PDA

View Full Version : Buizenamp condensatoren ook bruikbaar voor home hifi?



Speeddemon
14 september 2007, 22:51
Ik vroeg me af of iemand weet of de gangbare condensatoren (Wima, Sprague Orange Drop, Mallory, Hovland, etc.) voor de betere buizen gitaaramps ook bruikbaar zijn in home-audio stereo's en speakers, of hebben ze juist een aangepaste frequentie karakteristiek?

Als dat niet zo is, kan ik me zo bedenken dat je speakers er i.i.g niet op achteruit gaan, als je er Mallory's ofzo in dondert.

Geronimo
14 september 2007, 23:00
Ze zijn zeker in stereo apparatuur te gebruiken. In speakers zitten weer heel andere condensatoren, die vind je sowieso niet in gitaaramps.
Maar de reden dat ze in gitaarversterkers gebruikt worden zijn dezelfde als waarom ze in audio gebruikt kunnen worden, alleen worden er daar vaak nog 'betere' voor gebruikt.
Er zijn koppelC's te koop voor honderden euro's per stuk. De koppelcondensatoren zijn zo'n beetje het belangrijkste onderdeel in een buizenamp na de buizen dus ja dan willen sommigen het beste van het beste.

birt
15 september 2007, 00:57
in speakersystemen (het gaat hier over de filters veronderstel ik?) zitten eigenlijk ook gewone condensators hoor. enkel de elcos zijn meestal bipolair.

en alle condensators zijn gewoon te gebruiken hoor. er is verschil in klank (meestal samenhangend met het prijsverschil) maar er is ook veel "mojo" gelul, in hifi nog meer dan bij gitaartoepassingen en er zijn hypes rond merken en types.

Speeddemon
16 september 2007, 15:21
Oh absoluut.
Ik vond die 'tube oil' die je op IC's moest smeren, om ze meer een buizen-sound te laten geven wel het summum van bullshit/hype/snakeoil binnen de hifi.

Maar zelf een beetje klussen/pimpen aan speakers lijkt me wel eens leuk.

EdJ
16 september 2007, 21:19
Geweldig!Nooit gezien maar ik hoop dat de bedenker er vele kiloliters van heeft verkocht.

Speeddemon
16 september 2007, 22:52
Geweldig!Nooit gezien maar ik hoop dat de bedenker er vele kiloliters van heeft verkocht.
Zo snap ik ook niet, dat je metalen volumeknop van een hifi versterker door een houten variant beter kan zijn voor de sound. Het zit gewoon NIET in het signaalpad.

Kijk, stel nou (unlikely as hell), dat het hele idee is dat de houten knop lichter is, en dat de pots PCB mounted zijn, maar niet aan de behuizing bevestigd, dan zou je kunnen opperen dat een zware knop meer mechanische stress op de PCB (hefboomprincipe) uitoefent en dat een (licht) gebogen PCB de klank-'flow' aanpast (ook unlikely as hell en technisch best moeilijk uit te leggen), dan zou je het nog kunnen verkopen aan een halve imbeciel, als je maar met genoeg dure termen gooit. Maar ik heb altijd wel lol als ze zo'n luistertest doen met high-end interlinks (cinch-cinch, ongebalanceerd) van duizenden euro's per meter, en er een stuk dik koperdraad van de Gamma bij testen, dat dan net zo goed/niet slechter klinkt. :satisfie:

Negative K3 fan
16 september 2007, 23:37
zou kunnen, maar buizenamps werken met hoogspanningen, daar heb je veel dikkere condensatoren voor nodig.

Frits van Mourik
17 september 2007, 01:02
Leuke site van een verklaard anti-High-Ender:

http://www.breem.nl/

MarkS
17 september 2007, 16:22
Leuke site van een verklaard anti-High-Ender:

http://www.breem.nl/
Die is al zo vaak voorbij gekomen...
De "liefde" is trouwens vanuit het high-end wereldje geheel wederzijds...

In het verlengde van dit topic, vroeg ik me af in hoeverre het mogelijk/doenlijk is om 2 VJH's juist om te toveren tot mono-blokjes voor HiFi gebruik...

Frits van Mourik
17 september 2007, 23:16
Die is al zo vaak voorbij gekomen...


Oh ja joh? Dat was dan zeker voor m'n tijd....