PDA

View Full Version : Last van valse akkoorden



Mr. Ibanez
17 september 2007, 21:49
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende: Ik ben een akoestische speler die af en toe eens een uitstapje doet naar de electrische gitaar. Gewoon omdat ik soms wel eens wil horen hoe een nummer electrisch klinkt (clean, of met lichte distortion), of omdat ik denk/vind dat het electrisch wat meer tot z'n recht komt.
Waar ik echter - heel frustrerend - steeds weer tegenaan loop is dat ik op de electrische sommige akkoorden vals speel, vooral het A- en het D-akkoord op de G-snaar. Man man man, ten hemel schreiend is het af en toe.
Nou weet ik dat op een akoestische de snaarspanning veel hoger ligt en je dus harder moet werken. Nou heb ik op m'n akoestische al een lichtere set snaren gezet, 010-047 (was 012, maar lichter is er volgens mij niet) en op de electrische ligt 09-042. Voor m'n gevoel is het al wat minder, maar ik ben nog niet tevreden. Ik heb sterk het vernoeden dat ik op de electrische gewoon te hard 'knijp'. Dus, zou je zeggen, de logische oplossing is: minder hard knijpen, toch?
Maar ja, da's makkelijker gezegd dan gedaan, vooral omdat ik veel meer akoestisch speel dan electrisch en dus vaker harder moet werken. Bovendien kan ik akoestisch redelijk uit de voeten.
En toch wil ik zonder dit frustrerende fenomeen af en toe kunnen wisselen tussen de 2 instrumenten.
Iemand heeft ook al tegen me gezegd dat op de electrische de actie misschien te hoog is en ik dus te veel moet drukken waardoor het vals wordt. Dus ik naar de gitaarboer en die zegt "Nee hoor, perfect afgesteld, als ik hem lager zet slaan je snaren weer tegen het fretboard". Bovendien, op alle drie m'n electrische heb ik er last van.
De intonatie heb ik ook al gechecked, die is goed. M.a.w. wat is er nou aan de hand?
Wie heeft er suggesties? Een zwaardere set snaren op de electrische, zodat je op beiden naganoeg dezelfde snaarspanning hebt? Of is dat niet de oplossing?
Meer electrisch gaan spelen en komt het dan ooit een keer goed?
Wie helpt me op weg?

hendrix2
17 september 2007, 22:07
Staat je elektrische wel goed geïntoneerd? (flageolet op de 12de fret moet identiek klinken als gefrette 12de fret).
Ik kan eerlijk gezegd zo hard 'knijpen' als ik wil zonder last te hebben van valse akkoorden.
Het enige wat ik anders kan bedenken dan slecht gestemde gitaar of slecht geintoneerde gitaar is dat je je noten misschien bend terwijl je akkoorden neemt. (dit wil zeggen de snaren licht omhoog/omlaag duwt waardoor de toonhoogte van sommige noten veranderd).

Als dit het geval is, heb je een erg slechte techniek (niet beledigend bedoeld) en heb je waarschijnlijk ook op akoestische gitaar een slechte techniek.
Mijn raad is dan:
-Laat je akoestische gitaar eens deftig afstellen, als je vind dat je daar veel harder moet op 'werken' speel je wss met een hoge actie oid. Ik vind persoonlijk dat een goed afgestelde akoestische gitaar (bijna) even soepel speelt als een goed afgestelde elektrische

-begin volledig opnieuw! Oefen alles heel traag MAAR met juiste techniek. Echt te traag voor woorden oefenen maar met goede techniek. Ik heb na 12 jaar gitaarspelen ook mijn techniek veranderd. Dit heeft een paar maand geduurd maar nu speel ik met een betere techniek. Probeer gewoon niet te snel te spelen in het begin. Héél rustig alles opbouwen en je altijd focussen op een goede techniek. Als je te snel weer vlug wilt spelen dan verval je ongetwijfeld weer in jezelfde fouten.

Ik zeg natuurlijk niet dat techniek je probleem is, kan evengoed slecht geintoneerde gitaar zijn :hippie:

-=JEROEN=-
18 september 2007, 14:16
hoe stem jij je gitaar?

de G-snaar is soms lastig te stemmen, misschien staat je snaar wel vals, en niet je akkoorden

ik denk echter dat je zoals hendrix2 al zei je snaren 'bend' wanneer jij je akkoorden speelt, ik zie dit wel vaker bij gitaristen die (nog) niet gewend zijn aan electrisch

een iets zwaardere set op je electrische zetten (010 of 011) zal zeker helpen (wennen)

Mr. Ibanez
18 september 2007, 19:15
Hallo allemaal,

Bedankt voor het meedenken zover. Er zijn wat vragen gesteld/opmerkingen geplaatst. Graag geef ik mijn reactie.

@hendrix2:
Ja, de intonatie is goed, heb ik gechecked. Bovendien heb ik op alledrie m'n electrische last van hetzelfde fenomeen. Zou wel heel toevallig zijn als bij alledrie de intonatie niet goed is.
Wat betreft m'n techniek. Sja, ik heb nu 2,5 jr. les (akoestisch) en ik ben nog nooit gewezen op slechte techniek, integendeel zelfs. Dat het wel met m'n techniek te maken heeft, dat geloof ik zonder meer. Misschien bend ik inderdaad wel ietsjes, ik zal er eens op letten.
De actie op m'n akoestische gitaar is vergelijkbaar met m'n electrische, dus ook daar zoek ik het niet.

@ -=JEROEN=-
Ik stem m'n gitaar met een Korg GA-30 tuner of een Cherub Guitar Mate. Meestal check ik de boel dan ook nog met de hand, je weet wel: 5e fret, volgende snaar, moet hetzelfde klinken, G-snaar op de 4e, enz. Ik wil niet zeggen dat ik een absoluut gehoor heb, maar ik hoor dan wel of de bewuste snaar op dezelfde toonhoogte zit als de snaar die ik indruk.

Algemeen:
Ik heb gisterenavond nog een poosje zitten frutselen op de electrische, en het gaat wel wel steeds iets beter. Ik denk dat m'n vermoeden van 'te hard knijpen' wel klopt. Voorbeeld: Ik sla een D-akkoord aan. Terwijl 'ie klinkt, voer ik met m'n wijsvinger de druk op de G-snaar op. En ja hoor, daar komt dat valse gejengel weer. Verminder ik de druk, wordt 'ie weer zuiver. Ik constateerde dat ik de snaar niet bend. Het is puur de druk.
Wellicht maak ik ook een soort denkfout: Op de akoestische druk ik de snaren echt in tot op het fretboard. Op de electrische merk ik dat dat eigenlijk helemaal niet hoeft. Als de druk maar zo is dat de snaar over de fret wordt 'afgeknepen' dan is het al goed. Hij hoeft dus niet tot op het fretboard.
Met andere woorden, ik moet volgens mij gewoon met veel minder kracht spelen. Ik ben waarschijnlijk te krampachtig bezig en knijp onwillekeurig gewoon keihard om er zeker van te zijn dat ik de snaar goed indruk. Want, druk je weer te zacht, dan krijg je zo'n snerpend geluid, ook niet goed.
Als jullie dit zo lezen, zit ik dan in de goeie richting? Of zijn er andere dingen waar ik op moet letten?

Edit: In het forum Electrische Gitaren kom ik dit topic tegen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97812
Lijkt verdacht veel op mijn probleem, temeer omdat het bij mij ook alledrie strats zijn. Ik gebruik alleen nooit de tremolo, heel soms op m'n Lag, maar die heeft een Floyd Rose en Locking Tuners. Am I right or am I wrong?

-=JEROEN=-
19 september 2007, 00:26
misschien trek je de snaar iets op (ipv een bend) als je zo hard drukt, dus dat je de snaar iets naar de hals toe trekt

trouwens stemmen met een apparaat is stukken zuiverder dan met de 5e fret methode, omdat je dan namelijk de ene snaar indrukt en dus iets oprekt, terwijl je de andere snaar open speelt (niet opgerekt dus)

beter gebruik je dan de akkoord methode:

stem met apparaat, speel dan een open D akkoord en luister of je D, G en B snaar lekker samen klinken, en daarna met een open G akkoord en luister of je G, B en hoge E snaar goed samen klinken en tot slot een open E akkoord en dan luisteren of het geheel goed klinkt

een stemapparaat stemt soms te zuiver

Jeroensnake
19 september 2007, 15:29
Dat je een gitaar nooit voor alle toonsoorten zuiver kan laten klinken ligt volgens mij aan het verschil tussen de reine stemming (http://nl.wikipedia.org/wiki/Reine_stemming) en de gelijkzwevende stemming (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkzwevende_stemming). Ook heeft het te maken met de beperkingen van de gitaar in het algemeen.

_____________
inter
o0o
1L1
net

moretel
20 september 2007, 13:03
Hallo allemaal,

Wie heeft er suggesties? Een zwaardere set snaren op de electrische, zodat je op beiden naganoeg dezelfde snaarspanning hebt? Of is dat niet de oplossing?
Meer electrisch gaan spelen en komt het dan ooit een keer goed?
Wie helpt me op weg?

Ik zou met jou acoustisch verleden er zowiezo 0,10 opzetten, als je een hoge snaarspanning gewent bent zijn 0,09 snaren net elastiekjes waarmee je geen fatsoenlijk accoord kunt spelen.

Mark-Fryslan
1 oktober 2007, 18:19
Grappig ik had hetzelfde probleem. Ik kan ook niet uitleggen hoe ik dit opgelost heb. Maar het heeft zeker te maken met de kracht in je handen die je gebruikt. Als ik lang niet akoestisch heb gespeeld dan gaat dat eerst weer zwaar en gaan noten rammelen. Moeite met bends zul je vast niet hebben! Gewoon veel doen dan went het vanzelf.

Mark

dunnoaname
1 oktober 2007, 20:32
Wat er als eertste in mij opkwam toen ik dit las was dat je aan je snaren zou "hangen" met je linker hand, maar misschien is het ook dat je jumbo frets hebt en dat je dus de snaar niet helemaal tegen het fretboard hoeft te drukken. Als je dat wel deot verhoog je de snaarspanning tussen je fret en de brug ietsjes waardoor het vals wordt.

Mr. Ibanez
1 oktober 2007, 21:42
Mensen, allemaal bedankt voor het meedenken zover.
Voor m'n gevoel is m'n 'probleem' een combinatie van de hier al eerder door jullie genoemde zaken.
Maar toch is het grootste onderdeel van het probleem de kracht die ik gebruik. Als ik een avondje met m'n akoestische heb gezeten en het is helemaal super gegaan en ik pak dan nog even de electrische, is het gelijk prijs. Ik moet er dan echt op letten: kracht eruit, losjes pakken die akkoorden en dan gaat het goed.
Doe ik het andersom, dan heb ik zowiezo veel minder last hiervan.
Dus het lijkt me duidelijk en het komt goed.
En, @dunnoaname: Op m'n Ibanez GSA60 zitten medium frets, op m'n LAG Arkane jumbo's.