PDA

View Full Version : tips voor strakker laag..



jimihattricks
17 september 2007, 14:02
hey guys, ik post zelden in dit forum omdat ik gitarist ben, maar laatst heb ik weer es wat bass-lijntjes in moeten spelen, en nog maar eens mijn Ibanez TR Expressionist van de zolder gehaald.

Dit is mijn eerste aankoop ooit geweest (zo'n 10 jaar terug), en het is een soort Jazzbass kopie met 2 soapbar pickups en actieve electronica.. Ik versterk dit basje thuis over een Hartke 30W oefencombo..

De hals is erg fijn, en ook goed afgewerkt, de actie is alleen behoorlijk hoog, de bas is wat kopzwaar bovendien, en mijn voornaamste probleem is dat het laag (eigenlijk uitsluitend op de E-snaar) niet al te strak is (die snaar zelf is ook niet al te strak)..

Wat kan ik hier aan doen?
- het kopzware dacht ik op te lossen met een setje lightweight tuners (van Schaller of Hipshot of i.d.) ipv de vintage-style tuners die er nu op zitten
- de actie verlagen laat ik denkelijk aan een bevriende bassist/gitaarbouwer over

maar nu het laatste punt;
- het laag strakker krijgen..? ik heb geen idee of het voornamelijk komt door de pickups (ibanez eigen merk), of door de setup, constructie..? de pickups wil ik eigenlijk laten zitten..
- dikkere snaren bv., zou dat helpen?
- iemand nog tips?

OJJVZ
17 september 2007, 16:35
dikkere snaren, 1 stapje, moet al een stuk strakker klinken, geven wel wat meer hoog in het geluid, zegt men.
lightweight tuners, vraag me af hoeveel ze helpen, je kunt altijd nog een stuk lood tussen de electronica verstoppen :P
is het een 34" schaal? Ik dacht het wel bij dat type, maar dat weet ik zo ook niet uit mn hoofd, hoe langer de hals hoe meer spanning iedergeval, daar word het ook beter op, vooral voor 5snarige bassen is 35" wel gewenst.

Ik zou dus een keer een dikker setje snaren er op zetten, die kopzwaarheid is vaak niet (heel) goed te verhelpen, een brede (leren) schouderband wil wel eens werken, of hem ietsje hoger hangen.

jimihattricks
17 september 2007, 16:57
tnx! ja hij heeft een 34" scale idd..

zo zietie eruit (alleen is de mijne heel licht mintgroen met een tortie-pickguard):
http://www.harmony-central.com/Newp/SNAMM97/Ibanez/TR600.jpg

sickpunk
17 september 2007, 17:43
een setje hipshots lightweight(wel erg duur!) kan zeker helpen en al helemaal in combi met een stroeve band.

schaal lengte is hier natuurlijk volledig irrelevant, want daar kan je natuurlijk nooit wat aan doen... sowieso al geprobeert met een nieuw setje snaren? misschien zijn deze wat oud?

jimihattricks
17 september 2007, 18:59
haha, ja dat er nieuwe snaren op moeten lijkt me sowieso geen slecht id, want deze zitten er minstens 2 jaar op, maar het probleem van een te slappe E heeft deze bas altijd wel gehad..

enja die schaal kan ik idd niks aan doen :)

OJJVZ
17 september 2007, 22:56
nee dat gaat lastig inderdaad :P
k wou alleen ff duidelijk maken dat áls het een shortscale was dat het daar aan kon liggen

jimihattricks
18 september 2007, 09:52
nee dat gaat lastig inderdaad :P
k wou alleen ff duidelijk maken dat áls het een shortscale was dat het daar aan kon liggen

ik had het wel begrepen hoor ;)

OJJVZ
18 september 2007, 20:54
mooizo :P (maar sickpunk niet, leek het:P)

en, al setje dikke snaren gekocht? Kan wel heel zwaar spelen trouwens, er staat opeens zoo veel meer spanning op, zelfs als het maar 1 stapje dikker is. Moet je wel even rekening mee houden.

jimihattricks
19 september 2007, 10:05
nou, voorlopig ligt t ff stil, mijn lawsuit strat en epiphone lucille moeten eerst geupgrade worden (ik blijf toch een gitarist)

ik wil nl. wel ook echt nieuwe tuners op die bas gooien, want deze zijn niet meer echt lekker..
zoiets bv:
http://www.tonefactory.nl/shop2/images/682053.jpg

gotoh aan of af te raden..? en what about those Duesenberg 'All-through' tuners..?
http://www.tonefactory.nl/shop2/images/MDBLB.jpg


"Luxe en inovatieve bastuner van Duesenberg. Eenvoudig snaren vervangen
en onderhoudsvriendelijk techniek. De snaren worden gewoon door
de tuner gedrukt, waarna ze aan de achterzijde van de kop worden afgeknipt
en de uiteinden in de tuner verdwijnen. Dus geen lastige scherpe eindjes meer
waaraan je je vingers ophaalt! D.m.v. het imbusschroefje aan de achterzijde
kan de tuner compleet uitelkaar gehaald worden om na jaren nagesmeerd
te worden. Gewoonweg de ideale bastuner!
Deze tuners worden per stuk geleverd."

daarna breng ik hem voor een hele afstel- en upgrade-beurt langs

en als ik dan straks toch bezig ben, mss meteen een bas-eq aanschaffen (maar ik weet nu al, dat wanneer ik met baspedaaltjes begin, ik uiteindelijk weer allerlei gas-attacks krijg, met de aankoop van q-wahs, snarling dogs trapdozen en zvex fuzzkisten als gevolg -- dusja)

ik heb me er al op voorbereid dat het zwaarder spelen zal worden, ik merk nu al dat na spelen op de bas de 012 snaren op mijn gitaar als elastiekjes aanvoelen :)

als ik dat ding in orde heb gekregen (zal over een paar maandjes zijn), zal ik ff wat posten (ook wat foto's enzo, want ik vind t nog steeds een alleraardigst uitziend basje)

dejohan
24 september 2007, 22:36
Kan je het kopzwaar van een bas ook niet verbeteren door een strap button te verplaatsen?

OJJVZ
11 oktober 2007, 17:09
bij sommige bassen kan dat makkelijk, maar hij zit op een hoorn, Waar zou hij dan heen moeten?