PDA

View Full Version : Cubase en ews88mt gaat dat samen?



Martin van den bast
18 september 2007, 03:08
Beste collega's
Een aantal jaren geleden heb ik denk ik een grote miskoop gedaan.
2x ews88mt en Cubase sx aangeschaft.
De 2 besturingkaarten in een Pentium4 dat op Windows XP proffesional met een 2,4Gig processor en nog eens 1 Gig aan interne geheugen gepropt ook gelinkt met een master/slave kabeltje. Software van Terratec geïnstalleerd. Zo goed en kwaad als het ging ook nog optimaal geconfigureerd en daarna de Cubase op geïnstalleerd.
Ik zal maar meteen met de deur binnen vallen een DRAMA! Ik heb heelveel problemen met de Asio drivers. Als ik voor MulimediaDriver kiest, dan lopen de curves en de signaal ledbars niet synchroon met de huidige geluid signaal. Serker nog, wanneer ik bijv. een cd speler de muziek opneem op 1 van de tracks en ik onderbreek de muziek signaal, dan denderd er nog minimaal twee sec. de curve en de ledbar op Cubase...... uh......en wanneer ik deze weer afspeel kom ik tot de conclusie wat ik zie ,is niet wat ik hoor dat komt later pas aan de beurt!

Dan heb ik nog een mogelijkheid om voor Full duplex Active X Asiodriver te kiezen maar dan krijg ik een knasend digitsoundje dat werkelijk niet om aan te horen is. Alsof een naald van een platenspeler al 400uur geleden weg gemieterd had moeten worden en de plaat bomvolstof en in aanraking is geweest met een slijptol...... Verschrikkelijk.

Als ik voor de Asio driver EWS88MT/D krijg ik de melding na het overswitchen ASIO driver Error en schiet vervolgens naar 1 van de twee.
Ik rommel dan weer met de parameters van de asiodriver van de Terratec virtuele controle paneel en dan gaat het wel weer maar iedere keer als ik die PC opnieuw opstart kost me dat zo'n 2 uren voordat ik iets op durft te nemen voor een klant.
Je begrijp dat mijn lol om te multitracken dan voor een groot deel al verpest is.
Heeft iemand van jullie een suggestie, buiten het feit dat ik updates moet gaan installeren van Terratec.....want ja.....dat heb ik gedaan maar dat leverd niks op.
Als je specifieke dingen wilt weten? Vraag ze gerust want ik wil nu echt een oplossing.

Collega's alvast bedankt voor jullie inzet.

Groet Martin van den Bast
DTMproducties

bass blom
18 september 2007, 08:51
heb je de asio4all driver al eens geprobeerd?

Roman
18 september 2007, 09:38
Ik heb jaren geleden probleem loos een dergelijke combi gedraait. Die terratec van iemand geleend voor een cubase projectje. feilloos. Dus het moet wel werken.

Sync instellen met nieuwe kaart kost je altijd ff moeite.
Juiste asio, buffers en latency instellen.

Ic3gl0vE
18 september 2007, 10:19
Ik heb heelveel problemen met de Asio drivers. Als ik voor MulimediaDriver kiest, dan lopen de curves en de signaal ledbars niet synchroon met de huidige geluid signaal. Serker nog, wanneer ik bijv. een cd speler de muziek opneem op 1 van de tracks en ik onderbreek de muziek signaal, dan denderd er nog minimaal twee sec.

Dat is normaal, de multimediadriver (direct X) geeft een hoge latency met alle kaarten in cubase



Dan heb ik nog een mogelijkheid om voor Full duplex Active X Asiodriver te kiezen maar dan krijg ik een knasend digitsoundje dat werkelijk niet om aan te horen is. Alsof een naald van een platenspeler al 400uur geleden weg gemieterd had moeten worden en de plaat bomvolstof en in aanraking is geweest met een slijptol...... Verschrikkelijk.



Klinkt alsof je je buffer hoger moet zetten. Dit kan in de driver van je geluidskaart. Hoe lager je buffer, hoe lager je latency, maar een te lage buffer resulteert in gekraak, gestotter en andere vervelende geluiden.


Als ik voor de Asio driver EWS88MT/D krijg ik de melding na het overswitchen ASIO driver Error en schiet vervolgens naar 1 van de twee.
Ik rommel dan weer met de parameters van de asiodriver van de Terratec virtuele controle paneel en dan gaat het wel weer maar iedere keer als ik die PC opnieuw opstart kost me dat zo'n 2 uren voordat ik iets op durft te nemen voor een klant.
Je begrijp dat mijn lol om te multitracken dan voor een groot deel al verpest is.
Heeft iemand van jullie een suggestie, buiten het feit dat ik updates moet gaan installeren van Terratec.....want ja.....dat heb ik gedaan maar dat leverd niks op.
Als je specifieke dingen wilt weten? Vraag ze gerust want ik wil nu echt een oplossing.

Collega's alvast bedankt voor jullie inzet.

Groet Martin van den Bast
DTMproducties

Zit er een onboard geluidskaart in je moederbord? Zet deze eens uit in de bios, dat wil vaak helpen.

Succes!

Roman
18 september 2007, 11:50
Wat wel van belang is dat wanneer je in Steinberg een ASIO driver SWITCHED, dat je GEEN song actief hebt. Dus sluit alle songs in cubase/nuendo/etc en dan middels devicesetup je ASIO driver kiezen. Eventueel via "expert settings" knop nog buffer en/of latency aanpassen. 10ms moet haalbaar zijn, lage buffersize hangt ook sterk van de snelheid van je pc af.

Martin van den bast
18 september 2007, 12:42
Mensen, jullie hebben hebben me nieuwe hoop gegeven al jullie suggesties zijn het proberen waard. De Asio4all heb ik al een uit geprobeerd maar dat resulteerde een komplete fiasco! Alles maar ook werkelijk alles reageert traag Als ik naar mijn CPU diagnose kijk (via taken beheer) dan verbruik ik met deze Asio driver 100% proces kracht. simpel weg de startbutton activeren kost al goouw 12 seconde. En dat voor een Pentium4 2,4 Gig met 1012 interne geheugen is een beetje te gek.
Maar goed de andere suggesties zijn het proberen waard dus jullie krijgen ongetwijfeld nog de resultaten te lezen!

Bedankt allemaal!

Groetjes Martin

bert k
18 september 2007, 13:57
Asio4all heb je niet nodig, de Asiodrivers van Terratec zijn prima. Gebruik idd altijd de Terratecdriver, en niet de multimediadriver.


Ik vraag me af wat voor systeem je hebt. Je eerstepost noem je een Pentium 4 en 2, 4 Ghz, dat moet voldoende zijn. Maar 1 Gig geheugemn is wat krap, zeker voor 16 sporen multitrack. Zou ik een gigje bijzetten, dat zijn de kosten niet meer tegenwoordig.

En idd, spelen met de buffers, is wel een beetje pielen, maar dan komt het goed.

TIMBER
18 september 2007, 15:10
Gewoon de standaard Terratec driver gebruiken en dat moet gewoon goed zijn. Heb der zelfs 3 sync draaien dus 24 sporen tegelijk. Maar idd zoals hierboven vermeld zou ik er wel minimaal 1 Gig (liever meer) geheugen in plaatsen. Vooral in combinatie met Cubase want als je naast al je sporen ook nog eens enkele plugins gaat gebruiken loopt het geheugen gebruik met rappe schreden op.

Martin van den bast
18 september 2007, 15:21
Ik vraag me af....... Bij Cubase heb je bij Device setup een tabblad dat VST systemslink heet Bij Asio input en Asio output wat moet daar komen te staan? Welke kanaal bepaald uberhoubt waar de asiolink gelegd word?
Wie o wie kan mij dat vertellen. Want alle suggesties zijn uitgeprobeerd en het werkte ...totdat ik de computer weer opnieuw opstarte....en ja heren ik was wel zo wijs geweest om zowel de temlpate als het gehele project op te slaan. Zelfs de komplete Terratec settings heb ik een voorkeur instelling opslag naam gegeven.......
Ik heb persoonlijk het vermoedde dat ik iets eenvoudig over het hoofd zie alleen weet ik niet wat!

Alle suggesties zijn welkom!

Groetjes Martin

Roman
18 september 2007, 15:23
Systemlink hoef je niet in te vullen, dat is voor meerdere pc's aan elkaar te knopen etc.
Normaal voer je daar de zelfde ASIO en kaart in/out poort in. Zodat de kaart kan worden gechecked (selftest etc)

bert k
18 september 2007, 16:10
De keuze van de juiste driver zit niet bij systemlink. Volgens mij bij device setup of VST setup. (Kan het nu niet checken, zit op mijn werk.)

TIMBER
18 september 2007, 16:15
Ik vraag me af....... Bij Cubase heb je bij Device setup een tabblad dat VST systemslink heet Bij Asio input en Asio output wat moet daar komen te staan? Welke kanaal bepaald uberhoubt waar de asiolink gelegd word?

In Device setup moet je naar VST Multitrack en daar kun je je ASIO driver kiezen.



Wie o wie kan mij dat vertellen. Want alle suggesties zijn uitgeprobeerd en het werkte ...totdat ik de computer weer opnieuw opstarte....en ja heren ik was wel zo wijs geweest om zowel de temlpate als het gehele project op te slaan. Zelfs de komplete Terratec settings heb ik een voorkeur instelling opslag naam gegeven.......
Ik heb persoonlijk het vermoedde dat ik iets eenvoudig over het hoofd zie alleen weet ik niet wat!

Voor de rest kunnen er nog wel wat haken en ogen aan zitten.. heb in het begin wel soort gelijke problemen gehad..!!! Maar kom daar vanavond nog wel even op terug... moet nu pleites.

TIMBER
18 september 2007, 20:26
Nou komt ie.. tis nog een heel verhaal geworden dus.

Om optimaal met meerdere EWS88MT kaarten sync te draaien heb je eigenlijk een nieuwere driver nodig dan degene die op de bijgeleverde CD staat. Helaas is die driver niet meer te downloaden van de Terratec site. Je bent dan ook aangewezen op de driver van diens opvolger de PHASE88 incl bijbehorende controlepanel. Veel mensen gaan echter de fout in om van die kaart ook de allernieuwste versie te downloaden en dat werkt ook niet optimaal. Daarom heeft Terratec nog een oudere versie speciaal voor de Ews88MT online staan. Het is echter wel even zoeken en daarom heb ik hier al vast de link voor je neergezet.
http://supporten.terratec.net/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=getit&lid=87

Nadat je deze hebt gedownload ga je als volgt te werk..!!
- Via je apparaatbeheer moet je de huidige drivers deleten.
- Via je configuratiescherm alle Terratec software verwijderen.
- Na het herstarten van je computer laat je Windows de kaarten decteren en op de gevonden volgorde (belangrijk) ga je de drivers handmatig zoeken en instaleren. Dus niet via de setup van de Terratec software. Zoals bij veel oudere hardware krijg je een melding dat Windows XP deze hardware niet ondersteunt maar dus gewoon doorgaan.
- Wederom moet je je computer herstarten om te kijken of alles goed gaat.
- Als dit klaar is kun je de bijbehorende PHASE88 controlepanel instaleren. Vervolgens kun je het PHASE88 controlepanel openen en configureren.
- Hierin stel je de masterkaart naar jou wensen in en als dit klaar is calibreer je hem en zul je zien dat de andere kaart automatisch de instellingen overneemt. In dit configureren kan ook nog veel fout gaan dus als het niet lukt hoor ik het wel.

Onderstaand is in Cubase SX2 dus kan iets verschillen met SX1.
- In Cubase zoek je nu onder in je device-setup naar je VST Multitrack instelling en kent daar de Ews88MT ASIO driver toe. Via onderstaande knop controlepanel kom je weer in de PHASE88 contorlepanel alwaar je ook de tweede kaart even moet aanvinken.
- Via je VST Connections moet je nu je ingangen gaan toekennen. Welke je overigens daarna ook weer in je project per spoor moet gaan doen.
- Zorg er tevens voor dat je in je Project Setup de sample- & bitrate gelijk zijn aan zoals je die in je ASIO controlepanel hebt ingesteld.

Nou al vast veel suc6 en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Ic3gl0vE
18 september 2007, 22:09
Ik vraag me af wat voor systeem je hebt. Je eerstepost noem je een Pentium 4 en 2, 4 Ghz, dat moet voldoende zijn. Maar 1 Gig geheugemn is wat krap, zeker voor 16 sporen multitrack. Zou ik een gigje bijzetten, dat zijn de kosten niet meer tegenwoordig.


16 sporen multitrack alleen opnemen of afspelen, dus zonder realtime plugins, moet prima werken met 1gb geheugen. Plugins vragen soms heel veel geheugen, maar wat de TS beschrijft klinkt niet als een dergelijk geheugenprobleem.

Neemt niet weg dat 2gb geheugen prettig kan zijn, maar het kan ook overbodig zijn (en dus zonde geld).

In het taakbeheer van windows kun je zien hoeveel geheugen wordt gebruikt, en ook door welk programma.

Martin van den bast
19 september 2007, 03:25
Timber, ik heb maar 1 zin voor je......
JE BENT GEWELDIG!
Na zo'n vier jaar ergeren en thuis projecten niet meer aan te durven nemen omdat het een te grote risico van fiasco zou worden, zelfs op het punt te hebben gestaan om alles op te doeken en met een Echo systeem te gaan werken wat toch zo'n 1250 euro kost excl.een aanschaf van een dualcore pc... Heb je me zo gigantisch geholpen! Nogmaals geweldig!
Precies volgens jouw aanwijzingen geïnstalleerd en uitvoering op duur proef gesteld.
Heerlijk, je start Cubase op via een vastgestelde template en tata! Recorden met die hap! Geen kraakje aan de lucht.... Over de interne geheugen maak ik me niet zo'n zorgen 1Gig is voor mij voldoende. Ik ben een technicus van de awuh stempel. FX vind je niet in een plugin tabblad maar in mijn 2x 19 inch rack van 2 meter hoogte. volgestouwd met rand apparatuur compressoren en limiters.reverb's e Dynamic prosessoren. De terratec heeft eigenlijk mijn Otari mtr90 vervangen. Simpelweg omdat het apparaat al zo'n 28 jaar oud en ver ver versleten was.Ooit eens georven van mijn vader die later overgestapt is op Adat 3X 8 track.
Nee,met de wel vertouwde automation van de Studer tafel mix ik sounds nogsteeds anoloog af en ok, ik wil voor het gemak wel eens een cubase dynamics plugin gebruiken maar dat kost bijna geen interne geheugen hoor......
Iedereen die met suggesties aan kwam zetten en in het Bijzonder Timber, Hartelijk dank voor jullie inzet......Martin heeft zojuist zijn vrouw wakker gemaakt (3:00 uur s'nachts) om haar te vertellen dat ik uit de brand ben geholpen.OK ze was niet zo blij als ik maar in de toekomst zal ze daar zeker wel het profeit van zien i.p.v. een chago die het digitale tijdperk regelmatig vervloekt heeft.....

Nogmaals iedereen bedankt!
P.S. Timber stuur mij je email adres eens door kan dat via deze site?

Allen gegroet,

de suuuuuuper blije Martinoooow!

TIMBER
19 september 2007, 08:45
Geen dank want ben blij dat ik je heb kunnen helpen..!! Daar is dit forum uiteindelijk voor, zoals velen hier mij ook vaak geholpen hebben. Mijn e-mail adres vind je onder mijn account gegevens.

Ic3gl0vE
19 september 2007, 13:59
Super dat het werkt Martin, nu wel een keer wat posten in het sounds subforum he! :)