PDA

View Full Version : Mesa Boogie F-50 te luid



NoIssue
16 september 2007, 21:33
Hoi,
Ik heb laatst een nieuwe versterker gekocht: de Mesa Boogie F-50.
Hij klinkt echt gaaf, maar alleen als ik de volumeknop boven 10:00 zet.
Dan gaat hij echt hard, te hard. In de oefenruimte kan hij niet harder dan 08:00 - 08:00. We spelen stevige rock (Iron Maiden, Ozzy Osbourne etc).
Het geluid op een lager volume is minder, hij klinkt dan scheller. Ik heb het idee dat hij flink los moet zodat het vermogen gebruikt kan worden.
Ik kan hem niet terugschakelen in wattage.

Ik zoek een manier om de volumeknop verder open te zetten (zodat het geluid vet is) zonder dat hij qua volume te hard gaat.
Is een volume-pedaal een optie?
Of een aanpassing in de versterker zelf?
Komt dit probleem vaker voor bij de Mesa's?
Wie helpt me uit de brand?

Groeten,

Jeroen

paulusdeBKB
16 september 2007, 21:41
Je moet daarvoor een power soak hebben. Dat is een grote weerstand die je tussen je eindtrap en de luidspreker hangt. Door een powersoak te gebruiken, kun je je eindversterker voluit zetten op een laag volume, waardoor je versterker bijna hetzelfde klinkt als op hoog volume maar dan zachter. Ik zeg 'bijna' omdat de weergavekarakteristiek van luidsprekers ook een beetje verandert naarmate ze meer / minder op hun donder krijgen.

Power soaks zijn er iig van de volgende merken:
- Koch
- Marshall
- Palmer
- THD

En vast nog een heleboel meer. Gebruik ook de zoekfunctie eens, dan kom je meer onderwerpen hierover tegen.

the sure thing
16 september 2007, 22:04
Met Marshall als zijnde de minste. Je zou de KOCH kunnen proberen: veelzijdig en relatief goed. Je vindt ze ook nog wel eens 2e hands!