PDA

View Full Version : Zoek de verschillen: Tele vs. Tele



bert k
15 september 2007, 19:08
http://www.sleepwalkers.nl/foto/telecrafter.jpg http://www.sleepwalkers.nl/foto/telecharvel.jpg

Tja, ik had dus die linkse, een Crafter Cruiser Tele. Fijn gitaartje om eens een Tele vast te houden, maar het blijft een Chinees budget-ding. (Sorry Wietse) Rechts staat waar ik hem vandaag voor ingeruild heb: een Charvel Telecaster! Ik heb al twee Charvels, een 4 en een 2, echte jaren 80 superstrats, vandaar dat ik deze graag wilde. Mooi gebouwd, ietsje transparante lak, een Fishmanbrug met piezo's en een boomstam van een hals. Dat is wennen! Maar niet vervelend, ongelakt, voelt prettig aan.

Ik heb hem vanmiddag gekocht, en, gek die ik ben, een uur later ingezet bij een optreden... Wat een geluid! Perfect voor lekkere punkslagjes, en bluesy solo's. Ik ben heel gelukkig aan het worden met dit beestje. :hippie:

Roro92
15 september 2007, 19:22
Ik vind Tele's lief <3

Mooi ding Bert! Veel plezier ermee...

Welke kleur is dat nou? Honey blonde?

stefke_m
15 september 2007, 19:28
Looks nice!!! Geweldig om dat zo snel bij een optreden te gebruiken haha

grayfink
15 september 2007, 19:48
Nog steeds de verkeerde kop :)
Mijn Chinese budget tele gaat ook de deur uit. Daar komt ook een betere tele voor in de plaats. Het goede van een tele is de grote verscheidenheid aan sounds die er in een ogenschijnlijk simpel gitaartje zitten.
Dus ja, prima deal. Gefeliciteerd!

bert k
15 september 2007, 20:02
Dankjewel! Tja, die kop kan ik ook geen chocola van maken, maar het is een Charvel! En het is een Amerikaan! (En Charvel is van Fender, dus daar had best een betere kop op gemogen.)

bert k
15 september 2007, 20:05
Looks nice!!! Geweldig om dat zo snel bij een optreden te gebruiken haha
Haha, ja, dat was wel een gok. Maar het klonk best, lekker met de instellingen zitten kloten, paar rare dingen geleerd: Als hij te laag hangt kan ik er niet mee overweg, door die dikke hals. En nog gekker: een haakse Neutrik plug past in in de output van dat ding! Ik snapte maar niet waar mijn geluid bleef...

Helter Skelter
15 september 2007, 21:03
http://www.sleepwalkers.nl/foto/telecrafter.jpg http://www.sleepwalkers.nl/foto/telecharvel.jpg

Zoek de verschillen: Tele vs. Tele




ik zoek me de pleuris maar ik kan echt GEEN verschil ontdekken...

maarruuhh...in ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!

Mitch
15 september 2007, 21:16
Heel leuk voor je bert ! Gefeliciteerd !

treblemaster
15 september 2007, 21:20
Mooi ding!! Zit er ook verschil in geluid tussen beide tele's?

Lexvandoef
15 september 2007, 21:29
Gefeliciteerd. Erg gaaf, die nieuwe tele.

bert k
15 september 2007, 21:59
Mooi ding!! Zit er ook verschil in geluid tussen beide tele's?
Tja, dat zou wel moeten. Maar ik heb die Chinees nooit op het podium gehad, en in feite maar heel weinig op een amp. Meestal ging het hier thuis op laag volume via Guitarrig. Maar de nieuwe klonk vanmiddag als een beest! Ik wil meteen weer in een punkbandje gaan spelen...

grayfink
15 september 2007, 22:23
Punk???
Blues! Albert Collins e.d. Rock! Keith Richards, Status Quo pampampampampampapapampampampampampam.....

grayfink
15 september 2007, 22:24
Ach wat lul ik, een tele is bijna overal goed voor :D

bert k
15 september 2007, 22:30
Blues, ja ook! Ging vanmiddag best goed, langzame bluessolo. Net als de punkliedjes. Godzamme, wat klaag ik, ik zit in een wereldbandje...

bert k
16 september 2007, 00:28
Ik heb net een tijdje op het Jackson/Charvelforum gezeten, ik ben erachter dat het gaat om een San Dimas TL-1, een model uit 1996, en dat er maar 20 van gebouwd zijn... Tering!

Lexvandoef
16 september 2007, 00:31
Ik heb net een tijdje op het Jackson/Charvelforum gezeten, ik ben erachter dat het gaat om een San Dimas TL-1, een model uit 1996, en dat er maar 20 van gebouwd zijn... Tering!

Wow, lang genoeg bij je houden en het wordt een collectorsitem?
Erg gaaf in elk geval.

bert k
16 september 2007, 00:34
Mijn Model 4 is het al :), nieuw gekocht in '86. Maar Modellen 4 wemelt het van, dit is echt een zeldzaamheid. Dat ding heeft 10 jaar te koop gestaan bij Verspuij...

vulvasonic
16 september 2007, 00:58
Weet je wat het is Bert?
Als je een goede, stevige tele hebt met een paar goede elementen en een stel lekkere dikke snaren (niet noodzakelijk, maar toch....), dan heb je in feite de meest betrouwbare en een van de meest veelzijdige gitaren die je maar kunt bezitten! http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/e035.gif

Ik heb het hier op het forum al vaker gezegd, dus ik zal niet herhalen WAAROM ik daar zo over denk, tenslotte is het imo toch gewoon een feit (ofschoon ook feiten niet per se waar hoeven zijn, maar dat terzijde), maar de tele heeft zoveel meer verschillende klanken in zich dan bijvoorbeeld een strat of een Les Paul of..., nou ja noem alle grote bekende, van oudsher bekende gitaren maar op, dat je je met een tele ALTIJD op je gemak zal voelen.

Als ik me niet vergis, zag ik op het plaatje van jouw tele een brug met 6 individuele zadels. En ik denk dat dat, zeker voor jou, een groot pluspunt is tov het oermodel.

Mag ik je vragen over welke versterker je haar hebt bespeeld?

mikeyaxeman
16 september 2007, 01:05
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Bert!
Neem je hem ook mee naar de meeting?

bert k
16 september 2007, 01:12
Ik ga hem wel meenemen denk ik, zeker nu ik weet hoe zeldzaam hij is; 20 stuks gebouwd...


Die brug is een Fishman Powerbridge, zitten piezo's in. De toneknop is een push-pull, dan gooit hij er een soort akoestisch geluid uit. Draaien aan de toneknop doet geen reet, daar moet ik nog ff naar kijken. Maar jongejonge, wat ben ik blij met dit ding. Ik moet alleen nog erg wennen aan die dikke hals, is een soort V-shape. Maar dat gaat wel lukken.

Ik heb over mijn Brunetti Maranello gespeeld, het ouwe beest van Hoofd. Twee keer EL84 erin, soort AC15 zeg maar. Klonk super.

Lexvandoef
16 september 2007, 01:20
Weet je wat het is Bert?
Als je een goede, stevige tele hebt met een paar goede elementen en een stel lekkere dikke snaren (niet noodzakelijk, maar toch....), dan heb je in feite de meest betrouwbare en een van de meest veelzijdige gitaren die je maar kunt bezitten! http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/e035.gif

Ik heb het hier op het forum al vaker gezegd, dus ik zal niet herhalen WAAROM ik daar zo over denk, tenslotte is het imo toch gewoon een feit (ofschoon ook feiten niet per se waar hoeven zijn, maar dat terzijde), maar de tele heeft zoveel meer verschillende klanken in zich dan bijvoorbeeld een strat of een Les Paul of..., nou ja noem alle grote bekende, van oudsher bekende gitaren maar op, dat je je met een tele ALTIJD op je gemak zal voelen.

Als ik me niet vergis, zag ik op het plaatje van jouw tele een brug met 6 individuele zadels. En ik denk dat dat, zeker voor jou, een groot pluspunt is tov het oermodel.


Haha, ik heb dit dus nooit geloofd, maar ik heb de afgelopen weken in mijn band een strat, tele en een les paul gehad. Alle 3 goeie gitaren, 2 fenders en jap gibson, en ik heb gemerkt dat die tele toch het meest veelzijdig is. De strat is heerlijk voor cleane popliedjes ala de kooks, maar rockt gewoon een stuk minder, terwijl ik het clean van mijn les paul wat droog en kaal vind, maar echt de ballen uit je broek rockt. En de tele kan allebei, the kooks (oa) met het middenstandje, en op het brugelement haal ik er een goeie scheur (I believe in a thing called love riffje :gitarist:) uit over de jcm600 die er stond.

Succes ermee bert, die tele zal je bevallen :cooler:

dr.distortion
16 september 2007, 01:31
Good job Bert! Een tele gaat er bij mij ook komen, damn was eerst helemaal anti-tele op de een of andere gekke manier....maar nu begin ik helemaal om te slaan want die krengen klinken ook zo verdomde goed!!!!

zjanke
16 september 2007, 08:57
Ik pak ook steeds vaker mijn LC tele die ik eigenlijk ooit kocht als back up. Ligt me gewoon wat beter dan mijn Godin. Ondanks de veelzijdigheid van mijn Godin kom ik met mijn tele helemaal niks te kort.

Gefeliciteerd Bert, mooi plankje!

Pepe
16 september 2007, 12:44
yep, funny thing

Ik heb hier een stuk of 15 gitaren hangen, oude amerikanen en zelf geimporteerde japanners, ze zijn me alle even lief maar voor een gig pak ik altijd de twee tele's die ik heb. Simpel, altijd op stemming en niet kapot te krijgen met drie even bruikbare sounds.

Laatst een optreden met De Dijk, zegt de gitarist met de Goldtop en Jazzmaster tegen mij ".. hmm.. ik moet die tele van mij ook maar weer eens van stal halen.."

Een goeie tele, een AC-15 en een treblebooster, can't beat that.

Makor1966
16 september 2007, 14:03
Gisteravond ook weer eens op m'n tele gepingeld, moet ik toch maar opvoeren.
Maar hele mooie plank Bert :cooler:

Neals
16 september 2007, 14:14
Gaaf ding! Ook ik sluit me aan bij de Telefreaks hier :D

Moet eerlijk bekennen dat ik ook alleen een Tele en een Les Paul nog bezit. Prima duo en kan met beide gitaren eigenlijk elke sound realiseren die ik nodig heb.

schizo910
16 september 2007, 18:55
Ha die Bert, ik weet nog dat je mijn gretsch even vastpakte tijdens een gig in Amsterdam en dat je dat wel geweldig vond. Vervolgens gaf ik je mijn Tele en zei je dat je niet zo veel met Tele's had. Ik zei nog "dat komt nog wel als je echt eens gaat spelen op een Tele"


Hate to say: I told you so! :seriousf:

Gefeliciteerd met je plank!

wietse
16 september 2007, 19:02
die crafter van mij heeft dus wel wat teweeg gebracht :D.

Luke-wannabe
17 september 2007, 00:02
Cool bert!
Over de tele discussie: Ik vind tele's altijd zo schel klinken! Ik heb datzelfde wat bijvoorbeeld Vulva en Lex hebben, maar dan met P90 pickups. Super veelzijdig!

Lexvandoef
17 september 2007, 00:28
Cool bert!
Over de tele discussie: Ik vind tele's altijd zo schel klinken! Ik heb datzelfde wat bijvoorbeeld Vulva en Lex hebben, maar dan met P90 pickups. Super veelzijdig!

Tjsa, ik vind teles zo op zichzelf ook best wel schel, maar probeer eens in een bandje te spelen met een tele, en dan op het middenstandje of de brugpu. Je prikt overal doorheen en het klinkt nog lekker ook, niet schel ofzo, maar goed hoorbaar fel en toch met body. Je zit denk ik precies op de goeie frequenties ofzo.

P90's zijn ook te gek trouwens :hippie:
Ik wil nog steeds een solid body p90 gitaar, iets van een les paul junior ofzo :cooler:

Luke-wannabe
17 september 2007, 00:52
Moet ik maar eens proberen dan!
Juniors zijn de shit!

Pepe
17 september 2007, 01:17
Cool bert!
Over de tele discussie: Ik vind tele's altijd zo schel klinken! Ik heb datzelfde wat bijvoorbeeld Vulva en Lex hebben, maar dan met P90 pickups. Super veelzijdig!\

Er zijn schelle, snerpende en dunne tele's maar dat zijn natuurlijk geen goeie. Eigenlijk zit er niet zo heel veel verschil tussen mijn LP junior en tele's. Vooral mijn broadcaster tele zit er net links van, mijn '73 tele heeft meer Bakersfield twang maar draai de P90 een beetje terug en je komt in tele territory. Die volumeknop... bij juniors en teles is dat echt een gebruiksding.

bert k
17 september 2007, 09:09
Hate to say: I told you so! :seriousf:

Gefeliciteerd met je plank!
Helemaal waar, ik ben om. :D Ding deed het geweldig bij de Aardappeleters, lekker fel soundje.
Ik vind hem op de neckpup helemaal niet schel, eerder jazzy, mooi warm geluid. Ik heb trouwens ook nog die piezobrug, dus er zit ook een bijna akoestisch geluid in. Ik denk dat ik de bedrading helemaal om ga gooien. Toneknop gebruik iknooit, dus ik maar een volume voor de gewone elementen en een volume voor de piezo, lijkt me wel handig.

Ik heb ooit eens op de Tele van Mark Odijk gespeeld, een Zwier met P90, en dat was een uitermate vet gitaartje, en ook nog erg mooi door dat blanke hout. Die van mij is niet mooi, gewoon butterscotch, wat ik heel lelijk vind. Ik kan heel de gitaar eigenlijk nog steeds niet mooi vinden. Maar ik heb ooit een tamelijk lelijke vriendin gehad waar ik toch erg gek op was, dus nu zal het ook wel goed komen.

Luke-wannabe
17 september 2007, 09:15
\

Er zijn schelle, snerpende en dunne tele's maar dat zijn natuurlijk geen goeie. Eigenlijk zit er niet zo heel veel verschil tussen mijn LP junior en tele's. Vooral mijn broadcaster tele zit er net links van, mijn '73 tele heeft meer Bakersfield twang maar draai de P90 een beetje terug en je komt in tele territory. Die volumeknop... bij juniors en teles is dat echt een gebruiksding.
Als ik het over schel heb heb ik het niet over dun. Maar elke tele die ik heb bespeeld is in mijn oren zo. Het zal wel aan mijn eigen oren liggen.

bert k
17 september 2007, 09:19
Ik snap wel wat je bedoelt. Dat is het beroemde/beruchte 'twang' van de Tele. Toon gaat nooit vol en lang door, maar heeft altijd iets pooing-achtigs. Daar moet je van houden, het is gewoon het karakter van het ding.

Orpheo
21 december 2007, 14:04
bert, hoeveel heb jij betaald voor deze? ik ga deze waarschijnlijk zo halen....

barno
21 december 2007, 16:03
Hoe komt het toch dat zovele tele's zo goed klinken? ik dacht altijd dat het met de bridge plate te maken had maar G E smiths signature model heeft die niet en klinkt ook verrry tele (what a stringer trouwens!)

rickert
21 december 2007, 16:10
bert, hoeveel heb jij betaald voor deze? ik ga deze waarschijnlijk zo halen....

Die dude op marktplaats maakt wel snel 75 ballen winst, hij stond niet zo lang geleden in Rotterdam voor 300 te koop, en nu voor 375 in hoogvliet :hippie:. Bert raadde 'm zelf aan toen, dus prijs zal wel oke zijn!

JvD.
21 december 2007, 16:19
Blues, ja ook! Ging vanmiddag best goed, langzame bluessolo. Net als de punkliedjes. Godzamme, wat klaag ik, ik zit in een wereldbandje...

ik mis wel heel erg een recepten pagina op jullie website, bert!

treblemaster
21 december 2007, 16:19
Wel grappig dat zoveel mensen dat hebben.....dat ze eerst niet veel van Telecasters moesten hebben en dan omslaan. Ik moest en zou ook een LP (Epi) na mijn eerste tweede hands gitaar. Na jaren spelen en optreden eens een telecaster geprobeerd, omdat onze andere gitarist ook een LP had en ik een clean, rauw geluid wauw. Dat was echt liefde op het eerste gevoel....LP daarna verkocht en doe nu alles op de tele (heb nog een SG achtige hollowbody, maar gebruik die toch beduidend minder......). Unplugged klinkt de telecaster al super.....En dan met mijn Laney uit 1968..damn!

Orpheo
21 december 2007, 17:20
Die dude op marktplaats maakt wel snel 75 ballen winst, hij stond niet zo lang geleden in Rotterdam voor 300 te koop, en nu voor 375 in hoogvliet :hippie:. Bert raadde 'm zelf aan toen, dus prijs zal wel oke zijn!

nee, dit is een andere. en ik heb er geen 375 voor betaald ;)

maar ik kan wel zeggen: DAMN deze klinkt lekker! :D lekker dikke hals, V vormig, dat wel. maar hij doet t perfect, en klinkt grandioos. Wel jammer dat ie zwart is.... volledig zwart.


Ik kan me herinneren dat bert dat butterscotch weer vrschrikkelijk vond. Wellicht een ruil? ;)

jan jansen
21 december 2007, 17:30
Punk???
Blues! Albert Collins e.d. Rock! Keith Richards, Status Quo pampampampampampapapampampampampampam.....


:rockon: :rockon:

jj

Orpheo
21 december 2007, 18:07
zal ik maar fotootjes plaatsen van de mijne??

rickert
21 december 2007, 18:12
zal ik maar fotootjes plaatsen van de mijne??

Ja en snel!!!!:p

up-guitarman
21 december 2007, 22:54
Congrats man !!! Tele's zijn echt superlekker !!!

Ik heb zelf een USA Tele met '52 reissue pickups erin. Heerlijk is dat !!! Verder een Squier/half zelfbouw stratje en een Epiphone Dot. De Dot is ook best fijn voor wat jazz, oude rock'n'rol etc. maar is veel beperkter. De Tele doet gewoon alles, echt een gitaar waar de toneknop regelmatig van pas komt. Zelfs jazzy dingen met het halselement... Blijft voorlopig toch ook wel mijn ideale gitaar !!!

bert k
21 december 2007, 23:07
Ik kan me herinneren dat bert dat butterscotch weer vrschrikkelijk vond. Wellicht een ruil? ;)
Hm, ik vind zwart idd wel mooier. Effe over denken, misschien wel een goed plan.