PDA

View Full Version : Strat: Mexicaan, Japanner, Amerikaan...



Polarbear
16 september 2007, 17:35
Vraagje aan de fenderfans: Fender Stratocaster: Mexicaan, Japanner, Amerikaan... wat is nou eigenlijk het grote verschil in kwaliteit/geluid/prijs (nou ja, de Amerikanen zijn iig de duurste) etc.?

mikeyaxeman
16 september 2007, 17:44
Een Mexicaan heb ik nog niet op gespeeld maar ik heb een USA gehad en ik heb nu een Japanner en ik moet zeggen dat die Japanner tig keer lekkerder speelt terwijl het de goedkoopste Japanse uitvoering is.
De originele Japanse reissues die volgens de originele specs. en met dezelfde materialen zijn gebouwd mogen hier ook niet meer geimporteerd worden omdat ze gewoonweg te goed zijn en Fender USA overtreffen.

drap
16 september 2007, 17:48
Dat is volgens mij de reden niet dat ze hier niet meer geimporteerd mogen worden. Ze hebben ook niet dezelfde specs. Andere lak, andere elementen, etc. Neemt niet weg dat een Japanner veel waar voor je geld is. Maar ook Mexicaanse Fenders kunnen echt goeie gitaren zijn, hoewel veel anders willen doen geloven. Het verschil tussen een Amerikaanse Fender in vergelijking met een Japanse of een Mexicaanse is voornamelijk de laksoort, andere elementen en iets wat mindere kwaliteit hout.

mikeyaxeman
16 september 2007, 18:58
Oh ik had gehoord dat die Japanse Reissues ongeveer zo gemaakt werden als de oude originele dus met Nitro lak en Dito USA elementen en hardware.
En die ik heb mogen ze dus wel nog gewoon importeren zeiden ze.
Die van mij heeft een poly laklaag en een basswood body..

Lexvandoef
16 september 2007, 20:19
De duurdere japanse reissues hebben nitro lak over een paar lagen poly heen. Dus niet helemaal nitro. Verder zitten er wel USA pickups in (vaak texas specials) en in sommige uitvoeringen ook Dimarzio's en SD's. Ze kloppen idd niet helemaal qua, maar das is een beetje miereneuken, het gaat dan idd om de lak en de grootte van de frets ed.

Ik heb zelf trouwens ook een japanse fender strat, geen reissue, maar desalniettemin een zeer lekkere strat. Wel redelijk fel, maar dat is nu eenmaal een strat eigenschap. Ik ben er heel erg blij mee:)

De feel van de japanse fenders vind ik trouwens erg goed, ik heb ook een japanse telecaster, een 62 RI. Erg lekker gitaartje, de halzen en radiussen ed ligen mij wel. Kwestie van smaak.

Eko
16 september 2007, 23:38
De jappen bouwen zeer goede strats. Alleen als je een echte reissue wilt hebben, dus exact volgens de oude specificaties , ben je aangewezen op de USA`s. US Vintage of Custom shop.
Dat wil niet zeggen dat de gitaren uit Japan minder zijn. Verre van dat. Wat Fender dicht heeft getimmerd is de directe import van klanten uit Europa vanuit Japan. Ook geen wonder. Toen ik aan het rekenen sloeg bleek een `62 reissue incl case en transport ongeveer 800,- te kosten. Mijn US vintage tele kostte er 1000,- meer.

chocorookie
16 september 2007, 23:47
Tja, ff op ebay kijken, directe import: http://stores.ebay.com/japanvintageguitars

Met $1,36 op de euro..............

BamBuFan1
16 september 2007, 23:50
De jappen bouwen zeer goede strats. Alleen als je een echte reissue wilt hebben, dus exact volgens de oude specificaties , ben je aangewezen op de USA`s. US Vintage of Custom shop.
Dat wil niet zeggen dat de gitaren uit Japan minder zijn. Verre van dat. Wat Fender dicht heeft getimmerd is de directe import van klanten uit Europa vanuit Japan. Ook geen wonder. Toen ik aan het rekenen sloeg bleek een `62 reissue incl case en transport ongeveer 800,- te kosten. Mijn US vintage tele kostte er 1000,- meer.

+1. Ik heb ook liever een Japanse dan een Amerikaanse Fender. Maar ik heb dan ook liever een Toyota hilux dan een Ford F150...

Tristan
16 september 2007, 23:54
Ik weet het niet zo met die Japanners, in tegenstelling tot vele verhalen ben ik er nog nooit een tegengekomen die voor mij de juiste feel en ballen had, ik vind het meestal maar slappe en braafklinkende gitaartjes...
Ik heb wel een aantal Mexicanen in mijn handen gehad waar ik behoorlijk van onder de indruk was, met name die nieuwe Vintage Reissue serie (Mexicaanse 50's Strat enzo)...

mauricekoster
17 september 2007, 10:21
Ik heb zelf een Mexico strat, die bijna hetzelfde is als de Amerikaan.
Hij speelt net zo lekker als een Amerikaan, al vind ik de pickups en tuners niet geweldig.
De Japanner is ook top.
Een vriend van me trad elke avond op met z'n Jap.
4,5 uur per avond, 7 dagen per week over 4 jaar dus, en z'n gitaar gaf geen krimp

je kunt de Mexicanen 2e hands vinden voor rond de 300 euro, wel is het raadzaam om h.e.e.a. aan hardware te vervangen.

renier
17 september 2007, 12:52
ik ben kwaliteitswijs erg te spreken over mijn japanner; goeie feel en super sound ook, maar ik kan me niet over de kleur (zwart) en de brug (kahler) heenzetten, dus hij zal weer plaats moeten maken voor een andere ben ik bang.

Lexvandoef
17 september 2007, 14:15
Jammer man, ik ben ook nooit gek geweest op zwarte strats, maar nu ik de mijne heb vind ik hem stiekem toch wel een beetje gaaf :cooler:

renier
17 september 2007, 16:15
tja, so be it.

verder opvallend weinig reacties op gehad to dusver. wel vreemd, ik dacht dat die dingen toch wel populair waren.

gieros
17 december 2007, 22:13
Lak, hardware, fitting, PU's, houtsoort etc. De meest voorkomende verschillen tussen MIA en MIJ/MIM

- Lak, vaak Nitro ipv Poly
- staal brug ipv zinc,
- beter pots, switches en jacks.
- PU van MIJ en MIM klinken vaak wat dunnetjes (kan ook je voorkeur zijn) - -- Alder of Ash ipv Basswood
- Afwerking
- Shop Set-up

Ga naar een winkel en probeer ze alle drie, dan kom je er snel genoeg achter wat het beste bij jou past. Success

JeanPaul du Vinnie
17 december 2007, 22:27
Ik heb een Mexicaanse strat uit '97. Speelt heerlijk, klinkt geweldig, maar ontstemt als de pest en je moet er niet aan denken om de tremelo te gebruiken want dan is het helemaal om zeep. Maar met de juiste hardware-upgrade ongetwijfeld een geweldige gitaar... meer dan-ie nu al is.

Kim Wilson
18 december 2007, 07:38
Wat Tristan zegt, de MIM Vintage Reissues zijn echt goeie gitaren. En kunnen IMO prima de USA Std's aan. Dat was bij de Tele's iig wel zo, de MIM Classic Player series vond ik beter klinken en fijner spelen dan de USA Standard. Ook heb ik dit weekend een jongen gezien en gesproken die een Baja Strat had, en dat ding was ook geweldig.

Japanners bouwen ook prima gitaren. In de USA maken ze IMO de beste gitaren. Maar daarvoor moet je alweer in de duurdere series kijken, en dan wordt het prijsverschil zo groot, dat ik het niet meer gerechtvaardigd vind.

Acap
18 december 2007, 09:12
wtf is een mim :P lol

kan er niks over vinden -.-

Kim Wilson
18 december 2007, 09:14
MIM - Made In Mexico
MIJ - Made In Japan
CIJ - Crafted In Japan

:)

Acap
18 december 2007, 09:17
MIM - Made In Mexico
MIJ - Made In Japan
CIJ - Crafted In Japan

:)


dank u :D

ps:moest 10 karakters hebben -.-

savale
18 december 2007, 09:58
2e hands heb je met een Japanner denk ik het meeste geluid voor je geld. Als geld geen probleem is zou ik zelf voor een nieuwe Amerikaan gaan.
Vooral de PU's zijn gewoon beter. Maar het blijft toch ook een kwestie van smaak en geluk hebben dat je een goed exemplaar treft...

Hendriks
18 december 2007, 12:14
Heb ze allemaal gehad , mex,usa, korea en nu een japanner en die laatste bevalt mij het best , vooral de hals is super (maar dat is ook persoonlijk)

Kim Wilson
18 december 2007, 12:18
Heb ze allemaal gehad , mex,usa, korea en nu een japanner en die laatste bevalt mij het best , vooral de hals is super (maar dat is ook persoonlijk)
Niet elke Mex heeft dezelfde nek. De Classics hebben veel dikkere halzen dan de standards.

Luke-wannabe
18 december 2007, 12:19
Jap is beter dan USA!

Kim Wilson
18 december 2007, 12:21
Ja, vast....

Luke-wannabe
18 december 2007, 12:23
Heerlijk toch! Iedereen zegt iets anders, maar houdt krampachtig zijn eigen standpunt vast. Ik dacht ik help de TS even :D
Prachtig die forums.

Kim Wilson
18 december 2007, 12:25
Ghehe... :D

Er zijn idd bepaalde Japanners en Mexicanen die beter zijn dan bepaalde USA's. Maar welke de beste is, zul je toch zelf uit moeten vinden door veel te testen. :)

Luke-wannabe
18 december 2007, 12:27
Misschien moet de TS toch maar zo'n ouwe hebben! Die schijnen echt meesterlijk te klinken!

Luke-wannabe
18 december 2007, 12:27
Dit is trouwens ook nog een optie! (http://cgi.ebay.com/VINTAGE-1975-GIBSON-LES-PAUL-CUSTOM-GUITAR_W0QQitemZ190181926993QQihZ009QQcategoryZ470 72QQcmdZViewItem)

Hendriks
18 december 2007, 14:14
Niet elke Mex heeft dezelfde nek. De Classics hebben veel dikkere halzen dan de standards.

Klopt volgens mij hebben de Baja en nog wat andere een dikkere hals.

guvnor
18 december 2007, 14:36
Mijn ervaring is dat de Japanners alleen voorbijgegaan worden door de betere USA's zoals vintage reissues en natuurlijk de CS'en. De duurdere Mexicanen komen slechts in de buurt van de Japanners.

Zoals eerder genoemd zijn vooral de halzen van de Japanners erg goed.

Kim Wilson
18 december 2007, 14:44
Mijn ervaring is dat de Japanners alleen voorbijgegaan worden door de betere USA's zoals vintage reissues en natuurlijk de CS'en. De duurdere Mexicanen komen slechts in de buurt van de Japanners.

Zoals eerder genoemd zijn vooral de halzen van de Japanners erg goed.
Ik kan uit ervaring zeggen dat (in het geval van de Tele's, maar ik denk dat dat voor de Strats ook wel zal gelden) de Mexicaanse Classic series beter waren dan de USA Std. En ik kan zo nog drie personen opnoemen die dat met me eens zijn. Ook de halzen op die series zijn heerlijk. Lekker dik, en zeer zeker goed afgewerkt.

Anti
18 december 2007, 14:44
Heb zelf een japanse strat uit 94 en moet zeggen dat hij klinkt als een huis en een fantastische neck heeft wat niet gezegd kan worden van een mexicaan die ik getest heb. Er is mij verteld dat japanse starts uit de jaren '90 over het algemeen beter klinken dan amerikanen dezer dagen (iets met het hout...)
Dergelijke uitspraken zijn natuurlijk volledig onderheven aan subjectiviteit en moeten steeds met de nodige nuance bekeken worden daar elke gitaar wel anders aanvoelt en anders klinkt. Zijn die japanners trouwens nog in (bepaalde) winkels te verkijgen of alleen via import of 2dehands ?

Hendriks
18 december 2007, 14:45
Blijft het toch een raar verhaal dat de Japanners voor weinig te krijgen zijn , mexicanen gaan soms voor meer weg.

evilpompie
18 december 2007, 22:51
"Mexican Fenders are made by Mexicans in Mexico, US Fenders are made by Mexicans in the US" :-)
Heb zelf een Japanse Tele, erg lekker gitaartje. Maat van mij had een Mex tele, top rauw geluid vond ik zelf. hals daarentegen niet zo lekker als op de japanner.

jerome
19 december 2007, 08:22
Ik heb zelf 2 Japanse Fender Strats en 1 USA strat.
De eerste Japanner heb ik in 1990 2e hands gekocht voor 250 € (550 gulden)
De tweede (exact hetzelfde model) in 2007 2e hands voor 500€.
Allebei fantastisch klinkende en spelende Strats, beter (en goedkoper...) dan de meeste USA Strats waarop ik gespeeld heb en beter dan de USA Strat die ik ooit 2e hands voor 1.000 € kocht....
Over het algemeen zijn Japanse Fenders nagenoeg allemaal gitaren met een goede prijs-kwaliteitverhouding
En er zijn series bij die écht super klinken én super spelen, en dat voor een kwart van de prijs van een Amerikaanse Strat
Met de mex gitaren heb ik weinig ervaring.

gieros
19 december 2007, 11:00
Bij Feedback werd mij verteld dat MIJ's & MIM's omhoog gevallen Squier's zijn. En dat de MIM's inmiddels de MIJ's hadden gepaseerd in bouw & geluid.

Kim Wilson
19 december 2007, 11:02
Goed bezig, daar bij Feedback. Conclusies trekken op halve waarheden... :confused:

CrudeSapphire
19 december 2007, 14:45
Japanners zien scheel, daarom kosten de Japanse Strats ook altijd minder.
De wet van prijs - kwaliteit dude.

Hendriks
19 december 2007, 14:50
Bij Feedback werd mij verteld dat MIJ's & MIM's omhoog gevallen Squier's zijn. En dat de MIM's inmiddels de MIJ's hadden gepaseerd in bouw & geluid.

Niet zo vreemd dat ze dat zeggen , ze kunnen geen Japanners verkopen.

De arbeids-ethiek bij Japanners is veel groter dan bij Mexicanen en Amerikanen , je zult dan ook niet gauw een slechte MIJ tegenkomen.

Luke-wannabe
19 december 2007, 15:34
Bij Feedback werd mij verteld dat MIJ's & MIM's omhoog gevallen Squier's zijn. En dat de MIM's inmiddels de MIJ's hadden gepaseerd in bouw & geluid.
:seriousf:

aart steekelenburg
19 december 2007, 16:03
Bij Feedback werd mij verteld dat MIJ's & MIM's omhoog gevallen Squier's zijn. En dat de MIM's inmiddels de MIJ's hadden gepaseerd in bouw & geluid.

Jezus, welke feedback was dat? Dan zal ik ze is even aanspreken... wat een bullshit zeg he..... mijn god!

Daarbij wil ik wel even vermelden dat de tele baja uit mexico werkelijk een bijzonder gitaartje is die zeker niet onderdoet voor japanse tele's en mij zelfs beter bevalt dan de huidige tele american series...

En er zijn natuurlijk ook gewoon hele goede squiers... maar die kosten dan inmiddels ook klauwen met geld ;)

Orgasmocaster
19 december 2007, 16:17
De arbeids-ethiek bij Japanners is veel groter dan bij Mexicanen en Amerikanen , je zult dan ook niet gauw een slechte MIJ tegenkomen.

Hehe, Mexicanen zijn van nature harde werkers, maar ze lopen in mijn ervaring wel vaak de kantjes er af. :)

het zal inderdaad kloppen dat er ook veel mexicanen in de Corona Plant werken, maar de kwaliteit van de onderdelen en de QC zal van de USA fenders toch beter zijn. Ik heb niet vaak een slechte MIA gezien (die worden allemaal naar Europa gestuurd ;)) maar erg veel slechte MIM's.

Orgasmocaster
19 december 2007, 16:25
Heb ze allemaal gehad , mex,usa, korea en nu een japanner en die laatste bevalt mij het best , vooral de hals is super (maar dat is ook persoonlijk)

Ik besef me opeens dat ik een Amerikaanse, een Mexicaanse, een Japanse, een Koreaanse, een Chinese en een Indonesische Strat heb.
de laatste 2 zijn squiers en beide enorme stukjes van poep! ik zal hier later nog wel een review over schrijven.
Mijn favoriet is mijn MIJ, en mijn Japanse Fender Heartfields zijn ook orgasmiesch!!

oh, moet er wel bij zeggen dat mijn warmoths nog weer een nivoootje beter zijn ;)