PDA

View Full Version : Help! bandleden zeggen dat ik niet goed te horen ben....



robertt
17 september 2007, 16:13
Hallo,

Sinds kort zit ik met een paar collega's in mijn eerste bandje. We spelen voornamelijk moderne rocknummers (peppers, foo fighters, arctic monkeys etc.) Ik speel met een strat en een Fender Blues Deluxe (1x12" buizen combo 40 watt). De laatste tijd krijg ik vaak de vraag of ik niet wat harder kan met mijn versterker.... Echter staat mijn versterker vrijwel altijd qua volume op de max...

Nu zou het natuurlijk een logische oplossing zijn om een versterker te kopen met een hoger wattage, maar als ik hier op het forum een beetje wat topics lees dan zou een 40 watt buizencombo voldoende moeten zijn om in een bandje te spelen.

Wat zou ik nou het beste kunnen doen? Andere versterker aanschaffen? misschien een cabinet aansluiten op mijn blues deluxe?

Graag wat tips voor deze beginner :hippie:

Swan
17 september 2007, 16:13
40 watt buizen is idd zat, hoe staat je toonregeling?

pol
17 september 2007, 16:19
paar dingen die kunnen helpen :

-meer mids gebruiken
-speaker vervangen door eentje met hoger rendement, gaat dus luider met hetzelfde wattage
-extra cabinet is ook een goed idee, heb je ook meer spreiding.
- combo wat hoger zetten.

fhensen
17 september 2007, 16:19
Hoe zit het me je buizen? Een eerste indicatie van versleten eindbuizen kan volumeverlies zijn.

robertt
17 september 2007, 16:37
@Swan: ik speel vrijwel altjd op het normale kanaal, volume:4/5 Bass:6 Middle:7 Treble:7 Presence:8

@Poll: Mijn Combo staat vrijwel altijd op een tafeltje, en dat help wel enigsinds, maar blijkbaar niet genoeg. Het vervangen van de speaker is natuurlijk ook een goede optie, maar bestaat er ook een mogelijkheid om een cabinet aan te schaffen met speakers die een hoger rendement hebben? Of gaat dit niet op, voor meer volume en meer spreiding?


@fhensen: De versterker is nu ca. een jaar oud, en sinds de laatste maanden pas echt frequent gebruikt. Ik neem aan dat de buizen nog niet vervangen hoeven te worden, maar ik kan het , als noob zijnde, natuurlijk mis hebben..

Eko
17 september 2007, 16:39
Door je mede bandleden te vertellen dat er een basisregel is voor het spelen met een band:
Het geheel moet goed zijn!
40Watt tube is voldoende ( meer dan!) om op te treden, laat staan repeteren. Als er een randfiguur is die meent dat je met 100 watt moet repeteren , direct kappen met die handel! Het gaat er niet om wie het hardst kan spelen, maar om als band goed te zijn.

Rinze
17 september 2007, 16:46
Het zou kunnen zijn dat de rest of één of twee personen te hard spelen...

Nocki
17 september 2007, 17:02
als je graag te horen wilt zijn zul je wat moeten rommelen met bepaalde frequenties omjezelf hoorbaar te maken. gebruik je pedaaltjes voor je amp? je hebt het over wat modernere muziek en ik ga er niet vanuit dat je dat standaard uit deze combinatie haalt.

Welke randapparatuur gebruik je?

vind jij zelf dat je hard staat? of vind je het volume vrij laag als je alleen speelt?

als jij best hard staat en je oortjezelf haast niet zou ik eens spelen met wat instellingen. je presence zorgt voor het instellen van je top berijk, verzuip je in het geluid van de bekens kun je dat oplossen met je presence. verzuip je meer in het geluid van de andere gitarist zorg dan dat je met 1 van de andere knoppen gaat zitten op een ander niveau. misschien klinkt het niet als je alleen speeld maar waarschijnlijk klinkt het wel goed als je samen speeld.

Zelf speelde ik al heel lang op een set waarmee ik mezelf maar matig hoorde. pas toen ik mn gibson ging gebruiken hoorde ik mezelf goed. betere elementen zoude een goede optie voor je kunnen zijn!

kan je meer vertellen over je spullen?

robertt
17 september 2007, 17:06
Ik denk zelf eerlijk gezegd dat het voornamelijk bij de drummer ligt. Bij sommige nummers is het dan gewoon moeilijk om boven hem uit te komen, en vooral dan hoor ik van de zanger dat ik niet goed te horen ben.
Misschien kan het ook wel aan de opstelling van de band liggen of niet?

Piekhaar
17 september 2007, 17:19
Staat de rest niet gewoon te hard? Het lijkt me erg raar dat je met een 40watt buizenversterker niet kan bijbenen met een band.

Ook drummers kunnen zachter (al doen sommige dat niet graag). Onze drummer heeft ook één van zijn bekkens weggedaan omdat die gewoon veel te hard ging (één of andere power/rock crash).

Verder wil de opstelling van versterkers / drumstel misschien ook wel helpen. Wij staat altijd een beetje in podium-opstelling of kringetje. Met de versterkers aan de zijkant achter de drummer, zodat hij ze ook hoort, en wij zelf dan voor het drumstel, en in het geval van repetitie richting de drummer. En dan horen wij elkaar altijd prima.

Ik heb ook bands meegemaakt waarbij de gitaarversterker gewoon de andere kant uit gericht staat, geen wonder dat je elkaar niet hoort dan.

robertt
17 september 2007, 17:21
@Noki,

Hier de specs van mijn materiaal: Fender Blues Deluxe
Fender USA 62 RI start
Maxon overdrive OD808
MXR dyna comp
EHX Big Muff PI
Dunlop Jimmi Hnedrix Wah (die errug veel geluid vreet :sneaky: )
Boss DS-2

Ik heb zelf eerlijk gezegd niet echt het idee dat ik veel te zacht sta, alleen zou het op sommige momenten best wat meer mogen. Mijn mede bandleden vinden alleen wel vaak dat ik niet goed te horen ben, dat is meer het probleem.

Kim Wilson
17 september 2007, 17:28
De Blues Deluxe staat niet echt bekend als amp met een hoop body. Ze zijn wat schreeuwerig gevoiced. Dan klinkt het wel hard, maar niet lekker gedefinieerd. Op één of andere manier verdwijnen die dingen in de mix.

Een extern cabje zal wel een hoop kunnen schelen. Een Harley Benton 2x12 bijvoorbeeld. Of je gaat voor een Bassman RI. Of een 70's Fender...

charlie45
17 september 2007, 17:33
probeer eens een gitaar met humbuckers te lenen, die geven een stuk dikker geluid wat misschien beter van pas komt bij jullie muziek.

robertt
17 september 2007, 17:37
@ Charlie: Ik begrijp wat je bedoelt met het humbucker verhaal, Maar ik ben gewoon verliefd op het geluid van mijn Strat. :)

Kim Wilson
17 september 2007, 17:40
Een strat hoeft geen beperking te zijn. Je moet een dikke vette sound hebben, en die krijg je ook wel met een Strat. Maar dan wel met de juiste amp.

Han S
17 september 2007, 17:42
Ik heb een Fender Hotrod in de studio, ook 40 watt met 1*12"speaker en die gaat echt hard zat hoor. Als je voor je 40e doof wilt zijn moet je een 100 watt amp nemen met 4*12 Celestion er onder en dan boven die drummer uit blazen.

Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig jongens? Uiteraard oefenen met gehoorbescherming omdat je anders helemaal gestoord wordt van die drummer?

Drummers kunnen zachter met behoud van power, gewoon niet zo hard en kort slaan. En niet met van die bezemstelen op die trommels beuken, probeer eens een dunnere stok.

Het is even wennen, maar wel een stuk lekkerder en relaxter en echt, 40 watt gaat hard zat.

charlie45
17 september 2007, 17:44
@ Charlie: Ik begrijp wat je bedoelt met het humbucker verhaal, Maar ik ben gewoon verliefd op het geluid van mijn Strat. :)

ik gebruik ook een strat met single coils hoor..

Chris Winsemius
17 september 2007, 17:46
Ben je de enige gitarist in de band?
Indien niet: wat gebruikt de andere gitarist qua amp/gitaar?

robertt
17 september 2007, 17:58
@ Kim wilson: Bedankt voor de tip, Toevallig heeft mijn vader een 59" bassman en ook nog een Marshall buik(4x12 celestion gm-12 20 watt). Ik ga zowiezo eens proberen hoe het is om met een cabinet te spelen

robertt
17 september 2007, 18:00
@chris: Ik ben niet de enige gitarist. Er is nog een gitarist, maar die begint net met spelen. Hij staat altijd zachter dan ik

robertt
17 september 2007, 18:03
Een strat hoeft geen beperking te zijn. Je moet een dikke vette sound hebben, en die krijg je ook wel met een Strat. Maar dan wel met de juiste amp.

Zou je die vettere sound ook kunnen krijgen met een cabinet in combinatie met mijn blues deluxe?

glacius
17 september 2007, 18:13
wij hadden het probleem meestal andersom, of het niet wat zachter kon.

na het vertrek van de 2e gitarist is opeens de zanger weer te horen en mag ook ik harder gaan spelen..

dus soms kan de oplossing in een hele andere hoek te vinden zijn.. die 40 watt zal ruim voldoende zijn..
zorg gewoon dat de band zachter gaat spelen ..

Rinze
17 september 2007, 18:23
@ Kim wilson: Bedankt voor de tip, Toevallig heeft mijn vader een 59" bassman en ook nog een Marshall buik(4x12 celestion gm-12 20 watt). Ik ga zowiezo eens proberen hoe het is om met een cabinet te spelen

:o toevallig...

Rormo
17 september 2007, 20:17
Je schrijft ergens op pagina 1 dat je je volume op 4/5 hebt staan. Misschien raar, maarzet hem eens op 10 als je te zacht bent. Of begrijp ik je nou verkeerd?

Verder moet je zat volume hebben met die versterker. Ik speel bij m'n band met gemak mee met een 30W marshall buizenbak. Dan moet ie wel op 3/4 open, maar dan ben ik ook echt te horen.
Een beetje meer mid draaien wil ook nog wel eens helpen. Zet hem eens hoger. Uiteraard kan het zijn dat het je geluid te veel kleurt op een manier die jij niet wilt, maar je moet iig beter te horen zijn.
Je kunt natuurlijk ook je hele equalizer hoger draai. Je zegt met 6,7,7 te spelen. Daar kun je ook eens 9,10,10 van maken. Wederom weet ik niet of dan je geluid heel anders en onwenselijk zal gaan klinken voor jou, maar je wordt er wel luider van.

Anders zou je ook nog een Seymour Duncan pickupbooster kunnen kopen. http://www.feedback.nl/?id=55&b=SFX01&a=36&treeID=2_5_1 Die helpt je volume zeker omhoog.

Verder helpt het richten van je versterker zoals gezegd heel erg. Ga een beetje tegenover de rest van je band staan met je versterker, dan kunnen ze je goed horen (althans, het kan dan niet liggen aan de richting).

En verder moet je maar blij zijn, meestal wordt geklaagd dat de gitarist te hard staat. Je hebt dus bijna een luxe probleem :)

robertt
17 september 2007, 22:55
@Rormo: Bedankt voor de tips :)
je hebt idd goed gelezen dat ik mijn volume op 4 of 5 heb staan. Wat ik heb bij mijn versterker is dat ik qua volume aan z'n max zit op 5. Zodra ik de volume knop verder door draai naar de 12 gaat ie alleen maar meer vervormen

stevie_vp
18 september 2007, 01:08
ik ben het toch niet helemaal eens met bovenstaande...
Het ligt er heel erg aan in welke ruimte je zit en hoe je alles opstelt natuurlijk.
Maar als de ts zijn 40 watt op blijkbaar 50/60% draait mis je echt volume.
En ja tuurlijk in een pop blues jazz whatever band niet maar als je bijvoorbeeld foo fighters speelt heb je echt meer nodig om een beetje het album/P.A. geluid te krijgen. En tuurlijk kan de drummer zachter spelen. maar vergeet niet dat een heel drumstel TOTAAL anders klinkt als je harder of zachter speelt. Ik draai op 100 watt. en deze staat dan op 70% te draaien.
(in me eentje) en dan pas krijgt ballen. Ik zou dus ook aanraden om een cab aan te schaffen voor meer projectie en vooral ballen. (denk aan een closed back 2x12) of evt een andere amp maar dat hoeft denk ik niet...
succes

DeiDRagonas
18 september 2007, 01:14
Maar als de ts zijn 40 watt op blijkbaar 50/60% draait mis je echt volume.

Ja, je mist een heeel klein beetje volume, want vaak ist t wel zo dat het daarna alleen maar meer vervormt. Maar dan nog... Een 40 watter op 50% hoort knal en knal hard te gaan! Daarmee overstem ik ELKE drummer waarschijnklijk. Het eerste waar ik ook aan dacht is die voicing van die Fender amps inderdaad.

B_2_the_a
18 september 2007, 01:16
op een podium is het het fijnst om je versterkers aan de zijkant te hebben, ook voor de geluidsman...

In de oefenruimte moet je gewoon het liefst tegenover je versterker staan :)


edit:
wat ook goed helpt is soundchecken! staat alles goed afgesteld qua volume, toonregeling, etc.?
geen frequenties die met elkaar moeten boksen... etc...

DeiDRagonas
18 september 2007, 01:21
op een podium is het het fijnst om je versterkers aan de zijkant te hebben, ook voor de geluidsman...

In de oefenruimte moet je gewoon het liefst tegenover je versterker staan :)


Ben ik het niet mee eens. De beste manier om te repeteren is in podium opstelling. Want dan wen je daaraan. Als je ineens live je amp gaat draaien en jezelf niet meer hoort is dat knap lastig!

B_2_the_a
18 september 2007, 01:42
naar binnen gericht flappie!

Synx
18 september 2007, 02:22
Heb niet het hele topic doorgelezen maar wat vaak vergeten wordt zijn de mids op de amp. Thuis klinkt n scoop mssn leuker maar in de mix ben je dan totaal weg. Probeer meer ( of nog meer ) mids in te draaien.

DeiDRagonas
18 september 2007, 02:29
naar binnen gericht flappie!

Ja ja, snap hem wel... Mn punt is alleen dat als je live dus je amps naar binnen gericht heb (meer richting drums) en je tijdens repetities met je kop recht voor die dingen staat, dat je dan nog wel eens kan schrikken van t verschil.

Dus...

Truste, R!

heinz3110
18 september 2007, 07:41
Vergeet ook niet dat sommige oefenhokken nou eenmaal "beter" klinken dan andere. Ik heb een tijdje in een oefenhok gespeeld waar alles een ontzettende brij werd en dat ik mijn versterker flink op zijn lazer moest geven, terwijl ik tegenwoordig veel zachter kan omdat de akoestiek gewoon beter (opener) is. Voor de rest:

-Meer mids gebruiken wellicht ?
-Als je versterker op 5 staat en daarboven vervormd (hoe, eigenlijk?) , kan je der wat meer bas uitdraaien en toch harder zetten.

Ik weet niet of dat in jouw geval zo werkt... ik vind dat met een beetje buizenbak dan de mids wat smeuiger worden, en dat je sound wat strakker word. Teveel bas met teveel opendraaien van je volume kan er voor zorgen dat het breiig en floppperdeflopperig word.

-En inderdaad, versterker op een tafel oid, drummer dunnere stokken, andere bandleden iets zachter wil ook wel helpen.

Rinze
18 september 2007, 07:52
Misschien dat de plaatsing in de ruimte ook uitmaakt, eens ruilen van plaats.

Kim Wilson
18 september 2007, 07:58
Een Blues Deluxe heeft volgens mij geen gebrek aan mids. Voor de eerlijkheid moet ik er wel bijzeggen dat ik nog nooit de Blues Deluxe gehoord heb, maar wel alle uitvoeringen van de Hotrods. En die misten allemaal de punch om echt door de mix te prikken. Naarmate het volume omhoog gaat, gaan ze alleen nog maar harder schreeuwen. Als je er dan bas bij in draait, komt er ook alleen maar bas bij, geen dikke toon. En ja, het gaat wel hard, maar op e.o.a. manier komt het niet door.

Ik zou zeker eens die Marshall kast eronder proberen. De standaard Fender speakers zijn ook niet je van het, dus met een goeie cab met goeie speakers kun je zeker een hoop winst halen.

Luke-wannabe
18 september 2007, 08:47
Door je mede bandleden te vertellen dat er een basisregel is voor het spelen met een band:
Het geheel moet goed zijn!
40Watt tube is voldoende ( meer dan!) om op te treden, laat staan repeteren. Als er een randfiguur is die meent dat je met 100 watt moet repeteren , direct kappen met die handel! Het gaat er niet om wie het hardst kan spelen, maar om als band goed te zijn.
Eventjes een disclaimer: 100 watt kan ook zacht. Dus als jij een 100 watt amp hebt hoef je nog niet per se harder te staan dan iemand met een 40 wattert.

jonesd
18 september 2007, 08:52
Ik draai op 100 watt. en deze staat dan op 70% te draaien.
(in me eentje)



:o


je hebt toch gehoorbescherming hoop ik...

pol
18 september 2007, 08:53
100 watt is niet overdreven vind ik, de meeste van die amps hebben toch een prima master volume en hoeven ook bijlange niet vol open te staan om goed te klinken.

ik ben niet zo gek van een versterker met laag vermogen die vol open moet staan om gehoord te worden, het geluid wordt al snel een ongedefinieerde brij dan.

Rutger
18 september 2007, 09:43
Ik ben het er ook mee eens: de rest van de band moet zachter, met name de drummer. Dat is altijd probleem nummer 1 met bandrepetities: alles gaat te hard. En als iemand zichzelf niet hoort zet ie zichzelf weer harder, dan hoort een ander zichzelf weer niet en die zet zichzelf ook weer harder, etc. Je kunt ook de rest gewoon wat zachter zetten. Is bovendien ook goed voor je oren.

Ga altijd uit van een totaalvolume waarbij je geen oordoppen nodig hebt maar elkaar en jezelf gewoon goed hoort.
Dan denken de meesten misschien "dat is geen rocknroll!", maar het is wel heel praktisch: Door zachter te spelen kun je juist aan de definitie en details werken van zowel je eigen partijen, die van anderen en van het bandgeluid.
En als je t in de oefenruimte voor elkaar hebt, kun je tijdens je optreden lekker losgaan.

Verbeterpunt twee is inderdaad het indraaien van meer mids. Geef die knop ns een hengst naar rechts en hoor het verschil.

Ik denk echt niet dat je andere gear nodig hebt, dat heb je prima voor elkaar. Een Strat knalt het best door de mix van alle gitaren die ik bespeeld heb. Andere speakers en buizen zijn dingen die je kunt overwegen als bovenstaande niet helpt, maar ik denk niet dat dat de oplossing is voor jouw probleem.

Kim Wilson
18 september 2007, 09:46
Ja, ook zachter spelen. Dat is idd nog beter dan dat jij NOG harder gaat. Als je zachter speelt, kun je elkaar beter horen. De beste oefensessies die wij gehad hebben, was op huiskamerniveau. Niet dat je dan lekker effe los kunt gaan, maar het is wel zeer effectief.

heinz3110
18 september 2007, 10:09
Sterker nog: van die harde oefensessies raak je ook eerder vermoeid, en krijg je - zo is mijn ervaring - minder voor elkaar in dezelfde tijd dan als je wat zachter oefent.

Live is eigenlijk wel lekker om loos te gaan met volume, vind ik, maar dat zijn toch setjes van 45-60 minuten (of maximaal anderhalf uur) . Als je oefent zit je toch wel zo'n 3 uur te frutten in een oefenhok. Met die (veels te ) harde oefensessies was vaak mijn concentratie na een uur al naar de knoppen, terwijl met minder volume we veel meer gedaan kregen.

Oh, en nog beter voor je oren ook natuurlijk :D

Sarco
18 september 2007, 11:06
100 watt is niet overdreven vind ik, de meeste van die amps hebben toch een prima master volume en hoeven ook bijlange niet vol open te staan om goed te klinken.

ik ben niet zo gek van een versterker met laag vermogen die vol open moet staan om gehoord te worden, het geluid wordt al snel een ongedefinieerde brij dan.

Volledig mee eens! Met een 100 watt eindtrap heb je toch nog meer druk en een strakkere low end hoor vind ik.

Yamhammer_71
18 september 2007, 11:21
In onze repetitie-ruimte klinkt het geluid erg dof en hierdoor is het ook lastiger om door de mix heen te prikken. Gelukkig zijn er altijd de optredens waar je naar uit kan kijken, waar het geluid in ieder geval veel beter is dan in de repetitie-ruimte. Verder heeft door de mix prikken met solo's vooral te maken met je eigen volume-instellingen en het wattage van de versterker.
Met een beetje fatsoenlijke versterker (liefst buizen) kun je echt wel door de mix heen prikken. Ik snap sommigen niet hoor; gewoon volume-pedaal van te voren goed instellen, vervolgens op het juiste moment intrappen en je bent overduidelijk hoorbaar.

Kim Wilson
18 september 2007, 11:23
Euh? :dontgeti:

Als je érgens een kutgeluid hebt, is dat wel op het gemiddelde podium. Nee hoor, doe mij maar een goeie oefenruimte.

Yamhammer_71
18 september 2007, 11:33
Euh? :dontgeti:

Als je érgens een kutgeluid hebt, is dat wel op het gemiddelde podium. Nee hoor, doe mij maar een goeie oefenruimte.

Klopt, maar alles en iedereen klinkt gewoon klote in onze repetitie-ruimte, waarschijnlijk door de betonnen wanden overal.
Elke kroeg met een geluidsman en PA-versterking in de omgeving klinkt in vergelijking met onze repetitie-ruimte duizend keer beter.

Han S
18 september 2007, 11:33
Euh? :dontgeti:

Als je érgens een kutgeluid hebt, is dat wel op het gemiddelde podium. Nee hoor, doe mij maar een goeie oefenruimte.

Ik heb heel veel monitormixen gedaan en ik kreeg meestal complimenten als 'lekker gespeeld, goed podiumgeluid' . Niet dat ik het nou zo geweldig deed, maar ze zijn inderdaad gewend dat het vaak heel matig is.

Moet ik de monitoren doen in een zaal, is er geen floormonitor naast de monitormengtafel waarop ik kan soloën en zelfs geen koptelefoon. En dan moet je alles doen op de duim omhoog of omlaag van de betreffende muzikanten. Ik neem dus altijd een koptelefoon mee om te kunnen beoordelen wat er naar de verschillende monitoren of in ears gaat. En als je dan je best doet en je let goed op de muzikanten (je klanten) dan kan het alleen maar goed gaan.

Aan de andere kant moet jij als muzikant ook aangeven wat je wilt en dat doen ze vaak niet, om vervolgens achteraf te gaan klagen.

EuroCinema
18 september 2007, 11:43
Hoe vaak gebruik je die dynacomp? Ik ben dol op dynacomps, maar je geluid kan er weleens een beetje verstopt van raken....

Kim Wilson
18 september 2007, 12:07
Ik heb heel veel monitormixen gedaan en ik kreeg meestal complimenten als 'lekker gespeeld, goed podiumgeluid' . Niet dat ik het nou zo geweldig deed, maar ze zijn inderdaad gewend dat het vaak heel matig is.

Moet ik de monitoren doen in een zaal, is er geen floormonitor naast de monitormengtafel waarop ik kan soloën en zelfs geen koptelefoon. En dan moet je alles doen op de duim omhoog of omlaag van de betreffende muzikanten. Ik neem dus altijd een koptelefoon mee om te kunnen beoordelen wat er naar de verschillende monitoren of in ears gaat. En als je dan je best doet en je let goed op de muzikanten (je klanten) dan kan het alleen maar goed gaan.

Aan de andere kant moet jij als muzikant ook aangeven wat je wilt en dat doen ze vaak niet, om vervolgens achteraf te gaan klagen.
Zoals je weet heb ik ook regelmatig geluid gedaan, en ook ik heb menig compliment gekregen over de podiummix. Met die ervaring weet ik dus ook dat de podiummix afhankelijk is van mijn aanwijzingen.

Maar dat neemt niet weg dat ik het geluid in een zaal, tijdens een optreden minder lekker vind dan in een oefenruimte. Ongeacht de podiummix. Alles staat eigenlijk net wat te hard, en je staat verder van elkaar af. In een oefenruimte sta je allemaal naar elkaar toe te spelen, en dat is toch prettiger.

Het bedrijfje dat wij altijd inhuren, heeft niet veel monitoren (vier dacht ik), en we hebben zes personen. We moeten dus met meerdere mensen met 1 monitor doen. En volgens mij hebben ze ook maar twee kanalen. Dat betekent dus dat je een compromis moet maken. Je kunt niet ongestoord alles op de monitor douwen, want dan kun je er helemaal niks meer van maken.

B_2_the_a
18 september 2007, 12:21
dat vind ik ook altijd geweldig, dat mensen achteraf zeiken over het podium geluid...
Dat hebben ze zelf redelijk in de hand lijkt me?
Op het moment dat ik bij de FOH achter de knoppen sta kan ik niet horen hoe hun podium geluid is, moeten ze dus aangeven of er wat harder of zachter moet... als ze dat niet doen dan is het kut...

Het ligt vaker aan de muzikanten dan aan de geluidsmannen...

(Verder heb ik wel in 1 zaal gewerkt waar geen fatsoenlijk geluid was te krijgen omdat het podium omringt was met betonnen muren)

Yamhammer_71
18 september 2007, 12:26
Beton zuigt.

B_2_the_a
18 september 2007, 12:30
oplossing was ook mooi ook: zwart doek :D
scheelt een hoop

Jimwoud
18 september 2007, 13:44
Een gordijn ervoor doet wonderen.

Over monitor mixen, wij speelde dus gister in amsterdam waar we 10 min hadden om om te bouwen, en waar we niet konden soundchecken. dan is het moeilijk om nog even een goede monitor mix te krijgen. Althans ik neem het maar voor lief als je toch maar 20 minuten speeld. Ik kon bv alleen mn gitaar horen als ik 2 meter bij mn versterker vandaan stond, als ik naar voren liep hoorde ik niks meer. Ach ja, rock n roll!!!

Han S
18 september 2007, 13:48
dat vind ik ook altijd geweldig, dat mensen achteraf zeiken over het podium geluid...
Dat hebben ze zelf redelijk in de hand lijkt me?
Op het moment dat ik bij de FOH achter de knoppen sta kan ik niet horen hoe hun podium geluid is, moeten ze dus aangeven of er wat harder of zachter moet... als ze dat niet doen dan is het kut...

Het ligt vaker aan de muzikanten dan aan de geluidsmannen...

(Verder heb ik wel in 1 zaal gewerkt waar geen fatsoenlijk geluid was te krijgen omdat het podium omringt was met betonnen muren)

Sorry, maar dat is een verkeerde attitude, het belangrijkste is communicatie en die moet zeker van jouw kant ook komen. Daarnaast weet ik als muzikant ongeveer wat een ander zou willen horen op de monitor en als technicus moet ik mijn klanten tevreden zien te stellen, want het zijn je klanten en als die tegen iedereen gaan lopen vertellen dat jij een waardeloze eikel bent, is je werk snel over.

pol
18 september 2007, 13:49
hmm, ik ben geen fan van gitaar in de monitors, ik zet mezelf gewoon zo luid dat ik alles duidelijk hoor en de drums ook nog goed kan volgen. da's daarom nog niet extreem hard, gewoon repetitievolume.

dan hoeft er ook niet veel extra in de monitor, hooguit wat extra drum als ik te ver af sta, + een beetje zang.

B_2_the_a
18 september 2007, 13:57
Sorry, maar dat is een verkeerde attitude, het belangrijkste is communicatie en die moet zeker van jouw kant ook komen. Daarnaast weet ik als muzikant ongeveer wat een ander zou willen horen op de monitor en als technicus moet ik mijn klanten tevreden zien te stellen, want het zijn je klanten en als die tegen iedereen gaan lopen vertellen dat jij een waardeloze eikel bent, is je werk snel over.

je begrijpt me verkeerd...
dan vraag je voor de soundcheck wat ze willen hebben, dan weten ze het niet... Tijdens de soundcheck denk je zelf wat per muzikant handig zou zijn... vraag je na de soundcheck of het goed is, zeggen ze ja

achteraf zeiken dat het niet goed is...

zo beter? Ik begrijp heus wel dat communicatie het belangrijkste is en denkend vermogen... Had denk ik het bovenstaande verhaaltje erbij moeten zetten...

Wat me opvalt is dat meestal de onervaren bands (heel ervaren in kleine kroegen maar op grote podia niet) dit probleem hebben, die weten gewoon niet hoe het werkt (ook al leg je het 10x uit)... Zenuwen zenuwen zenuwen :)

Heb ook gewerkt met bands die gewoon een rider hebben met iedereen z'n monitor mix uitgelegd...

robertt
18 september 2007, 14:20
Heb net even alle reacties doorgelezen :)

Gistert ben ik nog even gaan spelen met twee bandleden, de drummer en de bassist. Heb meteen aan het begin gevraagd of zij ook even kritisch wilde luisteren naar mijn geluid.

De ruimte waar wij in hebben geoefend is vrij groot (ca. 15 bij 30 meter). Ik heb mijn versterker op een tafel gezet, en qua opstelling was het zo dat de drummer centraal stond en de bassist aan de ene kant van de drummer en ik aan de andere kant.

Ik heb meteen een aantal tips van jullie uitgeprobeert. Zo heb ik toch maar even de volume knop wat verder naar rechts gedraaid, ik moet zeggen dat het qua hardheid van het volume wel iets verschilde, maar niet super veel. Wel kwam ik meteen met het probleem dat als ik dan bijv. een distortion pedaal in trapte dat de distortion echt als een lelijke brei uit mijn versterker kwam...

Verder ben ik, samen met de bassist en de drummer tot de conclusie gekomen dat mijn geluid een beetje aan de iele kant is, zeker in die grote oefenruimte. Voor dat probleem ga ik op jullie advies maar eens mijn vader lief aankijken of ik zijn marshall buik mag lenen :satisfie: Daar zitten 4 12" 20 watt celestion speakers in. Geldt die 20 watt dan als: 4 x 20 watt = 80 watt? Kan ik die gewoon zonder problemen aansluiten op mijn combo?

Lexvandoef
18 september 2007, 14:23
Ja dat kan makkelijk. Jou combo is een 40 watter, en die kast kan 80 watt RMS (continu) aan.

Han S
18 september 2007, 14:29
je begrijpt me verkeerd...
dan vraag je voor de soundcheck wat ze willen hebben, dan weten ze het niet... Tijdens de soundcheck denk je zelf wat per muzikant handig zou zijn... vraag je na de soundcheck of het goed is, zeggen ze ja

achteraf zeiken dat het niet goed is...

zo beter? Ik begrijp heus wel dat communicatie het belangrijkste is en denkend vermogen... Had denk ik het bovenstaande verhaaltje erbij moeten zetten...

Wat me opvalt is dat meestal de onervaren bands (heel ervaren in kleine kroegen maar op grote podia niet) dit probleem hebben, die weten gewoon niet hoe het werkt (ook al leg je het 10x uit)... Zenuwen zenuwen zenuwen :)

Heb ook gewerkt met bands die gewoon een rider hebben met iedereen z'n monitor mix uitgelegd...

Maar dan heb je het dus over bands met weinig of geen ervaring, dus is het een van jouw taken om ze aan die ervaring te helpen. Jij zegt: wat wil je op je monitor? Hij: kweenie. Ja, die situatie herken ik wel, is een lastige, vooral als er weinig tijd voor is.

Wat het belangrijkste voor een band is, is dat zij voor het grootste deel zichzelf monitoren door de manier van opstellen en de volumes die ze hanteren. Als ik gitaar moet spelen in een band neem ik een wedge monitor mee met een celestion G12 er in en die leg ik lekker voor me neer, hoeft mijn amp niet zo hard en als de drummer meer gitaar wil horen draai ik de amp met speaker meer naar zijn richting. Dat kan een band allemaal zelf regelen, hebben ze echt geen podiumtechnicus voor nodig. Vroeger had je van die verchroomde stands waarmee je een gitaarcombo schuin omhoog kon richten, je hoort hem ineens veel beter en eindelijk hoor je ook hoe die speakers on axis klinken.

Waar ik een beetje depri van word is dat muzikanten altijd op technici mopperen en andersom.

stevie_vp
18 september 2007, 14:45
:o


je hebt toch gehoorbescherming hoop ik...

Nee. beetje stom. heb ze wel liggen maar de kick van de muziek is meteen weg dan. misschien is wat duurdere kopen zodat het geluid alleen zachter word. ipv dof....


100 watt is niet overdreven vind ik, de meeste van die amps hebben toch een prima master volume en hoeven ook bijlange niet vol open te staan om goed te klinken.

ik ben niet zo gek van een versterker met laag vermogen die vol open moet staan om gehoord te worden, het geluid wordt al snel een ongedefinieerde brij dan.

Precies! ik zat altijd tegen het randje aan met me amps en nu hoef ik me eindelijk nooit meer zorgen te maken over volume. En een 100w op 70% klinkt idd beter dan een 40w op 100%...
of het moeten mesa watts zijn.. das een ander verhaal hehe

robertt
18 september 2007, 14:53
Begrijp ik hier goed dat als ik mijn combo wil aansluiten op een cabinet, dat ik dan uitgang W moet gebruiken en die dan in de 8 ohm ingang van een cabinet moet stoppen???

http://img185.imageshack.us/img185/6186/bluesdeluxevw1.th.jpg (http://img185.imageshack.us/my.php?image=bluesdeluxevw1.jpg)

B_2_the_a
18 september 2007, 15:01
Maar dan heb je het dus over bands met weinig of geen ervaring, dus is het een van jouw taken om ze aan die ervaring te helpen. Jij zegt: wat wil je op je monitor? Hij: kweenie. Ja, die situatie herken ik wel, is een lastige, vooral als er weinig tijd voor is.

Wat het belangrijkste voor een band is, is dat zij voor het grootste deel zichzelf monitoren door de manier van opstellen en de volumes die ze hanteren. Als ik gitaar moet spelen in een band neem ik een wedge monitor mee met een celestion G12 er in en die leg ik lekker voor me neer, hoeft mijn amp niet zo hard en als de drummer meer gitaar wil horen draai ik de amp met speaker meer naar zijn richting. Dat kan een band allemaal zelf regelen, hebben ze echt geen podiumtechnicus voor nodig. Vroeger had je van die verchroomde stands waarmee je een gitaarcombo schuin omhoog kon richten, je hoort hem ineens veel beter en eindelijk hoor je ook hoe die speakers on axis klinken.

Waar ik een beetje depri van word is dat muzikanten altijd op technici mopperen en andersom.

Lijkt me inderdaad een goed systeem...
Maar om eerlijk toe te geven, de tent waar ik het meest last had van "klagende" muzikanten lag niet aan mij of aan de apparatuur... maar aan de locatie...

Enige minpunt daar was, de micro's, waren sennheiser (type weet ik even niet), ze werken heel goed voor rustige muziek maar zodra er een harde band stond was het een ramp (Zong er snel rond, dit komt ook weer door de ruimte)...

Al om al is het een divers vak waar je gewoon veel ervaring in moet opdoen en ik hoop daar veel kans voor te krijgen :)

Lexvandoef
18 september 2007, 15:02
Begrijp ik hier goed dat als ik mijn combo wil aansluiten op een cabinet, dat ik dan uitgang W moet gebruiken en die dan in de 8 ohm ingang van een cabinet moet stoppen???

http://img185.imageshack.us/img185/6186/bluesdeluxevw1.th.jpg (http://img185.imageshack.us/my.php?image=bluesdeluxevw1.jpg)

Ja klopt, als de ingang van je Marshall ook 8 ohm is. Issie 4 ohm, dan moet jet eerst je interne speakers loskoppelen. Issie 16 ohm, dan kan je hem wel aansluiten, maar ist niet helemaal jofel geloof ik.

DeiDRagonas
18 september 2007, 15:06
Ja klopt. Als je de huidige speaker ook blijft gebruiken tenminste. Wil je alleen die Marshall cabinet gebruiken dan knip je even een kabel af en steekt die in de V uitgang. Daarna sluit je de W uitgang aan op een 4 Ohm ingang van een cabinet.

Grt Roy.

robertt
18 september 2007, 15:13
Ik wil iedereen echt bedanken voor alle tips!!!

Ik kom er nu alleen wel achter, als beginnend muziekant, dat bereiken van een goede sound (losstaand van het feit dat je zelf als gitarist natuurlijk ook goed moet leren spelen) in bandformaat veel verder gaat dan ik ooit had kunnen denken... :eek:

Zo heb ik gelezen dat ik de volgende dingen kan doen:
1. Andere speaker in mijn combo
2. Cabinet aanschaffen voor een betere spreiding en "vettere sound"
3. andere buizen
4. andere versterker met hoger wattage die hierdoor op een lager niveau kan worden gezet om hetzelfde volume te bereiken als mijn cobo op hoog volume, waardoor het geluid misschien beter gedefinieerd wordt.
5. De drummer lief aankijken en vragen of hij wat zachter kan gaan spelen (wat hij wss niet zal gaan doen)

Ik hoop de komende tijd er echt achter te komen wat nu voor mij de beste optie zal zijn. Als ik mijn "problemen" op dit nog even samenvat kom ik op het volgende:

1. Mijn geluid klinkt in de grote oefenruimte gewoon te iel en clean te zacht
2. Als ik mijn distortionpedaal in trap komt er op hoog volume (harder volume dan het cleane) echt een lelijke brei uit mijn combotje

robertt
18 september 2007, 15:14
Ja klopt. Als je de huidige speaker ook blijft gebruiken tenminste. Wil je alleen die Marshall cabinet gebruiken dan knip je even een kabel af en steekt die in de V uitgang. Daarna sluit je de W uitgang aan op een 4 Ohm ingang van een cabinet.

Grt Roy.


Bedoel je met afknippen dat er gewoon een losse jack in die V ingang kan?

Fuhgawz
18 september 2007, 15:15
@Noki,

Hier de specs van mijn materiaal: Fender Blues Deluxe
Fender USA 62 RI start
Maxon overdrive OD808
MXR dyna comp
EHX Big Muff PI
Dunlop Jimmi Hnedrix Wah (die errug veel geluid vreet :sneaky: )
Boss DS-2

Ik heb zelf eerlijk gezegd niet echt het idee dat ik veel te zacht sta, alleen zou het op sommige momenten best wat meer mogen. Mijn mede bandleden vinden alleen wel vaak dat ik niet goed te horen ben, dat is meer het probleem.

Gebruik je die Big Muff vaak als distortion? Ik heb namelijk een hele tijd met een Big Muff als distortion gespeeld en in de mix viel die dan vaak weg vanwege de scooped mids van het ding. Oplossing was natuurlijk de Big Muff harder zetten, waardoor ik wel een gigantisch volumeverschil had tussen clean en distortion als de rest van de band niet speelde.
Maargoed, misschien iets om op te letten, als je bandleden 'toevallig' altijd klagen over momenten waarop je de Big Muff gebruikt, weet je dat het hieraan kan liggen. Probeer dan eens een andere distortion.

B_2_the_a
18 september 2007, 15:17
in belgie had ik gelukkig de luxe om met een fatsoenlijke oefenruimte te werken!

Drummer achter plexiglas wandje, goede akoustiek (zijn we lang mee bezig geweest)..

enige nadeel was dat ik er niet kon staan :S was maar 1.80 hoog :P

robertt
18 september 2007, 15:26
Gebruik je die Big Muff vaak als distortion? Ik heb namelijk een hele tijd met een Big Muff als distortion gespeeld en in de mix viel die dan vaak weg vanwege de scooped mids van het ding. Oplossing was natuurlijk de Big Muff harder zetten, waardoor ik wel een gigantisch volumeverschil had tussen clean en distortion als de rest van de band niet speelde.
Maargoed, misschien iets om op te letten, als je bandleden 'toevallig' altijd klagen over momenten waarop je de Big Muff gebruikt, weet je dat het hieraan kan liggen. Probeer dan eens een andere distortion.

Big muff gebruik ik niet zo heel erg vaak. Voornamelijk eigenlijk de boss ds-2...
Dus het klagen komt niet als ik de big muff gebruik

thnx iig

B_2_the_a
18 september 2007, 15:30
vaak is het ook kwestie van herkennen in de chaos...
Probeer eens oppeens niet te spelen, dan horen ze je pas echt niet... dan valt het meestal wel mee ;)

Ergste geval wat ik heb meegemaakt gewoon zijn partij niet herkende dus dacht dat hij zichzelf niet hoorde terwijl je gewoon zag en hoorde dat de andere gitarist iets anders aan het spelen was...

Jimwoud
18 september 2007, 15:31
Miischien een beamblocker nog iets???

Han S
18 september 2007, 15:35
Ja klopt. Als je de huidige speaker ook blijft gebruiken tenminste. Wil je alleen die Marshall cabinet gebruiken dan knip je even een kabel af en steekt die in de V uitgang. Daarna sluit je de W uitgang aan op een 4 Ohm ingang van een cabinet.

Grt Roy.

Je kunt toch ook die Marshall 4*12 in de V uitgang pluggen inplaats van de eigen speakers. Wel even doen als de amp uit staat.

Kim Wilson
18 september 2007, 15:57
Ik wil iedereen echt bedanken voor alle tips!!!

Ik kom er nu alleen wel achter, als beginnend muziekant, dat bereiken van een goede sound (losstaand van het feit dat je zelf als gitarist natuurlijk ook goed moet leren spelen) in bandformaat veel verder gaat dan ik ooit had kunnen denken... :eek:

Zo heb ik gelezen dat ik de volgende dingen kan doen:
1. Andere speaker in mijn combo
2. Cabinet aanschaffen voor een betere spreiding en "vettere sound"
3. andere buizen
4. andere versterker met hoger wattage die hierdoor op een lager niveau kan worden gezet om hetzelfde volume te bereiken als mijn cobo op hoog volume, waardoor het geluid misschien beter gedefinieerd wordt.
5. De drummer lief aankijken en vragen of hij wat zachter kan gaan spelen (wat hij wss niet zal gaan doen)

Ik hoop de komende tijd er echt achter te komen wat nu voor mij de beste optie zal zijn. Als ik mijn "problemen" op dit nog even samenvat kom ik op het volgende:

1. Mijn geluid klinkt in de grote oefenruimte gewoon te iel en clean te zacht
2. Als ik mijn distortionpedaal in trap komt er op hoog volume (harder volume dan het cleane) echt een lelijke brei uit mijn combotje
De problemen die je aangeeft, klinken als die die ik ook had met mijn Hotrod Deluxe. Iel geluid, en heel mdderig zodra je er een partij gain ingooit.

Ik denk dat een cab daar ook niet al te veel aan zal helpen. Een beetje helpt het natuurlijk wel, maar je blijft met het karakter van je amp zitten.

Persoonlijk zou ik voor een andere versterker gaan. En dat hoeft er echt niet 1 te zijn met meer vermogen. Het probleem van je Blues Dlx is dat ie niet lekker gebalanceerd klinkt. Je zou bijvoorbeeld een Bassman RI kunnen proberen. Die heeft wel ballen. Of een oudere Fender (als je bij Fender wil blijven tenminste). De Bandmaster is een redelijk betaalbare vintage Fender amp. Die moet je wel voor 750 eu kunnen vinden. Bassman 50 kan ook nog, ook niet duur. Dit zijn wel heads, waar onmogelijk grote cabs bij horen. Je kunt er natuurlijk ook een andere cab onder zetten. Als je liever een combo wil, zul je wel iets meer kwijt zijn. De Pro Reverb, Super Reverb en Deluxe Reverb zijn erg mooie combo's.

Als het ook wat anders mag zijn, kijk dan ook eens bij Koch. Ik heb dit weekend de Velman Brothers gehoord, en die speelt over een Multitone top. Man, wat een vette sound! Koch verkoopt ook combo's, dus daar zou je ook moeten kunnen slagen.

Wat voor muziek spelen jullie eigenlijk?

robertt
18 september 2007, 15:57
Nog even een vraagje he (if you don't mind :satisfie: )

Zou ik met andere buizen in combinatie met een cabinet ervoor kunnen zorgen dat mijn clean harder clean blijft (zeg ik dit goed...) en dat daardoor mijn distortion misschien ook wat lekkerder gaat klinken op een harder volume (minder brei)?

Kim Wilson
18 september 2007, 16:00
Nog even een vraagje he (if you don't mind :satisfie: )

Zou ik met andere buizen in combinatie met een cabinet ervoor kunnen zorgen dat mijn clean harder clean blijft (zeg ik dit goed...) en dat daardoor mijn distortion misschien ook wat lekkerder gaat klinken op een harder volume (minder brei)?
Nee, ben bang van niet. Je blijft zitten met het karakter van je amp, en dat is dat ie erg modderig is in het laag. En veel gain houden ze idd ook niet van.

Wat je trouwens ook nog even moet checken, bedenk ik me net, dat je bas niet te hoog staat op je amp. Dat vinden ze namelijk niet leuk.

Ibanez666
18 september 2007, 16:01
Ligt volgens mij aan de versterker. Ik heb er ook zo een gehad en die was gewoonweg niet hard genoeg. Een vriend van me heeft een Mesa met 25 of 30 watt en die gaat bijna 2 keer zo hard als die fender.

robertt
18 september 2007, 16:05
De problemen die je aangeeft, klinken als die die ik ook had met mijn Hotrod Deluxe. Iel geluid, en heel mdderig zodra je er een partij gain ingooit.

Ik denk dat een cab daar ook niet al te veel aan zal helpen. Een beetje helpt het natuurlijk wel, maar je blijft met het karakter van je amp zitten.

Persoonlijk zou ik voor een andere versterker gaan. En dat hoeft er echt niet 1 te zijn met meer vermogen. Het probleem van je Blues Dlx is dat ie niet lekker gebalanceerd klinkt. Je zou bijvoorbeeld een Bassman RI kunnen proberen. Die heeft wel ballen. Of een oudere Fender (als je bij Fender wil blijven tenminste). De Bandmaster is een redelijk betaalbare vintage Fender amp. Die moet je wel voor 750 eu kunnen vinden. Bassman 50 kan ook nog, ook niet duur. Dit zijn wel heads, waar onmogelijk grote cabs bij horen. Je kunt er natuurlijk ook een andere cab onder zetten. Als je liever een combo wil, zul je wel iets meer kwijt zijn. De Pro Reverb, Super Reverb en Deluxe Reverb zijn erg mooie combo's.

Als het ook wat anders mag zijn, kijk dan ook eens bij Koch. Ik heb dit weekend de Velman Brothers gehoord, en die speelt over een Multitone top. Man, wat een vette sound! Koch verkoopt ook combo's, dus daar zou je ook moeten kunnen slagen.

Wat voor muziek spelen jullie eigenlijk?


Ik sta in principe open voor allerlei suggesties. Ik hoef niet perse mijn combo te houden. Ik ben nog student, maar hoop van de winter weer wat geld bij elkaar te hebben om, indien nodig, wat bij te kopen.
Ik zit pas sinds kort in een bandje, en kom nu dus met dingen in aanmerking die mij wel aan het denken zetten.

Combo is wel makkelijk denk ik zo, maar als ik een cabinet zou aanschaffen dan is de optie, combo verkopen en cabinet + head kopen natuurlijk ook aanwezig.

De muzieksmaak in onze band is vrij divers, maar waar we naartoe willen is zeg maar: toegankelijke rock :)

Mijn persoonlijke smaak gaat eigenlijk uit naar de sound van de peppers, vind die muziek echt lekker in de oren klinken..

robertt
18 september 2007, 16:07
N
Wat je trouwens ook nog even moet checken, bedenk ik me net, dat je bas niet te hoog staat op je amp. Dat vinden ze namelijk niet leuk.

Dat heb ik al geprobeert. Heb een keer (toen de distortion echt vies klonk)de versterker op hoog volume de bas helemaal terug gedraaid, maar zonder effect

Kim Wilson
18 september 2007, 16:08
Is dan een Marshall combo niet een goeie optie? *kijkt vragend naar de Marshall-kenners*

Joey Handsome
18 september 2007, 16:09
Koop een silverface Twin Reverb, heb je nog steeds het Fender geluid en die gaat wel hard genoeg.

robertt
18 september 2007, 16:13
Heb net even een stukje op youtube gezet van een oefensessie.
Wat mij opvalt is dat ik hier wel heeeel erg goed te horen ben (misschien ligt dit aan de mic van de camera...) maar ook toen hadden de bandleden dus zoiets van, kan wel wat harder...

P.s. Bassist is nu zowiezo niet echt goed te horen omdat hij op de 30 watt versterkertje speelt i.p.v. 100 watt

http://www.youtube.com/watch?v=4mXt4qFWNGk

Kim Wilson
18 september 2007, 16:14
Koop een silverface Twin Reverb, heb je nog steeds het Fender geluid en die gaat wel hard genoeg.
En een hernia. :D

Ik weet niet of een TR de oplossing is. Die zijn nogal dynamisch, in de zin van dat ze heel erg reageren op je aanslag. Dat is heel mooi als je er mee om kunt gaan, maar mijn ervaring is dat het geen beginners-amp is. Daarbij reageren ze niet altijd even mooi op alle dist-pedalen.

Joey Handsome
18 september 2007, 16:20
Hij is wel zwaar. Toch, mensen overdrijven het ook wel eens. Ik til die Twin zo de kamer door en zo'n spierbundel ben ik niet. Hij weegt maar iets van 40 kilo, dat moet een volwassen vent toch wel kunnen dragen met twee armen. Mijn tv weeg 52 kilo (hehe, ouwe glasbak).

Misschien heb je wel gelijk dat dat dynamische niet altijd even geschikt is, of juist wel. Het is maar hoe je het bekijkt, dan hoor je wel wat je doet.

Hij zegt dat hij een Big Muff heeft. Die klinken goddelijk over een TR. Die boss die ken ik niet. Vriend van me heeft een ds1 en die doet het er ook op.

Joey Handsome
18 september 2007, 16:22
Toch he, ik blijf het raar vinden. Die bassist speelt met een 30 watt versterker en die klaagt over dat hij jou niet hoort?! Ik speel in mijn nieuwe band (punkrock) op een 200 watt basversterker en minder zou ik niet willen hoor.

robertt
18 september 2007, 16:27
http://www.youtube.com/watch?v=4mXt4qFWNGk

dit is goede link voor youtubefilmpie.

p.s. ik ben nog maar een beginner, dus geen kritiek op mijn spelen a.u.b. :satisfie:

robertt
18 september 2007, 16:29
Toch he, ik blijf het raar vinden. Die bassist speelt met een 30 watt versterker en die klaagt over dat hij jou niet hoort?! Ik speel in mijn nieuwe band (punkrock) op een 200 watt basversterker en minder zou ik niet willen hoor.


Nee, Normaal gesproken speelt hij ook op een 100 watt en soms in een andere oefenruimte op een 250 watt

Kim Wilson
18 september 2007, 16:30
Hij is wel zwaar. Toch, mensen overdrijven het ook wel eens. Ik til die Twin zo de kamer door en zo'n spierbundel ben ik niet. Hij weegt maar iets van 40 kilo, dat moet een volwassen vent toch wel kunnen dragen met twee armen. Mijn tv weeg 52 kilo (hehe, ouwe glasbak).

Misschien heb je wel gelijk dat dat dynamische niet altijd even geschikt is, of juist wel. Het is maar hoe je het bekijkt, dan hoor je wel wat je doet.

Hij zegt dat hij een Big Muff heeft. Die klinken goddelijk over een TR. Die boss die ken ik niet. Vriend van me heeft een ds1 en die doet het er ook op.

***

Toch he, ik blijf het raar vinden. Die bassist speelt met een 30 watt versterker en die klaagt over dat hij jou niet hoort?! Ik speel in mijn nieuwe band (punkrock) op een 200 watt basversterker en minder zou ik niet willen hoor.
Ja, ik mag zelf ook niet klagen met mijn stack, qua gewicht. En idd als je niet al te ver hoeft te sjouwen, is een TR best te beuren.

Dat dynamische kan idd heel mooi zijn, maar voor een beginnend gitarist zou ik het niet aanraden.


En n.a.v. die bassist: ik denk toch dat het probleem ook grotendeels bij de drummer ligt. Waarschijnlijk (gokje hoor) gebruikt hij veel open hihats en bekkens, en slaat hij daar vrij hard op. Am I right? Dan kun je wel met ik weet allemaal niet wat aankomen met versterkers, maar tegen luide bekkens (sommige soorten bekkens klinken echt keihard) is geen amp opgewassen. Dit zou die drummer eigenlijk ook moeten horen. In oefenruimtes moet je als drummer heel voorzichtig zijn met bekkens, want die overstemmen alles.

Han S
18 september 2007, 16:36
Heb net even een stukje op youtube gezet van een oefensessie.
Wat mij opvalt is dat ik hier wel heeeel erg goed te horen ben (misschien ligt dit aan de mic van de camera...) maar ook toen hadden de bandleden dus zoiets van, kan wel wat harder...

P.s. Bassist is nu zowiezo niet echt goed te horen omdat hij op de 30 watt versterkertje speelt i.p.v. 100 watt

http://www.youtube.com/watch?v=4mXt4qFWNGk

Wat je zou kunnen doen is de versterker schuin omhoog richten zodat je hem zelf beter kunt horen. In deze film is hij hard zat en het geluid is ook helemaal niet zo verkeerd. Een Marshall heeft een totaal ander karakter en dat moet je wel mooi vinden. Een Hotrod kan ook erg goed klinken en van modder is bij mijn Hotrod geen sprake, ik zet de line uitgang van een Marshall 8100 wel eens op de power amp ingang van de Hotrod en dan heb je een ideale Marshall/Fender combinatie.

Als jouw versterker al oud is zou het best kunnen zijn dat hij met nieuwe eindbuizen een stuk harder gaat zonder te vervormen, ik zou dus niet meteen voor een andere amp gaan maar eerst eens proberen of je met deze tevreden kunt zijn.

B_2_the_a
18 september 2007, 16:36
wees blij dat hij geen 22 inch china heeft zoals de drummer van me vorige band :S
dan hoor je 2 of 3 seconden alleen maar GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG zo ongeveer

Kim Wilson
18 september 2007, 16:37
@ Han:

Heb jij toevallig een USA Hotrod?

Han S
18 september 2007, 16:40
@ Han:

Heb jij toevallig een USA Hotrod?

Zou best kunnen Hans, dan moet ik het even sjekken.

Jimwoud
18 september 2007, 16:45
wees blij dat hij geen 22 inch china heeft zoals de drummer van me vorige band :S
dan hoor je 2 of 3 seconden alleen maar GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG zo ongeveer
Ja die grote china's zijn ook vaak echt heel lelijk, heb zelf een 16" en die klinken ook best hard, maar wel veel mooier.

Joey Handsome
18 september 2007, 16:46
Zijn die Hotrods nieuw niet ook heel koud gebiast en dat ze daardoor ook wat zachter gaan?

B_2_the_a
18 september 2007, 16:49
Ja die grote china's zijn ook vaak echt heel lelijk, heb zelf een 16" en die klinken ook best hard, maar wel veel mooier.
was blij dat ie z'n gong niet meenam :P

Kim Wilson
18 september 2007, 16:50
Zijn die Hotrods nieuw niet ook heel koud gebiast en dat ze daardoor ook wat zachter gaan?
Yep. Die van mij iig wel, die stond zo koud dat ik er eerst een paar pinguins uit moest jagen!

robertt
19 september 2007, 17:49
De komende tijd ga ik nog eens even goed allerlei opties af in mijn hoofd, en op dit forum om er achter te komen wat nou een goede optie zou zijn voor mij.

Waar ik nu wel achter ben is, dat ik zowiezo een cabinet zal gaan aanschaffen. Maar dan komet meteen de vraag: als ik een combo en een cabinet heb, kan ik dan niet net zo goed een top en een cabinet aanschaffen en mijn huidige versterker inruilen o.i.d.

Nu heb ik heel wat topics afgelezen, en ben er wel achter gekomen dat voor de muziekstijl die ik ambieer ik misschien ook wel kan gaan kijken naar een ander type versterker.
Nu las ik een stuk over de Marshall silver jubilee. Deze is er, meen ik, in een 100 watt uitvoering die tevens om te zetten is naar 50 watt... zou dit niet wat zijn voor mij?

Rutger
19 september 2007, 17:53
Dat is wel een heel andere sound dan de Fender die je nu hebt... Dat is meer Frusiante clean gecombineerd met Slash scheur, daar moet je van houden.

Als je van Fender houdt kun je beter bijv. een oude Twin Reverb nemen. Da's 100W knalharde watt's voor je kiezen, en nog mooi ook! :)

Een combinatie combo + cabinet is juist heel veelzijdig. Je kunt je combootje meenemen naar kleine gigs en voor je oefenruimte en het grotere werk neem je ook je cabinet mee

Kim Wilson
19 september 2007, 20:59
Hij vindt de sound van de Peppers mooi. Da's geen Fender toch? En nogmaals, de Twin Reverb vind ik geen beginnersamp.

Ron Houben
19 september 2007, 21:25
IK weet nog uit de tijd dat ik in een muziekwinkel werkte dat een meneer een "Shadows gitaar" kwam kopen, die wilde hij uitproberen op een Fender Blues Deluxe versterkert. Dit was in een ruimte waar je op volume kon spelen. Hij was echter bijna niet te horen, dus ik draai dat ding helemaal open...nog niet te horen. Ik denk: Die amp is hemelen, of die gitaar heeft een schroefje los. Ik vertel die meneer mijn bedenkingen over het geluid en of ik even mag om te kijken of het aan de gitaar of aan de amp ligt.
Ik speel een noot en vlieg tegen het plafond, zo hard ging die amp. Die Henk B. Marvin was de snaren dus aan het aaien in plaats van te spelen.

Met een Blues Deluxe moet je repetities echt aankunnen. Die dingen gaan hard zat, maar hebben niet de meeste doorzettingskracht. Een andere speaker zal de efficiency van de versterker en daarmee de doorzettingskracht vergroten. Maar dan komt er weer een andere discussie over speakers etc. waar ik in ieder geval geen zin in heb. Misschien andere mensen wel.

Nog een ding: Toen ik in mijn Fender Princeton nieuwe buizen had laten zetten en eens goed de bias had laten instellen, ging dat ding in een keer harder en was veel en veel duidelijker. Toen ik de originele prutspeaker verving door een uit een oude Vox AC30, werd het nog eens een heel andere wereld. Fantastisch! Die versterker en vooral die speakers had ik nooit moeten wegdoen....

Joey Handsome
19 september 2007, 22:02
En nogmaals, de Twin Reverb vind ik geen beginnersamp.

Maar hij gaat wel hard!! :chicken:

robertt
20 september 2007, 00:15
Zoals ik al aangaf ben ik nu dus allerlei opties aan het evalueren.
Een Marshall geeft inderdaad een hele andere sound dan mijn fender combo die ik nu heb.

Sinds een half jaar heb ik het gitaarspelen (na 12 jaar niet te spelen) weer opgepakt. Ik heb toen dus een fender strat gekocht met hierbij vervolgens de fender blues deluxe. In het half jaar dat ik nu speel, ben ik er eigenlijk spelender wijs achter gekomen welk genre en welke stijl ik interessant vind om te leren.

Momenteel zit ik zelf echt in een Peppers fase, en met mijn bandje spelen we voornamelijk moderne rocknummers.
Nu zou je kunnen zeggen, als je het geluid van de peppers wil dan koop je toch gewoon dezelfde versterkers als John frusciante ( http://guitargeek.com/rigview/576/ ).
Maar ja dat kan bruin even niet trekken :satisfie:

Als ik zeg: Ik ga voornamelijk Peppers spelen en wil ook die toon uit mijn versterker krijgen, welke versterker zouden jullie (ervaren) kenners mij dan aanraden??

gr.

Rormo
20 september 2007, 11:52
Dit is even napraterij, maar meeste mensen die heir om een RHCP geluid vragen wordt dacht ik een Marshall JCM800 aangeraden. Je zult iig naar Marshall moeten kijken, hoewel er natuurlijk andere merken zijn die het geluid ook kunnen produceren. De JCM 800 hoeft iig niet duur te zijn (er zijn velen versies van een paar honderd euro tot een heel stuk meer).

robertt
15 november 2007, 01:31
Daar issie weer :)

Heb besloten om de komende tijd te gaan sparen voor een Marshall Silver Jubilee. En dan de 2550 of de 2555.
De 2550 is een 25/50 watt versterker en de 2555 een 50/100 watt versterker.

Nu is mijn vraag aan jullie voor welke van deze twee zouden jullie gaan?

b.v.d. voor jullie reacties

TimmU
15 november 2007, 02:21
gezien het feit dat je je amp niet 'over de kop' wil gooien qua sound, zou ik gaan voor de 100 watter. weet je ook gelijk zeker dat je meer dan zat volume hebt voor de wat grotere optredens. voordeel van die Silver Jubilees is ook nog is dat ze van 25/50 te schakelen zijn. weet niet of de 100 dan ook 100/50 schakelbaar is.
verder: een Hot Rod deluxe 50 wat ,2x12" . dat trek ik nevernooit helemaal open hoor, clean. Dan word je doof . gooi er wat pedaaltjes voor en je mist inderdaad gelijk wat .zal wel bij de fenders horen, die moeten ook gewoon clean zijn. Succes met je strooptocht. Houd wel in gedachten dat silver jubilees eigenlijk een soort extraatje , een collectors item zijn hé. Kijk dan eerder naar een 100watt Marshall JCM800 combotje . Dan heb je zeker weten meer dan genoeg volume om die drummer z'n floor tom anaal in te brengen!

robertt
15 november 2007, 10:46
Kan het trouwens zo zijn dat een 2550 qua sound anders klinkt dan een 2555?
Of blijft de sound hetzelfde, en is het alleen het volume wat hoger is?

robertt
15 november 2007, 17:24
Zelf vind ik de sound van de peppers wel erg mooi.
Nu heb ik een beetje lopen zoeken op het net, en ben ik tot de conclusie gekomen dat john frusciante zelf op de silver jubilee 2550 (25/50 watt) speelt.
Wat zou de reden kunnen zijn dat hij juist op de 2550 speelt en niet op de 2555 (100 watter)?

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070623094331AAo5xyK