PDA

View Full Version : Toch maar weer vragen over een nieuwe versterker...



E-J
18 september 2007, 14:01
Voor de zoveelste keer :D

Ik zoek een mooie versterker (combo of head+top) voor bij mijn Edwards Les Paul Goldtop & London City Strat. Budget is < 1000 euro.

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een versterker die aan de volgende criteria moet voldoen:
- (warm) 'vintage' Brits gevoiced
- EL34 of EL84 buizen
- warme vette clean, en dan d.m.v. een zwieper aan de volumeknop op de gitaar naar een lekkere dikke romige overdrive
- maximaal 40-50 watt

Verleden week heb ik met mijn Goldtop over een Vox AC15CC en een Orange Rocker 30 gespeeld, maar die mistten beide toch iets... al moet ik erbij zeggen dat ik ze niet open heb kunnen draaien.

Eigenlijk zoek ik een soort van compromis tussen het geluid van Snowy White/Peter Green en Brian Robertson/Scott Gorham van Thin Lizzy. Eigenlijk een Les Paul door een Marshall, maar dan lekker dik en smooth en niet te agressief, if that makes any sense.

Zie een voorbeeldje of twee:
Snowy White (http://www.youtube.com/watch?v=QcT6nq8Mqe0)

Thin Lizzy - Rosalie (http://www.youtube.com/watch?v=oMsCpp092z8)

Mij is al aangeraden een Marshall DSL50 i.c.m. een cabje, maar die nieuwe Hughes & Kettner Statesman (http://www.hughes-and-kettner.com/cinema.php?id=23) komt toch eigenlijk verbazingwekkend dichtbij 'het' geluid.

Wie heeft ervaring met deze versterkers? Andere suggesties zijn ook natuurlijk welkom :).

E-J
18 september 2007, 18:38
Iemand???


groetjes,
Emiel

Eko
18 september 2007, 20:41
Volgens mij weet je goed wat je wilt. Eigenlijk gewoon een ouderwetse Marhall zoals een handwired 1974 of een JTM45. Een combo met 2 x 12 inch voor breed warm geluid en 18-45 watt om open te kunnen schroeven voor een natuurlijke eindbuizen crunch. Die 18 watt is een aanrader om dat natuurlijke geluid eerder te hebben.
Probeer gewoon eens een paar van die zaken uit. Bedenk dat wisselen van buizen en speakers het geluid nog kunnen finetunen.

Rormo
18 september 2007, 22:30
Beiden zijn wel uit een DSL te halen ja. Ondanks de beperkte hoeveelheid knoppen zijn die dingen toch heel divers. Moet lukken en is een super amp! Maar nieuw redt je dat niet voor >1000 euro (zeker niet als je ook een cab moet hebben).

E-J
20 september 2007, 10:03
Volgens mij weet je goed wat je wilt. Eigenlijk gewoon een ouderwetse Marhall zoals een handwired 1974 of een JTM45. Een combo met 2 x 12 inch voor breed warm geluid en 18-45 watt om open te kunnen schroeven voor een natuurlijke eindbuizen crunch. Die 18 watt is een aanrader om dat natuurlijke geluid eerder te hebben.
Probeer gewoon eens een paar van die zaken uit. Bedenk dat wisselen van buizen en speakers het geluid nog kunnen finetunen.

Ik vrees dat een 1974x toch te weinig headroom zal hebben voor een degelijk clean geluid op hoge volumes. Misschien beter om dan te kijken naar een JTM45... al heb je dan ook nog een cabinetje nodig!


Beiden zijn wel uit een DSL te halen ja. Ondanks de beperkte hoeveelheid knoppen zijn die dingen toch heel divers. Moet lukken en is een super amp! Maar nieuw redt je dat niet voor >1000 euro (zeker niet als je ook een cab moet hebben).

Misschien dat die DSL's nog een stukje goedkoper worden als ze binnenkort uit productie gaan...

Ik zal in ieder geval eens goed gaan kijken naar zo'n JTM45...

Groetjes en bedankt!
Emiel

Mitch
20 september 2007, 10:47
Wat vond je niet zo tof aan de AC15cc en de Rocker 30 ? Dat geeft weer wat meer info.

E-J
20 september 2007, 11:08
Wat vond je niet zo tof aan de AC15cc en de Rocker 30 ? Dat geeft weer wat meer info.

Bij het cleane kanaal van de Rocker 30 miste ik EQ en ik vond het geheel een beetje doods klinken. Het overdrive kanaal vond ik beter, maar pas in de hogere gainregionen komt hij 'tot leven'. Ik vind een lichte oversturing bij deze versterker niet zo mooi. De Rocker heeft in mijn ogen niet zo veel karakter, wat de AC15CC wél heeft maar ik ben toch naar een ander geluid op zoek. Wel een topversterker die AC15, reageert perfect op je attack, cleant mooi op. Helaas gewoon niet wat ik zoek :) En dat is toch dat oude Marshall geluid... JTM45 of Plexi denk ik.

Rormo
20 september 2007, 11:48
Misschien dat die DSL's nog een stukje goedkoper worden als ze binnenkort uit productie gaan...


Ik zag dat de DSL nu voor 999 bij Tonika stond... Dus ik weet niet of je ook een cab moet hebben, maar anders is het binnen je budget :) Op marktplaats staan ze voor 800.



Enne gaat de DSL binnenkort uit productie???

E-J
20 september 2007, 17:11
Ik zag dat de DSL nu voor 999 bij Tonika stond... Dus ik weet niet of je ook een cab moet hebben, maar anders is het binnen je budget :) Op marktplaats staan ze voor 800.



Enne gaat de DSL binnenkort uit productie???

Voor die prijs ga ik liever voor een Vernet Plexi 50 (wat ik waarschijnlijk ook ga doen). Helaas moet ik dan ook nog een cabinet! Een mooie 2x12 met Vintage 30s misschien...

Wat ik heb gehoord is dat de JVM de opvolger is van de JCM2000 range, en de DSL/TSL binnenkort zullen verdwijnen...

nielsduursma
20 september 2007, 20:51
Toch maar voor een Peavey gaan zoals in 't filmpje van snowy?;):D

q-elvis-p
20 september 2007, 21:07
hoi als die ac15 niet haalde wat jij wilde kan je voor dat geld natuurlijk de ac30 top en 2x12 proberen...

of een london city top (redelijk goedkoop) en ook wel erg goede sound. met één of ander cabinet.

Wel even nieuwe speakers in dat vox cabinet gooien!!!

Squier4ever
20 september 2007, 21:22
hoi als die ac15 niet haalde wat jij wilde kan je voor dat geld natuurlijk de ac30 top en 2x12 proberen...

of een london city top (redelijk goedkoop) en ook wel erg goede sound. met één of ander cabinet.

Wel even nieuwe speakers in dat vox cabinet gooien!!!

wel ff erbij vermelden dat je een oude LC top moet hebben, de plexi clones. daar een MV in en raggen met die zooi.

BartL
20 september 2007, 21:29
Als jij nou een Harley Benton 2x12 V30 bestelt...kom ik hem eens bij je luisteren :)

Squier4ever
20 september 2007, 22:06
Als jij nou een Harley Benton 2x12 V30 bestelt...kom ik hem eens bij je luisteren :)

je wilt m graag horen of niet? :D

heeft thomann niet een 30 dagen niet tevreden, geld terug garantie?
of doet alleen musicstore dat?

jerome
20 september 2007, 22:28
Een plexi heeft toch geen Master Volume?
Een lekkere ThinLizzy scheur kan je dan wel vergeten denk ik, of je moet m voluit gooien.
Ik zou eerder voor een Marshall JCM 800 gaan of voor een JMP met Master Volume.
Snowy White heeft eigenlijk een heel iel geluid.
Ik denk dat ie elementen in z'n gitaar heeft zitten die een hele lage output hebben. En dat ie op Peavy speelt zou me idd nix verbazen
Wat een onwaarschijnlijk piemelgeluid, zeg!
En wat een ongelooflijke piemelaar is die man!
Maar dat heeft natuurlijk met smaak te maken...

Jimwoud
21 september 2007, 09:07
je wilt m graag horen of niet? :D

heeft thomann niet een 30 dagen niet tevreden, geld terug garantie?
of doet alleen musicstore dat?
Thomann heeft dat volgens mij op bepaalde producten, en Musicstore op alles.

E-J
21 september 2007, 12:21
Een plexi heeft toch geen Master Volume?
Een lekkere ThinLizzy scheur kan je dan wel vergeten denk ik, of je moet m voluit gooien.
Ik zou eerder voor een Marshall JCM 800 gaan of voor een JMP met Master Volume.
Snowy White heeft eigenlijk een heel iel geluid.
Ik denk dat ie elementen in z'n gitaar heeft zitten die een hele lage output hebben. En dat ie op Peavy speelt zou me idd nix verbazen
Wat een onwaarschijnlijk piemelgeluid, zeg!
En wat een ongelooflijke piemelaar is die man!
Maar dat heeft natuurlijk met smaak te maken...

Een normale Plexi heeft geen Master Volume, maar dat is er in te bouwen ;) (lees door Franc Vernet)

Hier een mooie voorbeeld van Snowy, met Roger Waters. White gebruikt twee Vox AC30's (waarvan één geboost voor solo's)... dat sologeluid (vanaf 04:25) kan je nou niet echt iel noemen ;)
Roger Waters - Leaving Beirut (http://www.youtube.com/watch?v=nwDzATryei8)

En tja piemelaar... hij improviseert nu eenmaal altijd in elk optreden, elk nummer :)


Als jij nou een Harley Benton 2x12 V30 bestelt...kom ik hem eens bij je luisteren :)

Haha. Ik wil er eigenlijk best één gaan bestellen. Ik heb alleen geen flauw idee wat voor kwaliteit de kast zelf heeft en of dat zoveel uitmaakt... al een 'goede' Bogner cabinet kost wel meerdere malen meer!