PDA

View Full Version : Gitaaramp dilemma! Orange ?



Willson
15 september 2007, 19:07
Al enige tijd op zoek naar "DE" gitaar versterker, maar tot op heden nog niet gevonden.

Ik speel op een Gibson Les Paul Premium en 2 fender strats, om heel eerlijk te zijn is de Les Paul eigenlijk het enige waar ik nog op speel ;).


Ik ben nu op zoek naar een gitaar versterker die een volle klank heeft, en niet bij het eerste beste OD kanaal je hele gitaar sound doet vervallen.

En die versterker dacht ik vanmiddag gevonden te hebben, Geen Marshall (Helaas) en ook geen Mesa Boogie.

De Orange ThunderVerb 200 i.c.m. het bijbehorende cabinet. Kan er niets anders dan dat de overdrive kanalen meer dan geweldig waren en absoluut 200% is wat ik zoek!

Maar helaas heeft deze amp bijna niet tot niet een clean kanaal. Clean kanaal klinkt zodra je ook maar iets aan de 'gain ' zit al distorted en dan kan ik er eigenlijk al niets meer mee.

Ik zoek dus eigenlijk z'n ThunderVerb 200 sound amp, maar dan icm een degelijk clean kanaal.

Wie o Wie geeft mij de verhelderende suggestie of tips ?


Tnx
Willson

Michael AE
15 september 2007, 19:11
Misschien niet wat je wil horen, maar een clean kanaal is altijd een compromis met dit soort versterkers. Mijn advies is om gewoon de Orange te kopen als je er wild van bent en dan met de volumeknop van je gitaar werken voorlopig. Later kun je er dan een goede cleane bak naast gaan hangen met een A/B switch.

Willson
15 september 2007, 19:16
Nee, ik wil alle optie horen :D

Maar hoe zit het dan met die Koch Twintone's en die Marshall bakken ?

vinni
15 september 2007, 19:17
Yep,

Wil je een goed overdrive en een goed clean geluid dan kom je toch vaak op twee versterkers uit. De rest is uiteindelijk toch vaak een compromis.

Vinni

Willson
15 september 2007, 19:19
Wat heb jij trouwens een ziekelijke gear gast !! wow :)

Willson
15 september 2007, 19:19
En hoe denken jullie dan over een Goede clean amp en evt een Gforce als overdrive ?

Tristan
15 september 2007, 22:00
Vreselijk, pardon my french, maar een G-Force als overdrive gebruiken?
Een G-Force is leuk voor modulatie-effecten in de fx-loop van je amp maar iets anders zou ik er niet mee doen, ik zou het zeker niet als basis nemen van mijn sound...
Het beste is inderdaad met je volumeknop werken als die Thunderverb wat betreft drivesound precies is wat je zoekt...

AART
16 september 2007, 01:35
Wat wel kan als de thunderreverb een fx loop heeft: Losse preamp nemen voor je clean en schakelen dmv een goede switcher met de preamp van de orange;


Gitaar > Splitter > preamps (output preamps/fx send) > A/B switcher (fx return)> Orange eindtrap.


En G-Force als overdrive: Dat is echt een no go!

Willson
16 september 2007, 02:04
Top :)

Met jullie opmerkingen kan ik tenminste nog wat :)

Alternatieven voor goede gitaar verstekers ? ( Prijs maakt niet )

Tristan
16 september 2007, 02:15
Een goede versterker is er eentje die je goed vindt klinken en die het 't liefst ook nog blijft doen na meerdere keren spelen en vervoeren enzo... :D

gothax
16 september 2007, 02:58
een goede clean head erbij kopen?
gitaar -> A/B box -> 2 heads -> radial blabla om 2 buizenversterkers op 1 cab aan te sturen

wat moet je overigens met 200 watt?? holy sh :chicken: t!

AART
16 september 2007, 11:31
een goede clean head erbij kopen?
gitaar -> A/B box -> 2 heads -> radial blabla om 2 buizenversterkers op 1 cab aan te sturen

wat moet je overigens met 200 watt?? holy sh :chicken: t!


De Radial Headbone heeft geen A/B box nodig:

gitaar -> Radial -> 2 heads -> Radial -> Cab.

Maar met mijn idee heb je geen dure headbone nodig omdat je maar 1 powermap gebruikt, scheelt je stukken, want een preamp is goedkoper dan een extra amp en een Y box en een A/B box zijn goedkoper dan een headbone.

imlikeajungle
16 september 2007, 11:37
Een Orange is een Orange en dan moet je niet naar andere amps gaan kijken... Behalve misschien Matamp?

Freeqi
16 september 2007, 12:24
Weird ... Een 200W tube amp waar je geen degelijke cleane klank uitkrijgt ben ik nog niet veel tegengekomen. Of je gitaarpu's hebben véél te veel output ... Zelfs de vetste hi-gain bakken hebben héél goeie clean channels ? Engl, Bogner, ... kleur en timbre + respons kan danig verschillen maar clean en onvervormd doen ze allemaal feilloos ?

Tristan
16 september 2007, 13:26
Een Orange is een Orange en dan moet je niet naar andere amps gaan kijken... Behalve misschien Matamp?

Die Thunderverb is geen echte ouderwetse Orange hoor, heel ander ontwerp...

Wizz
16 september 2007, 23:50
Ik denk dat je het clean vooral met de volumeknop van je gitaar moet bereiken. Dan heb je dus clean op kanaal één met je volume op vijf, een waanzinnige overdrive op hetzelfde kanaal met je volume op tien, en "gain to the limit" op kanaal twee.

Wizz

Tristan
16 september 2007, 23:58
Ik weet trouwens niet hoe dat ding opgebouwd is, maar volgens mij heeft hij toch wel een gescheiden preamp voor het eerste en voor het tweede kanaal?
In dat geval zou je met een andere preampbuis (12AY7 of 5751, vergeet altijd hoe 'ie nou ook weer precies heet) ook wat meer headroom kunnen creeeren in het eerste kanaal, lijkt me wel het proberen waard...

Willson
17 september 2007, 00:29
Ja, met die Thunderverb heb je idd wel een clean maar dan op volume 10 en gain 0.5 .

Je zou ook met je volume op je gitaar kunnen werken... maar zou ik dat echt moeten willen ?

Voor € 3000,- mag ik toch op z'n mist wel een goede clean verwachten.
ik ben bang dat als ik deze orange aanschaf, het clean me op den duur zal tegen vallen.

Bedankt voor de reacties, graag nog meer suggesties en/of config voorbeelden.

Nellyrocks
17 september 2007, 08:55
Je hebt toch ook twee kanaals Oranges? Ik heb geen idee hoe die heten maar ik ken iemand die zo'n ding heeft en die is er heel blij mee. Kan scheuren en clean. Ben je klaar.

pol
17 september 2007, 11:38
Ja, met die Thunderverb heb je idd wel een clean maar dan op volume 10 en gain 0.5 .

Je zou ook met je volume op je gitaar kunnen werken... maar zou ik dat echt moeten willen ?

Voor € 3000,- mag ik toch op z'n mist wel een goede clean verwachten.
ik ben bang dat als ik deze orange aanschaf, het clean me op den duur zal tegen vallen.

Bedankt voor de reacties, graag nog meer suggesties en/of config voorbeelden.

3000 ?
Die orange kost iets rond de 2000 bij Thomann, wat nog wel niet goedkoop is.

Dirkdewaard
17 september 2007, 11:50
Koop er een silver face twin reverb bij. a/b'en met de oranje.


Ik hoop dat je een goede rug hebt. :)

Wizz
17 september 2007, 12:55
3000 ?
Die orange kost iets rond de 2000 bij Thomann, wat nog wel niet goedkoop is.

Da's inderdaad te duur : € 1949,= bij alle gerenommeerde muziekwinkels in Nederland.
Inclusief de enige box die de power van de Thunderverb aankan, € 2898,=.
Waar komt toch die drang vandaan om mensen naar Duitsland te willen sturen ? Ik kan maar één ding bedenken : Steekpenningen...

Wizz

Mitch
17 september 2007, 13:05
Euro's toch ? :D

pol
17 september 2007, 14:18
Da's inderdaad te duur : € 1949,= bij alle gerenommeerde muziekwinkels in Nederland.
Inclusief de enige box die de power van de Thunderverb aankan, € 2898,=.
Waar komt toch die drang vandaan om mensen naar Duitsland te willen sturen ? Ik kan maar één ding bedenken : Steekpenningen...

Wizz

wist niet dat je + box bedoelde.
Steekpenningen heb ik niet :), was gewoon ter indicatie van de prijs, maar t'is dus goedkoper in Nederland blijkbaar.

En een vintage 30 cab krijgt die 200 watt best wel getrokken, je oren gaan eerder uit je kop springen vooraleer een goeie 4 x 12 met v30's gaat vervormen.

Swan
17 september 2007, 14:24
even wat Orange geweld om in de sfeer te komen :cooler:
http://youtube.com/watch?v=h4ib1dfpc7Y

Yamhammer_71
17 september 2007, 16:16
Ik vind Orange versterkers erg beperkt in het geluid.

Hetzelfde probleem had ik als de ts. Je krijgt gewoon direct oversturing in het cleane kanaal en dat geeft wel een probleem als je een goed clean geluid zoekt. Orange is een van de weinige amps met dat direct overstuurde clean geluid. Ik kon er niet aan wennen, dus 'Orange' heeft geen waarde voor mij.

Je kunt waarschijnlijk beter een Marshall Vintage/Modern aanschaffen; deze heeft een goed clean + klassieke oversturing.
Ik zou je niet teveel richten op het overdrive-kanaal van de Orange...er zijn andere amps verkrijgbaar met een veel beter clean, waarbij clean ook echt clean is.

pol
17 september 2007, 16:26
de vintage/modern is niet bruikbaar als 2-kanaals amp, heeft enkel een schakelbaar soloboost dacht ik, geen apart clean-kanaal.

Jan-Willem
17 september 2007, 19:18
Kijk anders eens naar een Soldano SLO-100, een geweldige clean heeft dat ding (en distortion) alleen je mag wel een zak geld mee brengen want hij is meer dan 3400 eurie ligt er ook een beetje aan welke uitvoering je neemt.

Michael AE
17 september 2007, 19:31
Kijk anders eens naar een Soldano SLO-100, een geweldige clean heeft dat ding (en distortion) alleen je mag wel een zak geld mee brengen want hij is meer dan 3400 eurie ligt er ook een beetje aan welke uitvoering je neemt.

Vanwaar dit voorstel?

De SLO klinkt toch helemaal niet als een Orange? Bovendien ken ik channelswitchers met een beter clean dan de SLO...

Jan-Willem
17 september 2007, 22:05
Vanwaar dit voorstel?

De SLO klinkt toch helemaal niet als een Orange? Bovendien ken ik channelswitchers met een beter clean dan de SLO...

Ik vond het een erg sterker versterker toen ik hem testen met een erg goede clean.

Maar ik hoor graag wat suggestisch van je over channelswitchers met een goede clean, zoek zelf namelijk ook nog een versterker met een uitstekende clean en een zeer strakke distortion

pol
17 september 2007, 22:58
steavens poundcake, kom je wel niet zo vaak tegen.
Ik heb er zelf 2

Lekker - Jeroen
20 september 2007, 15:39
Zou zeker eens naar de Orange Rockerverb gaan luisteren. (100W Top??!!)
Clean is OK, en het overdrive kanaal... WOW.
Speel zelf op diverse Gibson Les Paul gitaren, maar met mijn LP CS 1968.... AMAZING!
Heb de Orange AD50 Customshop (Top), 2x 12 Kast, en de Rockerverb 50 Combo.

Tristan
20 september 2007, 15:45
Wow, ik ben heel benieuwd naar die AD50 Custom Shop top!
Hoe klinkt 'ie?
Die Rockerverb vind ik, tsja, vriendelijk gezegd wel aardig maar verre van geweldig zeker gezien de prijs...

Lekker - Jeroen
20 september 2007, 16:25
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Orange/Custom+Shop+Retro+50+Head/10/1

q-elvis-p
20 september 2007, 16:27
Misschien is de Vox AC50CPH of AC100CPH wat?

Tristan
20 september 2007, 16:39
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Orange/Custom+Shop+Retro+50+Head/10/1

Dat is de Retro 50, die heb ik al eens gehoord en die vond ik op zich wel aardig klinken, maar ik ben met name benieuwd naar die AD50 Custom Shop, welke heb jij nou?
Harmony Central rave verhalen kijk ik niet naar...

q-elvis-p
20 september 2007, 17:37
oh jee ik was dit (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/VOX/AC50cph/10/1) vergeten...

Willson
20 september 2007, 20:35
Kom zojuist terug van het testen een RockerVerb head 50. Sound is bijna het zelfde, alleen deze heeft wel een clean kanaal !

Nu is de twijfel toch nog of ik dan voor een 50 of 100 watter moet gaan.

Daarnaast is die VOX AC50cph ook wel interessant, ga dat morgen even checken denk ik.

q-elvis-p
20 september 2007, 20:52
Kom zojuist terug van het testen een RockerVerb head 50. Sound is bijna het zelfde, alleen deze heeft wel een clean kanaal !

Nu is de twijfel toch nog of ik dan voor een 50 of 100 watter moet gaan.

Daarnaast is die VOX AC50cph ook wel interessant, ga dat morgen even checken denk ik.

gaaf hoor ik ben benieuwd naar de bevindingen van de vox. Tussen 50 en 100 watt? Ligt er aan wat je belangrijk vind, lang clean en voller geluid of eerdere oversturing... (ik kies de 50 watter :p)

Willson
20 september 2007, 21:39
Ik heb idd het één en onder even onderzocht, schijnt dat de 50watter beter klinkt... Nu zelf nog even uit proberen...

Wizz
20 september 2007, 23:06
De nieuwe Thunderverb 50 vandaag effe getest...
:hippie: Mozeskriebel...

Wizz

Squier4ever
20 september 2007, 23:27
ik hou van de combi tussen Orange en een Gibson ES-335. erg lekker britpop/rock sound.

helaas voor beiden geen geld.

Jimwoud
21 september 2007, 09:13
De nieuwe Thunderverb 50 vandaag effe getest...
:hippie: Mozeskriebel...

Wizz
Wat klopt je smiley verdomd goed bij de uitspraak die erachterstaat, jemigdepemig

BasHermus
21 september 2007, 10:18
Als je echt een goede Orange-achtige versterker zoekt maar met meer clean-headroom enzo kan ik echt een Matamp aanbevelen (www.matamp.co.uk).

Vooral de GT1 lijkt me dan wat voor je (is ook goedkoper dan een Thunderverb). Hij is weliswaar "maar" 80watt, maar dat is echt stompzinnig hard bij een Matamp.

Bijkomend voordeel is dat ze handmatig voor je gebouwd worden, dus je kunt hem in iedere kleur of configuratie krijgen die je kunt bedenken.

Nellyrocks
21 september 2007, 13:12
Toevallig afgelopen maandag op een orange combo gespeeld en ik vond het helemaal niets. Scheurde als een trein maar clean is het echt een van de slechtste amps die ik heb gehoord. Duf, dood, stof, elende. en het enige wat ik wil is een normale cleansound.

Wizz
22 september 2007, 00:47
Ik vind het grappig om te zien hoe op dit moment de meeste mensen die een testje komen wagen vooral een EL 34 eindtrap als clean hoogtepunt zien. Ikzelf ben altijd al groot fan van het cleane geluid van bijvoorbeeld Marshall Silver Jubilees en DSL 100 heads geweest, maar nu zie ik steeds meer mensen die voor clean gaan naar de Marshalls, Hiwatts en dergelijke grijpen.
De meeste Orange-bakken draaien op 6V6 of EL 84, maar de nieuwe Thunderverb 50 en de oude Rockerverb 50 hebben EL 34's.

Wizz

Willson
22 september 2007, 12:31
Het zal een Orange RockerVerb 50 worden. Laat wel even weten hoe het klinkt zodra ik hem heb.

Iemand nog suggesties hoe ik een goed solo kanaal over deze amp krijg ? Mogelijk met een BOSS ME50 ? of weten jullie wat beters ?

Ben truowens niet echt te spreken over die me50, maar als ik hem toch heb misschien dat ik hem kan gebruiken.

Debaser
22 september 2007, 14:28
de RV50 heeft geen lekkere clean met humbuckers.
de drive sound is wel te gek... :)

gebruikte zelf een TS9 voor een boost.