PDA

View Full Version : Vraagje Epiphone



Ssnake
15 september 2007, 21:01
Beste, ik zit met een vraagje

Ik heb een Epiphone les paul standard ebony, maar wanneer ik er lang op speel doen mijn vingers altijd pijn, dit is niet het geval bij andere gitaren. Hoe kan ik de 'soepelheid' van het spelen verbeteren? Hoe komt dit?
mvg

keessie
15 september 2007, 21:18
hey ik denk iedere dag gewoon oefeningen doen ik heb er ook wel last van (stijve vingers) of ik doe ook wel eens een stuk klei in me handen en ga een half uurtje kneden en gewoon je hals aflopen :B

Ssnake
15 september 2007, 21:36
kan het ook niet aan de frets ofzo liggen? want als ik met een strat speel voel ik niets, en bij mijn lp wel.. het is aan de vingertoppen

vox
15 september 2007, 21:39
de afstelling??

DeiDRagonas
15 september 2007, 21:51
Klinkt inderdaad alsof je gitaar wel een afstelbeurtje kan gebruiken. Kijk eens naar de actie... Maw, hoe hoog liggen de snaren boven de frets? En hoe oud zijn je snaren, mss ook aan vervanging toe?

grt Roy.

keessie
15 september 2007, 21:51
ja staan je snaren niet te hoog??

Ssnake
15 september 2007, 21:54
ja! heb ze net vanachter verlaagd en het gaat nu stukken beter!! bedankt:) wat is ongeveer de juiste afstand dat ze moeten staan?

bedankt

Ssnake
15 september 2007, 21:54
en de snaren zijn een maand oud:) dus daaraan lag het niet

STW
15 september 2007, 21:55
misschien heeft ze dikkere snaren?

DeiDRagonas
15 september 2007, 22:18
De afstand die ze moeten staan?
Het beste kun je ze zo laag draaien dat je net geen fretbuzz meer hebt.
(of soms net wel een heel klein beetje)
Maar check daarna ook even je intonatie.

Tin
15 september 2007, 23:04
Ik hed precies hetzelfde probleem met me gibson sg.(die ik nu verkoop)

Ik had pijn in me hand tijdens het spelen en kreeg kramp.
maar de afstelling was perfect. (lager dan me andere gitaren)
Maar met de andere gitaren heb ik nergens last van.

Dus ik dacht zal wel ff moeten wennen aan de dikke hals.
En 1 maand later is de kramp slechts erger geworden.(heb hele kleine handen)

Dus jah het hoeft niet altijd aan de afstelling te liggen.

arjenlubb
16 september 2007, 11:01
@ tin

kramp ging bij mij goed over ik heb een epiphone wildkat. ook dikke hals etc naar maandje of iets meer eindelijk geen kramp meer dus gewoon doorbijten:P

shit dat je zover weg woont wil ooit echt nog een keer een SG hebben vind t zulke stoere gitaren.

Tin
16 september 2007, 11:06
Mhh tja kan wel wennen zijn maar op me andere gitaar (dean evo) heb ik nergens last van gehad.

Als k op me sg speel dan krijg ik nu al zo binnen 15 a 30 min zo erg last van me hand dat ik moet stoppen met spelen echt super irrietant.

arjenlubb
16 september 2007, 12:49
oww ja das zeer balen.

vox
17 september 2007, 00:26
ja! heb ze net vanachter verlaagd en het gaat nu stukken beter!! bedankt:) wat is ongeveer de juiste afstand dat ze moeten staan?

bedankt

volgens mij beetje smaak gevoelig sommige vinden een beetje fretbuzz niet erg en een ander kan het wel hoogst irritant vinden..

Rinze
17 september 2007, 10:13
Klik! (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) voor een handleiding m.b.t. afstellen.

Nobler
17 september 2007, 14:02
Natuurlijk is de action belangrijk, maar ik denk toch dat dat niet het enige is, maar dat het inderdaad, zoals TS zelf vraagt, ook aan zijn frets zou kunnen liggen.

Mijn eerste Epiphone (een Scroll 450 uit 1979) had jumbofrets, en ondanks mijn trade-mark dunne snaren en lage action krijg ik bij die gitaar last van mijn vingers (ik wordt voor mietje uitgemaakt omdat ik op 008 speel, accoustisch speel ik bovendien op een klassieke gitaar met nylon snaren, op een accoustische gitaar met stalen snaren krijg ik ook last van mijn vingers).

Mijn tweede electrische gitaar (een LP immitatie) en mijn derde (mijn tweede Epi, een EA-250) hadden lage platte frets en speelden als zonnetjes.

Mijn derde Epi, een tweede hands Sheraton II, was blijkbaar door de vorige eigenaar met dikke snaren voor slag gebruikt, want toen ik hem kocht stonden in de eerste frets de groeven van de snaren. Ik heb die meteen laten herfretten met mijn EA-250 als voorbeeld, en dus zijn er weer platte frets op gekomen.

Ik heb nu een paar jaar een Gibson ES 335 die misschien geen jumbofrets heeft (misschien ook wel?), maar ze zijn in ieder geval hoger dan op de gitaren daarvoor. Aan de halsvorm ligt het volgens mij niet. Nog steeds vind ik hem niet zo lekker spelen, ook al ben ik van de 009 snaren die er op zaten weer teruggegaan naar 008, dus ik denk toch dat het aan de frets ligt. Ik zit er tegenaan te hikken om hem een keer weg te brengen om de frets te laten herprofileren of vlakken, maar ja, het is een Gibson en de originele frets laten vervangen of wijzigen is toch een wat enge actie.

vox
17 september 2007, 18:04
Klik! (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) voor een handleiding m.b.t. afstellen.

ziet er handig uit... iets om te bewaren..

Orpheo
17 september 2007, 18:21
trouwens, snaren die een maand oud zijn, vind ik behoorlijk oud en veelal versleten hoor...(mits je er nooit op speelt natuurlijk).

vox
19 september 2007, 00:08
trouwens, snaren die een maand oud zijn, vind ik behoorlijk oud en veelal versleten hoor...(mits je er nooit op speelt natuurlijk).

na 1 maand al versleten???

Ssnake
20 september 2007, 18:08
hoe zet je de snaren van een strat lager?

Mr.Fingers
20 september 2007, 18:10
Imbusjes vanboven in de brugzadels steken en naar beneden vijzen (wijzerzin draaien)

vox
20 september 2007, 23:54
Imbusjes vanboven in de brugzadels steken en naar beneden vijzen (wijzerzin draaien)

vijzen??? en wat is wijzerin??

Kakihara
21 september 2007, 07:58
vijzen??? en wat is wijzerin??
vijzen is Vlaams voor schroeven en wijzerzin is in de richting van de wijzers van een klok mee. 8-)

vox
22 september 2007, 21:19
vijzen is Vlaams voor schroeven en wijzerzin is in de richting van de wijzers van een klok mee. 8-)

ohh oke weer wat geleerd, eigelijk wel gaaf taaltje