PDA

View Full Version : Paar vraagjes voor rackinterface zelfbouw



AART
17 september 2007, 16:15
Hoi Allen,

Ik ga een rackinterface maken zodat ik mijn rack iets beter kan ordenen, er komen de volgende functies in(niet veel):

Input A, B(A op front, B achterkant)
Ouput(achterkant)
2 leds op front, 1 voor a en 1 voor b
toggle switch(3dpt) om tussen input a en b te switchen
1 led op front om power aan te geven
1 toggle switch om power aan of uit te zetten.
9VDC ingang.

Eigenlijk is het dus gewoon een A/B switch in rackbehuizing met power aan/uit optie. Ik gebruik het volgende schema van de musikding.net A/B doos.

http://www.musikding.de/images/aabm.jpg

Nou zijn mijn vragen:

-Hoe zet ik een aan/uit switch in dit schema mét led(aan uit lukt me zelf nog net wel :P )?
-Op de site van musikding staat dat er 2 mono inputbussen en 1 stereo inputbus in moet, maar ik kan aan het schema niet zien welke dat nou is(ik zie alleen mono input bussen).

Is dat btw een beetje een goede A/B switch, die van musikding, of gaat dat ruisen/brommen?

JoVe
17 september 2007, 23:35
Hoi Aart,

je wil met een schakelaar het geluid signaal onderbreken, dus zeg maar een 'mute-switch'? Of wil je met een schakelaar alle LED's uitzetten? Dit laatste kun je doen door de massa (zwarte draadje) van de LED's te onderbreken met een schakelaartje (single pole single throw, SPST) is genoeg.

Als je een 'mute-switch' wilt in bouwen zou je bijvoorbeeld een schakelaar tussen de draad van de tip van de input (bij jou dus de output) en de 3PDT schakelaar kunnen zetten. Als je daarvoor een DPDT schakelaar gebruikt, kun je de ene rij gebruiken om het audiosignaal te schakelen en de andere rij om de LED's uit te schakelen. Je kunt dan ook de signaal output naar massa schakelen in de 'uit'-stand.

Die stereobus is naar alle waarschijnlijkheid bedoelt om de stroom voor de LED's pas te laten lopen wanneer er een jackplug in de inputbus zit. Je doet dit door de massa van de LED's aan de 'ring'-aansluiting van de stereobus te solderen. Doordat er een monojackplug in de stereobus zit, maakt het 'ring' gedeelte van de jackbus contact met het massa gedeelte van de jackplug, waardoor de LED's kunnen branden.

Op zich zal deze schakeling goed werken, zelf zou ik er echter voor kiezen om de LED's aan de massakant te schakelen (zwarte draad) en niet aan +9V kant (rood). Je kunt dan namelijk de massa van het signaal makkelijk verbinden met de massa van de LED's en hoeft dit dan niet ergens anders te doen (bijvoorbeeld met de stereobus).

Die stereobus is trouwens overbodig als je er weinig waarde aan hecht dat de LED's pas kunnen branden als er een jackplug in de input zit. Het bedoelt om je batterij niet ongewilt te laten leeglopen als je de schakeling niet gebruikt. Maar als jij het geheel aansluit op het net, geen batterij gaat gebruiken en bovendien een aan/uit-schakelaar maakt, is het niet echt nodig.

Verder vraag ik me af of de schakeling niet wat te weinig voorstelt om een 19" unit aan te 'verspillen', maar goed, dat is natuurlijk geheel aan jou.

Groeten Joost.

AART
18 september 2007, 20:24
Hoi Aart,

je wil met een schakelaar het geluid signaal onderbreken, dus zeg maar een 'mute-switch'? Of wil je met een schakelaar alle LED's uitzetten? Dit laatste kun je doen door de massa (zwarte draadje) van de LED's te onderbreken met een schakelaartje (single pole single throw, SPST) is genoeg.

Als je een 'mute-switch' wilt in bouwen zou je bijvoorbeeld een schakelaar tussen de draad van de tip van de input (bij jou dus de output) en de 3PDT schakelaar kunnen zetten. Als je daarvoor een DPDT schakelaar gebruikt, kun je de ene rij gebruiken om het audiosignaal te schakelen en de andere rij om de LED's uit te schakelen. Je kunt dan ook de signaal output naar massa schakelen in de 'uit'-stand.

Ik bedoel eigenlijk gewoon een schakelaar die de spanning erop of eraf zet.
En de andere schakelaar is dus om te kiezen tussen input A of B.


Die stereobus is naar alle waarschijnlijkheid bedoelt om de stroom voor de LED's pas te laten lopen wanneer er een jackplug in de inputbus zit. Je doet dit door de massa van de LED's aan de 'ring'-aansluiting van de stereobus te solderen. Doordat er een monojackplug in de stereobus zit, maakt het 'ring' gedeelte van de jackbus contact met het massa gedeelte van de jackplug, waardoor de LED's kunnen branden.

Dat heb ik dus niet nodig.


Op zich zal deze schakeling goed werken, zelf zou ik er echter voor kiezen om de LED's aan de massakant te schakelen (zwarte draad) en niet aan +9V kant (rood). Je kunt dan namelijk de massa van het signaal makkelijk verbinden met de massa van de LED's en hoeft dit dan niet ergens anders te doen (bijvoorbeeld met de stereobus).
Die stereobus is trouwens overbodig als je er weinig waarde aan hecht dat de LED's pas kunnen branden als er een jackplug in de input zit. Het bedoelt om je batterij niet ongewilt te laten leeglopen als je de schakeling niet gebruikt. Maar als jij het geheel aansluit op het net, geen batterij gaat gebruiken en bovendien een aan/uit-schakelaar maakt, is het niet echt nodig.


Dan kan ik het beter zo laaten denk ik, ik heb juist garaag dat ze anablijven als er niks ingeplugt zit, ookal zit er waarschijnlijk altijd iets ingeplugt in de achterkant(wireless).


Verder vraag ik me af of de schakeling niet wat te weinig voorstelt om een 19" unit aan te 'verspillen', maar goed, dat is natuurlijk geheel aan jou.

Groeten Joost.

Bedankt Joost, het helpt een hoop zo, ik ben niet zo heel handig met electronica zo. Hij gaat in een 19" behuizing omdat ik al een 12 unit rack heb en zo niet de hele tijd om hoef te schakelen tussen wireless en kabel door kabels te wisselen(wireless > Mark IV of Kabel > Mark IV), de Mk 4 blijft dus de hele tijd ingeplugt in de output van de interface en met de schakelaar kan ik kiezen of ik de kabel of de wireless als input gebruik.
Daarnaast bouw ik er later ook nog doorvoerpoorten voor midi kabels etc. in.

AART
18 september 2007, 23:04
Even samenvatting: De vraag met de stereobus is opgelost, maar nu moet ik nog weten hoe ik een powerswitch met ledje in dat ding zet, of JoVe heeft het al uitgelegd maar ik vat hem nog niet.

AART
20 september 2007, 22:47
Iemand? :chicken: :dontgeti: