PDA

View Full Version : TrueBypass/Buffer optie



Chris Winsemius
17 september 2007, 22:27
Hoi allemaal

Ik heb 'n aantal boosters gebouwd/verkocht en heb nu ook wat "goed klinkende/voelende buffer" aanvragen. Na wat brainstormen kwam ik op het volgende idee uit:

- boost-pedaal met één boostregelaar (0 dB tot +/- 20 dB)
- footswitch
- (toggle)schakelaar voor footswitch:
*1 off: true-bypass
*2 off: buffer

Wat vinden jullie van dit idee?

Lexvandoef
17 september 2007, 23:37
Klinkt goed, maar waarom zou je willen switchen tussen TB en een buffer in bypass?

B_2_the_a
18 september 2007, 00:37
een super hard on is een ideaal pedaal voor dat, potmeter helemaal dicht en het is een buffer!
Daarnaast geweldig simpel pedaaltje...

Einzeln
18 september 2007, 09:07
Ik begrijp dat je een booster wilt maken met een mogelijkheid te kiezen voor een TB en gebufferde by-pass?
Of is het een buffer en aan de andere kant booster met TB?

Dirk_Hendrik
18 september 2007, 10:29
Hoi allemaal


- (toggle)schakelaar voor footswitch:
Wat vinden jullie van dit idee?

Maak daar een intern bereikbare jumper van. Het is geen instelling waar je mee speelt maar die je enkele malen instelt tot je weet wat je het beste bevalt.

Mitch
18 september 2007, 12:08
Bedoel je 'm als; boostpedaal dat of true bypass is is, of een buffer heeft, onafhankelijk van of het pedaal aanstaat of niet ? Lijkt me een goed plan !
Maar wat Dirk zegt, dan lekker intern houden, beschermd.

Chris Winsemius
18 september 2007, 12:15
Dit is wat ik bedoel:

footswitch voor aanzetten boost
als de boost uit staat de volgende opties:
- helemaal truebypass
of
- gebufferde ouput

Dus de volgende keuzes:
1) boost of truebypass
2) boost of buffer

(Het boost-circuit werkt zowiezo als buffer als er geboost wordt)

tubeonly
18 september 2007, 12:29
een super hard on is een ideaal pedaal voor dat, potmeter helemaal dicht en het is een buffer!
Daarnaast geweldig simpel pedaaltje...

Dat klinkt eerder als een Zvex Super Duper:

0: TB alles weg
1: SHO aan
2: Booster aan (tweede of beide kanalen switch op "on")

Zalig pedaaltje.

tubeonly
18 september 2007, 13:04
Ik gebruik die Super Duper ook als buffer in mijn chain. Hij komt na de Fuzz Factory en Octane III, maar als je inderdaad hem op TB zou zetten dan zou hij waarschijnlijk vooraan in de chain geplaatst kunnen worden en aan / uit gezet worden. Is dat ongeveer wat je ook wilt? Voor een Fuzz kunnen plaatsen?

Ik denk dat er in ieder geval wel vraag is voor een TB / Buffer / Booster. Alhoewel de Super Duper eigenlijk gewoon *altijd* aan staat. ;-)

B_2_the_a
18 september 2007, 13:26
Dat klinkt eerder als een Zvex Super Duper:

0: TB alles weg
1: SHO aan
2: Booster aan (tweede of beide kanalen switch op "on")

Zalig pedaaltje.
niet echt
super duper zijn 2 sho's
dan boost je de buffer :P


Er zijn best nogal wat mensen die dergelijke pedalen ook als buffer willen gebruiken en als booster. Skydstrup maakt dergelijke boosters. Je kunt dit met de SHO heel eenvoudig realiseren door de loper van de 5k-pot via de footswitch naar massa te laten lopen. De in- en uitgangen van je pedaal gaan direct naar de schakeling en niet meer naar de footswitch. Op die manier werkt de SHO met de footswitch gedeactiveerd als buffer (= potmeter op laagste stand) en schakel je de footswitch aan, dan gaat de waarde die je hebt ingesteld met de potmeter werken oftewel, boosten! Je kunt in dit geval ook gewoon met een dpdt-footswitch volstaan zoals Gert-Jan ze verkoopt van Alpha. True bypass is dan natuurlijk niet meer aan de orde maar goed, het gaat hier juist om het bufferen! Interessant voor met name mensen die veel pedalen gebruiken en zeker diegenen die al die pedalen ook nogeens True Bypass hebben...

dus misschien nog een miniswitch dat je het weer anders schakelt en je hebt succes :)

Lexvandoef
18 september 2007, 13:29
niet echt
super duper zijn 2 sho's
dan boost je de buffer :P


Ja dat klopt, maar als je diegene die als 1e in het signaalpad zit als buffer gebruikt, dan kan je met de 2e boosten en loop je je buffer niet te boosten. :hippie:

Chris Winsemius
18 september 2007, 13:44
Jongens, please on topic ajb, 't gaat puur om die buffer/truebypass-optie.

bvD!

B_2_the_a
18 september 2007, 14:01
Ja dat klopt, maar als je diegene die als 1e in het signaalpad zit als buffer gebruikt, dan kan je met de 2e boosten en loop je je buffer niet te boosten. :hippie:

bij wijze van spreke ;)

B_2_the_a
18 september 2007, 14:02
Jongens, please on topic ajb, 't gaat puur om die buffer/truebypass-optie.

bvD!

zeker mogelijk, zie mijn andere quote van een ander forum

Jan Buurman
18 september 2007, 18:01
Ik heb de MI Audio Boost'n'Buff en dat is ook een booster met een buffer erin. Op de site las ik in het "background"verhaal dat hij expres geen True Bypass heeft gemaakt.
Zie:
http://www.miaudio.com/BNB4.htm

Misschien kun je wat met zijn visie.....

dml
18 september 2007, 18:54
Waarom zou je de keuze tussen TB of Buffer willen maken? Wat is de toegevoegde waarde van de buffer als je 'm op standje TB zet? Je kan allicht een proto maken en in diverse setups testen. Misschien klinkt jouw Boost wel beter zonder buffer.....

Chris Winsemius
18 september 2007, 19:44
Dit zijn de mogelijkheden van mij idee:
- boost aan
- boost uit en true bypass
- boost uit maar buffer aan
(de boost zelf is altijd gebufferd)

't Gaat mij even niet om de techniek erachter maar puur wat jullie v/h idee vinden. Ik sprak vanmiddag 'n gitarist en die zou het handig vinden, ook in te stellen qua plaatsing pedaal (begin of eind v/d fx-keten) bijvoorbeeld.

Chris Winsemius
18 september 2007, 19:49
Ik heb de MI Audio Boost'n'Buff en dat is ook een booster met een buffer erin. Op de site las ik in het "background"verhaal dat hij expres geen True Bypass heeft gemaakt.
Zie:
http://www.miaudio.com/BNB4.htm

Misschien kun je wat met zijn visie.....

Thanks!
Net doorgelezen, ik kan er zeker wat mee.
Die gitarist die ik vanmiddag sprak vond de toggle-switch 'n goed idee zodat gitarsiten kunnen kiezen tussen buffer of truebypass.

Hoe bevalt de Boost'n'Buff?

Mitch
18 september 2007, 21:08
Waarom zou je de keuze tussen TB of Buffer willen maken? Wat is de toegevoegde waarde van de buffer als je 'm op standje TB zet? Je kan allicht een proto maken en in diverse setups testen. Misschien klinkt jouw Boost wel beter zonder buffer.....
Het blijft een lastig iets... ga je als bouwer uit van je goede smaak en kunde of laat je met iets meer veelzijdigheid de keus aan de consument (en da's een lastige klant in dit geval: een gitarist :chicken: )

Jan Buurman
18 september 2007, 23:14
Hoe bevalt de Boost'n'Buff?

Ik gebruik hem in mijn FXLoop als soloboost. Aangezien ik nog problemen heb met de loop (of de pedealen die erin hangen) weet ik het nog niet in de details maar tot nu toe ben ik erg tevreden. Misschien later meer.....

Speeddemon
18 september 2007, 23:30
Broodroof zeg ik u! :mad: :seriousf:

Maar ik sluit me aan bij D_H.

Chris Winsemius
19 september 2007, 00:39
(Aan de meningen van D_H en Speedy hecht ik veel waarde!!!)

Ik heb 'n aantal CMW bOOOst © pedalen gebouwd en verkocht, iedereen is happy en ik begreep vanmiddag dat 'n klant 'm zelfs "lekkerder" vond klinken dan 'n SHO-clone. 't Is ip. 'n pedaal met 1 regelaar (unity gain tot beduidend meer), ROOD LEDje (minder stroom dan een blauwe, dus langer batterij-gebruik, vriendelijker voor het milieu :) ) en 'n truebypass-footswitch.

Bij 1 versie had ik nog 'n toggle-sitch d'r bij voor meer "dirt" maar ik ben er zelf nog niet over uit of dat 'n "algemeen waardeerbare optie" ™ is. Van de week kwam ik op dat buffer/truebypass-optie idee... Pedaaltje dat als booster met truebypass werkt of 'n buffer die ook nog kan boosten.

Qua vormgeving lijkt het mij het tof om die toggle-switch, regelaar en LED naast elkaar te hebben, boven de footswitch.

USP (Unique Selling Point): only pedal with a switch that does something when the pedal is switched off :D

Anyway: iedereen bedankt voor z'n input, andere tips/meningen zijn (ook) van harte welkom.

dml
19 september 2007, 06:01
Ik heb 'n aantal CMW bOOOst © pedalen gebouwd en verkocht, iedereen is happy en ik begreep vanmiddag dat 'n klant 'm zelfs "lekkerder" vond klinken dan 'n SHO-clone. 't Is ip. 'n pedaal met 1 regelaar (unity gain tot beduidend meer), ROOD LEDje (minder stroom dan een blauwe, dus langer batterij-gebruik, vriendelijker voor het milieu :) ) en 'n truebypass-footswitch.


Helemaal geen batterij gebruiken is nog milieuvriendelijker. Misschien een idee om er een RGB-led in te zetten met een trimpotmeter, zodat de gebruiker zelf de kleur van de LED kan bepalen. Nog een USP!!! 8-)

Chris Winsemius
19 september 2007, 14:59
Helemaal geen batterij gebruiken is nog milieuvriendelijker. Misschien een idee om er een RGB-led in te zetten met een trimpotmeter, zodat de gebruiker zelf de kleur van de LED kan bepalen. Nog een USP!!! 8-)

:)
Zat zelf aan 'n USB aansluiting te denken zodat men de handleiding naar 'n laptop kan downloaden op het podium. Belangrijkste USP blijft bij mij natuurlijk dat er "tijdens de bouw niet of nauwelijks hippies en/of zeehondjes worden mishandeld". :D

Jimwoud
19 september 2007, 15:07
:)
Zat zelf aan 'n USB aansluiting te denken zodat men de handleiding naar 'n laptop kan downloaden op het podium. Belangrijkste USP blijft bij mij natuurlijk dat er "tijdens de bouw niet of nauwelijks hippies en/of zeehondjes worden mishandeld". :D
Jammer, anders had ik er meteen 10 besteld, hehe

Dirk_Hendrik
19 september 2007, 17:02
Jammer, anders had ik er meteen 10 besteld, hehe

Maak je niet druk.

Chris kennende durf ik te wedden dat stiekem elke bOOOst die op Dinsdag wordt gemaakt in elkaar wordt gezet door sufgeknuppelde zeehondjes uit een hippiecommune.

Einzeln
19 september 2007, 17:15
USP (Unique Selling Point): only pedal with a switch that does something when the pedal is switched off :D



Lijkt me niet zo goed idee, dat klinkt als een tonesucker!

jero
19 september 2007, 17:29
leuk idee Chris, daarmee bedien je zowel het TB- als het buffer kamp. Zou wel de raad van Dirk_hendrik overwegen, maak het intern switchable. Lijkt mij typisch iets dat je 1 keer instelt en dan zo laat, hoogstens nog een enkele keer mee experimenteert.

Chris Winsemius
19 september 2007, 17:31
Lijkt me niet zo goed idee, dat klinkt als een tonesucker!

Of juist niet :)

Leg even uit.
Mijn idee is gewoon om gitaristen de mogelijkheid te geven tussen truebypass en 'n (goede) buffer (niet te vergelijken met Boss, Ibanez buffers/etc.)

Einzeln
20 september 2007, 10:12
Of juist niet :)

Leg even uit.
Mijn idee is gewoon om gitaristen de mogelijkheid te geven tussen truebypass en 'n (goede) buffer (niet te vergelijken met Boss, Ibanez buffers/etc.)

Het leek alsof je schreef dat je een pedaal zou gaan dat wanneer je het uit zou gaan zetten, het ook iets met je geluid zou gaan doen. ( doing something when switched off.)
Dat zou kunnen betekenen dat je met het uitzetten van je pedaal, je je geluid beinvloed. Dat kan dan wel positief als negatief zijn. Ik vermoed dat je dat niet bedoeld. Ik vermoed dat je een pedaal gaat maken waarvan, mocht je enkel dat pedaal en korte snoeren gebruiken, je het verschil tussen beide bypassen niet zou gaan merken.
Het lukt me niet dit simpel op schrift te krijgen.

Chris Winsemius
20 september 2007, 12:44
leuk idee Chris, daarmee bedien je zowel het TB- als het buffer kamp. Zou wel de raad van Dirk_hendrik overwegen, maak het intern switchable. Lijkt mij typisch iets dat je 1 keer instelt en dan zo laat, hoogstens nog een enkele keer mee experimenteert.

Dank voor je mening!
Ik ga nog verder testen en brainstormen.

Chris Winsemius
20 september 2007, 13:12
Het leek alsof je schreef dat je een pedaal zou gaan dat wanneer je het uit zou gaan zetten, het ook iets met je geluid zou gaan doen. ( doing something when switched off.)
Dat zou kunnen betekenen dat je met het uitzetten van je pedaal, je je geluid beinvloed. Dat kan dan wel positief als negatief zijn. Ik vermoed dat je dat niet bedoeld. Ik vermoed dat je een pedaal gaat maken waarvan, mocht je enkel dat pedaal en korte snoeren gebruiken, je het verschil tussen beide bypassen niet zou gaan merken.
Het lukt me niet dit simpel op schrift te krijgen.

Die ene zin was als grap bedoeld...

Ik heb al wat ideetjes om het "prof." te verwoorden en aan te duiden op het pedaal.