PDA

View Full Version : Snaar benden?



Lightner
24 januari 2003, 10:52
He lui,

In Californication speel je in die solo op een gegeven moment deze bend:

------
7b9b7-
------
------
------
------
------

Anyway, dat lukt prima, maar ik heb een vraagje: als jullie die B-snaar omhoog drukken, neem je dan de G en D snaar mee, of laat je je nagel daar onderdoor glijden?
Blijven die snaren bij het terug benden niet haken achter je nagel?
En als je dat níet doet, maken de snaren dan geen lawaai als je ze weer loslaat?

Hoe doen jullie dat?

pimmetje
24 januari 2003, 12:10
Bij een bend neem ik persoonlijk altijd de lagere snaren gewoon mee in die bend. Dat zal iedereen waarschijnlijk voor zichzelf bepalen... is volgens mij geen wet voor of tegen.

Dat er snaren blijven haken achter een nagel is bij mij nooit gebeurd; ik knip de nagels aan m'n hals-hand altijd tot op 't bot af.

Bijgeluiden van lagere snaren onderdruk ik met de duim van m'n slag-hand.

Guinness
24 januari 2003, 12:23
Als ik het zo lees bend je met je nagel onder de snaar door en dan ook nog met 1 vinger, klopt dat?

Zo deed ik het vroeger ook maar de laatste tijd ben ik meer op mijn techniek gaan letten en ik geef je de tip om te benden met je ringvinger en dan je middel en wijsvinger er achter te zetten als backup. Tis even wennen maar je hebt veel meer controle over je bending dan alleen met 1 vinger. Je bend dan ook veel zuiverder. En oefen 1/4, 1/2, 1, 1 1/2, en 2 toons bending op zuiverheid. Dit is het verschil tussen slaapkamer en podium.

ColtraneMatrix
24 januari 2003, 12:52
een bend doen onder een snaar door is volgens mij een beetje.. wacko :smile:
het geeft je bovendien moeilijkheden met het dempen wanneer je je gerekte snaar terug lost. Wanneer je de andere snaren meeneemt kan je ze intussen vastnemen met de andere vingers en zo dus dempen. (lukt als je niet met je eerste vinger bend)

Een tip die ik je kan meegeven.. als je bend met de 2e vinger.. duw dan mee met je 1e.. als je bend met je 3e vinger in een situatie (dit doe ik het meest).. duw dan mee met je 1e en 2e vinger. Kunnen benden met alle vingers is nie dadelijk noodzakelijk.. het vergemakkelijkt je spel alleen. Het belangrijkste is de feel denk ik die je geeft aan je bend (er zijn zo'n massa's verschillende types) .. en ook dat je op de juiste toonhoogte zit

moretel
24 januari 2003, 12:57
Ik heb wel eens een bend gespeeld waarbij je de b snaar een stukje omhoog lift buigt en over de g snaar heen tilt, je krijgt dan een soort kruis.
Was een trucje van een artiest die ik ergens uit een blad heb gehaald , welke weet ik niet meer maar je verkrijgt er een apart percussief geluid door. Als je hiermee wat gaat ronmmelen maak je de meest gekke buigingen, als je maar controle heb over wat je doet is volgens mij het belangrijkst.

Lightner
24 januari 2003, 13:19
Juist.
Met de ringvinger benden dus (deed het idd met mijn wijsvinger), en dan met mn middel- en wijsvinger meeduwen/dempen.

En eventueel dempen met mijn slaghand... Hmm..

OK :smile:
Thnx

lord bean
24 januari 2003, 17:39
Zoals het in je tab staat aangegeven moet je de 7e positie dusdanig benden dat de je toon van de 9e positie hoort. je hoeft dus niet extreem hard te pushen.

Snow
25 januari 2003, 10:44
Maak gebruik van een trektang dan heb je de vingers niet meer nodig
Let wel geen kniptang maar trektang