PDA

View Full Version : Tuners PRS SE Custom vervangen



Krull
18 september 2007, 20:52
Ik ben van plan om de tuners van mn PRS SE Custom te vervangen, maar wil eigenlijk niet extra gaten in de kop boren. Zijn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van deze tuners en welk merk/type kan ik het beste nemen?

madman
18 september 2007, 21:29
waarom wil je ze vervangen?

Krull
18 september 2007, 21:35
Hij ontstemt extreem snel. Bij normaal slagwerk gaat het wel, maar bij veel benden en met het gebruiken van de tremolo is het verschrikkelijk.

-geert-
18 september 2007, 21:39
wat voor nut zit daarop? graphtec string geleiders/nut wil ook nog weleens goed helpen!! kan namelijk zo zijn dat anders je snaar blijft hangen in de nut na het benden/tremelo en niet meer teruggaat en dus ontstemt is.

Krull
18 september 2007, 21:45
wat voor nut zit daarop? graphtec string geleiders/nut wil ook nog weleens goed helpen!! kan namelijk zo zijn dat anders je snaar blijft hangen in de nut na het benden/tremelo en niet meer teruggaat en dus ontstemt is.
Er zit een crappy plastic nut op. 't Is idd niet zo'n slecht idee om die te vervangen, maar volgens mij zit het niet alleen in de nut.

Mattia
18 september 2007, 23:30
Beginnen met de nut, dan kijken of het de tuners zijn.

En dan eerst kijken naar hoe je de snaren op de post wind (niet goed strak, teveel windingen, etc.).

Anders ben ik bijna 100% zeker dat zowat alle gewon PRSi (tenzij ze vintage-style tuners hebben, misschien heeft de McCarty die, maar voor de rest...), net zoals 99% van alle moderne gitaren met non-vintage repro sealed tuners, 10mm stemmechaniekgaten heeft. Dus daar passen 'gewoon' gotoh, schaller, sperzel, grover mechanieken in.

Nielsje
19 september 2007, 00:10
Inderdaad, ik zou er een andere nut op zetten, van graphtech. Kost je 5.45 euro en een uurtje werk. Verder moet je es proberen om je snaren op deze manier, omschreven door Piezo (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773) eens er op te zetten. Locking opspannen, zonder locking mechanieken!

Krull
19 september 2007, 15:45
Bedankt voor de reacties. Dan ga ik toch maar voor de nut. Dat is in ieder geval een stuk goedkoper dan nieuwe tuners! Waar kan ik een nut het beste kopen Tonefactory.nl, of weet iemand een beter alternatief?

Nielsje
19 september 2007, 15:53
Zou gewoon een webshop nemen die de nut verkoopt die je hebben moet. Ik heb gewoon strats, dus daar zijn 'standaard' nuts voor, voor prs weet ik het niet.

Bij ToneFactory krijg je de nut trouwens in z'n orginele verpakking, inclusief een instructie (die staat dus op de verpakking), bij Guitarsupplies krijg hem gewoon in een plastic zakje, dus zonder verpakking en instructie.

Mattia
19 september 2007, 18:12
Instructies en info over hoe je een nut installeerd/maakt zijn overal gratis te verkrijgen; Stewmac.com heeft heel wat free info sheets, Frets.com hele tutorials om een nieuwe nut te maken, etc. etc.

Altijd zelf eentje maken, vind ik, een voorgezaagde moet toch altijd iets aagepast worden.

Krull
22 september 2007, 14:28
Bedankt voor de tip!
Ik heb er inmiddels een Graphtech op zitten en het werkt fantastisch. Hij ontstemt niet meer en dat voor €5!

NickG
28 oktober 2007, 20:19
Oud topic, dat weet ik. Maar ik heb juist de .9 strings van mijn PRS Custom SE vervangen voor .10 strings en nu zitten ze veel te straks in de topkam. Zelfs bij tunen blijven ze 'haken'.

Nu is hij van plastic en dus wil ik liever gelijk een graph tech. Maar welke van de graph tech nuts moet ik hebben? Bij tonefactory zie ik een hele lijst, ik neem aan de PT-5000 or PT-6000?

laurence
28 oktober 2007, 22:35
Ik heb ook een graphtech nut op mijn zelfbouw gezet, daarbij zit ook een klein tutorialtje

G.G.
29 oktober 2007, 08:31
Oud topic, dat weet ik. Maar ik heb juist de .9 strings van mijn PRS Custom SE vervangen voor .10 strings en nu zitten ze veel te straks in de topkam. Zelfs bij tunen blijven ze 'haken'.

Nu is hij van plastic en dus wil ik liever gelijk een graph tech. Maar welke van de graph tech nuts moet ik hebben? Bij tonefactory zie ik een hele lijst, ik neem aan de PT-5000 or PT-6000?

Pak een schuifmaat en meet hem op. Mail Niek van TF de maten, en alles komt vanzelf goed.

Krull
29 oktober 2007, 16:04
Ik heb de Graphtech PT-6000 erop. Dit is officieel een LP nut, maar hij past ook perfect op de PRS. Hij is alleen iets dunner, maar daar zie je niets van.