PDA

View Full Version : help!! wattage weerstanden



Jimwoud
19 september 2007, 17:52
Hoe kun je het wattage van weerstanden herkennen. Ik moet de nieuwe weerstanden(de kleinere) in een versterker solderen, maar zijn deze hetzelfde wattage als de oude? De weerstand is gelijk van beide paren.

Kan ik ze zo zomaar vervangen?

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/DSC00065.jpg

Chris Winsemius
19 september 2007, 18:02
Ff snel; welke amp en welke weerstanden precies?

(Kan moeilijk de grootte bepalen op m'n vinateg monitor :) )

Jimwoud
19 september 2007, 18:08
Ff snel; welke amp en welke weerstanden precies?

(Kan moeilijk de grootte bepalen op m'n vinateg monitor :) )
Hey Chris,

het gaat om een Laney LC 15. Had bij de line out de weerstanden weggehaald en er een speaker out van gemaakt. Maar wil het weer origineel hebben en een aparte speaker out maken.

gaat om de weerstanden die tegen elkaar aanliggen en dezelfde weerstand hebben. Alleen ik weet niet of er wattage verschil is en of ik het zo kan vervangen.

Het topic over die Laney LC15 staat ook hier een pagina of 1 of 2 terug.link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97360)

tenx

hadv
19 september 2007, 22:37
de kleintjes lijken mij zo 1/8 watt, de grote 1/4. Maar dat kan je niet afleiden, alleen maar weten/gokken. Heeft ook met de leeftijd te maken (vroegah was alles grotah). Gewoon safe: 1/4 watt nemen.

Rouzy
19 september 2007, 22:41
Kijk hele info over weerstanden wattages :) : http://tips-en-trucs.verdijk.info/weerstanden/
Thanks God for Google! :hippie:

Freeqi
19 september 2007, 22:54
line out daar loopt nagenoeg geen stroom over (tenzij je kortsluit ;-) dus kan je die phoenix weerstanden wel gebruiken van op de foto zonder probleem. Denk trouwens dat beiden 0,5w zijn ...

Jimwoud
20 september 2007, 08:52
line out daar loopt nagenoeg geen stroom over (tenzij je kortsluit ;-) dus kan je die phoenix weerstanden wel gebruiken van op de foto zonder probleem. Denk trouwens dat beiden 0,5w zijn ...
Het signaal komt rechtstreeks van de OT, en parallel loopt ook het signaal naar de speaker, dus weet niet of er wel zo weinig stroom door gaat???

Jimwoud
20 september 2007, 08:53
Kijk hele info over weerstanden wattages :) : http://tips-en-trucs.verdijk.info/weerstanden/
Thanks God for Google! :hippie:
Die site had ik ook al gevonden, maar ik weet echt niet wat voor weerstanden ik nu heb.

Yves Pexsters / TAS
20 september 2007, 14:19
Die site had ik ook al gevonden, maar ik weet echt niet wat voor weerstanden ik nu heb.

die bruintjes, gebruik ze zelf ook, metaalfilm, 5% tol, merk phoenix...http://www.phoenixpassives.com/
500V rating en 2 Watt (indien ze +- 12mm lang zijn) of 1 Watt (indien ze 8.5 mm lang zijn)
99.9% sure,
Succes,
Yves

Jimwoud
20 september 2007, 14:33
die bruintjes, gebruik ze zelf ook, metaalfilm, 5% tol, merk phoenix...http://www.phoenixpassives.com/
500V rating en 2 Watt (indien ze +- 12mm lang zijn) of 1 Watt (indien ze 8.5 mm lang zijn)
99.9% sure,
Succes,
Yves
Hey Yves,

bedankt voor de info. Weet je ook zo hoeveel watt die oude zijn??

Yves Pexsters / TAS
20 september 2007, 16:16
Hey Yves,

bedankt voor de info. Weet je ook zo hoeveel watt die oude zijn??

Rechts op de foto is een koolfilm van 1 of 2 Watt
Links is een metaalfilm of metaaloxide, in dit type uitvoering gaan die tot max 3 Watt. Op t schema van de LC15 staat bij deze vermeld 220R/2.5W, ik vermoed het gaat om R102. Als het deze is kan je er een gebruikelijkere 220R 5 Watter in douwen, zo n witte rechthoekige

Freeqi
21 september 2007, 00:47
Hey Yves ! Leuk zo belgen onder elkaar ... op een nederlands forum ! :rockon: zegt genoeg over de belgische fora zeker ?

Waarom 5W 'witte suikerkes' of redeneer ik nu verkeerd: Is een 2 x EL84 PP 8 Ohm ampke en 220R afgeblokt dus maxmax 24W>220/8 = 0,8w vermogen die standaard phoenix is id 2W dus vermogen zat ? 0,5w is id wat krap denk ik, beter dan 330R steken ... level is dan enkel wat lager ?

gek dat ze zelf ook 2,5W steken ? Lijkt me eerder uit veiligheid ...

rjong999
21 september 2007, 01:59
"wattage" bestaat niet, dat heet "vermogen".

q-elvis-p
21 september 2007, 02:08
"wattage" bestaat niet, dat heet "vermogen".

mooi heh alles uit de volksmond. term bestaat wel! staat voor het aantal wat en dat is inderdaad het vermogen (in watt)

rjong999
21 september 2007, 02:33
mooi heh alles uit de volksmond. term bestaat wel! staat voor het aantal wat en dat is inderdaad het vermogen (in watt)
Je bedoelt zeker 'wattige' ? Dat bestaat wel, en staat voor 'lijkt op watjes'.

Dingen als Amperage, Wattage, Ohmage: weg ermee! Stroom, Vermogen, Weerstand of Impedantie heten die dingen. De verzelfstandiging van een eenheid in de plaats van een grootheid is echt gewoon dom.

Of spreek je soms ook van Celciage als grootheid van temperatuur ? Of, wat je ook wel eens hoort: Kilometrage als grootheid van afstand ? Ik ben dan ook wel voor Secondage als grootheid van tijd, Luminage als grootheid van licht en Decibellage als grootheid van geluidssterkte.

Dirk_Hendrik
21 september 2007, 08:42
Je bedoelt zeker 'wattige' ? Dat bestaat wel, en staat voor 'lijkt op watjes'.

Dingen als Amperage, Wattage, Ohmage: weg ermee! Stroom, Vermogen, Weerstand of Impedantie heten die dingen. De verzelfstandiging van een eenheid in de plaats van een grootheid is echt gewoon dom.

Of spreek je soms ook van Celciage als grootheid van temperatuur ? Of, wat je ook wel eens hoort: Kilometrage als grootheid van afstand ? Ik ben dan ook wel voor Secondage als grootheid van tijd, Luminage als grootheid van licht en Decibellage als grootheid van geluidssterkte.

Een hele grote +1.

Jimwoud
21 september 2007, 09:04
Je bedoelt zeker 'wattige' ? Dat bestaat wel, en staat voor 'lijkt op watjes'.

Dingen als Amperage, Wattage, Ohmage: weg ermee! Stroom, Vermogen, Weerstand of Impedantie heten die dingen. De verzelfstandiging van een eenheid in de plaats van een grootheid is echt gewoon dom.

Of spreek je soms ook van Celciage als grootheid van temperatuur ? Of, wat je ook wel eens hoort: Kilometrage als grootheid van afstand ? Ik ben dan ook wel voor Secondage als grootheid van tijd, Luminage als grootheid van licht en Decibellage als grootheid van geluidssterkte.
Je hebt helemaal gelijk, weet inderdaad dat het zo is, maar gewoon niet aan gedacht.

Jimwoud
21 september 2007, 09:05
Hey Yves ! Leuk zo belgen onder elkaar ... op een nederlands forum ! :rockon: zegt genoeg over de belgische fora zeker ?

Waarom 5W 'witte suikerkes' of redeneer ik nu verkeerd: Is een 2 x EL84 PP 8 Ohm ampke en 220R afgeblokt dus maxmax 24W>220/8 = 0,8w vermogen die standaard phoenix is id 2W dus vermogen zat ? 0,5w is id wat krap denk ik, beter dan 330R steken ... level is dan enkel wat lager ?

gek dat ze zelf ook 2,5W steken ? Lijkt me eerder uit veiligheid ...
Bedankt!!! ik zet ze er gewoon in.

q-elvis-p
21 september 2007, 09:08
Je bedoelt zeker 'wattige' ? Dat bestaat wel, en staat voor 'lijkt op watjes'.

Dingen als Amperage, Wattage, Ohmage: weg ermee! Stroom, Vermogen, Weerstand of Impedantie heten die dingen. De verzelfstandiging van een eenheid in de plaats van een grootheid is echt gewoon dom.

Of spreek je soms ook van Celciage als grootheid van temperatuur ? Of, wat je ook wel eens hoort: Kilometrage als grootheid van afstand ? Ik ben dan ook wel voor Secondage als grootheid van tijd, Luminage als grootheid van licht en Decibellage als grootheid van geluidssterkte.

beetje flauwe reactie, wattage is gewoon een goede nederlandse term. Tsja wat zal ik zeggen van die andere termen? Die kloppen niet volgens mij. Maar goed...

via vandale.nl
wat·ta·ge (de ~ (v.), ~s)
1 elektrisch vermogen in watts


*edit= spelfout en zin eraf en twee erbij

bert k
21 september 2007, 09:40
Nee, wattage is geen goeie term, alleen een veel gebruikte. Rjong heeft gelijk.


Maar nu graag weer on topic!

q-elvis-p
21 september 2007, 09:51
Nee, wattage is geen goeie term, alleen een veel gebruikte. Rjong heeft gelijk.


Maar nu graag weer on topic!

Sorry ik kan het niet laten. En wil er toch nog één dingetje over kwijt. Wattage komt uit het engels en is algemeen opgenomen in de nederlandse taal. Of je nou liever de originele nederlandse term gebruikt of niet (ik spreek liever van vermogen), het blijft een correcte term.

Succes met het echte probleem verder.

SimonS
21 september 2007, 12:46
Of spreek je soms ook van Celciage als grootheid van temperatuur ? Of, wat je ook wel eens hoort: Kilometrage als grootheid van afstand ? Ik ben dan ook wel voor Secondage als grootheid van tijd, Luminage als grootheid van licht en Decibellage als grootheid van geluidssterkte.
hehe als je zo van de juiste wetenschappelijke benadering bent, zou je ook moeten weten dat de vetgedrukte argumenten (het is bij dit geval niet zo want bij andere gevallen is het ook niet zo) niet legitiem zijn. Dat is namelijk niet een manier om iets te bewijzen.



(maar dat terzijde)

bert k
21 september 2007, 13:03
Ik meende in mijn vorige post wat ik zei over on topic gaan. Jammer.