PDA

View Full Version : Waarom intoneren met andere diktes snaren?



Nielsje
17 september 2007, 14:29
Zo, ik ben ziek vandaag, lekker verkouden... bah.

Geeft me tijd om na te denken over de onbelangrijke dingen in het leven:

Waarom moet je bij andere snaardiktes, opnieuw intoneren?

Bij intoneren zorg je er voor, dat de 1e boventoon (12e fret) en de gefrette toon op de 12e fret, precies evenhoog zijn, m.a.w. De lengte van topkam->12e fret en 12e fret->brug zijn evenlang.

Als je er dan dikkere snaren oplegt, moet je opnieuw intoneren. Waarom? De snaardikte mag dan anders zijn, maar de afstanden veranderen niet en de spanning in de snaar (die nu hoger is) is uniform over de hele snaar gelijk.
Logischerwijs zou ik nu gaan denken dat eenmaal geïntoneerd, blijft geïntoneerd, maar uit de praktijk blijkt toch wat anders.

Hoe zou dit komen?

Dirk_Hendrik
17 september 2007, 14:40
Zo, ik ben ziek vandaag, lekker verkouden... bah.



Geen antwoord op je vraag maarruh..

Hier nog één ;)

Nielsje
17 september 2007, 14:42
Dank je voor je medeleven :)

wil jij dan misschien óók een zakdoekje met verfrissende lotion die je toch niet ruikt?

Yamhammer_71
17 september 2007, 14:45
Verkoudheid heerst!!

Ik zit ook potdicht, al een week.




Binnenkort mezelf ff laten intoneren bij de dokter :satisfie: .

chennie
17 september 2007, 14:51
Lees dan ook regelmatig over intoneren wanneer iemand naar 0.01 snaardikte wil veranderen. Snap dat ook niet, waarom men dat nou weer adviseert. Nooit problemen mee gehad eigenlijk. Moet alleen intoneren als ik naar een ander merk snaren overstap.

Nielsje
17 september 2007, 14:55
Lees dan ook regelmatig over intoneren wanneer iemand naar 0.01 snaardikte wil veranderen. Snap dat ook niet, waarom men dat nou weer adviseert. Nooit problemen mee gehad eigenlijk. Moet alleen intoneren als ik naar een ander merk snaren overstap.

waardoor zou dat dan komen?

rocker_71
17 september 2007, 15:00
Ik dacht dat het toch te maken heeft met de belasting van de snaren (hoeveel spanning erop staat).

Piekhaar
17 september 2007, 15:03
*Kuch*, ook al verkouden.

Verder controleer ik mijn intonatie zo af en toe eens bij het verwisselen van mijn snaren, of wanneer ik vind dat het niet lekker klinkt.

In principe zou je denken dat wanneer het geïntoneerd is het goed is. Maar mijn ervaring met andere dikte snaren is dat je ook je actie aanpast. En dan is intoneren wel nodig lijkt me.

Nielsje
17 september 2007, 15:11
In principe zou je denken dat wanneer het geïntoneerd is het goed is. Maar mijn ervaring met andere dikte snaren is dat je ook je actie aanpast. En dan is intoneren wel nodig lijkt me.

Ja klopt, daar kan ik wel inkomen, want op het moment dat je je actie veranderd, verander je de totale lengte van de snaar en dus ook de halfweg lengte. Bovendien wordt bij de halfweg lengte de hoek tussen de snaar en de toets ook weer anders, waardoor je dus moet intoneren.

Maar nog steeds niemand dus die het weet?

*trouwens, offtopic, weet iemand waar ik kan lezen waarom eigenlijk een G snaar altijd 'vals' is op een gitaar?*

JvD.
17 september 2007, 15:15
goed topic.. *hoest*... ik heb altijd het gevoel dat ik de zadeltjes op mijn tunomatic ietsje verschuif als ik er een nieuwe snaar op doe?

JV
17 september 2007, 15:16
door hogere/lagere snaarspanning komt je hals boller/vlakker te staan, dit zorgt dan voor een andere snaarlengte.

ik denk dat als je eerst je hals helemaal afstelt weer dat de intonatie ook weer nagenoeg goed zal zijn

de g snaar heeft dan weer te maken met de dikte van de snaar. met een set 012 met omwonden g heb je het probleem bijvoorbeeld weer niet, maar doordat bij 011 de g niet omwonden is ontstemt hij. waarom dat precies is weet ik niet, maar heeft in ieder geval met de dikte en het omwonden/niet omwonden zijn te maken.

Nielsje
17 september 2007, 15:18
hm.. daar heb je wel een goed punt. bedankt!

chennie
17 september 2007, 15:55
waardoor zou dat dan komen?

Ik denk dat jij mijn punt mist ;)

Nielsje
17 september 2007, 15:57
Hehe, ben een beetje kippig vandaag, maar ik zie het werkelijkwaar nog steeds niet, sorry...

*snif snif, tsjoe!*

Nobler
17 september 2007, 16:33
*trouwens, offtopic, weet iemand waar ik kan lezen waarom eigenlijk een G snaar altijd 'vals' is op een gitaar?*

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemming_%28muziek%29