinloze antwoorden svp! Ik zit hier met een serieus probleem.

ps. miss heeft Nocki er al over getopicd, hij speelt namelijk in dezelfde zaal ;)

bert k
20 september 2007, 11:20
Lastig. Het enige wat me te binnen schiet is heftig afschermen van de electronicaholte. Kapjes over de elementen misschien? Sparen voor stacked humbuckers?

DeiDRagonas
20 september 2007, 11:30
Ik denk niet dat daar heel veel aan te doen is dan. meest logische lijkt me idd dan stacked Hums kopen, maar zelfs dan zal t nog wel eens feedbacken. Je cavaties afschermen zal niet veel verschil opleveren trouwens, want je elementen steken eruit he... dat is meer iets wat je doet als je ruis of brom problemen hebt.

R.

Mephistocles
21 september 2007, 20:44
Zou het geen idee zijn om op de mixer het geluid 2 keer te mixen? Een keer voor de ringleiding en een keer erna? Of vind de knoppenman dat niet goed?

Timotio
21 september 2007, 21:26
Ik heb precies hetzelfde probleem. Bij ons in de kerk heb je ook zo'n ringleiding. En ik heb dus een strat :sneaky:

Als ik 2 single coils tegelijk gebruik heb ik er neit of nauwelijks last van, maar als ik er 1 pak, is het geluid vreselijk. Net alsof alles versterkt wordt door mijn versterker.

Dit heb ik eigenlijk altijd met 1 coil, maar 1x had de geluidsman het eruit gehaald. Ik weet helaas niet meer precies wat hij deed, maar hij had het over een praat-kanaal en een zang-kanaal (qua microfoons dus).

zolang het zang-kanaal aan stond en het praat-kanaal niet, had ik nergens last van. Maar als de zangleider dan iets wilde zeggen, dan switchte hij over naar het praat-kanaal. Dan begon het gezeik weer.

ik weet niet of je er iets aan hebt, maar bij deze...

Ik hoop dat mensen met een oplossing kunnen komen, would be nice :hippie:

DeiDRagonas
21 september 2007, 21:35
Omdat een ringleiding werkt met een magnetisch veld en niet met speakers IS er eigenlijk geen simpele oplossing denk ik. Een andere mix maken zal denk ik nix veranderen omdat het magnetische veld van de ringleiding dan nog steeds op je elementen reageert. Maar mss dat er een professionele oplossing voor is?? Een apparaat bedoel ik dus... kweennie hoor. Al gevraagd bij diverse winkels?

Grt R.

johanb
21 september 2007, 22:21
Ik moest mijn versterker ,vox ac15 helemaal tegen de muur zetten, buiten de ringleiding toen was het probleem over, maar ik speel wel met epi lp dus hums

Orpheo
22 september 2007, 00:04
ik denk dat goed shielden al heel erg helpt. magnetische straling gaat niet makkelijk door een kooi van faraday heen...

bass blom
22 september 2007, 00:06
ik denk dat goed shielden al heel erg helpt. magnetische straling gaat niet makkelijk door een kooi van faraday heen...

ja maar dat gaat toch nooit lukken?
wat is de kracht die de snaar maakt / de pup oppakt van de snaar?

Orpheo
22 september 2007, 00:18
laat maar hangen. ik zat met mn hoofd heeeeel ergens anders :chicken:

G.G.
22 september 2007, 08:52
Die ringleiding kan je toch gewoon uitzetten?

Baker
22 september 2007, 10:01
idd.

Ik heb dit probleem ook al heel vaak meegemaakt.
De enige echte remedie is: uitzetten die ringleiding...

En dan gewoon hup je versterker op 10 zodat de mensen met een hoorapparaat het ook kunnen horen :D

Mephistocles
22 september 2007, 10:46
Ik heb precies hetzelfde probleem. Bij ons in de kerk heb je ook zo'n ringleiding. En ik heb dus een strat :sneaky:

Als ik 2 single coils tegelijk gebruik heb ik er neit of nauwelijks last van, maar als ik er 1 pak, is het geluid vreselijk. Net alsof alles versterkt wordt door mijn versterker.

Dit heb ik eigenlijk altijd met 1 coil, maar 1x had de geluidsman het eruit gehaald. Ik weet helaas niet meer precies wat hij deed, maar hij had het over een praat-kanaal en een zang-kanaal (qua microfoons dus).

zolang het zang-kanaal aan stond en het praat-kanaal niet, had ik nergens last van. Maar als de zangleider dan iets wilde zeggen, dan switchte hij over naar het praat-kanaal. Dan begon het gezeik weer.

ik weet niet of je er iets aan hebt, maar bij deze...

Ik hoop dat mensen met een oplossing kunnen komen, would be nice :hippie:
Geniaal! Maar ik weet niet of het werkt, maar iig, zowel praat als zang van de zangleid(st)er werkt op mn elementen (en mijn eigen gitaar ook!). Ik leg t voor aan de technieker, miss dat hij er iets aan heeft.

dunnoaname
22 september 2007, 10:46
Het eerste wat in mij opkwam was versterker hard en dan niet over de PA met de gitaar. alleen nog wel de kans dat je de rest van het ringleiding geluid uit ze versterker hoort komen. Ik denk wel dan dit de feedback weghaalt.

Mephistocles
22 september 2007, 10:50
Die ringleiding kan je toch gewoon uitzetten?

idd. Ik heb dit probleem ook al heel vaak meegemaakt.
De enige echte remedie is: uitzetten die ringleiding... En dan gewoon hup je versterker op 10 zodat de mensen met een hoorapparaat het ook kunnen horen Ik zei nog zo, uitzetten is geen oplossing. Alleen als er geen slechthorenden zijn wordt hij speciaal voor mij uitgezet. Alleen in de zomervakantie dus (wanneer ik er soms ook niet ben:s)

Mephistocles
22 september 2007, 10:59
Ik moest mijn versterker ,vox ac15 helemaal tegen de muur zetten, buiten de ringleiding toen was het probleem over, maar ik speel wel met epi lp dus hums
Daar heb je een ander punt: de Vox AC15 is op zich al erg gevoelig voor magnetische velden, dus die pikt sowieso al iets op, maar dat is het probleem niet (je speelt zeker met humbuckers). En de ringleiding ligt helemaal langs de rand van het gebouw. Dus dan kan je de theoretische "2 meter" regel wel toepassen, alleen dan sta je dus buiten in de tuin, en dat is ook niet alles aangezien je dan alleen hoorbeaar bent over de monitor. Of ik moet zo'n lange kabel nemen dat ik buiten kan spelen (ok ik stop ik begin te zwammen).

Maar dat ik wat ringleiding oppik merk je op zich niet als je speelt, want het is de gehele geluidsmix, dus die komt dan 2 keer over de monitor, en dan klinkt het iets holler, maar dat geeft niet. Ik ben de enige die er last van heeft, zolang ik het geluid maar uitzet als het stil moet zijn (tijdens gebed bijvoorbeeld. Ik heb als eens feedback gehad tijdens het aanbiddinggedeelte. Erg iritant. Toen kreeg ik veel moppers)

johanb
22 september 2007, 17:57
Ik heb zelf geholpen met de aanleg van de ringleiding.deze ligt tot de helft van het podium.Dus als ik tegen de muur sta is het probleemover met de versterker.Ik dacht dus dat de versterker het probleem gaf en niet de elementen.

Nocki
15 november 2010, 17:08
Hoi,

Even dit oude topic nieuw leven inblazen...

Gisteren heb ik met een van de gitaren van de topicstarter gespeeld en inderdaad alleen met beide elementen tegelijk gespeeld (Telecaster). Last had ik er dus niet van maar dat heb ik met mn eigen gitaar gelukkig ook nooit.
Wel blijft het een enorm probleem natuurlijk.


Is er ondertussen al een oplossing gevonden voor dit probleem?
Zou een extra element in de gitaar uit kunnen maken? Je zou dan het geluid van dat element zo zacht kunnen zetten zodat ie alleen tegen de feedback werkt en niet het geluid (teveel) beinvloed. optie?

Nocki
(die hoopt dat zn nieuwe ES335 er ook geen last van heeft)