PDA

View Full Version : help: mijn fender is gaan zwemmen



arjanhelmer
18 september 2007, 00:10
echt een ramp:

toen ik even weg was waaide mijn raam open en regende het keihard een half uur naar binnen op mijn fender. hij was compleet doorweekt, ik heb hem nu zo goed als droog gemaakt van binnen en van buiten, maar volgens mij is mijn fretboard wat gaan uitzetten, want nadat ik er weer nieuwe snaren op heb gezet, raken de snaren de frets dicht bij de nek. is dit mogelijk?

heeft iemand ervaring met een flinke regenbui over zijn gitaar?

Yamhammer_71
18 september 2007, 00:15
echt een ramp:

toen ik even weg was waaide mijn raam open en regende het keihard een half uur naar binnen op mijn fender. hij was compleet doorweekt, ik heb hem nu zo goed als droog gemaakt van binnen en van buiten, maar volgens mij is mijn fretboard wat gaan uitzetten, want nadat ik er weer nieuwe snaren op heb gezet, raken de snaren de frets dicht bij de nek. is dit mogelijk?

heeft iemand ervaring met een flinke regenbui over zijn gitaar?

Hey Arjan,

Dat de nieuwe snaren nu dichter op de frets staan kan normaal zijn. Meestal moeten nieuwe snaren zich nog 'uitrekken' voordat ze hun originele stand hebben. Mocht dit niet het geval zijn, dan ligt het misschien aan de snaren; andere soort, andere dikte etc. Is dit ook niet zo, check dan ff hoe je snaren ten opzichte van de hals staan door de gitaar horizontaal plat voor je te houden. Als dit hezelfde is, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand. Heb je het idee dat de snaren opeens iets lager liggen dan voorheen, dan kun je ze iets hoger zetten met de brug of naar een gitaarbouwer brengen.
Ik begrijp dat je je er zorgen over maakt en als je dus het idee hebt dat het fretboard zich wat heeft 'uitgezet', kun je de gitaar het beste naar een gitaarbouwer brengen voor een afstelling. FF afwachten hoe het er morgen voor staat.

G.G.
18 september 2007, 00:16
echt een ramp:

toen ik even weg was waaide mijn raam open en regende het keihard een half uur naar binnen op mijn fender. hij was compleet doorweekt, ik heb hem nu zo goed als droog gemaakt van binnen en van buiten, maar volgens mij is mijn fretboard wat gaan uitzetten, want nadat ik er weer nieuwe snaren op heb gezet, raken de snaren de frets dicht bij de nek. is dit mogelijk?

heeft iemand ervaring met een flinke regenbui over zijn gitaar?

Als het goed is moet ie wel tegen wat spatwater kunnen (in bad leggen is een ander verhaal).

Laat hem gewoon een dagje drogen.

Heb je dezelfde dikte snaren erop gezet?

Orpheo
18 september 2007, 00:25
als 't maple is: de toets is gelakt, maak je geen zorgen.

Als 't rosewood is: rosewood is heel olie-ig. en zoals je weet: olie en water mengen niet. dus t rosewood kan er wel tegen. als t echt doorweekt is als 'in bad liggen', dat is minder. maar kijk eens naar iemand als zakk wylde: die gooit bier over z'n gitaar, en zijn mainaxe leeft toch ook nog?

Nielsje
18 september 2007, 00:25
...Ik wil alleen maar zwemmen... na na na naaaah....

Ja, inderdaad gewoon laten drogen, niet voor de verwarming ofzo, en dan morgen weer zien :)

Yamhammer_71
18 september 2007, 00:28
maar kijk eens naar iemand als zakk wylde: die gooit bier over z'n gitaar, en zijn mainaxe leeft toch ook nog?

Haha, relaxte opmerking :D

DeiDRagonas
18 september 2007, 01:11
Inderdaad NIET voor de verwarming drogen. Verder moet ie er wel tegen kunnen denk ik. Maar tja snap het wel.. Ik zou me ook de pleuris schrikken als ik een van mn schatjes helemaal doorweekt zou zien!

B_2_the_a
18 september 2007, 01:19
geduld, rustig laten drogen..
na een paar dagen is ie hopelijk weer als de oude, misschien beetje tweaken!
Mijn klassieke gitaar heeft echt hell meegemaakt (dat het water uit de klankkast kwam zetten door het outputje :P) maar zij leeft nog, ondanks 9 jaar intensief gebruik!

FruscianteFan
18 september 2007, 09:07
Er zijn zat artiesten die ook in slecht weer gewoon op de planken staan. Alleen bij Van Morrison (voorprogramma Stones) ging dat mis omdat zijn apparatuur door bliksem was geraakt. Dan heb je pas een probleem!

bass blom
18 september 2007, 09:21
Er zijn zat artiesten die ook in slecht weer gewoon op de planken staan. Alleen bij Van Morrison (voorprogramma Stones) ging dat mis omdat zijn apparatuur door bliksem was geraakt. Dan heb je pas een probleem!

dat is een leuke nieuwe voor de relic hype, een gitaar die eruit ziet of hij door de bliksem gepakt is :D