PDA

View Full Version : vals



Gitaargek
18 september 2007, 10:19
Hey mensen

Ik heb een Fender Highway one Stratocaster. Super ding. Alleen 1 klein nadeel. Mijn G snaar heeft soms periodes dat ie heel snel ontstemt. Hoe kan dit. Er zitten nu zelf nieuwe snaren op en toch gebeurt het regelmatig. Help!

Hendriks
18 september 2007, 10:27
Gebruik je veel tremelo ? Kan het stemmechaniek zijn , of de topkam .

Gitaargek
18 september 2007, 10:28
Gebruik je veel tremelo ? Kan het stemmechaniek zijn , of de topkam .

Ik doe veel bends dat wel. En af en toe ook de tremolo. maar daar is ie toch voor lijkt mij hehe

Rutger
18 september 2007, 10:36
Veel voorkomend probleem bij Strats, lastig te verhelpen.
Begin in elk geval met hem goed (laten) intoneren

Wat verder vaak wordt gedaan is een gewonden G-snaar gebruiken.

Ook locking tuners en je tremolo vastzetten kan helpen, maar dat zijn wat rigoreuzere oplossingen.
Een strat ontstemt sowieso snel bij gebruik van de (standaard) tremolo, dus gebruik m weinig en met beleid. Divebombs e.d. zijn eigenlijk alleen weggelegd voor Floyd Roses.

Gitaargek
18 september 2007, 10:38
Veel voorkomend probleem bij Strats, lastig te verhelpen.
Begin in elk geval met hem goed (laten) intoneren

Wat verder vaak wordt gedaan is een gewonden G-snaar gebruiken. Ook locking tuners en je tremolo vastzetten kan helpen

Hoe deed Hendrix Gallagher en SRV (dat zijn niet de rustigste personen op een strat) dat dan. Die lui verkrachten die gitaar en staat altijd goed.

Rutger
18 september 2007, 10:40
Na elk nummer gitaartje verwisselen...

schizo910
18 september 2007, 10:40
Een G-snaar is en blijft een klote ding. Kijk inderdaad even goed je top kam na, loopt de snaar er wel soepel doorheen, desnoods wat grafiet gebruiken. Zorg er ook voor dat je niet te veel windingen om je tuner hebt zitten.
De G-snaar is sowieso altijd het meest lastig te stemmen, schijnt te komen door de constructie van een gitaar (vraag me er verder niet naar ik heb het ook maar van horen zeggen en ben geen techneut). Een truc die veel gitaartechs schijnen toe te passen om een gitaar zuiverder te laten klinken is de G snaar een fractie te hoog te stemmen.

Gitaargek
18 september 2007, 10:48
Dus ik ben niet de enige. Kijk bij mij tele kan ik zoveel buigen als ik wil. Geen probleem, dat ding staat altijd goed maar die strat...

Gitaargek
18 september 2007, 10:48
Na elk nummer gitaartje verwisselen...

Rory en SRV speelden meestal maar op 1 strat.

Rutger
18 september 2007, 10:55
k Heb een DVDtje van SRV en die speelt toch elk nummer weer op een andere gitaar...

Tele's hebben een vaste brug waardoor hij sowieso al minder gauw ontstemt. t Verschilt ook wel per gitaar hoor

Anyway, als je van het betere pluk en trekwerk houdt, gewoon een tuner kopen en af en toe bijstemmen. Dat hou je toch met een gitaar he ;)

Gitaargek
18 september 2007, 10:58
k Heb een DVDtje van SRV en die speelt toch elk nummer weer op een andere gitaar...

Tele's hebben een vaste brug waardoor hij sowieso al minder gauw ontstemt. t Verschilt ook wel per gitaar hoor

Anyway, als je van het betere pluk en trekwerk houdt, gewoon een tuner kopen en af en toe bijstemmen. Dat hou je toch met een gitaar he ;)


Ok maar je snapt wat ik bedoel. Rory speelde hele shows op 1 gitaar. Anyway veel stemmen :gitarist: dus

Nielsje
18 september 2007, 10:58
Goed intoneren (het SCHIJNT dat je zelfs je g iets hoger moet intoneren, en je b wat lager, of was dat nu andersom?)

en inderdaad, je topkam. Je zou kunnen overwegen om een graphtech topkam te installeren, werkt echt goed, nadelig wel is dat ie zwart is.

Ik ga er vanuit dat de standaard mechanieken op een highway wel goed zijn.
Bij de tremolo zou je er een extra veer in kunnen zetten, of ze wat verder aan te draaien. Hierdoor klemt je trem beter tegen je body. Je moet dan wel wat meer kracht zetten bij het gebruik (pas op dat je de schroefdraad van je trem-arm niet krom drukt).

Rutger
18 september 2007, 11:02
Ik vind het ook eigenlijk niet kunnen, je mag toch verwachten dat dergelijke problemen niet voorkomen vanaf een gemiddelde klasse gitaar. Dat je daar dan nog op moet gaan letten als je een goede gitaar gaat kopen. En dan nog topkam en tuners e.d. moet gaan vervangen... dan schort er toch echt wat aan de mentaliteit van de kwaliteitscontrole van dergelijke fabrikanten

LaurentB
18 september 2007, 11:10
Ik vind het ook eigenlijk niet kunnen, je mag toch verwachten dat dergelijke problemen niet voorkomen vanaf een gemiddelde klasse gitaar. Dat je daar dan nog op moet gaan letten als je een goede gitaar gaat kopen. En dan nog topkam en tuners e.d. moet gaan vervangen... dan schort er toch echt wat aan de mentaliteit van de kwaliteitscontrole van dergelijke fabrikanten

Da's geen kwestie van kwaliteitscontrole, de vibrato is gewoon een vrij simpele constructie die bij een standaard Stratocaster ook een beetje vanwege de traditie nog steeds zo toegepast wordt. want de oplossing bestaat inderdaad al lang in de vorm van Floyd Rose e.d.

Kim Wilson
18 september 2007, 11:12
Precies. Als ze een goed werkende trem op een Fender gaan bouwen, wil niemand ze meer hebben. :D

Rutger
18 september 2007, 11:15
Ik heb het dan niet over de tremolo, maar over de intonatie en stem problematiek.

Dikwijls kom je gitaren tegen die gewoon niet zuiver zijn te krijgen, hoe goed je ook intoneert. En als dat wel lukt, je dan nog om het nummer staat te stemmen omdat ze er matige stemmechanieken, brugzadels en topkam op hebben gezet.

Vaak is dat exemplarisch, maar je moet er toch altijd op letten bij de aanschaf van een gitaar, hoeveel geld je er ook aan uitgeeft. En ik vind dat gewoon niet kunnen, je mag toch verwachten dat het met die basics wel goed zit.

Nielsje
18 september 2007, 11:17
mwoah..

ja is wel zo, maar de klassieke trem is weinig mis, behalve dan de schroefdraad arm. Ze zouden er wel eens standaard een fatsoenlijke topkam in mogen zetten. Die roller-nuts vind ik weer geen gezicht.

Floyd's tja.. Wel goed, maar zo ontzettend lelijk..

Nielsje
18 september 2007, 11:18
Ik heb het dan niet over de tremolo, maar over de intonatie en stem problematiek.

Dikwijls kom je gitaren tegen die gewoon niet zuiver zijn te krijgen, hoe goed je ook intoneert. En als dat wel lukt, je dan nog om het nummer staat te stemmen omdat ze er matige stemmechanieken, brugzadels en topkam op hebben gezet.

Vaak is dat exemplarisch, maar je moet er toch altijd op letten bij de aanschaf van een gitaar, hoeveel geld je er ook aan uitgeeft. En ik vind dat gewoon niet kunnen, je mag toch verwachten dat het met die basics wel goed zit.

Nooit mee gemaakt dat een strat niet zuiver te krijgen is.
ja, een squier ooit, maar met wat betere onderdelen nergens last. Bij fender's nog niet tegengekomen.

Kim Wilson
18 september 2007, 11:19
Ja, bij een beetje dure gitaar (zeg vanaf 800 Eu) moeten topkam, brug en tuners gewoon goed zijn. Je betaalt voor kwaliteit, dan moet het ook kwaliteit zijn.

Anti
18 september 2007, 11:56
Da's geen kwestie van kwaliteitscontrole, de vibrato is gewoon een vrij simpele constructie die bij een standaard Stratocaster ook een beetje vanwege de traditie nog steeds zo toegepast wordt. want de oplossing bestaat inderdaad al lang in de vorm van Floyd Rose e.d.
idd heb hetzelfde probleem met mijn strat maar een behringer stempedaaltje (20€) is nog altijd beter dan zo'n mottige floyd rose op uw strat

Rick trodat
18 september 2007, 12:03
Bij jimi was zijn gitaar heel vaak out of tuning. Niet op de opnames wel live.

jimihattricks
18 september 2007, 13:02
Precies. Als ze een goed werkende trem op een Fender gaan bouwen, wil niemand ze meer hebben. :D

die is sig-waardig :)

Kim Wilson
18 september 2007, 13:26
die is sig-waardig :)
Ghehehe... :D


Bedankt! En graag gedaan. :)

mauricekoster
21 september 2007, 14:54
Tja..Dat probleem heb ik ook.
Ik heb er wel eens over gedacht om maar een beetje luxe Ibanez gitaar te kopen en daar gewoon strat pickups in te monteren.
Ik vind gitaartjes van Ibanez goed spelen, en de trem vaak vele malen beter dan van willekeurige Strat.

Mephistocles
21 september 2007, 20:38
Wat nog niemand heeft gezegd en waar je wel naar zou kunnen kijken, zijn je zadels. Bij mij bijvoorbeeld beginnen ze te roesten omdat ik met de palm van mijn hand de snaren afdemp en ik heb nogal argressief en erg veel zweet, daardoor ontstaan de nodige problemen zoals snaren die niet soepel door je zadels lopen.

Wat je zou kunnen doen is wanneer je nieuwe snaren erop legt, de snaren ff oplichten zodat ze goed hun plekkie kunnen vinden in de zadels.

Wat heel misschien helpt, maar ik denk het niet dat dat t probleem is, is om zogenaamde Bullet snaren te kopen. Ik wil hier geen reclame maken, want het zijn K.U.T. (Kwalitatief Uitermate Teleurstellende) snaren. Maar misschien ns het proberen waard als je een keer een tienje over hebt (correctie: elfje (€10,95)).

Ik gebruik gecoatte snaren dus ik heb nergens last van. Nananana! Lekker puh! (zo kan 'ie wel weer)

mauricekoster
24 september 2007, 10:00
Ja, gewone snaartjes zijn volgens mij niet afdoende.
Bullets of snaren met coating werken veel beter bij een Strat, maar...het probleem verdwijnt nooit helemaal.

Butger
24 september 2007, 14:45
Op mijn Fender USA is het ook een drama, wat toch inderdaad wel een beetje onlogisch is voor een dure gitaar dunkt me!?..
Fender Bullets zijn trouwens net trektouwtjes. :mad:

Nielsje
24 september 2007, 15:52
Op mijn Fender USA is het ook een drama, wat toch inderdaad wel een beetje onlogisch is voor een dure gitaar dunkt me!?..
Fender Bullets zijn trouwens net trektouwtjes. :mad:

Pang?! Knal?

Typisch eigenlijk dat gitaarmerken als Gibson en Fender behoorlijk slechte snaren maken in vergelijking met hun gitaren.