PDA

View Full Version : Hartke HA3500



Phyrexian
24 januari 2003, 12:53
Hallo iedereen,

m'n vorige topic ging over de conclusie die ik maakte; dat ik me beter voel als bassist dan gitarist.

Gisteren heb ik bij m'n band dus een bass gespeeld ipv tweede gitaar... en guess what??? Het voelde gewoon super. Geen gefriemel meer. enkel vette toon. het gaf me een kick dat het geluid zo lekker vol werd...

enfin,
ik heb dus wel een goeie versterker nodig met een beperkt budget. ik wil zowiezo tweedehands kopen.

ik zag twee advertenties staan:
beide van een hartke 3500 met box er bij

1) 680 euro: hartke 3500 in skb case (4units) + hartke 4x10 transporter

2) 1000 euro: hartke 3500 (1991!) in houten flightcase en box hartke 4x10 XL (geen transporter dus!) ook in houten flightcase... dit lijkt me een goeie deal vermits de kisten die er bij zitten of is het te duur???
die hartke is ook al uit 1991. is dat nog betrouwbaar?

enfin, 'mede' hartke eigenaars (allodox, ...?) wat denken jullie.

OOK belangrijk;
ik speel heavy rock/metal. is die hartke geschikt voor die muziek? niet TE clean?

anyways... laat maar iets weten plz.

bassopotmus
24 januari 2003, 15:52
Ow bassopotmus, die heeft er ook een!!!

Hey man aan te raden met 100% ik sta persoonlijk garant voor je HA3500!!!!!!

Nou tot zover je top..je boxen.
Ik PERSOONLIJK ben niet een voorstander van de allucone speakers..al vind ik de 410x beter dan die transporter, Ik heb zelf hughes and kettners een 410 en ben er tevrden over..wil er ooit eens die 2x15 erbij, maar das weer wat teveel voor auf die slafezimmer :wink:

basswasp
24 januari 2003, 17:59
Op 2003-01-24 12:53, schreef Phyrexian:
OOK belangrijk;
ik speel heavy rock/metal. is die hartke geschikt voor die muziek? niet TE clean?


Zelf vind ik de Hartke helemaal niet erg clean... maar luister er maar eens naar, dan weet je hoe ie klinkt.
Als 't kan moet je 'm ook even vergelijken met wat van de cleane amps (Eden, SWR, beetje Ashdown) en de niet-cleane amps (Ampeg bijvoorbeeld)... Dan weet je wat 't geluid ongeveer is...

wimpie
24 januari 2003, 18:05
Hartke SUCKS !!!!

wimpie
24 januari 2003, 18:07
FF doorsparen voor wat goeds :smile:

bassopotmus
24 januari 2003, 19:11
leuk als je je mening geeft maar onderbouw dat ff met argumenten...

Phyrexian
24 januari 2003, 19:47
Op 2003-01-24 18:05, schreef wimpie:
Hartke SUCKS !!!!


yup weer zo iemand die makkelijk weg z'n mening uit zonder ook maar één argument...
ksnap niet waarom Wimpie zijn energie verspilt aan zulke replies, maar hij doet maar...

zou WIMPIE ooit al eens op hartke gespeeld hebben? i guess not :smile:

Ruud
24 januari 2003, 20:49
Staar je natuurlijk niet blind op zo'n Hartke, als iedereen er hier een heeft hoeft dat niet te betekenen dat jij ook er ook meteen tevreden over bent....
Maar 4x10, probeer die Peavey ook eens, 410tx ofzo, ideaal

bathmutz
24 januari 2003, 20:52
ja, hartke klinkt gewoon geweldig kan ik wel zeggen als (zoals vele hier) een hartke heb! :wink:

hup hartke hup! :smile:

BathmutZ

bassopotmus
24 januari 2003, 22:01
Ik smeer hier niemand wat aan omdat ik het heb, Hey ik ben er happy mee, maar probeer ook eens Trace Elliot, SWR, Gallien Kreuger(mega tip!!helaas wat pricy)
Hey wimpie, laat die replies maar, tenzij je wat kan onderbouwen

Phyrexian
25 januari 2003, 10:27
Hallo,

m'n budget laat niet veel meer toe dan Hartke. Spijtig. Ik wil graag Ampeg of SWR (onlangs die 350x geprobeerd: prachtige sound!).

Seventh Seed, een deathmetal bandje van vrienden van me, hadden een bassist die zijn Hartke3500 door een Ampeg box stuurde. Geluid was moddervet (zonder effecten). Zijn bass was een Ibanez.
Ik heb een Warwick dus ik denk dat het wel zal knallen.
Morgen ga'k de gear uittesten in Hasselt, ik laat jullie wel wat weten.

bassopotmus
25 januari 2003, 13:08
ben benieuwd, ik denk dat je het wel lekker vind zon 3500...dail in some tube for bottom!!!

Ruud
25 januari 2003, 13:27
Or some more,.. Ruud raadt de Warwick Quad VI aan,.. zit erg goed ampeg-svt geluid in

Phyrexian
25 januari 2003, 14:15
Op 2003-01-25 13:27, schreef Ruud:
Or some more,.. Ruud raadt de Warwick Quad VI aan,.. zit erg goed ampeg-svt geluid in


hehe thanks, ik ken die amp,
maar die is 2nd hand onvindbaar.
en voor een nieuwe heb'k geen geld.

wimpie
25 januari 2003, 16:07
Oeps :smile: Kep inderdaar over hartke 3500 met zo'n kookplaat er onder gespeeld,en vond t helemaal nix .....totaal geen warmte in t geluid, veel te steriel (zelfs niet met buisje in de pre-amp),totaal geen druk "onderin", blubberig laag , graphic EQ ....speakers idem ,klinkt veel te "blikkerig" BtW:kijk vooral goed om je heen dr is nog zoveel mooi ander spul :smile:

bassopotmus
25 januari 2003, 18:18
AAAH argumneten, deels met je eens..over die speakers dan (kookplaten)..top is wel goed.
En jah tuurlijk als je 10x zoveel neerlegt heb je vast een beter geluid..

basswasp
25 januari 2003, 18:26
Idd, vaag geluid en 't is niet goed te regelen...

Zelf dacht ik dat de SWR WorkingMan 4004 één van de beste amps was, toch vanmiddag nog even een Peavey Nitrobass geprobeerd. Yeah! Dat klinkt echt goed :grin:

bassopotmus
25 januari 2003, 18:50
Hmmm ken ik niet

Ruud
25 januari 2003, 22:07
Op 2003-01-25 14:15, schreef Phyrexian:


Op 2003-01-25 13:27, schreef Ruud:
Or some more,.. Ruud raadt de Warwick Quad VI aan,.. zit erg goed ampeg-svt geluid in


hehe thanks, ik ken die amp,
maar die is 2nd hand onvindbaar.
en voor een nieuwe heb'k geen geld.


Wat biedt je? :smile:,

hij schijnt in duitsland goedkoper te zijn, daar had de vorige eigenaar van de mijne hem ook gehaald.. ik kon hem helemaal onderuit limburg vissen...maar nooit spijt van gehad



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2003-01-25 22:09 ]</font>

jaspertomas
26 januari 2003, 14:04
heb gister op een hartke 3500 gespeeld en ik moet zeggen dat ik hem erg blikkerig vond klinken. Ik heb er natuurlijk niet zo veel verstand van, maar ik vond m'n pops niet echt mooi. Het zal wel niet echt mijn stijl geluid zijn. Strak klonk ie wel, dat moet ik toegeven. Maar misschien kan een 'eigenaar' vertellen hoe je er een mooi slapgeluid uit krijgt? :smile:

bassopotmus
27 januari 2003, 18:49
hell yeahh, owkee.....

De tude moet op 4 standaart......
Je eq op een soort van golf, met de lage tonen (40hz) aflopend tot de middentonen en dan weer omhoog naar de hoge tonen.De laatste hoge wat eraf.

Je contour gaat +2 low +0.5/1 high

Nu gewenst vollume en slappyyyyyyyy (owjah een stingray ofzo werkt ook een stuk beter dan bv. een ibanez

John P
27 januari 2003, 23:29
De Hartke heeft zo veel afregelmogelijkheden! Een uitgebreide e.q. en de mogelijkheid om via een buis of een transistor te spelen, zelfs een combinatie van beide! Een mogelijkheid om extra hoog en laag toe te voegen. Ik snap niet, dat iemand hier geen goed geluid uitkrijgt! Ja, met een speakerbox, die je niet vindt klinken, maar da's niet de fout van de versterker. Veel bassisten, die de mogelijkheid hebben een veel duurdere versterker te kopen, kopen de Hartke; en da's niet voor niks!

AllodoX
28 januari 2003, 14:58
Mijn tip voor HA3500 bezitters : stop er een andere buis in. :wink:

Ik heb er laatst een russische Sovtek in gestopt, en hij klinkt nu heel anders.. veel dieper en warmer.. haast Ampeg-like..

bassopotmus
28 januari 2003, 16:56
uuh een tutoral op je site hoe je dat doet???
Ik weeet waar de buis zit, maar hoe krijg je eruit en voor elkaar?
ben alleen niet echt zon Ampeg fan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-01-28 16:58 ]</font>

basswasp
28 januari 2003, 17:01
Op 2003-01-27 23:29, schreef John P:
De Hartke heeft zo veel afregelmogelijkheden! Een uitgebreide e.q. en de mogelijkheid om via een buis of een transistor te spelen, zelfs een combinatie van beide! Een mogelijkheid om extra hoog en laag toe te voegen. Ik snap niet, dat iemand hier geen goed geluid uitkrijgt! Ja, met een speakerbox, die je niet vindt klinken, maar da's niet de fout van de versterker. Veel bassisten, die de mogelijkheid hebben een veel duurdere versterker te kopen, kopen de Hartke; en da's niet voor niks!


Als heeft een amp nog zoveel regelmogelijkheden... ze moeten wel een beetje naar m'n zin werken. Bij Hartke gebeurd er niet echt wat ik met 't geluid als ik aan de toonregeling pruts. Bij andere versterkers lukt dit wel...

Phyrexian
28 januari 2003, 17:31
Op 2003-01-28 14:58, schreef AllodoX:
Mijn tip voor HA3500 bezitters : stop er een andere buis in. :wink:

Ik heb er laatst een russische Sovtek in gestopt, en hij klinkt nu heel anders.. veel dieper en warmer.. haast Ampeg-like..


Jow Tim: handige tip van je,
wat kost zo'n buis, zijn ze makkelijk te vinden en eventueel zelf te installeren?
Bart

wimpie
28 januari 2003, 19:25
Ampeg like ?????? als t maar een van hetzelfde type is (12AX-7???), voorversterker buisjes zijn nie zo erg duur en je kunt ze bij elke goede gitaarzaak kopen.....je hebt ze van Groove tubes,Boogie,Sovtek,Svetlana enz enz.......je haalt gewoon het oude buisje er uit en de nieuwe er in.......een kind kan de was doen .

Phyrexian
29 januari 2003, 10:59
Op 2003-01-28 14:58, schreef AllodoX:
Mijn tip voor HA3500 bezitters : stop er een andere buis in. :wink:

Ik heb er laatst een russische Sovtek in gestopt, en hij klinkt nu heel anders.. veel dieper en warmer.. haast Ampeg-like..


Tim,
heb je sounds liggen van je HA3500 met die nieuwe tube in? Ik ben echt superbenieuwd.

AllodoX
29 januari 2003, 11:44
mjah.. je zou het IRL moeten horen eh.. als je met line-out gaat opnemen, dan raak je een heleboel karakter van je geluid kwijt..

Hoe je die vervangt ? Je schroeft de bovenplaat los, dan zie je aan de rechter voorkant ( van achter gezien dan ) het buisje zitten.. deze word in plaats gehouden door een beugeltje, schroef deze los, en trek de buis er voorzichtig uit. Dan plaats je de nieuwe buis er in, zet deze weer vast met de beugel, en doet de kap weer dicht. Vervolgens laat je de versterker een uurtje of 2 aan staan, zonder dat je ermee speelt ( zodat de buis kan 'inwerken' ).

Let op : buizen verwisselen doe je met rubberen handschoenen, want het vet dat op je vingers zit, is fataal voor de buis.

Waarom laat je een buis eerst inwerken ? Omdat ie dan karakter krijgt. een buis bevat wat gloeiende delen, net als een gloeilamp.. ga je meteen vol signaal door die deeltjes pompen, dan werkt het prima.. laat je die deeltjes eerst wennen aan een electrische lading, dan krijgen ze meer karakter, en gaat de buis ook wat langer mee.

Na die 2 uurtjes inbranden ga je eerst een tijdje rustig spelen, voordat je de buis gaat laten oversturen. Dit oversturen geeft , indien in de juiste proporties gedaan, een lekkere warme grom aan je geluid :grin:

Laus
29 januari 2003, 16:17
hoe dicht komt dat geluid bij een ampeg? stel dat ik een goedkoop 2*15 inch cabinetje scoor en een Hartke 3500 of iets met zo'n buis kom ik dan in die buurt (smerig vet)?

bassopotmus
29 januari 2003, 16:31
owkee dus net een hallogeenlampje, thanks, we gaan het eens proberen!!!
Maar ben nu nog tevreden

AllodoX
29 januari 2003, 17:30
Mjah.. het is een goed geluid, met een stevige knipoog naar ampeg.. maar verwacht niet met een HA3500 bijvoorbeeld een SVT-III te kunnen nabootsen..

Maar met een andere buis kun je het geluid aardig beinvloeden.. elk merk en (sub-)type buis heeft z'n eigen kenmerk.. standaard heeft Hartke een Sovtek 12ax7wa.. vervang je die, net als ik, door een 12ax7lps, dan krijg je een heel ander geluid. Dingetje kost ongeveer 20 euro.

En afhankelijk van hoe je hem inwerkt kan het geluid ook weer varieren.. Net als hout een resonantie heeft, heeft een buis ook een soort van resonantie, alleen heet het dan ' ondertoon '. De ene buis heeft een relatief hoge ondertoon, en een andere weer een diepere ondertoon. Dus de ene klinkt rauwer, en de andere warmer.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AllodoX op 2003-01-29 17:41 ]</font>

Phyrexian
29 januari 2003, 17:38
Op 2003-01-29 17:30, schreef AllodoX:
Mjah.. het is een goed geluid, met een stevige knipoog naar ampeg.. maar verwacht niet met een HA3500 bijvoorbeeld een SVT-III te kunnen nabootsen..


Dat zou maar al te prachtig zijn... wie zou er nog dure ampeg kopen, moest het lukken met een 'goedkope' hartke

wie speelt er hier trouwens op ampeg?
quasi niemand geloof'k

die ampeg svt-3 is zowat m'n droomamp, maar nogal onbetaalbaar, er staat een mooie deal op gitaarmarkt, maar dat is me ook nog te duur :sad:

BB
29 januari 2003, 19:00
ik speel op Ampeg ...
http://users.pandora.be/chaureau/other/mijn_gerief.jpg
SVT 350H + SVT 410HLF

de volgende wordt waarschijnlijk een SVT-CL of misschien een van de pro serie ... moet nog beslissen.

wimpie
29 januari 2003, 19:06
De buisjes hoef je eggg niet met rubberhandschoentjes er in te zetten....tis geen halogeen verlichting :smile:)))))

wimpie
29 januari 2003, 19:19
alles willen weten over "Tubes"kijk hier maar eens http://home.zonnet.nl/pgpeet/

Phyrexian
29 januari 2003, 21:15
Op 2003-01-29 19:00, schreef BB:
ik speel op Ampeg ...
http://users.pandora.be/chaureau/other/mijn_gerief.jpg
SVT 350H + SVT 410HLF

de volgende wordt waarschijnlijk een SVT-CL of misschien een van de pro serie ... moet nog beslissen.


nice dude! nog een belg op het forum, thumbs up!
ben je tevreden van die SVT350H? onlangs speelde ik er eens over in een winkel (lesleys music store, bxl) klonk goed, maar nogal stil eigenlijk...

BB
29 januari 2003, 21:59
zeer tevreden, de sound is zeer goed voor een amp zonder tubes, maar zoals je zegt mag hij misschien iets harder gaan op sommige momenten. Daarom dat ik eentje met een paar tubes in ga kopen als ik het geld heb. Waarschijnlijk die CL.

dikkie dik
31 januari 2003, 22:05
ik heb vandaag door een peavey firebass gespeeld. fuck dude, die blazen alle ruiten eruit in een straal van 20 meter. vooral als je em bijna helemaal open draai :grin: geprobeerd dus :grin:

basswasp
31 januari 2003, 23:54
Peavey klinkt goed eh? :grin:

basswasp
1 februari 2003, 09:09
Waar heb je daar trouwens over gespeeld? Ik zoek ook nog een FireBass om uit te proberen...

bassopotmus
1 februari 2003, 13:33
Damn vol open...zullen ze leuk hebben gevonden in die zaak!

bathmutz
1 februari 2003, 13:53
Hey Allodox, is er ook een type buis die meer punch geeft? meer attack zegmaar, zoals je bij funk bassisten altijd goed hoord?
want als die dingen maar 20,- kosten is het te leuk het niet te doen! :wink:

Wat betreft die handschoentjes, je kan nooit te voorzichtig zijn, behalve dan met een veiligheids-pak aan gaan bassen. :grin:

BathMutZ

bassopotmus
1 februari 2003, 14:13
Always wear safety glasses when operating your instrument!

basswasp
1 februari 2003, 17:23
http://www.bootsycollins.com/namm2002/1.jpg

bassopotmus
1 februari 2003, 18:27
had het kunnen weten...weet je dat basje kost net iets meer dan 5000€..slik

AllodoX
2 februari 2003, 01:58
Op 2003-02-01 13:53, schreef bathmutz:
Hey Allodox, is er ook een type buis die meer punch geeft? meer attack zegmaar


Nope.. Attack en decay heeft puur te maken met de constructie van je bass. Wat wel is.. als je een buis hebt met heel veel gain, krijg je dus een beetje overdrive, en dan lijkt het wel wat meer punchier..

bassopotmus
2 februari 2003, 12:41
de soort van Ampeg toon bedoel je dan???
Of gewoon een warmer geluid, want dat is ook belangrijk aan een betere buis kopen, dat het warmer word