PDA

View Full Version : peter green sound



pannekoek
18 september 2007, 14:39
ik heb thuis een lijstje gemaakt met dingen die ik wil kunnen op mijn ''toekomstige'' versterker

en vooral belangrijk is: een peter green solo geluid, ik denk dat 99.9% van de forum-members de klasieke peter green sound kennen.

zo niet


willekeurig youtube filmpje van de sound:

http://www.youtube.com/watch?v=HQ8AcEYTEFY&mode=related&search=

ik wil graag met die amp ook een degelijk hard-rock sound krijgen zoals de band: the darkness

gr, stephan

:chicken: :hippie:

caliban
18 september 2007, 16:48
The darkness is een rectifier en een marshall plexi dacht ik me te herinneren.
Ik denk dat je het best af gaat zijn met een marshall. Een plexi of vintagemodern zou ik voor kijken als ik je was.

Axelll
18 september 2007, 16:58
Zanger van The Datusns speelt indd op een Mesa maar de gitarist speelt niet op een plexi maar een Marshall DSL (100 geloof ik).

Jimwoud
18 september 2007, 17:00
Zanger van The Datusns speelt indd op een Mesa maar de gitarist speelt niet op een plexi maar een Marshall DSL (100 geloof ik).
Gaat over the darkness, zanger van de datsuns bast, hehe

Axelll
18 september 2007, 17:01
Ofcourse dolf is de bassist, ben er niet helemaal bij met mn hoofd ik bedoelde natuurlijk de zanger van the darkness.

Chris Winsemius
18 september 2007, 17:47
Ik heb David Hollestelle weleens 'n zeer overtuigend "Oh well" geluid uit m'n Fender BandmasterReverb horen halen met z'n Gretsch gitaar, z'n oudere broer had trouwens dat ingespeeld voor 'n reclame-filmpje op tv.

Oude Marshall, 'n oude Orange zou ook kunnen.

Darkness: Marshall 1959 reïssue en Boogie Rectifier.

Axelll
18 september 2007, 17:50
Zeker? Ik heb hier een Gitarist voor me liggen met een interview van ze waarin hij zegt dat hij alles heeft ingespeeld met DSL100's en ook ermee live speelt. Nouja kan ook veranderd zijn natuurlijk.

BartL
18 september 2007, 17:55
Datsuns:
Lead gitarist: Gibson LP in Plexi
Ritme: Gibson LP in Orange

...tenminste, op PP2004 :)

RolandT
18 september 2007, 18:02
en vooral belangrijk is: een peter green solo geluidWel op "Albatros" heeft hij de Matamp Series 2000 als versterker gebruikt (lees hierover meer in de Matamp history (http://www.matamp.co.uk/history2.htm)).

Axelll
18 september 2007, 18:03
Das waar maar ik had het over the darkness. Hahah lekker onduidelijk allemaal, maarja om ff op gitaargebied te blijven ik vind dat the datsuns een killersound hebben (zeker in vergelijking met the darkness).

guitarguru
18 september 2007, 18:26
ik heb thuis een lijstje gemaakt met dingen die ik wil kunnen op mijn ''toekomstige'' versterker

en vooral belangrijk is: een peter green solo geluid, ik denk dat 99.9% van de forum-members de klasieke peter green sound kennen.


Wellicht weet je dit dan al lang. De typische Peter Green sound komt voornamelijk van zijn uit fase geschakelde humbuckers in zijn Gibson Les Paul.

Verder speelde ie op oude Marshalls (toen vrij nieuw natuurlijk :satisfie: ), zoals de JTM45 en Plexis, Orange en in de studio ook wel op Fenders, zoals de Twin Reverb.

pannekoek
18 september 2007, 18:56
is er uit een dsl50/100 een beetje die beidde sounds te halen?

zelf heb ik liever een dsl50 aangezien ik hem vooral op de slaapkamer gebruik, en marshall kennende moet je de versterker een beetje op zijn staart trappen voordat je die echte marshall sound hebt

guitarguru
18 september 2007, 19:09
is er uit een dsl50/100 een beetje die beidde sounds te halen?

zelf heb ik liever een dsl50 aangezien ik hem vooral op de slaapkamer gebruik, en marshall kennende moet je de versterker een beetje op zijn staart trappen voordat je die echte marshall sound hebt

De DSL's hebben een mooi clean geluid plus natuurlijk de Marshall crunch. Lijkt me een goede keuze. De echt vette Marshall sound op slaapkamernivo gaat nooit lukken, op wat voor manier dan ook, durf ik te beweren. Wel spelen met veel gain met de mastervolume heel laag. Voor thuis een prima oplossing.

pannekoek
18 september 2007, 19:11
De DSL's hebben een mooi clean geluid plus natuurlijk de Marshall crunch. Lijkt me een goede keuze. De echt vette Marshall sound op slaapkamernivo gaat nooit lukken, op wat voor manier dan ook, durf ik te beweren. Wel spelen met veel gain met de mastervolume heel laag. Voor thuis een prima oplossing.
jah dat begrijp ik maar een dsl50 kan ik ''het'' geluid toch net iets meer opendraaien.


is er eventueel nog een ander alternatief dat ik op minder volume kan gebruiken? :soul:

pannekoek
18 september 2007, 19:12
Hughes & Kettner Statesman bijvoorbeeld? ik weet niet hele veel af van die amp

guitarguru
18 september 2007, 19:17
Hughes & Kettner Statesman bijvoorbeeld? ik weet niet hele veel af van die amp

Heb hem nog niet uitgeprobeerd, maar de video met Geoff Whitehorn klinkt veelbelovend.
De lichtste is 20 watt en dat gaat knalhard voor thuis hoor! Kun je echt niet opendraaien. Verschil tussen 50 en 100 watt is ook niet zeer dramatisch. Voor thuis openschroeven moet je denken aan wattages van 1 watt of minder, hoe gek dit misschien ook klinkt......

pannekoek
18 september 2007, 19:24
Heb hem nog niet uitgeprobeerd, maar de video met Geoff Whitehorn klinkt veelbelovend.
De lichtste is 20 watt en dat gaat knalhard voor thuis hoor! Kun je echt niet opendraaien. Verschil tussen 50 en 100 watt is ook niet zeer dramatisch. Voor thuis openschroeven moet je denken aan wattages van 1 watt of minder, hoe gek dit misschien ook klinkt......

ik heb het gehoort ja, maar krijg je alleen maar die sound als je hem helemaal open draait dan?

guitarguru
18 september 2007, 19:30
ik heb het gehoord ja, maar krijg je alleen maar die sound als je hem helemaal open draait dan?

Tja, dit dreigt een verwarrend item te gaan worden. Ik persoonlijk vind dat je op geen enkele manier die sound kunt krijgen op zeer lage volumenivo's. Het wordt imo pas lekker vet als je o.a. voldoende geluidsdruk ervaart, luchtverplaatsing dus. De speakers gaan dan ook meedoen aan de complete ervaring.
Ik zou dus gewoon lekker een 50 watter kopen en thuis de mastervolume gebruiken en gauw in een bandje gaan spelen voor de echte kick. :hippie:

pannekoek
18 september 2007, 19:48
Tja, dit dreigt een verwarrend item te gaan worden. Ik persoonlijk vind dat je op geen enkele manier die sound kunt krijgen op zeer lage volumenivo's. Het wordt imo pas lekker vet als je o.a. voldoende geluidsdruk ervaart, luchtverplaatsing dus. De speakers gaan dan ook meedoen aan de complete ervaring.
Ik zou dus gewoon lekker een 50 watter kopen en thuis de mastervolume gebruiken en gauw in een bandje gaan spelen voor de echte kick. :hippie:


dus de marshall jcm2000 dsl50 is de beste keus voor mij?

voor de peter green/the darkness sound?

guitarguru
18 september 2007, 19:53
dus de marshall jcm2000 dsl50 is de beste keus voor mij?

voor de peter green/the darkness sound?

Kijk es, dat is niet aan ons he! Je kunt hier adviezen krijgen en dan je eigen oren laten beslissen. Ik denk wel dat deze wel eens heel dicht in de buurt zou kunnen komen ja. Ook die H&K Statesman zou ik zeker eens gaan uitproberen.

Wil je ook ooit eens in een bandje gaan spelen? Zo niet, zou ik lekker een klein combootje kopen en niet een DSL50 top plus cabinet.

Mitch
18 september 2007, 21:06
Ik zou het wel weten... check this baby (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=82087)

Yamhammer_71
19 september 2007, 09:45
ik heb thuis een lijstje gemaakt met dingen die ik wil kunnen op mijn ''toekomstige'' versterker

en vooral belangrijk is: een peter green solo geluid, ik denk dat 99.9% van de forum-members de klasieke peter green sound kennen.

zo niet


willekeurig youtube filmpje van de sound:

http://www.youtube.com/watch?v=HQ8AcEYTEFY&mode=related&search=

ik wil graag met die amp ook een degelijk hard-rock sound krijgen zoals de band: the darkness

gr, stephan

:chicken: :hippie:

Dit filmpje vind ik nou juist niet bepaald een 'Peter Green-clip' waar je van gaat watertanden.
Gary Moore heeft destijds de beroemde Les Paul van Peter Green gekregen en sindsdien fenominale rockgeluiden uit die gitaar gehaald; beter in het straatje van 'The Darkness' passend dan dit clipje.

Let wel: dit clipje laat de echte PETER GREEN sound horen. Om dit te benaderen heb je lage output elementen nodig met de middenpositie uit fase geschakeld. Dan daarbij komt er bij de elementen geen 'wax potting' van te pas wat er voor jouw muziekstijlen voor kan zorgen dat je voortdurend last krijgt van piepen, feedback.

Dirkdewaard
19 september 2007, 12:07
Dit filmpje vind ik nou juist niet bepaald een 'Peter Green-clip' waar je van gaat watertanden.
Gary Moore heeft destijds de beroemde Les Paul van Peter Green gekregen en sindsdien fenominale rockgeluiden uit die gitaar gehaald; beter in het straatje van 'The Darkness' passend dan dit clipje.

Let wel: dit clipje laat de echte PETER GREEN sound horen. Om dit te benaderen heb je lage output elementen nodig met de middenpositie uit fase geschakeld. Dan daarbij komt er bij de elementen geen 'wax potting' van te pas wat er voor jouw muziekstijlen voor kan zorgen dat je voortdurend last krijgt van piepen, feedback.

In de clip staat hij niet uit fase, en Peter green speelt beter met alleen zijn pink dan Gary Moore met 2 handen. imho

On-topic, ik zou een H&K statesman kopen. Serieus, dit ding is perfect voor je.

Jimwoud
19 september 2007, 12:58
In de clip staat hij niet uit fase, en Peter green speelt beter met alleen zijn pink dan Gary Moore met 2 handen. imho

On-topic, ik zou een H&K statesman kopen. Serieus, dit ding is perfect voor je.
Heb je hem geprobeerd? Zou je er wat over kunnen vertellen of heb je dat al eens in een ander topic gedaan. Ben wel benieuwd naar die dingen, en wat ze kunnen.

pannekoek
19 september 2007, 17:15
Kijk es, dat is niet aan ons he! Je kunt hier adviezen krijgen en dan je eigen oren laten beslissen. Ik denk wel dat deze wel eens heel dicht in de buurt zou kunnen komen ja. Ook die H&K Statesman zou ik zeker eens gaan uitproberen.

Wil je ook ooit eens in een bandje gaan spelen? Zo niet, zou ik lekker een klein combootje kopen en niet een DSL50 top plus cabinet.


jah ik speel wel in een bandje ja


wat kost een h & k statesman ongeveer?

pannekoek
19 september 2007, 18:22
heel ander idee, even goed nagedacht en bedacht waarom ik een cabinet wilde hebben.... (omdat het gewoon geweldig is natuurlijk:P)

maare , combo's zijn er ook genoeg , en aangezien ik vooral in de slaapkamer speel heb ik wat combo's opgezocht van 1000-1500 euro bij nederlandmuziek:

VOX AC30CC2
Orange Rocker 30 Combo
Mesa Boogie Express 5:25 1x10 combo
Marshall TSL601 combo
Marshall TSL 602 Combo

*iets van line 6 zag ik niet op de site maar iemand een idee misschien?*

Koch Twintone combo
Fender '65 Deluxe Reverb
Fender Hot Rod Deville 212
Fender Hot Rod Deville 410

ik ben een normale scholier in een klein bandje dus mijn amp word vooral gebruikt in de slaapkamer en ''eventueel'' kleine optredens

ik heb niet veel geld en maar een weekend baantje bij de locale pizzawinkel :P
dus een amp van 1000-1500 euro moet zeker aan mijn verwachtingen voldoen, de echte marshall sound haal ik waarschijnlijk toch niet uit een half stack in mijn kamertje van 6m bij 6m

dus eigenlijk moet ik iets heel anders zoeken.

ik hoop dat 1 van de bovenstaande amps *of eventueel iets anders als ik iets anders voorgeschotelt krijg op dit forum* perfect voor mij is.

Mitch
19 september 2007, 18:40
Ik zou serieus eens informeren naar die Cornell die op Marktplaats en Gitaarmarkt staat.

Yamhammer_71
19 september 2007, 19:16
In de clip staat hij niet uit fase, en Peter green speelt beter met alleen zijn pink dan Gary Moore met 2 handen. imho

Vind je dat? Ik hou alleen niet zo van het pure geluid van Peter Green...spelen kan hij wel.

Hier een filmpje waar IK gruwelijk van kan watertanden:

Tak Matsumoto - 'Sunset' (live).

-> http://www.youtube.com/watch?v=0auUw19cgQg

Dirkdewaard
19 september 2007, 19:35
Ik zou serieus eens informeren naar die Cornell die op Marktplaats en Gitaarmarkt staat.

Mee eens, alleen voor de power zou ik naar een H&K gaan.

De Cornell is beter gemaakt. De speaker is erg klein voor de Cornell versterker, dat is de enige reden waarom ik hem nog niet heb gekocht.

Squier4ever
19 september 2007, 19:51
Vind je dat? Ik hou alleen niet zo van het pure geluid van Peter Green...spelen kan hij wel.

Hier een filmpje waar IK gruwelijk van kan watertanden:

Tak Matsumoto - 'Sunset' (live).

-> http://www.youtube.com/watch?v=0auUw19cgQg

veel te schel man wat een kutsound.

Yamhammer_71
20 september 2007, 09:56
veel te schel man wat een kutsound.

Wow, oke. Ik vind het verreweg van schel.

Nja, dit is in ieder geval mn ideale Les Paul sound.

Hij speelt hier als het goed is over een Bogner Ecstacy Classic.

Mitch
20 september 2007, 10:44
De Cornell is beter gemaakt. De speaker is erg klein voor de Cornell versterker, dat is de enige reden waarom ik hem nog niet heb gekocht.
Is 't een 10" dan ? Kon er nog niks over vinden op de Cornell site. 12" is een must voor zo'n bakkie.

Dirkdewaard
20 september 2007, 11:33
Is 't een 10" dan ? Kon er nog niks over vinden op de Cornell site. 12" is een must voor zo'n bakkie.

Jep een 10". Goed kijken bij de naam, niet bij de beschrijving, beetje raar.
Ik heb mijn 10" cornell om deze reden verkocht.

Dirkdewaard
20 september 2007, 11:39
Heb je hem geprobeerd? Zou je er wat over kunnen vertellen of heb je dat al eens in een ander topic gedaan. Ben wel benieuwd naar die dingen, en wat ze kunnen.

Nee ik heb hem nog niet geprobeerd. Wel wat geluiden ervan gehoord ( oa op de site zelf). Voor 20 watt buizen, reverb, 1 goed clean en 1 goed overdive en fx loop voor 800 euro is goed in mijn ogen. :rockon:

Dirkdewaard
20 september 2007, 11:40
Vind je dat? Ik hou alleen niet zo van het pure geluid van Peter Green...spelen kan hij wel.

Hier een filmpje waar IK gruwelijk van kan watertanden:

Tak Matsumoto - 'Sunset' (live).

-> http://www.youtube.com/watch?v=0auUw19cgQg

Dat is inderdaad geen puur geluid :)
Over smaak vast niet te twisten, helaas.