PDA

View Full Version : plectrum dikte



Dog friend
16 september 2007, 23:00
Hoi allemaal

ik speel staalsnarige acc gitaar al zo,n 2 jaartjes
graag zou ik eens van andere willen weten van welke diktes
jullie plectrums zijn?

zelf speel ik al 2 jaar met een dunlop nylon 0.60
met tokkel liedjes vind ik dit wel een goeie dikte,maar
met volle akkoorden aanslaan vind ik het vaak wat minder klinken.

zou ik voor mijn akkoorden aanslaan toch beter voor een dunnere
plectrum kunnen gaan om een mooiere sound te produceren ?

of ligt het misschien aan mijn slag?

Alvast bedankt Groetjes

Mr. Ibanez
17 september 2007, 00:18
Helemaal geen plectrum gebruiken! Gebruik je nagel van je wijsvinger als 'plectrum'. Je kunt zo veel beter tokkelen, omdat je geen plectrum hoeft vast te houden. En bij een slag, kun je veel meer feeling in je geluid leggen.
Bovendien kun je tijdens het spelen van een slag een tokkeltje tussendoor doen, wat met en plectrum veel lastiger is.
Ik gebruik alleen een plectrum op de electrische gitaar, verder echt nooit.

GunMetalBlue
17 september 2007, 00:19
Koop voor 5 euro eens wat plectra, hele dunne, hele dikke en wat exotische vormpjes.

Kijk wat je lekker vindt!

Harald
17 september 2007, 08:33
Een dikker plectrum zal je een betere toon, en betere controle geven. En met dikker, denk dan aan stijf, en zeker 1,5 a 2 mm. Met plectrum gespeelde arpeggios is toch weer anders dan getokkeld met de vingers, nodigt toch tot een andere benadering uit. Echt dunne buigzame plectrums zou ik zelf hooguit voor slag gebruiken, niet voor arpeggios of single string werk. Ben dan ook niet zo;n fan van de optredende klikkende bijgeluiden. Voor akoestisch gitaar zijn de plectrums van Michel Wegen geweldig trouwens. Maar dat kost weer wel wat meer...

ReinoutV
17 september 2007, 09:00
Ik gebruik voor slag ook veel plectra, voor tokkelwerk tussendoor af en toe ook. Alternate picking met een plectrum kan best goed klinken. De nagel van mijn wijsvinger laat ik liever heel voor het spelen op klassieke gitaar. Ik gebruikte op staalsnarig eerder een .88 Dunlop tortex plectrum, maar sinds ik die ergens verloren ben speel ik op 1 mm tortex plectra, die ik ook voor elektrisch gebruik, nu heb ik ze in ieder geval altijd bij me.

Rinze
17 september 2007, 10:10
Je kunt verschillende plectra (diktes, stijfheid en materiaal) gebruiken om verschillende geluiden te krijgen. Een soort vaste "wet" is er daarbij niet denk ik, het gaat erom wat werkt in een bepaalde situatie. Experimenteren is ook leuk, en als je uiteindelijk besluit dat je toch al die tijd al het meest ideale (allround) plectrum had, dan weet je dat ook weer.

Dog friend
17 september 2007, 12:42
hoi gitaarvrienden

ben erg blij met jullie reacties

ik ga eens het een en ander uitproberen met de diktes
wat was vergeten te zeggen was dat mijn gitaar leraar mij
altijd verplicht om met plectrum te spelen,maar waarom weet ik eigenlijk niet.

ik ben in elk geval mijn nagels aan het laten groeien,lukt nu vrij aardig
maar ik moet mezelf onder controle houden want ik ben een nagelbijter haha kost me moeite om er niet op te bijten.

ik wil mezelf ook niet beperken tot alleen maar met een plectrum te kunnen spelen.

ga in elk geval wat dingen oefenen :B

Groetjes allemaal

Nevaratoiel
17 september 2007, 13:09
wat was vergeten te zeggen was dat mijn gitaar leraar mij
altijd verplicht om met plectrum te spelen,maar waarom weet ik eigenlijk niet.Wat nou, verplicht?! Ik weet niet hoor, maar hij kan jou niet verplichten om met een plectrum te spelen. Kom zeg, 't is geen dictator. Mijn leraar zegt gewoon; we beginnen eerst met plectrum (omdat ik dus electrisch wil leren spelen) en daarna gaan we ook zonder behandelen. Als ik aangeef dat ik ook eens zonder plectrum wil spelen, dan is dat ook geen probleem. Ik vind dat je beide moet leren spelen, en niet maar 1 van de twee.

Maar over het onderwerp weer. Ik vind persoonlijke dikke, stugge plectrums het fijnst. Die dunne schieten (veren) overal heen. Ik heb best een slechte motoriek en zo hou ik toch nog wat controle over mijn hand en plectrum op de snaren.

ReinoutV
17 september 2007, 13:40
Ik verplicht het mijn leerling ook om met plectrum te spelen. Ik verbied het ze daarnaast niet om met hun vingers te spelen. Zoals je zelf al zei, ze moeten het allebei kunnen. Daarna kunnen ze altijd nog kiezen, maar dan omdat ze de keuze hebben, niet uit onkunde. Zo kan het bij de TS ook het geval zijn.

Rinze
17 september 2007, 14:54
Maar over het onderwerp weer. Ik vind persoonlijke dikke, stugge plectrums het fijnst. Die dunne schieten (veren) overal heen. Ik heb best een slechte motoriek en zo hou ik toch nog wat controle over mijn hand en plectrum op de snaren.

Tijd om aan je motoriek te werken, dus :satisfie:

glacius
17 september 2007, 15:12
Koop voor 5 euro eens wat plectra, hele dunne, hele dikke en wat exotische vormpjes.

Kijk wat je lekker vindt!

+1 dit is voor mij de manier geweest, een jaar lang 40 verschillende plectra in mijn kamer..

uiteindelijk ben ik voor de dikke plectra maar ik kan me goed voorstellen dat je op een acc gitaar wat dunner gebruikt

hadv
17 september 2007, 18:31
en koop ook verschillend materiaal, dat kan enorm veel schelen in klank.
Ik kreeg ooit een paar zeer exotische plectra (Kasho) bij een bestelling. Hardstikke leuk hoor, maar op de een of andere manier klonken ze gewoon niet.
Ik speel electrisch al jaren met Sharkfins, de echte originele uit Zweden. Op een gegeven moment had, ik meen Dunlop, ook zoiets. Maar wel heel anders klinkend materiaal.

Dog friend
17 september 2007, 23:06
he hadv

dat klopt dat je maar 2 handen hebt en soms meerdere gitaren,
maar op youtube heb ik wel een filmpje gezien van iemand die
ook maar 2 handen had en 2 voeten maar wel op 3 gitaren tegelijk
speelde . hahahaaa ( dit filmpje staat ook ergens op dit forum)l.

He jongens harstikke bedankt voor jullie reacties,ik weet wat me te doen staat,veel oefenen en diversen dingen uitproberen.

( zal dit trouwens ook eens met mijn gitaarleraar bespreken)

Groetjes Ben alias dogfriend :speed:

Mr.Fingers
17 september 2007, 23:18
Op m'n 12-string zweer ik bij Jim Dunlop 0.73mm Nylons (die grijze), ik zorg altijd dat ik er een 4-tal van deze heb. Ze zijn stug genoeg voor het degelijkere pickwerk (denk aan folkrock à la Byrds) maar zijn soft genoeg voor het strakkere akkoordenwerk

Op m'n 6-string zweer ik bij Jim Dunlop Nylon, met diktes tussen 0.73 en 1mm.


1 voorwaarde: er moet nog een goed "puntje" aan zijn, als de tip te afgerond gesleten is, spelen ze niet meer zo vlot vind ik (en worden ze gedegradeerd naar bassplectrum)

DeiDRagonas
17 september 2007, 23:26
EXACT wat Mr Fingers zei... Alleen gebruik ik 0.88 plectrums. Zitten er een beetje tussenin. Zijn hard genoeg voor solo werk en zacht genoeg voor n flink potje strummen. Verder ook heeeel herkenbaar van dat puntje...

Roy

Nevaratoiel
18 september 2007, 13:22
Tijd om aan je motoriek te werken, dus :satisfie:
Tja... Ik doe mijn best..... :sneaky:

Riste
18 september 2007, 21:38
Ik speel al jaren zowel akoestisch als elektrisch met Sharkfins medium.