PDA

View Full Version : is basis kennis noodzakelijk?



Ronald
24 januari 2003, 12:47
ik heb geen les , ( kan ik nergens vinden :s ) dus ik leer het mezelf , maar ja ik ben niet met de basis dingen begonnen dus met acoorden leren , ik speel alleen metal en punk en ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit majoor of mineur acoorden enzo ingezien , alleen poweraccoorden , en die gebruik ik dus alleen maar, dus moet je al die dingen dan eigenlijk toch leren terwijl je ze in principe nooit gebruikt?

BrianMay
24 januari 2003, 12:50
tuurlijk moet je al die dingen leren, want je gebruikt dat soort dingen nu juist niet omdat je ze nog niet kent.
Als je het alleen maar bij powerchords zou houden dan ben je wel erg beperkt in je kunnen.

Mithrandir
24 januari 2003, 12:54
Het is natuurlijk geen geschreven wet, maar als jij later meer muziekstijlen wil spelen of nummers gaat schrijven, solo's wil gaan spelen etc. is het toch wel handig als je enige theoretische kennis hebt. Ook het leren van technieken die jij denkt nu niet nodig te hebben lijkt mij essentieel als je later meer wilt.

En metal is een muzieksoort waarbij wil meer komt kijken dan alleen maar powerchords. Daar heb je zeker kennis van theory en techniek nodig.

Ik zou toch verder zoeken naar een leraar, het helpt altijd en hij zet je op het goede spoor.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2003-01-24 12:54 ]</font>

Ronald
24 januari 2003, 13:53
ik zie in de tablatuur alleen maar solos en poweraccoorden staan , tenminste bij wat ik speel

en het is dus niet zo dat ik ze nie gebruik omdat ik ze niet ken , maar gewoon omdat ik ze nooit zie

maar warruit bestaat de basis kennis eigenlijk ongveer?

pimmetje
24 januari 2003, 14:07
Dat ligt eraan wat je gitaarleraar basiskennis noemt :grin:.

Ik denk dat je van bijna alle onderwerpen (akkoorden, ritmes, slag, soleren) zowel van de technieken als theorie iets moet weten. Dan kan je er later dingen van verbeteren en samenvoegen.

Zo horen volgens mij bijvoorbeeld bends, slides, hammers en pull-offs bij de basis, maar ze moeten wel beter worden (en vooral beter gebruikt worden) naarmate je langer speelt.

Ook hoor je te snappen hoe een akkoord volgens de theorie in elkaar zit. Wat later leer je de theorie meer te gebruiken en ermee te spelen en andere muzikale mogelijkheden mee te verkennen.

Maar een kennis van eigenlijk alle akkoorden in majeur, mineur, 7, mineur7, sus4, sus2 (, maj7 en dim) is toch wel 't minimum... vooral als je met barre's speelt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2003-01-24 14:10 ]</font>

lord bean
24 januari 2003, 17:42
tja, je kan het beste zo'n boek kopen met begeleidings cd erbij. bijv van troy stetina lead guitar volume 1 ofzo.
daar leer je zat basis om lekkere metal mee te maken.
Maar ik ben het ermee eens dat je wel enige basiskennis nodig hebt om verder te komen

dirkw83
24 januari 2003, 19:17
tja, da's toch het voordeel van akoestisch spelen: je leert qua praktijk wél al heel snel de basis, omdat Bar Chords niet snel 'done' zijn op een akoestic.

Dus--> koop een akoestische en ga eens wat unplugged nummers spelen.