PDA

View Full Version : Ddim



Optipop
17 september 2007, 22:30
He jongens, ik was net pianoles aan het geven aan mijn buurmeisje, maar ik wist niet meet wat een Ddim was (of eigenlijk een Dbdim). Weet iemand misschien de noten ervan te noemen? Ik heb nl. ergens wel zo'n akoordenboekje, maar waar...

hendrix2
17 september 2007, 23:05
grondnoot-b3-b5

Dus voor C wordt dit:
C - Eb - Gb

voor D:
D - F - Ab

voor Db
Db - E - G

enzovoort...


als ik mij niet vergis :roll: zit ook al ver bij mij :)

DeiDRagonas
17 september 2007, 23:17
Volgens mij klopt t... Van die verlaagde terts ben ik niet zeker, maar nu ff geen zin om t op te zoeken. Ik zou zeggen:

www.looknohands.com

grt R.

DeiDRagonas
17 september 2007, 23:21
Heb t toch even opgezocht...

Voor Db is het: Db - E - G - Bb

(wist niet dat er ook een septiem in zat, of is dat gewoon een Dbdim7?)

R.

peter_heijnen
18 september 2007, 08:39
Met name op piano is dim makkelijk te pakken/zien zelfs al zou je de noten niet kennen. Het akkoord bestaat uit een stapeling van louter kleine tertsen.

De correcte notennamen van Dbdim7 zijn: Db - Fb - Abb- Cbb, oftewel Des - Fes - Asas - Ceses.

JA, een Abb klinkt hetzelfde als een G. NEE, een Abb is niet hetzelfde als een G......

Optipop
18 september 2007, 12:34
Oh ok, dus eigenlijk is het in weze een verminderd mineur akoord?

-=JEROEN=-
18 september 2007, 14:07
juist

een mineur akkoord is een kleine terts met daarop een grote terts gestapeld:

Am = a (+ kleine terts) c (+ grote terts) e

een dim is dus een stapeling van kleine tertsen, ook dim7

Adim = a (+ kleine terts) c (+ kleine terts) es
Adim7 = a (+ kleine terts) c (+ kleine terts) es (+ kleine terts) ges

een kleine terts is 3 toetsen/fretten verder, dus van a naar c (die is makkelijk te onthouden als ezelsbruggetje), dus a > ais > b > c

nu kan je zelf uitrekenen wat een Dbdim is :satisfie:

peter_heijnen
18 september 2007, 18:22
Oh ok, dus eigenlijk is het in weze een verminderd mineur akoord?
Nee, verminderd septime.

DeiDRagonas
18 september 2007, 18:30
Dus die septiem hoort er wel in bij een standaard Dbdim akkoord?
Dit noem je dan niet een Dbdim7??

Grt R.

peter_heijnen
18 september 2007, 18:45
"Des verminderd" is naar mijn weten de naam voor de driestemmige exponent met daarin grondtoon, kleine terts en verlaagde -dus verminderde- kwint.

"Des dim" of "Des verminderd septime" is de vierstemmige versie: grondtoon, (kleine-) terts, (verminderde-)kwint, (verminderde) septime.

Waarbij voor alle duidelijkheid opgemerkt: een verminderde septime is een halve toon lager dan een kleine septime.

-=JEROEN=-
19 september 2007, 00:41
officieel staat dim voor de 3-klank (1 b3 b5), vandaar dim7 :listen:

verminderd is de nederlandse term voor diminished

wat jij bedoelt is het b5 akkoord (1 3 b5)

dus zoals ik al zei:

Ddim = 1 b3 b5
Ddim7 = 1 b3 b5 bb7
Dm7b5 = 1 b3 b5 b7
D(b5) = 1 3 b5

uiteraard zijn er mensen die dim zeggen tegen een dim7 akkoord omdat ze denken dat akkoorden standaard uit 4 tonen bestaan, en dus vinden ze het niet nodig om dim7 te zeggen, echter een akkoord bestaat uit minimaal 3 tonen (anders is het een interval) en niet 4, dus

DeiDRagonas
19 september 2007, 00:58
uiteraard zijn er mensen die dim zeggen tegen een dim7 akkoord omdat ze denken dat akkoorden standaard uit 4 tonen bestaan, en dus vinden ze het niet nodig om dim7 te zeggen, echter een akkoord bestaat uit minimaal 3 tonen (anders is het een interval) en niet 4, dus

Thanx man... DIT was precies wat ik ook al zo vreemd vond. Ik dacht zelf ook dat het dim akkoord uit 3 tonen bestond, vond t al zo vreemd dat er dim tegen een dim7 gezegd werd.

R.

CommanderKeen
27 september 2007, 14:35
uiteraard zijn er mensen die dim zeggen tegen een dim7 akkoord omdat ze denken dat akkoorden standaard uit 4 tonen bestaan, en dus vinden ze het niet nodig om dim7 te zeggen, echter een akkoord bestaat uit minimaal 3 tonen (anders is het een interval) en niet 4, dus

De meningen verschillen hierover. Sommigen (vooral in de jazz) bedoelen met een dim akkoord de vierklank, en noemen de drieklank een halfdim, terwijl weer anderen met een dim akkoord de drieklank bedoelen en de vierklank een dim7 noemen.

Let dus even op wanneer mensen het over een dim akkoord hebben, de smaken verschillen.

peter_heijnen
27 september 2007, 19:33
Sommigen (vooral in de jazz) bedoelen met een dim akkoord de vierklank, en noemen de drieklank een halfdim,
Not at all!!!

Dim = verminderd = kleine terts en verminderde kwint en in geval van vierstemmigheid met VERMINDERD SEPTIEM.

half dim = half verminderd = kleine terts en verminderde kwint en een KLEIN SEPTIEM.

Vooral in de jazz......

CommanderKeen
28 september 2007, 09:16
Not at all!!!

Dim = verminderd = kleine terts en verminderde kwint en in geval van vierstemmigheid met VERMINDERD SEPTIEM.

half dim = half verminderd = kleine terts en verminderde kwint en een KLEIN SEPTIEM.

Vooral in de jazz......

Peter, je hebt helemaal gelijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Diminished_chord

Weer wat geleerd! :)

-=JEROEN=-
6 oktober 2007, 14:53
wiki is ook niet zaligmakend, omdat het namelijk door iedereen veranderd kan worden

koop dat mooie blauwe boekje, daar staan alle officiele regels in

http://www.huisvolmuziek.nl/ProdImages/bladmuziekcentrale_20499_es_01.jpg

Jeroensnake
6 oktober 2007, 19:08
Verdomt. Die heb ik ook ergens liggen. Met de nadruk op ergens ... ies namieliek kwijtos. Aangeschaft op advies van mijn laatste pianoleraar. Drie keer tussen alle pagina's gekeken, waarna ik boven op zolder twee gitaren vond. Dus toen was het einde pianoles, en heb ik mezelf gitaar leren spelen (met wat kleine tips van internet)

________________,
inter
piano
gitaar
net

JohnLord
8 oktober 2007, 12:10
een diminish akkoord is niets anders dan een spapeling van kleine tertsen, waarmee je oneindig kunt doorgaan, je komt steeds weer op dezelfde noten uit. je kunt ze dus ook mooi steeds drie posities doorschuiven. dbdim is dus
Db E G Bb Db E G Bb enz.

Jeroensnake
8 oktober 2007, 12:56
Volgens mij* zit het zo:

Dbdim = Db E G
Dbdim7 = Db E G Bb


* Met dank aan DeiDRagonas ( voor de tip van www.looknohands.com )

peter_heijnen
8 oktober 2007, 13:04
Volgens mij* zit het zo:

Dbdim = Db E G
Dbdim7 = Db E G Bb


* Met dank aan DeiDRagonas ( voor de tip van www.looknohands.com )
En als je het nou echt correct zou willen doen, doe het dan zeker zo:
Db Fes Abb
Db Fes Abb Cbb

Jeroensnake
8 oktober 2007, 13:13
He, die tipgevers ook altijd. Niet te vertrouwen, net als al die gratis chord- en scalefinders. Schande. SCHANDE!

________________
inter
toch,
boek?
net

peter_heijnen
8 oktober 2007, 15:53
Is echt geen schande, en klinkend (zoals ze klinken dus: G klinkt net als Abb ) kloppen de noten die jij opnoemde ook wel.

Maar dat "het zo zit" is dus niet zo, mijn reactie is dan in de hoop verdere verwarring te kunnen voorkomen.

Jeroensnake
8 oktober 2007, 16:14
Ok, ik snap het.

Misschien is het ook wel goed dat er zo nu en dan iemand wijst op hoe de dingen zijn en hoe ze zo zijn geworden. Gelukkig zijn er nog geen oorlogen gevoerd om het verschil tussen G en Abb, maar die zitten dan ook op dezelfde golflengte. Behalve dan op een cello, maar uitzonderingen zijn er altijd.

peter_heijnen
8 oktober 2007, 16:44
Behalve dan op een cello, maar uitzonderingen zijn er altijd.
Btw, op een cello of viool is er naar mijn weten echt geen verschil tussen G en Abb, wel tussen G# en Ab. :)

Jeroensnake
8 oktober 2007, 19:01
dOh!

:noob:

weer wat geleerd.