PDA

View Full Version : Focusrite Saffire pro 10 ervaringen?



Azrael
18 september 2007, 12:52
Titel spreekt voor zich. Heeft iemand van jullie hier ervaring met deze kaart? Hij lijkt mij voor zijn prijs een hele leuke kaart met veel inputs en outputs. Vereiste voor mij was ook het gebruik van firewire en goede drivers voor de Mac (ook al draai ik nu nog windows en OSX in dual boot op mijn Sony VAIO), aangezien ik over wil stappen naar mac over een half jaar.
Ik vooral geinstesseerd in hoe deze kaart klinkt en in hoe verre hij bruikbaar is om opnames te maken als het gaat om een beroepszeikerd als ik. Het moet niet zo zijn dat ik op de monitor een loepzuivere sound hoor en bij opname ineens mij af vraag waar al mijn ruimte in het geluid en sprankelijkheid is gebleven. Iets waar ik mij momenteel namelijk onwijs aan erger.
(ik klooi nu met een ESIU46DJ maar daar wordt je echt niet vrolijk van uiteraard)

Merken die voor mij afvallen zijn M-AUDIO/EMU (geen OSX drivers ondanks geweldige kaarten). Een Presonus Firepod is ook een optie, maar momenteel ben ik vooral naar deze kaart erg benieuwt gezien al zijn mogelijkheden.

Alvast bedankt,
Azzy Azbourne

Roman
18 september 2007, 13:45
http://www.focusrite.com/images/ranges/saffire/saffire_pro_10_i_o/saffire_pro_10_i_o_front_large.jpg
Ik heb zelf ook tijden zitten twijfelen tussen deze en de presonus firepod. Uiteindelijk voor de fp gekozen. Qua applicatie en prijs zitten ze op gelijk niveau.

De FP heeft combi XLR aan de voorkant en uitgangen en inserts aan de achterkant.
De saffire heeft XLR aan de achterkant en TRS aan de voorkant.

Ik ben reuze blij met mijn FP. Het geluid is super, ding kan tot 11 ipv 10, leuk detail ;) Blaast goed. Makje met installeren en draait als een tiet onder nuendo. Ook op een MAC schijnt'ie prima te draaien.
Maar ben zelf ook zeer benieuwd naar ervaringen met de saffire, hoewel ik niet denk dat iemand op dit board dat ding heeft. Ik kon op RO ook zo snel geen antwoord vinden.

Qua reviews maakt het ook niet veel uit, beide worden geprezen om de goede kwaliteit en lage prijs.

Azrael
18 september 2007, 16:22
Aghja , de Focusrite is 40 euro goedkoper en ziet er iets mooier uit haha. Maar gelukkig heb ik nog een maandje om te beslissen. Je wilt goed geluid of je wilt het niet.Bedankt voor je informatie! Ik heb zowieso al de indruk dat ik met beiden geen buil kan vallen.

Roman
18 september 2007, 17:47
actually, de presonus is goedkoper. Kost tegenwoordig 400 eurootjes, jawel! (was 700)

Azrael
18 september 2007, 18:06
actually, de presonus is goedkoper. Kost tegenwoordig 400 eurootjes, jawel! (was 700)

Bummer.....gaat die vlieger ook niet meer op :satisfie: Qua inputs en outputs is het een pot nat. In tegenstelling tot de meeste geluidskaarten hebben deze kaarten echt precies genoeg voor nu en om voorbereid op later te zijn. Doel is toch in de toekomst namelijk echt serieus met opnames bezig te gaan.

Azrael
21 september 2007, 22:58
actually, de presonus is goedkoper. Kost tegenwoordig 400 eurootjes, jawel! (was 700)

Ik ben voor de Presonus gegaan. Ik weet dat het een goede kaart is hij was nu maar 400 euro in totaal inclusief de firewire 6 to 4 cable bij Thomann.de
Goede deal dus. Ik ben erg benieuwt. 'k Zal erg op vooruit gaan vergeleken met mijn gare geluidskaart nu en Behringer mixertje (die echt nog reuze meevalt overgens voor die centen zolang de knopjes niet eraf flikkeren haha)

Azrael
27 september 2007, 21:42
Nou, inmiddels heb ik de kaart. Met de klank is niks mis mee. Qua monitoring ook niet....

Maar........de latency krijg ik niet bepaald laag. Ik heb het onder windows en onder OS X geprobeerd en het is een pot nat. Veel lager dan 10ms totaal kom ik niet. Das 4ms in en 6ms uit. Niet bepaald derderend als je na gaat dat ik bij 80% cpu zelfs richting 7 in an 9ms uit zou moeten gaan. Ik spreek hier nu over boven de 200samples dus. Veel te veel....Valt me eigenlijk vies tegen. Iemand wat ervaringen met deze kaart? Mijn oude 0404 EMU bakte wat dit betreft er meer van. Probleem is dat ik een snelle Sony VAIO laptop heb met 1.83ghz core 2 duo dus echt niet het minste spul. Hardware is ook allemaal uitermate goed spul. Uiteraard heb ik een getweakt windows systeem, dus daar ligt het allemaal niet aan. Misschien heb ik gewoon pech...Soms wil een geluidskaart gewoon niet ik ken dat probleem. Ik weet dat anderen hem namelijk op 32 samples kunnen lopen naar het schijnt.

Azrael
28 september 2007, 13:47
Hmmmz, nou de Firepod gaat dus terug Ik ga de RME Multiface II kopen waarschijnlijk. Twee keer zo duur......maarja, dan heb ik wel eindelijk top drivers te pakken.
http://www.rme-audio.de/en_products_multiface_2.php

Roman
28 september 2007, 20:00
10ms is zo slecht nog niet. Da's bij mij zo'n beetje standaard, ook met mijn m-audio. Ik neem aan dat je wel de juiste ASIO driver hebt gekozen.

Het aantal samples kun je niet handmatig instellen met dan ding, dus nogmaals, heb je wel de juiste ASIO driver?

Het is zo'n mooi ding....
maar voor echt 0ms latency monitoring zou je de FP-studio moeten hebben, die heeft meer hardwarematige monitor functies dan de FP. Hoewel de FP ook prima direct monitor functies biedt, maar in mindere mate.

Azrael
28 september 2007, 20:15
10ms is zo slecht nog niet. Da's bij mij zo'n beetje standaard, ook met mijn m-audio. Ik neem aan dat je wel de juiste ASIO driver hebt gekozen.

Het aantal samples kun je niet handmatig instellen met dan ding, dus nogmaals, heb je wel de juiste ASIO driver?

Het is zo'n mooi ding....
maar voor echt 0ms latency monitoring zou je de FP-studio moeten hebben, die heeft meer hardwarematige monitor functies dan de FP. Hoewel de FP ook prima direct monitor functies biedt, maar in mindere mate.

ASIO, core audio allemaal 1 pot nat en mijn computer zaken heb ik wel op orde. 10m/s is ook niet slecht maar ik had PCI latency verwacht onder hoge belastig (sub 10ms) en dat krijg ik niet. Ik heb wel mensen met minder latency gezien maar die draaien dan bijvoorbeeld een paar audio sporen maar de consensus is toch wel dat bij echt hoge belasting je qua latency gewoon niet bij de firepod moet zijn. Niks mis met de kaart verder maar ik wil gewoon niet over een half jaar weer een nieuwe kopen. (De Firepod raad ik iedereen verder aan want de kwalitet van de output is prima. De mic pres zijn ook stil alhoewel niet onwijs boeiend. 'k Vond behalve de ruis ze niet echt onwijs veel beter dan Behringer)
Doe ik het liever in een keer goed ben ik daar ook weer vanaf. 0 ms monitor direct is leuk maar ik gebruikt het niet zo heel vaak. Ik wil graag guitar rig draaien of amplitube en zangeffecten realtime en dan moet je toch echt aan de low-latency gaan want ik ben er nogal gevoelig voor. 't Is niet dat ik er niet mee kan werken want 11ms is zoveel niet maar ik voel het en dat is reden genoeg voor mij om liever een betere kaart te kopen omdat anders deze weer op de tweedehands markt komt na een tijdje.
Blijkt dat je daar toch echt een cardbus of PCI kaart voor moet hebben. Die gaat er dan ook komen. Wordt de RME Multiface II denk ik omdat dat mijn enige optie voor echt low-latency is. EMU 1616M hoor ik niet altijd denderende verhalen over al schijnt de kwaliteit van het geluid top te zijn. Helaas moet ik omdat hij (de multiface) geen mic-pre heeft er tijdelijk een behringer mengpaneel voor gebruiken voor de mic maar das niet zo'n ramp want die werken best aardig voor eventjes tot ik goede kwaliteit mic pres koop. Wel lastig allemaal.....ik ga zo gigantisch in prijs omhoog voor meer kwaliteit. Wat ook irritant is bedenk ik me nu. Die multiface heeft naast geen mic inputs ook nog eens geen instrument input. Dus dat moet ook weer via DI. Gaat lekker in de papieren lopen dan dus ik twijfel nog.

EDIT: Ik heb besloten dat de Firepod blijft. Ik kan het mij niet veroorloven om mijn hele setup naar een hoger niveau te tillen want ik betaal teveel ervoor. Ik wil dolgraag met RME werken maar gebrek aan mic input en instrument input op de Multiface zijn toch wel flinke dompers als je het mij vraagt. De Fireface 400 is wel ideaal maar nog weer duurder. Ik hou deze kaart dus gewoon de komende maand of 2 maanden en dan verkoop ik hem en koop ik de Fireface 400.

Roman
30 september 2007, 10:05
Hmm, ik begrijp je punt. Bedenkt wel dat je software altijd latency heeft. Dus een PCI(X) kaart mag dan near-zero latency hebben, dan moet de audio-stream nog door je pc/software en weer terug. Je ontkomt dan gewoon niet aan latency, met name als je zwaardere plugins gaat gebruiken.

Ik gebruik zelf geen software monitoring, heb een losse monitor mengtafel staan waar alle spoortjes ook op binnenkomen middels een mic-split bord.
Voorheen gebruikte ik dezelfde tafel als preamp voor mijn Yamaha AW4416 (via direct out van die tafel)
Nu heb ik voor losse amp gekozen voor opname en dan de tafel voor monitor. Verder gebruik ik mijn randapparatuur tijdens opnames voor monitoring (galm, delay, distortions etc etc) maar neem clean op.

Overigens heb ik ook sessies met de FP gedaan via Neundo software monitoring en dat ging ook goed. Hoewel ik wel delay-compensation uit heb staan dan.

Je hebt gelijk dat een stap hoger in kwaliteit vaak veel centen kost. Hoewel die presonus echt veel beter is dan je budget spullen. Je zegt dat je net zo veel ruis hebt als met je Behringer interface. Volgens mij moet je je signaal path dan eens nader bekijken want die ruis zit dan ergens anders al in. De presonus amps zijn nl muisstil.

Uiteindelijk speelt het gevoel natuurlijk ook mee.

Azrael
30 september 2007, 11:41
Hmm, ik begrijp je punt. Bedenkt wel dat je software altijd latency heeft. Dus een PCI(X) kaart mag dan near-zero latency hebben, dan moet de audio-stream nog door je pc/software en weer terug. Je ontkomt dan gewoon niet aan latency, met name als je zwaardere plugins gaat gebruiken.

Ik gebruik zelf geen software monitoring, heb een losse monitor mengtafel staan waar alle spoortjes ook op binnenkomen middels een mic-split bord.
Voorheen gebruikte ik dezelfde tafel als preamp voor mijn Yamaha AW4416 (via direct out van die tafel)
Nu heb ik voor losse amp gekozen voor opname en dan de tafel voor monitor. Verder gebruik ik mijn randapparatuur tijdens opnames voor monitoring (galm, delay, distortions etc etc) maar neem clean op.

Overigens heb ik ook sessies met de FP gedaan via Neundo software monitoring en dat ging ook goed. Hoewel ik wel delay-compensation uit heb staan dan.

Je hebt gelijk dat een stap hoger in kwaliteit vaak veel centen kost. Hoewel die presonus echt veel beter is dan je budget spullen. Je zegt dat je net zo veel ruis hebt als met je Behringer interface. Volgens mij moet je je signaal path dan eens nader bekijken want die ruis zit dan ergens anders al in. De presonus amps zijn nl muisstil.

Uiteindelijk speelt het gevoel natuurlijk ook mee.

Latency hou je altijd, maar ik weet uit ervaring dat het allemaal lager kan.
Ik heb overgens totaaaaaal geen ruis in de Firepod dus misschien heb ik dat verkeerd geschreven. Die firepod is namelijk muisstil.
De routing van de firepod valt me ook tegen. Ik dacht dat het mogelijk was om gewoon input 1/2 ook via output 1/2 te laten horen zonder trukjes. Blijkt dat hij alleen alles met cue out en main cr out kan laten horen dus ik kan met direct monitoring niet scheiden. Dat moet dus via software........
De Presonus is echt geen slecht kaart (integendeel voor 400 euro krjjg je echt een hoop), maar hij mist toch een hoop zaken die ik nodig heb waardoor ik toch naar RME ga overstappen over een tijdje.

Roman
1 oktober 2007, 08:33
Inderdaad die routing valt wat tegen, daar hebben ze, handig genoeg, de firepod studio versie voor. Deze kun je, software matig, compleet routeren naar eigen wens. Maar kost wel 800 eurootjes, DANG!

In standalone mode, dus zonder firewire aansluiting, is de presonus overigens prima als pre-amp te gebruiken en worden WEL alle inputs direct, voor versterkt, weer naar de gelijknamige uitgangen gestuurd.

Ik had het liever ook iets anders gezien, maar zoals ik schreef maak ik gebruik van een losse monitor tafel dus vinnut voorlopig prima zo. Denk dat de routing functies van de studio versie binnenkort ook wel op de FP verschijnt ;)

Azrael
1 oktober 2007, 12:20
Inderdaad die routing valt wat tegen, daar hebben ze, handig genoeg, de firepod studio versie voor. Deze kun je, software matig, compleet routeren naar eigen wens. Maar kost wel 800 eurootjes, DANG!

In standalone mode, dus zonder firewire aansluiting, is de presonus overigens prima als pre-amp te gebruiken en worden WEL alle inputs direct, voor versterkt, weer naar de gelijknamige uitgangen gestuurd.

Ik had het liever ook iets anders gezien, maar zoals ik schreef maak ik gebruik van een losse monitor tafel dus vinnut voorlopig prima zo. Denk dat de routing functies van de studio versie binnenkort ook wel op de FP verschijnt ;)

Mhuh? Alleen in stand-alone :mad: Bummer bummer bummer.........
Aghja, ik verzin wel wat :satisfie: