PDA

View Full Version : Lijmen acoustische gitaar



axtion henk
16 september 2007, 18:45
Het moest er van komen... Onze kleine is net begonnen met kruipen en heeft reeds een acoustische gitaar doormidden weten te krijgen door hem van de standaard te trekken.

De kop is nu van de hals en ik wil deze nu proberen te lijmen. Het is een "schone wond" dus is het proberen waard.

Iemand enig idee welke (hout)lijm hier het beste geschikt voor is??

B.v.d.

Janne
16 september 2007, 19:01
Hey Henk,

Stel je vraag ook eens in het zelfbouw-gedeelte van dit forum. Op de verbinding tussen de kop en de hals staat veel kracht, na een breuk is het vaak verstandig niet alleen te lijmen, maar ook wat extra balkjes in de kop "in te leggen" ter versteviging. Ook het klemmen van de kop kan nogal lastig zijn. Maar in het zelfbouw gedeelte weten ze je zeker te helpen.
(de bouwers die hier langskomen natuurlijk ook :)).

Janne

--=HANS=--
16 september 2007, 20:11
Ik weet niet wat voor gitaar het is maar reparatie door een vakman is natuurlijk ook een optie. Heb een aantal staaltjes van nekreparaties gezien en volgens mij was het niet heel erg duur.

Succes ermee!

Hans

axtion henk
18 september 2007, 13:38
het betreft een relatief onbekend merk en die gitaar was ook niet zo duur. dus naar een vakman brengen is voor mij geen optie. besteed ik dat geld liever aan de nieuwe gitaar die ik ga kopen. maar omdat het een nette breuk betreft, wil ik toch proberen te lijmen. ik heb er nu toch ook niks meer aan.

maar ik zal het eens posten in het andere topic.

Harald
18 september 2007, 16:10
Alleen lijmen zal niet genoeg zijn. Je hebt iets van een versteviging nodig. Daar zouden de bouwers meer over moeten kunnen zeggen. Er staat nogal wat kracht op de kop van een gitaar.

LaurentB
18 september 2007, 17:08
Mijn eerste klassieke gitaar is wel eens gelijmd en gewoon heel gebleven. Lijm kan erg sterk zijn. Maar een staalsnarige heeft wel meer spanning natuurlijk.

Harald
18 september 2007, 17:52
Mijn Washburn is wel eens gerepareerd na een kopbreuk. Daar zitten twee staafjes in die de beide delen met elkaar verbinden, naast de nodige lijm. Klassiek is inderdaad gelijk een heel andere snaarspanning.

En dan net als ik alle gitaren in de box (want dat is dat podium dat je op mijn Sofa video ziet, normaal zitten er hekjes omheen. Zie http://gitaarnet.nl/forum/showthrea...504#post1396504) of aan de muur, totdat de kleine oud genoeg is om de gitaren heel te laten ;)

peter_heijnen
18 september 2007, 18:00
Sorry Henk, twee keer hetzelfde topic is onnodig. In het subforum zelfbouw is je vraag beter op zijn plek, dus gooi ik hem hier dicht. Dit onderwerp gaat vanaf nu dus daar verder.

Succes met lijmen.