PDA

View Full Version : FF wat hulp nodig! Hum!



Raffel
15 september 2007, 18:59
Ik heb momenteel alleen mijn voor- en eindversterker + power conditioner in mijn rack zitten. Op de voorversterker hangt nog een midi switcher die niet op de powerconditioner is aangesloten maar wel op dezelfde spanningsslof. (op een ongeaard stopcontact overigens). Als ik de verschillende units uit mijn rack haal en dus ook het contact verbreek met het rack (geleiding) blijft de hum bestaan. De hum is op zijn sterkst als ik het volume op de gitaar ongeveer half open heb staan. Ik heb de eindversterker op 'lifted' gezet, dus die is niet geaard, dan verdwijnt al de helft van de brom. Of ik de voorversterker op 'lifted' of 'grounded' zet, lijkt niet uit te maken.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Rotte transformator, of is de midi-switcher wellicht de boosdoener? Ik kan niet zonder midi switcher testen jammer genoeg, omdat de preamp een midiswitcher nodig heeft en anders geen kanalen kiest. Het probleem was er overigens al voor dat de power conditioner er kwam, dus daar ligt het in ieder geval niet aan.

Ik ben geen electro-technicus, dus ik heb ook geen idee hoe ik dit probleem oplos.

Alle hulp is welkom!

Raffie
15 september 2007, 20:00
Check je kabels eens , een slecht kontakt kan dat ook veroorzaken ...

Raf

morris
15 september 2007, 20:26
Ik heb momenteel alleen mijn voor- en eindversterker + power conditioner in mijn rack zitten. Op de voorversterker hangt nog een midi switcher die niet op de powerconditioner is aangesloten maar wel op dezelfde spanningsslof. (op een ongeaard stopcontact overigens). Als ik de verschillende units uit mijn rack haal en dus ook het contact verbreek met het rack (geleiding) blijft de hum bestaan. De hum is op zijn sterkst als ik het volume op de gitaar ongeveer half open heb staan. Ik heb de eindversterker op 'lifted' gezet, dus die is niet geaard, dan verdwijnt al de helft van de brom. Of ik de voorversterker op 'lifted' of 'grounded' zet, lijkt niet uit te maken.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Rotte transformator, of is de midi-switcher wellicht de boosdoener? Ik kan niet zonder midi switcher testen jammer genoeg, omdat de preamp een midiswitcher nodig heeft en anders geen kanalen kiest. Het probleem was er overigens al voor dat de power conditioner er kwam, dus daar ligt het in ieder geval niet aan.

Ik ben geen electro-technicus, dus ik heb ook geen idee hoe ik dit probleem oplos.

Alle hulp is welkom!

Als je ze uit het rack hebt gehaald en je test, staan de apparaten dan op elkaar? probeer de apparaten eens echt fysiek van elkaar te scheiden zodat ze alleen met de signaalkabels met elkaar verbonden zijn?

Raffel
15 september 2007, 21:32
ik laat er dan 1 inzitten en de andere hou ik zelfs in de lucht en maakt dus niet eens fysiek contact met het rack. De kabels zijn allemaal vers geknipt en nieuw.

morris
16 september 2007, 10:35
probeer eens het volgende: haal de switcher toch eens uit de keten om het probleem te isoleren. Je kunt dan kanalen selecteren op je quad door een dummy te gebruiken (een losse jack die je inprikt en vervolgens kortsluit).
vervolgens zou je kunnen proberen om de line out van de quad met ongeaarde signaalkabels op de eindtrap aan te sluiten.
Kijk eens wat dat doet?

Raffel
16 september 2007, 12:28
ja dokter! Ik zal het vanavond eens proberen. Het is een veel te mooie middag om geen bier te drinken!

morris
16 september 2007, 13:27
ja dokter! Ik zal het vanavond eens proberen. Het is een veel te mooie middag om geen bier te drinken!

Zo is dat! Weber (http://www.weber.eu/smartsite.dws?lang=1&id=6704) en Alfa (http://www.alfa-bier.nl/) is een prachtige combinatie! (en misschien wel de laatste keer dit jaar...)

Ik hoor het wel weer!
morris

Raffel
16 september 2007, 23:18
Jupiler en Euroshopper is het geworden. Al smaakt het laatste niet meer zo na het eerste merk. Meesters bier van die belgen. Affijn rack sleutelen stel ik even uit naar overmorgen. U hoort t ;)

Trouwens, ik weet niet of ik mijn kabels kan ontaarden. Is George L kabel met George L pluggen. Die worden geaard via de rand zodra je de plug bevestigd.

Ik kan overigens de quad wellicht uitsluiten als ik mijn Pod XT pro op de eindversterker aansluit en de brom er nog is. Maar ik ga er op dit moment van uit dat de midi switcher of quad het probleem veroorzaakt.

Raffel
18 september 2007, 19:12
nou here we go!

Ik heb de channel switches kort gesloten en de brom was er nog. Ongeaarde kabel tussen de 2 units geprikt en het probleem was er ook nog. Toen de Pod XT Pro aan de 20/20 gehangen. Dan blijkt dat de brom er nog wel inzit, maar alleen als je de snaren niet aanraakt (en dus aan volume draait). Hang je echter de Quad dan weer aan de 20/20 zonder midi switcher, dan doet dat probleem zich zelfs voor terwijl je de snaren afdempt. Ik denk dus dat er iets mis is met de Quad. En dat zou mooi kut zijn!

Iemand een idee?

AART
18 september 2007, 20:10
Probeer em dan eens in de loop te hangen van je engl top(die had je toch?), als het dan nog steeds aanwezig is is het zeer waarschijnlijk de quad.

Raffel
18 september 2007, 20:39
die engl top is al minstens 2 jaar weg, dat gaat dus niet lukken! :)