PDA

View Full Version : boek



B_2_the_a
19 september 2007, 22:20
Ik ben nu beetje begonnen met het opnemen thuis,
is er misschien een fatsoenlijk (hoeft niet persee nederlandstalig) boek over de basis van Home Recording?

Ik heb een hoop internet gelezen ondertussen, maar ik vind het fijn om 1 boek te hebben waar de "basis" instaat. (wat zijn de eigenschappen van soorten microfoons, etc..)

Han S
19 september 2007, 22:23
Heb je mijn sticky over microfoons gelezen?

El Capitain
20 september 2007, 00:20
Bij de feedback heb je wel het grote home-recording boek. Maar of dat representatief is, weet ik niet...

Ic3gl0vE
20 september 2007, 10:03
Dance Music Manual (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK_EN&BOL_OWNER_ID=1001004002041086) legt een hoop basis dingen uit. Een deel is specifiek voor dance, maar heel veel is algemeen toepasbaar.

De boeken [url=http://www.wizoobooks.com/Buecher/Musikproduktion:::39_40.html?language=en]hier[/url ] zijn ook erg toegankelijk. Ik heb er zelf een over cubase SX en daar heb ik veel aan gehad. De site is duits (engels vlaggetje aanklikken heeft hier geen effect...) maar veel boeken zijn ook wel in het engels beschikbaar.

DeiDRagonas
20 september 2007, 10:37
Dit zoek je:

"Het grote opnameboek" van Coen Raad.

O.a. te koop bij Food4mind.com maar hij ligt ook vaak bij winkels als Tonika, Feedback, DW, enz. Kost zo'n 50,-. ECHTE aanrader!

Roy.

Han S
20 september 2007, 10:52
Is dat boek van Coen Raad niet een beetje gedateerd? Of is het inmiddels ge-update?

Overigens kun je alles wat in zo'n boek staat en nog veel meer, vinden op het internet. Ervaringen van heel grote jongens als Bruce Swedien, george Massenburg, Dave Reitzas, Bob Ohlsson, John Paterno en deze rij kan ik heel lang maken, kun je gewoon vinden als je de moeite neemt om goed te zoeken.

Forums als gearslutz, harmony central, prosoundweb, recording.org, musicplayer en nog een hele rij, bevatten een schat aan informatie en je kunt gericht vragen stellen. Op websites van fabrikanten als DPA, Neumann, Josephson etc vind je ook heel veel over microfoons en technieken, toepassingen, plaatsingen.

Ik heb eens een draadje (http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic-music-location-recording/64710-upright-bass-still-pita.html) gestart op gearslutz over de contrabas en het opnemen daarvan. Dat levert een stroom aan ervaringen op van anderen en dan moet je bij de laatste pagina's kijken wie er discussiėren en welke credits deze mensen hebben. Dat is leren, leren en nog eens leren, zo kom je er achter hoe het werkt.

B_2_the_a
20 september 2007, 11:00
Ik weet dat alles op internet staat,
maar het probleem bij internet is dat iedereen zo maar iets erop kan gooien...

Dus je hebt een berg informatie, die berg is groter dan wat dan ook... maar een groot deel is koeiestront...

Han S
20 september 2007, 11:13
Ja, maar je moet ook altijd eerst onderzoeken wie je tegenover je hebt, dat is in het dagelijkse leven ook een groot voordeel. Huiswerk maken heet dat, als iemand iets beweert en je kijkt op zijn profile of hij een website heeft, onderzoekt wat hij heeft gedaan, dan kom je zomaar iemand tegen die grote dingen op zijn naam heeft, dus kun je er vanuit gaan dat hij geen poep lult.

Op de website van DPA vind je veel informatie over microfoons en de plaatsing daarvan. DPA is het vroegere Bruel & Kjaer en dat is in de klassieke muziek een van de meest gebruikte microfoons. Je kunt er alles vinden over stereo microfoonplaatsingen.

B_2_the_a
20 september 2007, 11:18
Ok,
thnx!