PDA

View Full Version : Lijmen acoustische gitaar



axtion henk
18 september 2007, 13:39
Het moest er van komen... Onze kleine is net begonnen met kruipen en heeft reeds een acoustische gitaar doormidden weten te krijgen door hem van de standaard te trekken.

De kop is nu van de hals en ik wil deze nu proberen te lijmen. Het is een "schone wond" dus is het proberen waard.

Iemand enig idee welke (hout)lijm hier het beste geschikt voor is??

B.v.d.

edit: het is een relatief onkbekend merk, dus naar een vakman brengen is voor mij geen optie omdat ik dat geld liever gebruik om een nieuwe te kopen. maar ik wil het gewoon zelf proberen, nu heb ik er toch ook niks meer aan.

Ewoud Kuijt
18 september 2007, 15:00
Gewone, goede houtlijm zou je kunnen proberen. Als je er een paar euro meer aan wil spenderen zou ik Titebond gebruiken. guitarsupplies.nl

niekb
18 september 2007, 15:24
+1 Titebond kost wat (naja relatief) meer maar is wel beter.

En zorgen dat alles mooi recht zit en goed klemmen en gewoon 24 uur in de klemmen. Niet teveel lijm gebruiken en de lijmresten verwijderen, scheelt weer een hoop schuren. Geen bruislijm gebruiken! Ik heb hier een 'zelf gerepareerde' les paul studio staan en daar word je niet vrolijk van... alles zit vast incl. de trussrod.

AvU
18 september 2007, 15:26
Over bruislijm: ik gebruik ook bruislijm, en het werkt perfect. Ik gebruik constructie lijm van Bison, je krijgt het nooit meer los, perfect toch? je moet het gewoon wat gedoseert doen. dan gaat het perfect en niet alles vol strijken.

grt. Arjan

Puerco
18 september 2007, 22:05
Gebruikt er hier niemand warme huidenlijm???
Perfect spul, erg sterk en wat beter geschikt voor dingen die onder constante spanning staan zoals gebroken halzen en bruggen omdat het in tegenstelling tot witte en gele houtlijm (dus ook titebond) niet kruipt.
Iets meer werk om de lijm aan te maken maar vrij kleine moeite die zich zeker loont.

ps. Als je moeite hebt om huidenlijm te vinden kun je ook smaak en kleurloze gelatine uit de supermarkt halen. Dat is namelijk precies hetzelfde en nog wel in een hogere kwaliteit en bijna voledig kleurloos :D

jan jansen
18 september 2007, 22:47
ps. Als je moeite hebt om huidenlijm te vinden kun je ook smaak en kleurloze gelatine uit de supermarkt halen. Dat is namelijk precies hetzelfde en nog wel in een hogere kwaliteit en bijna voledig kleurloos :D[/QUOTE]



Kan je uitleggen hoe ik die gelatine moet gebruiken?

JJ

Puerco
18 september 2007, 23:12
ps. Als je moeite hebt om huidenlijm te vinden kun je ook smaak en kleurloze gelatine uit de supermarkt halen. Dat is namelijk precies hetzelfde en nog wel in een hogere kwaliteit en bijna voledig kleurloos :D



Kan je uitleggen hoe ik die gelatine moet gebruiken?

JJ[/QUOTE]

Hetzelfde als gewone huidenlijm, dus NIET volgens de gebruiksaanwijzing van het pakje gelatine, je wilt tenslotte geen pudding maken.....
Hier een linkje over het gebruik van gelatine als lijm:
LINK (http://frets.com/FRETSPages/Luthier/TipsTricks/KitchenGlue/kitchenglue.html)
Voor wie niet bekend is met huidenlijm, de linkjes op die pagina geven meer info over het gebruik van deze lijm.

Javaca
18 september 2007, 23:19
Gelatine is doorgeraffineerde beenderlijm. Beenderlijm is van nature bruinig en stinkt. Wel gaat er door dit raffinageproces een hoop van de sterkte verloren.

Iemand wel eens een pudding gemaakt van beenderlijm? Of gummibears, winegums, smile's?

Beenderlijm kun je ook nog wel vinden bij de ambachtelijke drogisterij. (Wortman in Utrecht bijvoorbeeld)

Puerco
18 september 2007, 23:22
Gelatine is doorgeraffineerde beenderlijm. Beenderlijm is van nature bruinig en stinkt. Wel gaat er door dit raffinageproces een hoop van de sterkte verloren.

Iemand wel eens een pudding gemaakt van beenderlijm?

Als je een pudding maakt van beenderlijm (of huidenlijm) dan zul je je hond (als je die hebt ) erg gelukkig maken :D

Mattia
18 september 2007, 23:26
Als je het nog nooit hebt gedaan, is hot hide glue (zie frets.com voor een 'how to') niet echt aan te raden. Gewone titebond als het echt een mooie, schone breuk is, anders een goede epoxylijm.

Frets.com heeft trouwens heel wat tutorials, met foto's, van verschillende kop reparaties. Zeker de moeite waard voordat je aan je eerste reparatieklus (of je tiende!) begind.

Puerco
18 september 2007, 23:33
Als je het nog nooit hebt gedaan, is hot hide glue (zie frets.com voor een 'how to') niet echt aan te raden. Gewone titebond als het echt een mooie, schone breuk is, anders een goede epoxylijm.

Frets.com heeft trouwens heel wat tutorials, met foto's, van verschillende kop reparaties. Zeker de moeite waard voordat je aan je eerste reparatieklus (of je tiende!) begind.

Aan de andere kant, als je het verkl**t is het later heel makkelijk te herstellen als je huidenlijm gebruikt hebt door iemand die wel weet wat hij doet. Als je titebond of epoxy gebruikt hebt en het gaat mis, dan heb je een groot probleem...
Stradivarius violen zitten ook met huidenlijm geplakt en zijn zelfs nu nog probleemloos te demonteren en te repareren, stel je eens voor wat het voor de waarde van zo een viool zou doen als een of andere gek ff de boel zou repareren met titebond of epoxy...

Javaca
19 september 2007, 00:31
TB is ook nog los te krijgen hoor.


Epoxy is een ander probleem.

Mattia
19 september 2007, 01:56
Aan de andere kant, als je het verkl**t is het later heel makkelijk te herstellen als je huidenlijm gebruikt hebt door iemand die wel weet wat hij doet. Als je titebond of epoxy gebruikt hebt en het gaat mis, dan heb je een groot probleem...
Stradivarius violen zitten ook met huidenlijm geplakt en zijn zelfs nu nog probleemloos te demonteren en te repareren, stel je eens voor wat het voor de waarde van zo een viool zou doen als een of andere gek ff de boel zou repareren met titebond of epoxy...


Zeker, maar...een gitaar is geen viool, geen instrument waar het niet meer dan normaal is dat je 'm af en toe uit elkaar haalt om te repareren. De 'spelregels' en tradities zijn daar toch duidelijk anders.

Als je denkt dat je doe boel goed, mooi aansluitend, netjes kunt klemmen, gebruik dan vooral epoxy en/of titebond (beiden met hitte prima te demonteren, verder. Waar die mythe vandaankomt dat epoxy niet met hitte te demonteren is weet ik niet. Ik lijm tegenwordig al m'n toetsen 'gewoon' met epoxy omdat het geen vocht inbrengt en toch nog uit elkaar kan als het moet, zeker voor de epoxy soorten die 'normaal' verkrijgbaar zijn, dus bij de gamma, praxis, hobby winkel, meeste grote merken zoals System 3, West Systems, etc. Zullen vast een aantal extreem hittebestendige tussenzitten, maar de gemiddelde structurele epoxy, ook van goede kwalteit, is los te krijgen, zij het wellicht bij hogere temperatuur, en is niet vochtgevoelig/hygroscopisch).

Juist bij een tricky reparatie als een headstock kan het moeilijk zijn om binnen die ene minuut (of minder, bij hete lijm!) alles goed in positie te brengen en goed te klemmen. En zo makkelijke gaan die beenderlijmverbindingen niet uit elkaar. Wel heel schoon, elegant, beter weer te verlijmen dan titebond of epoxy, maar het blijft een lijmsoort die sterker is dan het hout. Al is het door de 'hardheid' vaak wel zo dat er bij een klap de lijmnaad, niet het hout kan breken (reparatietechnisch weer een voordeel; een klap die zo'n naad doet 'breken' laat een titebond naad rafelig breken).

Puerco
19 september 2007, 06:06
Zeker, maar...een gitaar is geen viool, geen instrument waar het niet meer dan normaal is dat je 'm af en toe uit elkaar haalt om te repareren. De 'spelregels' en tradities zijn daar toch duidelijk anders.
Niet helemaal toch, wat doe je als je trussrod breekt? Is toch wel fijn als je fretbord er even afkan en weer terug gelijmt kan worden.

Het lijkt me bij een gebroken hals reparatie niet nodig dat het ooit weer uit elkaar moet in tegenstelling tot bv een toets die op de hals verlijmd word.
Bij een reparatie waar zoveel spanning opkomt als een gebroken hals bestaat echter altijd de mogelijkheid dat de lijmnaad het later begeeft hetzij door een zelfde ongelukje of hetzij door een slecht uitgevoerde reparatie de eerste keer.
Als dit gebeurd is het later indien huidenlijm gebruikt is heel simpel om de reparatie nog een keer uit te (laten) voeren, als de eerste keer epoxy of titebond gebruikt is moet deze voledig verwijdert worden (lijmt niet aan zichzelf) en dan past die mooie gekartelde breuklijn ineens niet zo mooi meer.
Witte en gele houtlijm zijn volgens mij minder geschikt voor zoiets omdat deze bij hogere temperaturen (kofferbak in de zomer...) nogal elastisch kunnen worden, iets waar huidenlijm en epoxy geen last van hebben.
Indien goed uitgevoerd zodat er weinig kans is dat het later begeeft lijkt epoxy me voor een gebroken hals wel het sterkste hoewel dat ook weer relatief is, al deze lijmen zijn sterker dan hout, hoeveel keer sterker wil je gaan?

Mattia
19 september 2007, 09:48
Niet helemaal toch, wat doe je als je trussrod breekt? Is toch wel fijn als je fretbord er even afkan en weer terug gelijmt kan worden.

Klopt, maar eerlijk is eerlijk: hoe vaak gebeurt dat nou? Antwoord: bijna nooit. Maarja, epoxy laat dus ook prima los als je wat hitte erop zet, dus is dat mijn keuze voor de toets. Voor een headstock, oplijmers, etc. hoeft 't voor mij niet makkelijk uit elkaar te moeten.



Het lijkt me bij een gebroken hals reparatie niet nodig dat het ooit weer uit elkaar moet in tegenstelling tot bv een toets die op de hals verlijmd word.
Bij een reparatie waar zoveel spanning opkomt als een gebroken hals bestaat echter altijd de mogelijkheid dat de lijmnaad het later begeeft hetzij door een zelfde ongelukje of hetzij door een slecht uitgevoerde reparatie de eerste keer.
Als dit gebeurd is het later indien huidenlijm gebruikt is heel simpel om de reparatie nog een keer uit te (laten) voeren, als de eerste keer epoxy of titebond gebruikt is moet deze voledig verwijdert worden (lijmt niet aan zichzelf) en dan past die mooie gekartelde breuklijn ineens niet zo mooi meer.
Witte en gele houtlijm zijn volgens mij minder geschikt voor zoiets omdat deze bij hogere temperaturen (kofferbak in de zomer...) nogal elastisch kunnen worden, iets waar huidenlijm en epoxy geen last van hebben.
Indien goed uitgevoerd zodat er weinig kans is dat het later begeeft lijkt epoxy me voor een gebroken hals wel het sterkste hoewel dat ook weer relatief is, al deze lijmen zijn sterker dan hout, hoeveel keer sterker wil je gaan?

De fingerboard joint is misschien de grootste, minst 'gespannen' lijmnaad op een akoestische gitaar, dus de kans dat die het begeeft is nogal nihil. Zelfs met een truss rod die er al dan niet tegenaandrukt is die lijmoppervlakte enorm. Epoxy kun je ook redelijk gebruiken als er ergens al epoxy opzit, maargoed, een minutje met een schuurband (korrel 80, fijner hoeft niet in tegenstelling tot titeond en beenderlijm die liefst een geschaafd of geschraapd perfect vlak oppervlak moeten hebben) en je bent weer klaar om te gaan.

Iedere lijm heeft wat mij betreft z'n voor en nadelen, zoals je ze zelf ook noemt, en bijna allemaal zijn ze sterk genoeg, dus het gaat er dan om welke het meest 'vriendelijk' is in gebruik voor de reparatie die je wil doen. Ik bedoel, zelfs secondenlijm is voor een hals crack een prima structurele oplossing als die niet helemaal open ligt.