PDA

View Full Version : Ud (geen luit) zelfbouw



Samy
17 september 2007, 11:13
Hallo allemaal,

Na dat ik heel lang heb geluisterd naar UD (OUD) muziek, heb ik besloten om mijn eigen ud te bouwen, en tegelijk op leren spelen. Ik vindt het een prachtig instrument en luister vaak naar bekende UD spelers als Mounir bashir.

De afmetingen heb hier en daar gehaald, ik heb ook een boek besteld van DR oud uit Amerika.

De bol, is ban Walnoot (In Marokko gekocht deze zomer), het bovenblad is Ceder en de hals is van Ebben.

Er zitten wat schoonheidsfouten in, maar dit is mijn allereerste hout instrument die ik maak. Ik heb altijd twee linker handen gehad wat betreft houtbewerken.

Ik gebruik bij het plaatsen van de houtstroken geen Mal. Ik gebruik hier alleen de profiel , de eerste 3 stroken moeten precies kloppen met de profiel en de rest (10) volgt van zelf. voor mijn volgende project ga ik meer stroken gebruiken voor betere toon en geluid.

De UD is nog niet af, hij moet nog in de lak en dat laat ik nog zien op de fotos later.

Samy
17 september 2007, 11:16
Ik weet alleen niet hoe ik de fotos kan toevoegen aan mijn verhaal !

G.G.
17 september 2007, 11:30
Ik weet alleen niet hoe ik de fotos kan toevoegen aan mijn verhaal !

Imageshack.us

Plaatje uploaden vanaf je computer en het onderste linkje plaatsen tussen
[ img ] en [ /img ] (maar dan zonder de spaties tussen img en /img . Ik heb de spaties ertussen gezet, anders zie je ze niet in je scherm)

Samy
17 september 2007, 12:16
Fotos op deze site (http://profile.imageshack.us/user/papillon117/)
De fotos zijn niet op volgorde, het is beter om met het laatste foto te beginnen.

Groet

niekb
17 september 2007, 14:19
Nou voor een eerste instrument petje af hoor!

Leuk om ook eens wat anders te zien dan gitaren.

Keep it up

ernieman
17 september 2007, 21:50
Heel mooi! Leuk om te zien ook dat je de opbouw van het corpus (of hoe dat bij een Ud ook mag heten) eigenlijk gewoon "in de lucht" doet ipv op een volle of half-volle mal.
Verder idd petje af want als dit je eerste instrument is ziet het er erg mooi uit. Niet simpel om mee te beginnen.

Van Dattum
17 september 2007, 22:34
Geweldig! Is weer eens wat anders dan een Telecaster!
Blijven posten hè!!

Pais
17 september 2007, 22:44
Wow super!!
Grappig dat je ook naar M. Bashir luistert! Ik heb een aantal CD's van hem maar ik had geen idee hoe bekend hij is.


Wat ga je met de kop doen, stemsleutels of mechanieken?

Samy
18 september 2007, 14:30
Dank jullie wel voor de complimenten, maar ik moet nog een aantal dingen recht zetten voor dat ik 'm helemaal klaar heb, even wat schuur werk en lak. (french polish).
Ik ga natuurlijk zoals bij een UD hoort, gewoon (ebben) stemschroeven gebruiken. Dat laat ik nog even aan jullie zien.
Vandaag nog wat Indish palisander en Eyebird mable hout gehaalt voor mijn volgende project. Deze keer wil ik wel een Mal gebruiken om precisie werk te kunnen verichten.

Pais
18 september 2007, 15:37
Ik ga natuurlijk zoals bij een UD hoort, gewoon (ebben) stemschroeven gebruiken. Dat laat ik nog even aan jullie zien.


Mijn Ud heeft ook stemsleutels (geen ebben, waarschijnlijk goedkopere meuk). Wellicht kan ik je ompraten om mechanieken te gebruiken (zoals bij elk snaarinstrument hoort)??? :hippie:

ernieman
18 september 2007, 18:02
Neenee, laat je maar lekker niet ompraten.
Een Ud is een "Folk" of "Historisch" instrument waarbij dus wel degelijk stempinnen (zoals in een viool) horen.

Javaca
18 september 2007, 18:54
Wow dat ziet er erg goed uit!

Knap dat je het doet zonder mal en moedig om dit als eerste instrument te kiezen.

Zelf ben ik vorige week begonnen met een luit -vervolgtopic volgt-. Na 2 jaar gitaarbouw opleiding zie ik er toch nog aardig tegenop...

Voor de kop idd gewoon sleutels. Met mechanieken wordt het helemaal kopzwaar.

Samy
18 september 2007, 21:52
Oh, Ja natuurlijk, een UD is geen UD meer zonder die oudewetse stemschroeven.
Ik heb zelf geen opleiding gehad, Maar er zitten heel veel uren in de bouw van zo'n instrument. deze heeft 13 stroken, mijn volgende krijgt 19 en wordt iets groter en hopelijk iets mooier. :)