PDA

View Full Version : specifieke jazz knor geluid



bertus jazz
18 september 2007, 19:06
hallo,

iemand een idee hoe je aan het typische jazz knor komt? (Bona, Pastorius, Wooten)

ligt aan de speler, de gitaar, het effect of een combinatie hiervan. :satisfie:
Hoe kan ik een soortgelijke knor krijgen uit mijn Yamaha 1100bb ??

greetz

Valentijn
18 september 2007, 19:32
ik vind de bassisten die je noemt nogal en veschillende sound hebben.

Maar pastorius speelt (fretloos) op een percision bas, en dan vooral over het achtrste element (ook ver achter aanslaan) verder had hij een hals die bijna vn lastic was om de klank er in terug te krijgen (hij had m zelf ontfret en met epoxy opgevuld, om klank terug te krijgen heel veel gelakt)

Weet niet precies over welke amp hij speelde, ampeg? Maar in ieder geval veel hoog et er in gedraaid.

Victor Wooten heeft voor zn spel juist een heel erg aktieve bas. Ook wer veel hoog er in gedraaid. Dit voor het slappen.

Bona ken ik wel, maar zou je niet kunnen vertellen hoe en wat hij precies speelt, geloof redelijk verglijkbare instellingen aan pastorius, maar dan met andere bas en amp.

Mr.Fingers
18 september 2007, 20:01
ik vind de bassisten die je noemt nogal en veschillende sound hebben.

Maar pastorius speelt (fretloos) op een percision bas, en dan vooral over het achtrste element (ook ver achter aanslaan) verder had hij een hals die bijna vn lastic was om de klank er in terug te krijgen (hij had m zelf ontfret en met epoxy opgevuld, om klank terug te krijgen heel veel gelakt)

Weet niet precies over welke amp hij speelde, ampeg? Maar in ieder geval veel hoog et er in gedraaid.

Victor Wooten heeft voor zn spel juist een heel erg aktieve bas. Ook wer veel hoog er in gedraaid. Dit voor het slappen.

Bona ken ik wel, maar zou je niet kunnen vertellen hoe en wat hij precies speelt, geloof redelijk verglijkbare instellingen aan pastorius, maar dan met andere bas en amp.

Valtentijn, SCHAAM OP JOU! Pastorius speelt op een '62 Fretless Jazzbass...

Tips voor het lekkere jazzknorren: Gebruik uw brugelement, speel met de vingers dicht tegen de brug aan (ongeveer boven uw brugelement), gebruik flatwoundsnaren en een lage actie... That's pretty much it...

Of koop een Fender/Squier Jazz bass, dat kan natuurlijk ook

musicmaestro
18 september 2007, 20:32
Jaco Pastorius speelde vnl. op het merk Acoustic (qua versterking)


Wooten (als je Victor bedoeld, heb ik vroeger nog mee geknikkerd ;)) die speelt op Fodera basgitaren (niet te betalen)

Makor1966
18 september 2007, 21:06
filmpje Jaco... http://nl.youtube.com/watch?v=fOqR84PtctA

denblommme
19 september 2007, 08:39
Op het brug element spelen en dan nog eens met de vingers bijna tegen de brug helpt inderdaad veel.
Het volgende heb ik me vorige week laten wijsmaken:
"Elixirs hebben een 6hoekige kern waardoor er meer lucht tussen de kern
en de helix errond zit. Dit zou resulteren in meer knor".
Heb men brug element ook hoger gezet (een MM) knort nu ook meer
dan vroeger.

oink oink!

groetjes
Lander

B-bass
20 september 2007, 12:04
bas op 12:00. low-mid op 15:00 tot 18:00. high-mid=zelfde verhaal als low-mid. en treble op 12:00 en op je brug element spelen.
lekker knorren

greetz

B-bass
20 september 2007, 12:08
speelde jaco op acoustic joh :confused: zo'n oude bak hebben we bij mij op school staan in t muziek lokaal:P

bertus jazz
20 september 2007, 13:55
bedankt voor de tips tot nu toe. Ben al wat aan het experimenteren geweest met de tips en truucs. Kom al aardig in de buurt van de sound :soul:

FC Spoiler
20 september 2007, 16:45
Valtentijn, SCHAAM OP JOU! Pastorius speelt op een '62 Fretless Jazzbass...
Mr. Fingers, SCHAAM OP JOU! Pastorius speelt nergens meer op...


:D

Valentijn
20 september 2007, 18:27
Valtentijn, SCHAAM OP JOU! Pastorius speelt op een '62 Fretless Jazzbass...

Tips voor het lekkere jazzknorren: Gebruik uw brugelement, speel met de vingers dicht tegen de brug aan (ongeveer boven uw brugelement), gebruik flatwoundsnaren en een lage actie... That's pretty much it...

Of koop een Fender/Squier Jazz bass, dat kan natuurlijk ook

Ja, je hebt gelijk... stom, ik haal ze vaak door elkaar (wist t wel, zei t alleen verkeerd)

Vind jouw versie van mijn naam wel leuk trouwens... weer eens wat anders

musicmaestro
20 september 2007, 20:17
Mr. Fingers, SCHAAM OP JOU! Pastorius speelt nergens meer op...


:D

:)

tientekens