PDA

View Full Version : plectrum dikte



Dog friend
16 september 2007, 23:00
Hoi allemaal

ik speel staalsnarige acc gitaar al zo,n 2 jaartjes
graag zou ik eens van andere willen weten van welke diktes
jullie plectrums zijn?

zelf speel ik al 2 jaar met een dunlop nylon 0.60
met tokkel liedjes vind ik dit wel een goeie dikte,maar
met volle akkoorden aanslaan vind ik het vaak wat minder klinken.

zou ik voor mijn akkoorden aanslaan toch beter voor een dunnere
plectrum kunnen gaan om een mooiere sound te produceren ?

of ligt het misschien aan mijn slag?

Alvast bedankt Groetjes

Mr. Ibanez
17 september 2007, 00:18
Helemaal geen plectrum gebruiken! Gebruik je nagel van je wijsvinger als 'plectrum'. Je kunt zo veel beter tokkelen, omdat je geen plectrum hoeft vast te houden. En bij een slag, kun je veel meer feeling in je geluid leggen.
Bovendien kun je tijdens het spelen van een slag een tokkeltje tussendoor doen, wat met en plectrum veel lastiger is.
Ik gebruik alleen een plectrum op de electrische gitaar, verder echt nooit.

GunMetalBlue
17 september 2007, 00:19
Koop voor 5 euro eens wat plectra, hele dunne, hele dikke en wat exotische vormpjes.

Kijk wat je lekker vindt!

Harald
17 september 2007, 08:33
Een dikker plectrum zal je een betere toon, en betere controle geven. En met dikker, denk dan aan stijf, en zeker 1,5 a 2 mm. Met plectrum gespeelde arpeggios is toch weer anders dan getokkeld met de vingers, nodigt toch tot een andere benadering uit. Echt dunne buigzame plectrums zou ik zelf hooguit voor slag gebruiken, niet voor arpeggios of single string werk. Ben dan ook niet zo;n fan van de optredende klikkende bijgeluiden. Voor akoestisch gitaar zijn de plectrums van Michel Wegen geweldig trouwens. Maar dat kost weer wel wat meer...

ReinoutV
17 september 2007, 09:00