PDA

View Full Version : Nieuw Project 3: Jumbo Acoustic



Mattia
19 september 2007, 13:56
Tja, men moet bezig blijven, toch? Deze heeft eigenlijk iets meer 'haast' dan de andere twee, alhoewel ik verwacht ze alledrie binnen het jaar gelakt, gepolijst en afgesteld te hebben (plaatjes van de archtop volgen over een weekje of anderhalf, dit weekend heb ik even geen tijd).

Project: Jumbo acoustic, 16.6" breed, grove afmetingen afgekeken van een Ryan Grand Cathedral, en dan naar eigen design ingevuld. Het wordt een beetje een 'bling bling' gitaar voor een goede vriend van mij die een beetje country/singer-songwriter is, en Gibson's J-200's toppie vind, maarja, ik bouw geen copieen, in principe, dus is dit mijn interpretatie van een high-bling jumbo. Ligt al tijden op de tekentafel, maarja, drukdrukdruk, werkplaats in aanbouw, Het Echte Leven, studie, vriendin...je snapt 't wel.

Als voorproefje een (oude) detailtekening, eigenlijk met name voor de eerste versie van de inlay en de body shape interessant:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/ban/ban_inlay01.jpg

Sindsdien is de inleg opnieuw getekend/iets verfijnd.

Enkele specs:
- Western Red Cedar top
- Licht gevlamd amerikaans noten zij/achterblad
- Gelamineerde noten/wenge/maple/wenge/noten hals
- Ebben toets
- Flame maple binding
- Abalone top purflings
- Spalt maple/abalone trim rosette
- Vine in wit parelmoer, abalone blaadjes, en zwart parelmoer
- Gotoh 510 chrome tuning machines

Dan nog de 'experimentelere'/minder traditionele kanten van het geheel:
- Adjustable nek verbinding (dus: onder snaarspanning te verstellen halshoek) met een 'vrije' toets extension
- Sound port (klankgat in de zijkant, baszijde)
- Carbon fibre flying butress braces (versteveging van de headblock, afzetten tegen de zijkanten omdat de toets niet verlijmd is)
- Carbon fibre zangbalken (X-brace, om het 'geheugen' van hout wat tegen te werken met behoud van de klankeigenschappen van het hout)
- X-braced achterblad

...en dan wat meer plaatjes. Toets is al een tijd gezaagd, van binding voorzien, en klaar voor de inlay:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/neck03.jpg

Mattia
19 september 2007, 13:57
Hals is klaar voor de toets en voor verdere bewerking, is grofweg gecarved. Er zitten de voor mij standard verstevegingen in (dual action truss, 2x CF), kop moet nog van eenzelfde binding als de toets (plus wat purfling) worden vooerzien, achterkant is voorzien van een 'backstrap' van ebben met daartussen nog een contrastfineer van maple. Er is een 'extension' ingelijmd waar de toets op zal rusten die in een gat in de top zal 'vallen':
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/neck01.jpg

Backstrap fineer gelijmd. Kop is a la Benedetto gedaan, met een kleine fingerboard stop (lees het boek voor details), een milde taper van de kop (iets dunner aan de tip), maar dan wel met subtiele volute:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/neck04.jpg

Met kopieerbit de kop mooi afgefreesd, uiteindelijk vorm is af:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/neck05.jpg

Volute, initiele carve (de rest gebeurd als de toets is ingelegd en alles zit op z'n plek):
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/neck06.jpg

Mattia
19 september 2007, 14:02
Binding gleuven op de top gefreesd, moet nog de delen goed voegen (mitres in de hoekjes) en verlijmen:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/neck07.jpg

De witte parelmoer deeltjes voor de toetsinleg zijn inmiddels uitgezaagd, andere delen volgen in de loop van volgende week, gok ik zo:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/inlay01.jpg

En dan nog een shotje van het achterblad:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/back_2.jpg

Ben van het weekend ook weer eens bij Buitelaar wezen kijken, wat leuke dingen opgehaald (en dan met name hun vandiktecilinderschuurmachine, 40cm breed, loodzwaar ding, werkt perfect, erg stil, en voor onder de 400 euro klaar omdat de wielmontagedelen niet compleet waren, maarja, da's op te lossen voor een paar tientjes. Heb op zondag het geheel in elkaar geknutseld (en 80 kilo ijzer op een standard getild, oef), moet nog wel de afzuigkap aanpassen zodat het een 100mm port heeft in plaats van dat idiote kleine ding, even alles uitgelijnd, en presto, perfecto! Binnen een half uurtje zonder poespas het achterblad even ongeveer op dikte (van 4mm naar 2.7mm mag nog een tikkie dunner denk ik), zijbladen naar de 2.2mm (mogen ook ietsjes dunner, maar da's meer iets voor het schraapstaal/excenterschuurmachine). Vanavond ga ik even de delen voor de CF bracing precies op maat schuren en met CF verlijmen (wordt toch met epoxy verlijmd), idem de stukjes voor de kerfed linings, die even inzagen, zijkantjes even vlakschrapen, en de buigmal even afmaken (delen zijn er al, moeten alleen nog verlijmd/geschroefd/gefreesd worden).

Ga binnenkort ook eens de lintzaag goed testen (in combinatie met de schuurmachine) en wat mooie claro noten, kwartiers limba, kwartiers khaya en kwartierse pomelle bubinga blokken verwerken tot akoestische zij/achterbladen (als iemand interesse heeft in een paar, roep maar, hoor....) Leuk hoor, zo'n schuurmachineding!

glacius
19 september 2007, 14:46
ziet er veelbelovend uit !

Meneer I.
19 september 2007, 15:01
Respect en succes! Ga het draadje volgen.

Nielsje
19 september 2007, 16:12
Ziet er nu al mooi uit! heb je misshien wat afbeeldingen van de machine die je gekocht heb? Ben wel benieuwd hoe die er precies uit ziet.

Mattia
19 september 2007, 18:19
Gepikt van de buitelaar site:

http://www.buitelaar.nl/uimages/1996_drumsander.jpg

Het is een grote (40cm brede) cilinder, omwikkeld met schuurpapier, die je verticaal kan instellen. De 'feed belt' is ook electrisch aagedreven voor een consistente feed rate, en moest ietsjes bijgesteld worden om de twee oppervlaktes perfect parallel te houden, maar dat was binnen een minuut of twintig gereed, en het werkt nu perfect. Stofafzuiging is een must, met is het perfect schoon, zonder wordt het heel snel een zootje. Je kan maar hele kleine 'hapjes' nemen (minder dan 1 mm per keer, liefst minder dan een halve mm per keer, een volle omwenteling van het wiel is iets van 1.5mm, dacht ik), dus het is meer om dingen af te werken of heel nauwkeurig (en redelijk langzaam) op dikte te brengen. Voor bodies zal ik toch altijd de schaaf pakken, en dit apparaat voor de laatste preciese stukjes gebruiken.

ernieman
19 september 2007, 20:02
Die drumsander is een leuk ding idd. Ik heb er zelf ook eentje hoewel die blauw is en van het merk tendotools (die apparaten worden merkloos verkocht en de groothandel zet er zijn eigen naam en kleur op). Heb hem nu alweer 3 jaar en nog geen enkel probleem mee gehad. Bovenbladen, ruggen, luitduigen, zelfs bebalking op dikte brengen, het gaat er allemaal mee.
Dat ding heeft zelfs een inductiemotor, lekker stil en geen probleem meer met koolstofborstels schijnbaar.
Proficiat met je aankoop, daar zul je nog lang plezier van hebben. En ook proficiat met je mooi project natuurlijk. Ziet er veelbelovend uit!

Javaca
19 september 2007, 21:19
Het ziet er veelbelovend uit!
De inleg is niet over de top. Het kan altijd erger ;-)

Waarom zet je de inlay pas later in de toets? Of had je die toets al liggen?

Die schuurbank is een ideaal ding. Sinds we dat ding op school hebben gaat het werk een stuk sneller...

Mattia
19 september 2007, 22:47
Yep, Chinees ding (denk ik), vrij standard, deze met een HBM stickertje erop. Vond vooral de prijs (398) meevallen; heb nog bijna alles liggen om er zelf een te maken (motor, as, kogellagers, poelie), maarja, tijd heb ik niet, en het was een mooie prijs, en ik ben onder de indruk van wat je voor die euros krijgt (een soortgelijk ding van Jet, ook Aziatisch in aanbouw, kost bijna drie keer zoveel, doet precies hetzelfde) dus...heb ideen zat over hoe ik dat ding wel niet ga gebruiken.

Javaca: qua inleg zal het bij mij in parelmoer niet veel gekker/wilder worden, denk ik. Naja, misschien was die blote vrouw bij de vorige electrische gitaar wat meer OTT, eigenlijk. Als het maar op de een of andere manier relatief smaakvol blijft, toch?

Enneh, toets is zelf gemaakt, uiteraard, en het wordt eerst ingelegd en dan met de hals verlijmd, hoor, maar ik doe meestal eerst de bindings omdat het helpt met het uitlijnen van de deeltjes (vind ik, tenminste). Heb nu alleen nog maar de witte delen gedaan (het meeste werk), moet nog een beetje bijschuren/bijwerken voordat ik ze daatwerkelijk inleg. Zit ook te wachten op een nieuw stukkie gereedschap, een kleine 'die grinder', soort dremel-ding dat op lucht werkt op hele hoge toeren (45,000-55,000) voor het inleggen van de fijnere details. Moet ook nog m'n naam uitzagen, da's altijd priegelwerk.

Javaca
20 september 2007, 00:36
Over smaak valt natuurlijk altijd te twisten :P
Het ontwerp van de inleg op deze gitaar valt aardig binnen mijn referentiekader van smaakvol. De drukte van de inleg wordt bij deze gitaar gecompenseerd door de rust die de klankkast uitstraald.
Smakeloos wordt het als de gitaar optisch meer uit parelmoer bestaat dan uit hout.

hassent
20 september 2007, 06:44
Nou ben je zo handig met, en zuinig op, hout. Nu zie ik je tuintafel en denk, daar haaft ie al even geen aandacht aangegeven....:seriousf:


Maar even zonder gekheid, dit ziet er weer veelbelovend uit! Ga je op de DGBM2008 weer demo's geven? Volgens mij kunnen we hier allemaal veel van leren! Het, voor het oog, gemak waarmee je dit allemaal maakt, maakt mij iig erg jaloers.

cas121
20 september 2007, 08:35
Mattia, dat doe je weer megastrak allemaal! Toffe plannen en zo te zien een goede uitwerking.


[off topic]Echt als ik dit weer zo zie denk ik telkens: kan ik je echt niet enthousiasmeren voor de orthopaedie? Ook daar komt gelukkig nog wat denkwerk bij kijken itt tot wat de algemene opinie meldt[on topic]

oja pm

charlotte
20 september 2007, 11:32
Hey Mattia :)

Die wordt weer gaaf, is zo te zien.
succes met bouwen, groetjes Charlotte :lp:

Mattia
20 september 2007, 19:26
Cas: dank, maar nee. Vind 't wel leuk, die ortho, maar mijn knutselen met bot beperk ik toch liever tot een topkammetje ;)

Charlotte: dank!

Hassent: tja, soms is verweerd hout ook gewoon mooi, hoor. En soms ben ik ook gewoon lui :-P

niekb
23 september 2007, 14:40
Erg mooi Mattia, strak dat is het zeker. De body is wat te rond naar mijn smaak maargoed dat neemt niet weg dat t waarschijnlijk een mooi strakke gitaar gaat worden.
Ik ga dit draadje zeker volgen want ik heb ook plannen voor een akoestische (00 model) Dat duurt allemaal nog wel ff maar dan kan ik intussen mooi leren van jouw bouwpraktijken. Maak er maar een mooi verslag van :)

Groeten
Niek

Mattia
23 september 2007, 19:58
Neik: dank! Ik doe het expres erg 'rond', zeg maar, meer in de Lowden hoek dan een Gibson Jumbo, of de traditionele Martin vormen, die ik stuk voor stuk te blokkig vind. Ben niet echt van de vintage styling...

}{Metalmaster}{
1 oktober 2007, 01:29
fucking vette shit he, Succes! Vette inlay btw :P Ik ben ook bezig, zal binnenkort als ik wat spulletjes binnen heb ook foto's nemen enzo:) :rockon:

Later

superfly
1 oktober 2007, 11:14
Petje af Mattia, dat ziet er nu al erg goed uit.
Ik ben wel geinteresseerd in noten zij/achterbladen.

Mattia
22 oktober 2007, 15:01
Update (nu nog zonder plaatjes):

Dit weekend vooral besteed aan het maken van hulpstukken/gereedschap, te weten:

Een frees base voor het uitfrezen van een roset, volgens deze plannen:
http://www.wellsguitars.com/Articles/Precision_Router_Base/Router_Base.html

..alleen dan uit een lost stukje swamp ash, gaten getapt, secondenlijm erin om het te verharden, weer getapt, en messing gebruikt voor de rechte delen (had nog een ronde staaf van 6mm liggen, is wat makkelijker te bewerken). Dat plastic spul zou beter zijn, maarja, ik kan niets vinden, en dit is ook zeker goedkoper. Enfin, dat was mijn donderdagavondproject, vrijdagavond/middag heb ik de rosetring (spalt maple) uitgefreesd, en een passende gleuf in het bovenblad gefreesd, met ruimte voor b/w/b purfling, paua abalone, weer b/w/b purfling aan weerszijden. In de loop van de week komen er plaatjes, moet alleen nog maar de paua delen strak vijlen en zorgen dat alles mooi aansluit, dan de boel verlijmen. Dat apparaat is zeker de moeite, trouwens, kost weinig tijd om de maken, en het stelt het super makkelijk even in en maakt alles precies zo groot als jij dat wil hebben, op een fractie van een MM nauwkeurig. Heerlijk, gewoon.

Dus, dat was vrijdagavond. Zaterdag eindelijk de laatste delen van de fox bender/buigmal voor de Jumbo afgemaakt. Dat wil zeggen: 7 lagen 22mm MDF op elkaar gelijmd, middelste en buitenste delen solid, middelste delen ivm gewicht wat uitgehold. Gewoon een 'master' vorm gemaakt, vorm van de zijkant plus nog wat extra diepte bij de 'waist' en de uiteindes (2 mm waist, 6mm lower bout ofzo), dan extra laage erop, met de frees met volgbitje vlakfrezen, volgende laag, etc. Met PU lijm (constructielijm) gemonteerd ivm hittebestendigheid, al maakt het gok ik eigenlijk niet zo gek veel uit. Enfin.

Daarna ook een 'basisstation' gemaakt voor een bender volgens Mike Doolin:

http://www.doolinguitars.com/articles/bender/

Moet nog een intelligente manier verzinnen om de mal op het basisgedeelte te bevestigen, dus als iemand ideen heeft...het staal is veerstal van 0.4mm, locale metaalhandel heeft het voor me besteld, zit op de ondergroend vastegeschroefd met wat ringen om de twee delen uit elkaar te houden en een tweetal plaatjes om de druk mooi de verdelen. Andere uiteinde heb ik dubbelgevouwen over een strookje van een cm, met 'rivets' (klinknagels?) doorboord, en daar de veren doorheen gedaan. Het deel om dat naar beneden te trekken moet nog gemaakt worden. Voor de 'klemmen' aan de kop en staart ga ik lekker low-tech: simpelweg een stuk uit de mal gezaagd zodat ik normale houtklemmen/klemmsia klemmen kan gebruiken om de zijkant daar vast te zetten, samen met een houten malletje.

Verder nog uit een paar stukjes linde een 'waist shoe' (deel dat de waist naar beneden moet drukken) gemaakt, gaat veel sneller als je zo'n band/schijf combischuurmachine hebt, ookal is het maar een goedkope van nog geen honderd piek. Perfect, gewoon. Meteen daarna ook (weer uit linde) de houten klemdeeltjes gemaakt voor de spreiders voor de mal (breedste deel, bij de waist, en twee vlakke stukjes voor de twee blokken).

Al met al redelijk successvol, dus. Vanavond ben ik van plan om die roset af (of zo goed als af) te maken en te lijmen; boven blad is er al klaar voor, schellac gesealed ring, nu dus alle stukjes abalone mooi uitzoeken zodat het een beetje een geheel wordt/lijkt, beetje vijlen, op z'n plek drukken, een beetje secondenlijm, en voila, roset! Dan uiteraard eve een stukje vlakscrapen, dan een beetje vlakschuren (de maple rosetring is iets te dik, de abalone is precies goed voor de top), alles opschonen, en vanaf de achterkant van het bovenblad de boel op dikte brengen (3.2-3.4mm in het midden, tot 2.6mm ongeveer aan de randen van de lower bout.

Vorig weekend was ik al bezig geweest met het fabriceren van 3 X-braces, gelamineerde spruce met koolstoffiber middedelen, een voor de top, twee voor de rug, zijn goed gelukt, en met hete beenderlijm gelijmd (veel makkelijker spul om te verwerken dan ik had gedacht, en opruimen is supersimpel! Heerlijk spul, gewoon). Daarnaast ook een end block gefabriceerd (15 dik, gelamineerd afrikaans mahonie om het splijten tegen te gaan) en een headblock met 'spanish foot' om te steunen op het achterblad gemaakt, wel onder een hoek zodat het de taper en de wedgevorm compenseert, zeg maar. En nog wat linings gemaakt (reverse kerf, spruce voor de top, afrikaans mahonie voor de achterkant), maarrgoed, moet nog een elegante (motor-aangedreven) variant daarvoor verzinnen, want het is een beetje gedoe, met de hand al die sleufjes precies op dikte. Had ik maar een zaagtafel, of de ruimte daarvoor....

Enfin, toch wel redelijk druk geweest, maar nou niet direct met dingen waarbij ik de behoefte had om veel foto's te maken, helaas. Maar dat komt nog wel. Misschien vandaag, anders hopelijk morgen de eerste zijkant met dit nieuwe systeem buigen. Als ik er even de tijd voor kan vinden, tenminste; vrijdag examen, zaterdag vakantie, in de tussentijd nog wat ander werk....oef.

Oetsie
22 oktober 2007, 15:09
Leuk om weer een acoustisch zelfbouwproject te volgen. Ziet er inderdaad veelbelovend uit.

superfly
22 oktober 2007, 15:15
PV3, dat begint op werken te lijken, hou je wel tijd voor je hobbies?
Ben erg benieuwd hoe die buigmachine er uit gaat zien.

Wim

Mattia
22 oktober 2007, 19:59
Tijd heb je nooit, die moet je maken, zeg ik maar. Ik bedoel, ik ben in jaren niet zo druk bezig geweest (co-schappen =full-time werken en ervoor mogen betalen, plus vertaalwerk ernaast), maar ook zelden zo productief qua gitaarbouw, omdat ik eindelijk iets heb wat op een werkplaats lijkt. Dus, tja, die tijd, die vind ik wel.

Ik denk ook dat ik het aantal uren die ik in een gitaar moet steken (akoestisch, zonder fratsen/inleg) terug kan dringen tot 50-70, inclusief lakwerk, dus dat is in principe wel te doen. Wat tijd vergt is al die hulpstukken maken (allemaal simpel zat, verder, beetje MDF, beetje triplex, beetje lijm, schroeven bouten en veren), maargoed, als dat eenmaal klaar is, dan moet het niet al te gek lang duren allemaal. Daarom heb ik ook flink geinvesteerd in gereedschap; ik kan best zonder een lintzaag, een vandikteschuurmachine, maar die twee betekenen wel een tijdsbesparing van letterlijk een tiental uren, zo niet meer, op de bouw van een gitaar.

Gommès
31 oktober 2007, 13:26
Hallo, Mattia.

Ik heb lang niet hier gekeken i.v.m. ziekte.
Maar nu kwam ik dit project tegen.

Heel erg mooi project en goed uitgedacht.
Waarom heb je gekozen voor een verstelbare neck?
En de Carbon soundbraces?
Ik heb niet zulke goede ervaringen met carbon fibre, omdat je d.m.v.
tap tuning houten soundbraces makkelijker kunt bewerken als de klankkast
compleet is.
Maar ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

Peter.

Mattia
31 oktober 2007, 13:59
Hallo, Mattia.

Ik heb lang niet hier gekeken i.v.m. ziekte.
Maar nu kwam ik dit project tegen.

Heel erg mooi project en goed uitgedacht.
Waarom heb je gekozen voor een verstelbare neck?
En de Carbon soundbraces?
Ik heb niet zulke goede ervaringen met carbon fibre, omdat je d.m.v.
tap tuning houten soundbraces makkelijker kunt bewerken als de klankkast
compleet is.
Maar ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

Peter.

De verstelbare nek is deels een experiment voor mij, kijken of het bevalt. De theorie erachter is dat ik de hals loskoppel van de body (floating toets), en ook precies kan instellen naar wens van de speler. Slide guitar? Hop, hals aanpassen. Ietsjes shift in vochtigheid/andere snaren/top die wat beweegt? Meteen aangepakt, geen extra zadel meer nodig. Je kan ook alles precies fine-tunen zodat je saddlehoogte (wat invloed heeft op je klank) precies zit waar jij 'm wil hebben, zonder al teveel werk om de halshoek weer aan te passen. Bijkomend 'voordeel' van de floating hals (hoef je geen verstelbare voor te hebben) is dat het bovenste deel van het bovenblad wat vrijer wordt gemaakt.

Wat betreft de CF braces: het is alleen de X-brace, en een dun laminaat CF in het midden. Iets meer geknoei om die te bewerken, maar alleen in de middenlijn. De rest is gewoon spruce (foto's volgen binnenkort). Het idee erachter is niet zozeer kracht, maar om te profiteren van de perfecte elasticiteit van CF; het veert altijd weer naar z'n oorpspronkelijke vorm terug, hout niet, dus de hoop is dat de top wat minder gauw zal gaan 'bellyen'. Ik ben ook van plan om via Chaldni patterns te tunen, m.n. free plate, kijken hoe dat bevalt. Ik heb zwz nog niet genoeg ervaring om nou precies te zeggen wat de invloed van alles dat ik doe nou precies is.

Mattia
10 november 2007, 21:51
Plaatjes tijd! Heb het weer idioot druk gehad, maargoed, enfin, ben er eindelijk weer aan toegekomen om wat te doen. Niet veel, maar toch, wat. Even een plaatje van de bovenstaande rozetringfreessetup in actie (heerlijk ding, al wil ik 'm wel opneiuw maken met beter materiaal, ooit. Maar werkt Per-Fect.):

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/rosette03.jpg

De Bender is bijna af (hopelijk morgen, ergens van de week buigen, dus), daar volgen foto's en details nog wel van. Vanavond even een paar uurtjes gespendeerd aan het 'assembleren' van mij rozet - spalt maple ring, bwb-abalone-bwb binnenste en buitenste purflingringen. Abalone erin viel me mee, al is het wel een beetje priegelwerkje, en kwestie van goed 'passend' kleurende delen uitzoeken, en dan stevig op z'n plek. Beetje vijlen zodat alle abalone delen goed aansluiten, voor de binnenring ook ieder strookje in stukjes breken zodat het goed past:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/rosette04.jpg

Dan secondenlijm (dunne, StewMac #10) overall, komt overal tussen (uiteraard eerst alles gesealed met enkele lagen schellac, hoor...), en krijg je ongeveer dit:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/rosette05.jpg

Excuses voor de belabberde kwaliteit van de foto's. Morgen pak ik m'n goede camera (ipv de telefoon) en maak ik wat plaatjes nadat ik de boel door de vandikteschuurmachine heb gehaald, zodat het echt mooi vlak is (laatste stukje met schraapstaal/handschuren, hoor...)

barno
10 november 2007, 23:37
can't wait to see this baby finished! klasse!!

Mattia
11 november 2007, 15:49
Na een paar keer door de vandikteschuurmachine te zijn geweest (en even met de hand 220 koorel geschuurd) ziet het er zo uit:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/rosette06.jpg

overall view:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/rosette07.jpg

jimihattricks
12 november 2007, 12:16
mkay.. HOLY F*CK wat netjes! respect :rockon:

Reb
12 november 2007, 14:37
Wow! Erg mooi design! :) Ben benieuwd hoe het uiteindelijke resultaat zal zijn (zo te zien heel goed iig! ;) )

Lexvandoef
12 november 2007, 17:01
wow, coole soundhole ringen, erg mooi :dance:

thijser
13 november 2007, 20:31
ziet er super uit! jammer dat je de nerf van de inlay(spalted maple?) niet mee laat lopen met de nerf van het bovenblad. Voorderest ziet het er super uit! ga zo door!

Mattia
13 november 2007, 21:28
Da's expres gedaan, juist omdate als de nerf meeloopt het IMO wat te 'standaard' wordt, en je verliest juist alle interessante delen onder de toets, en deels onder de snaren, en er blijft wat 'saai' oogend maple aan de randen. Ik wilde er iets meer beweging inzitten, vandaar de haakse hoek.

thijser
13 november 2007, 21:31
Da's expres gedaan, juist omdate als de nerf meeloopt het IMO wat te 'standaard' wordt, en je verliest juist alle interessante delen onder de toets, en deels onder de snaren, en er blijft wat 'saai' oogend maple aan de randen. Ik wilde er iets meer beweging inzitten, vandaar de haakse hoek.

Oh oke daar heb je helemaal gelijk in:) Ik vind het in ieder geval een erg mooi project:)

Javaca
13 november 2007, 21:35
Mooi rozetje. :)
Het lijkt wel mode te worden, van die massieve modellen.

superfly
13 november 2007, 21:44
Sjiek hoor Mattia.
Wat voor materiaal heb je gebruikt voor die purfling-ring ?
Lijkt een beetje metaalachtig op de foto en errug dun.

Wim

Mattia
14 november 2007, 07:41
Heeft een beetje meer weg van een klassieke gitaar, ja, zo'n breede rozetring. Ik vind 't wat beter passen bij mijn algehele bouwstijl. Gewoon overal meer met houtnerf spelen!

Wim: de purfling strips zijn zwart fiber/maple/zwart fiber en massief paua abalone strips ertussenin. En spalted maple, natuurlijk. De b/w/b digen zijn bij elkaar zo'n 0.9mm breed (ofzo...0.030" dacht ik), de abalone 1.3mm breed.

gvink
16 november 2007, 21:01
Ik post hier niet zo vaak maar kon het nu toch echt niet laten..

Vaker zie ik projectjes van je, Mattia, en iedere keer ziet het er steeds beter, netter en profesioneler uit! Ech klasse wat je hier laat zien en wat je bouwt uiteraard!!

Die foto's zijn overigens ook niet verkeerd! Sjonge.. Sjiek hoor!

Vakwerk aan alle kanten.. :cooler:




(ps: wat kost zoiets bij jou nou? :sssh:)

Mattia
16 november 2007, 21:05
Dankje!

Qua kosten bouw ik eigenlijk vooral voor vrienden, en om m'n hobby te financieren. Meestal iets in de orde van groote: materiaalkosten+300-500, afhankelijk van moeilijkheidsgraad van inleg enzo.

gvink
16 november 2007, 21:11
Tof hoor.. Ik ga (moet) binnekort zelf ook (maar eens) beginnen aan mijn eerste akoestische. Voor mijzelf wel te verstaan.. Ik hou over het algemeen van vrij sobere gitaren maar toch begint het altijd weer te kriebelen als ik een mooie inlay zie..
Denk dat ik het toch maar houd bij absurd mooie achter- en zijbladen.. ;)
Het roset wat jij gemaakt hebt inspireert mij ook wel.. (understatement)

Mattia
16 november 2007, 21:48
Ben blij dat het je inspireert; ik haal zoveel inspiratie op bij anderen, dus vind ik het wel leuk als ik ook iets terug kan gooien.

Enneh, ik moet zeggen, ik hou van inleggen, en van inlay, maar als je naar m'n eigen gitaren kijkt zul je merken dat het 'wildste' dat ik heb een PRS-achtige (mijn eerste gitaar) is met...abalone block inlays. That's it. Ik hou er wel van, maar het hoeft allemaal niet echt zo. Zo op z'n tijd wel, maar veelal blijft het bij m'n 'signature V' op fret 12, wat side dots, hooguit een kop inlay.

(..en absurd mooie zij en achterbladen, die heb ik ook wel liggen...)

oknarb180
16 november 2007, 23:45
Hey Mattia,

Dit is toch wel weer een stukje vakmanschap hoor!!! En ook de precisie.
Ik heb helemaal niet zo veel met akoestische gitaren, maar het zien van de bouw van zo'n gitaar dwingt toch echt wel respect af.
Netjes!

Vr.gr.

Branko

gvink
17 november 2007, 21:09
Ben blij dat het je inspireert; ik haal zoveel inspiratie op bij anderen, dus vind ik het wel leuk als ik ook iets terug kan gooien.

Enneh, ik moet zeggen, ik hou van inleggen, en van inlay, maar als je naar m'n eigen gitaren kijkt zul je merken dat het 'wildste' dat ik heb een PRS-achtige (mijn eerste gitaar) is met...abalone block inlays. That's it. Ik hou er wel van, maar het hoeft allemaal niet echt zo. Zo op z'n tijd wel, maar veelal blijft het bij m'n 'signature V' op fret 12, wat side dots, hooguit een kop inlay.


Inderdaad...
Qua inlay wil ik aan de ene kant iets unieks (uiteraard) maar tegelijkertijd niet te 'aanwezig'... Ik denk dat ik voor iets ga in de toets... hmm...


(..en absurd mooie zij en achterbladen, die heb ik ook wel liggen...)

hmmm.. Dat klinkt wel erg interessant.. Al moet het concurreren met erg mooi gevlamd koa of honderd jaar oud (kerkbank) pallisander..!?

Mattia
17 november 2007, 21:53
Inderdaad...
Qua inlay wil ik aan de ene kant iets unieks (uiteraard) maar tegelijkertijd niet te 'aanwezig'... Ik denk dat ik voor iets ga in de toets... hmm...

Altijd moeilijk, iets uitzoeken...



hmmm.. Dat klinkt wel erg interessant.. Al moet het concurreren met erg mooi gevlamd koa of honderd jaar oud (kerkbank) pallisander..!?

Oei...100 jaar oud palisander, dat wordt moeilijk (hoe kom je er eigenlijk aan?). En ik heb geen Koa (is zo duur), maar wel mooi gevlamd Australisch Blackwood (neefje van). En gevlamd Claro noten, Madagascar palisander (twee favorieten qua looks), Cocobolo, Macassar Ebben, quilt Sapele dat er uit ziet als Darth Vader (of een Ninja, afhankelijk van hoe je 't bekijkt), een setje Ziricote, Pau Ferro, wat wild Bubinga...al moet ik zeggen dat ook een enorm 'saai' stuk hout, zoals een setje Cubaans mahonie, schitterend mooi kan zijn.

gvink
19 november 2007, 12:09
We hebben iemand die voor ons (de gier) vaak hout verzaagt. Die had een stuk palisander uit een oude kerkbank en bood dat aan.. :) We hebben een aardig aantal sets liggen.

Koa is inderdaad erg prijzig, maar ik denk toch dat dat 't gaat worden. Alhoewel, nu ik het type begin ik weer te twijfelen.. ;)
Dat palisander is inderdaad relatief 'saai' maar zo verschrikkelijk mooi... :satisfie:

Orpheo
19 november 2007, 12:59
Altijd moeilijk, iets uitzoeken...



Oei...100 jaar oud palisander, dat wordt moeilijk (hoe kom je er eigenlijk aan?). En ik heb geen Koa (is zo duur), maar wel mooi gevlamd Australisch Blackwood (neefje van). En gevlamd Claro noten, Madagascar palisander (twee favorieten qua looks), Cocobolo, Macassar Ebben, quilt Sapele dat er uit ziet als Darth Vader (of een Ninja, afhankelijk van hoe je 't bekijkt), een setje Ziricote, Pau Ferro, wat wild Bubinga...al moet ik zeggen dat ook een enorm 'saai' stuk hout, zoals een setje Cubaans mahonie, schitterend mooi kan zijn.

lache, van al die houtsoorten die jij noemt heb ik het merendeel in mijn les paul zitten:

koa, claro noten, macassar ebben en ziricote :satisfie: I'm a lucky bastard ghehe

gvink
19 november 2007, 14:58
heb effe wat gegoogled, maar dat ziricote is ook mooi spul zeg..

@orpheo: pic?

Manipulator
19 november 2007, 23:22
Zeer netjes, ben zelf ook aan het bouwen aan een akoestische gitaar. Erg interessant project heb je hier om te volgen :D

Ga zo door!

Orpheo
20 november 2007, 00:15
heb effe wat gegoogled, maar dat ziricote is ook mooi spul zeg..

@orpheo: pic?

warmoth maakt 'm voor me, dus als je nog even een maand of 4, 5 geduld hebt? :) ik maak er tzt een flink topic over.

Gommès
26 november 2007, 21:28
Dag, Mattia.

Het gaat goed zie ik!
Mooie rosette heb je gemaakt, als je nog tijd over hebt kan ik nog wel wat hulp van je gebruiken. Maar je hebt het al druk volgens mij.
Er gaat altijd weer heel veel tijd in zitten om iets moois te maken.
Je bent zeker nog niet aan de Hals toegekomen? Ben benieuwd hoe dat gaat worden.
Volgens mij toch wel erg handig. Ik heb van een dergelijk systeem nog ergens een bouwtekening liggen. Als je dit nog kan gebruiken hoor ik het wel.
Ik heb begrepen dat je als amateur bouwer bezig bent, waarom ga je niet als prof verder door het leven. Met jouw capaciteiten moet dat geen probleem zijn.
Nog even over het bellyen...Om dat te voorkomen gebruik ik een bridge enhancing systeem.
Het is relatief simpel te monteren en kan altijd weer worden gedemonteerd. Ik gebruik het in al mijn gitaren. Met dit systeem kun je de stijfheid en bolling van het bovenblad regelen.
En je kunt zelfs met dit systeem de tuning van de klankkast regelen. (ongeveer een halve toon) En het instrument klinkt met dit systeem een heel stuk harder en strakker waardoor je eigenlijk verder weinig hoeft aan te passen.
Ook wil een het vaak zo zijn (zeker bij een jumbo) dat er bepaalde tonen irritant lang door blijven klinken en dat is vaak moeilijk te verhelpen.
Keep up the good work!

Groeten, Peter.



Everwood-guitars (http://www.gommes-guitars.nl)

Mattia
22 juli 2008, 17:58
Nou, lange tijd stil (drukdrukdruk, what else is new?), maar er zit wee wat schot in de zaak!

Zijkanten zijn op de Doolin bender gebogen (bij interesse maak ik wel wat foto's van dat ding), ging best wel perfect. Dan zijn de linings erin glijmd, CF flying buttress braces erin, de boel ge-radiused met de dishes, bracing op top en achterblad, beiden grofweg getuned met Chladni patterns -signal gen software, in de Fender solid state amp, wat rooibos op de top, trillen maar - de ring+ mode rond 245 hertz, met een redelijk mooie 'ronde' vorm in de lagere helft. Wel interessant, want ik dacht dat ik 'goed' zat qua tap, maar de vorm zei wat anders (hakkelig), dus door gegaan met tuning (wat massa wegnemen waar het 'stilstond', m.n. de tone bars, fingers, lower X brace), en presto, mooiere vormen, en mooiere klank.

Enfin, genoeg geleuter, foto's!

Achterblad, X-bracing gelijmd, voordat het gecarved is. Carving tools staan ernaast. De carbon fibre laminatie is hel voor m'n beitels; de Kirschen die ik voor de lammed braces heb gebruikt is hard toe aan een re-grind. Ik de toekomst: zoveel mogelijk met schuren, van tevoren.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban01.jpg

De top, in nog zeer grove staat. Meeste bracings nog niet op hoogte. Ik vind het gewoon erg leuk, zo met de beitels aan de slag (mooie nieuwe Blue Spruce beitels, cadeatje aan mezelf), dus ik laat alles lekker hoog. Is ook mooi om de ontwikkeling van de tap tone te horen - van strak, gecomprimeerd, naar steeds meer open, steeds meer sustain, steeds musicaler.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban02.jpg

Oja, en nog een nieuwe Piano gekocht. Een duitse vleugel uit de jaren 50, massief noten met gevlamd noten fineer. Klinkt geweldig, en is prachtig! Koopje, ook. Relatief gezien.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban03.jpg

Mattia
22 juli 2008, 18:05
Close-up van de rim set:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban04.jpg

Hier zie je (als je even goed kijkt) de 'spaanse voet' en de twee CF tubing 'flying buttress' braces die van de neck naar flinke sapele mahonie zijbalken lopen. Dit moet zorgen voor een zeer stevige bovenste body deel, en samen met een floating toets (niet op de body gelijmd) maakt het lichtere bracing en meer trilling mogelijk in de upper bout.

Hier voor alle duidelijkheid de 'wedge' vorm - dit is echt een Jumbo, flink diep, maar voelt wat minder groot aan dan het is. Het is zeker geen kleine, compacte gitaar, maar wel (hoop ik) mooi bespeelbaar in z'n soort:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban05.jpg

Bebalking is hier bijna af. Wat er nog gebeurde voordat het verlijmd werd: finger braces lager, slanker, X-brace overal slanker, lower bout iets lager, tone bars slanker, lager, meer drastische tapering. Alles is vrij 'los' gemonteerd (weinig butt joints) Top is WRC, 3.5mm dik in het midden, 3.0 mm aan de randen van de lower bout (wordt nu nog iets dunner gemaakt, 2.8-2.6mm max). Alles is inmiddels gelijmd, en de body is uit de mal.

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban07.jpg

Voor wie het iets zegt: resonantie van top en back (ring and a half mode, A1 volgens mij) is 245 Hz voor verlijmend. De Helmholtz van de kast is met de zij 'sound hole' dicht rond G op de lage E snaar, met zij sound hole (een sound port van 30 mm, foto's volgen later wel) G#. Wel grappig om het verschil te horen. De top en achterkant zijn erg interactief, demp je de achterkant veel dan demp je ook licht de top trilling (minder sustain), en overall is het een mooi 'levendige', trommel-achtige toon, zo zonder brug enzo.

Vandaag gaat (hoop ik) de end graft erin, en ga ik wat door met het bewerken van de hals/klaar maken voor binding.

KoenB
22 juli 2008, 18:12
Zo dat ziet er goed uit! Maar wat ik me nou afvraag: waar is dat afwerken van die steunbalken nou precies voor (Je laat ze aflopen aan de eindjes)? Ik heb dat nooit zo begrepen. Is het uit toonoverwegingen of gewoon een constructief iets?

Je hebt nog een PM trouwens

Mattia
22 juli 2008, 18:16
Zo dat ziet er goed uit! Maar wat ik me nou afvraag: waar is dat afwerken van die steunbalken nou precies voor (Je laat ze aflopen aan de eindjes)? Ik heb dat nooit zo begrepen. Is het uit toonoverwegingen of gewoon een constructief iets?

Je hebt nog een PM trouwens

Het idee is om meer steun te geven in het midden en de randen mooi 'los' te krijgen van de zijkanten. Zo kan de top maximaal trillen/vibreren. Als je de uiteindes hoger maakt dan zet je de top daarmee deels 'vast', is wel stugger/sterker, maar dat gaat ten koste van je trilling. je wil ook niet dat ze stoppen voor de linings, want een te flinke tik en ze zouden los kunnen schieten.

Re: PM - ga van het weekend foto's maken, nu beredruk.

superfly
22 juli 2008, 18:29
Eeuuh, ik zie geen foto's.

Doe nou foto's
Wim

pueblo
22 juli 2008, 18:39
Eeuuh, ik zie geen foto's.

Doe nou foto's
Wim
de foto's zijn er echt goed uit hoor

KoenB
22 juli 2008, 18:47
Het idee is om meer steun te geven in het midden en de randen mooi 'los' te krijgen van de zijkanten. Zo kan de top maximaal trillen/vibreren. Als je de uiteindes hoger maakt dan zet je de top daarmee deels 'vast', is wel stugger/sterker, maar dat gaat ten koste van je trilling. je wil ook niet dat ze stoppen voor de linings, want een te flinke tik en ze zouden los kunnen schieten.

Re: PM - ga van het weekend foto's maken, nu beredruk.

Aah op die manier! Ik snap m

@ de PM: neem de tijd, tis vakantie :)

no 1 hops
22 juli 2008, 22:34
tjonge, ik heb al moeite met een solid body dus dit is natuurlijk extra knap.
blijf het altijd mooi vinden om te zien hoe iemand daar komt waar die heen wil.

superfly
23 juli 2008, 10:23
Das grappig gisteravond thuis zag ik geen foto's vandaag op het werk wel.Mwah Internet :confused:

Aparte back bracing Mattia, is dat een eigen ontwerp?
Ik zou graag wat meet weten over dat tunen met software en rooibos, waar kan ik daar info over vinden?

vr gr
Wim

Janne
23 juli 2008, 10:57
Prachtig, je bent echt professioneel bezig zo te zien. En ook inclusief handige apparatuur is het een kunst om in 50-70 uur een gitaar te bouwen.
Nu heb ik ook weer zin om te bouwen, maar moet wachten op wat plankjes uit Amerika.
Ik ben trouwens erg benieuwd naar de effecten van het klankgat in de zijkant, ik zit te denken hoe ik mijn gitaar fijn kan versterken met een microfoontje en feedback tegen te gaan. En ik heb nu de vrijheid om iets met de plaatsing van het microfoontje te doen (aan een klankgat in de zijkant vastzetten geeft de microfoon een andere richting dan ie op het bovenblad heeft dus wellicht dat ie dan minder geluid van monitors etc opvangt.

Mattia
23 juli 2008, 15:34
Superfly: google eens of Chladni guitar (oid), en zoek door de archieven van de MIMF.com voor soortgelijke stukken. Het idee is om de 'free plates' zo te tunen dat ze een 'ring+' mode (rond in de lower bout, streep over de upper, googlen levert plaatjes op) redelijk egaal is, niet te hakkelig, en zo goed mogelijk een 'gesloten' ring vormt. Frequentie daarvoor is meestal tussen de 220 en de 280 Hz. Idem voor het achterblad, met het idee dat als ze licht uit fase zijn (brug = grootste balk = zit er nog niet op = wordt resonantie lager door meer massa) er een 'synergistische' bass-reflex wordt bewerktstelligd. Een gitaar is qua volume eigenlijk alleen goed om een A of A# (low A) te laten resoneren als pure Helmholtz frequentie.

Het tunen gaat dus meer om een visuele representatie van een egale verdeling van massa en dus symmetrische trilling, met het idee dat het bovenblad dan (als het vast zit) trillt zoals het van nature al 'wil' trillen, ipv dat het gelijmde blad gewoon trild zoals een gelijmd blad dat doet - de modes/vormen op complete gitaren zijn vaak nagenoeg hetzelfde, ookal waren de 'free plate' modes verschillend.

De Back Bracing is een eigen interpretatie van ee X braced back, ook veel op het internet te vinden. Het houd de radius er makkelijker/beter in dan ladder braces, ziet er stoer uit, en is makkelijker te tunen.

Janne: dank je! De apparatuur is allemaal zelfgemaakt, en ik doe er toch gauw meer dan 50-70 uur over, hoor. Inlay al helemaal niet meegerekend. Als ik het in 60 uur zou doen (zonder poespas) vind ik het al snel van mezelf.

het klankgat in de zijkant heeft voor mij een beetje een 'monitor' werking, kan de speler de gitaar beter horen. Als effect heeft het dat de helmholtz resonantie hoger wordt (bij deze gitaar van G naar G#).

Mattia
30 juli 2008, 22:29
Plaatjes!

Eerst een shot door de soundport in de zijkant. Voor de leuk.

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban09.jpg

Next up, de gitaar na een potje schuren met de festool excenterschuurmachine. Topding, gewoon, binnen een half uurtje alles op 220 korrel glad en mooi geschuurd. De top rond de randen van de lower bout ook iets dunner geschuurd, rond de 2.5-2.7mm aan de randjes (3.4 in het midden. Ceder, en een grote box)

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban10.jpg

De top, met schellac erop:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban11.jpg

Mattia
30 juli 2008, 22:37
En nu de achterkant met een laagje Z-poxy finishing resin (soort epoxy, geeft een mooie kleur, vult de porien). Idee is om het hout zo te beschremen tegen druppels secondenlijm als ik morgen of overmorgen de bindings doe. En er moet toch een extra laag schellac op de top en meer epoxy op de zijkanten/achterblad, omdat de porien nog niet helemaal gevuld zijn. Dus er moet toch vlakgeschuurd worden.

Ga morgen aan de hals werken, denk.

Efin, achterkant:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban12.jpg

...en zo zit het te drogen. Morgen even verder kijken.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban13.jpg

bass blom
30 juli 2008, 22:40
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/Ban11.jpg

wow, heel erg mooi man!

pueblo
31 juli 2008, 14:50
prachtig gewoon :o :o :o ik ben benieuwd naar het eindresultaat, die rosette is echt chique :satisfie:

barno
31 juli 2008, 14:58
idd schitterend.

dat kleine klankgat aan de zijkant, heb ik nog nooit gezien, intrigeert me wel. Als de hoofdfunctie is te functioneren als soort monitor, moest het dan niet iets meer bovenop de hoorn staan?

en blijft het open of komt er soort minirosetje in?

no 1 hops
31 juli 2008, 15:53
heel mooi!

Mattia
31 juli 2008, 22:34
idd schitterend.

dat kleine klankgat aan de zijkant, heb ik nog nooit gezien, intrigeert me wel. Als de hoofdfunctie is te functioneren als soort monitor, moest het dan niet iets meer bovenop de hoorn staan?

en blijft het open of komt er soort minirosetje in?

Dank je!

En nee, het blijft open. Er zitten wel twee laagjes fineer aan de binnenkant, dus je hebt een maple/zwart 'randinlegje' om het te verfraaien. Verder snap ik niet zo goed wat je bedoeld met meer bovenop. Als ik de gitaar op schoot hou, standard speelpositie, 'wijst' dat kleine gat naar m'n hoofd. In de 'klassieke' positie (op de linkerknie) is het in een lijn met m'n linker oor.

Mattia
4 augustus 2008, 13:55
Plaatjes!

Kast was dus dicht, ondertussen de binding eropgezet, alsmede abalone purfling. Viel me erg mee, qua hoeveelheid extra werk. Ziet er ook best chique uit, wel een beetje erg bling voor m'n eigen gevoel/smaak.

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/ban14.jpg

(op de achtergrond ligt de bartion akoestische gitaar die nu ook in de epoxy pore fill zit, vanavond/morgen ochtend gaat de binding erop, nog een laagje epoxy, dan lakken die handel)

Closeup. Wat overbelicht/schittering, waarvoor mijn excuses.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/ban15.jpg

..en als laatste een shot van de 'kont' van de gitaar, als je goed zoekt zie je mitred purflings. Maar met name zie je de wigvorm.

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/ban/ban17.jpg

DaanW
4 augustus 2008, 15:14
(Ookal heb ik hem al in het echt gezien)
Ziet er erg mooi uit!
Welke epoxy gebruikte je ookal weer en waar haal je die?

Mattia
4 augustus 2008, 15:58
(Ookal heb ik hem al in het echt gezien)
Ziet er erg mooi uit!
Welke epoxy gebruikte je ookal weer en waar haal je die?

Z-poxy finishing resin (PT-40), moeten de meeste modelbouwzaken hebben. Volgens mij heb ik 'm bij Memenco (ofzo) bestled.

Mattia

Luke-wannabe
4 augustus 2008, 16:17
Wat mooi! Beeldschoon! Keep up the good work!

barno
4 augustus 2008, 16:37
pfffww sjiek man!

abalone heb ik ook wat dubbel gevoel bij: classy / bling maar het staat perfect op de deze gitaar.

ah dat van klassieke speelpositie op linkerknie en wat schuiner had ik niet aan gedacht, dan staat dat monitortje perfect

ik ben wel benieuwd ook naar die bariton

gengar
1 maart 2009, 10:52
Hoi Mattia, heel erg mooi, bewoondering daarvoor. Hoe staat het ondertussen met deze gitaar?