PDA

View Full Version : Compressors voor Overdrives/distortions



mauricekoster
14 september 2007, 17:24
Wat zijn jullie meningen over goede compressors?
Niet de megadure Keely's of zo.
Ik zoek iets in pedaalvorm wat de OD/Distortions flink smeuiger maakt en flink kan pompen, sustainnnnnnnn is niet zo belangrijk.

Ik zat zelf te denken aan een Dynacomp, niet al te duur.
Of een Electro Harmonix Black Finger, wel even wat duurder.

E-J
14 september 2007, 17:44
Een MXR Dynacomp of Boss CS-2 vind ik hele goede pedalen, en niet te duur.

Vooral die laatste is erg aan te bevelen! Die is iets transparanter dan de Dynacomp, die een stuk meer 'pompt'... maar als je dat laatste juist wil... ;)

EuroCinema
15 september 2007, 11:06
Ik heb ze allebei gehad. De dynacomp heeft meer karakter, de Boss kleurt wat minder. De dynacomp vind ik wel heel fijn hoor! (Zeker mijn script logo ouwetje, maar ook de Dunlop)

up-guitarman
15 september 2007, 12:36
Ik gebruik nu in een singer-songwriter project waar ik wat freelance gitaar speel enkel een wah, dynacomp en tubescreamer. En ik moet zeggen dat voor solo's de combinatie dynacomp/TS-9 echt lekker werkt !!! Verder gebruik ik hem vaak om mijn Russische big muff iets smoother te krijgen, werkt ook lekker !!! (big muff + dynacomp = sustin voor 3 dagen :D)

Dynacomp pompt in ieder geval wel lekker. Het is geen subtiele compressor, maar legt eerder een dikke gekleurde laag op je geluid. Echt een aanradertje naar mijn bescheiden mening !!!

mauricekoster
15 september 2007, 14:27
Dat klinkt lekker!!

mauricekoster
16 september 2007, 22:41
Het word de Dynacomp dan!!!
Bedankt.

hanzeman
16 september 2007, 23:32
Misschien toch eerst zelf even gaan proberen in plaats van de Dyna te kiezen alleen omdat veel mensen in deze draad die kiezen?

Zelf heb ik zowel de Boss, Dyna als de EH Blackfinger (gehad).

De Boss doet prima zijn werk, je merkt minder als hij aan staat (maar je merkt het wel weer als hij uit staat). Vond hem toch wat te veel tone zuigen in verhouding met het uiteindelijke resultaat van het ding. Ik zocht een wat meer uitgesproken compressor. Verkocht.

De eerste Blackfinger die ik kocht was na een dag kapot. Omgeruild, de tweede deed het, maar met een soort heel zachte distortion op de achtergrond. Veel instelmogelijkheden, maar ik moest heel erg zoeken naar een setting die in mijn oren echt lekker klonk. Ik merkte dat ik eigenlijk vooral aan die knoppen aan het draaien was ipv te spelen. Duur ding, zijn geld niet helemaal waard vind ik. Verkocht.

De Dynacomp kleurt je tone behoorlijk, je merkt echt wel als hij aan staat. Toch om de een of andere reden is het voor mij de lekkerste compressor. Lekker gepompte funky slagjes, typische countrygeluidjes bij clean opde strat of tele en ook als booster bruikbaar. De Dyna hou ik.

the sure thing
17 september 2007, 20:58
He Maurice Koster, ik heb nog een MXR dunacomp liggen, een oudje uit de jaren '80.... Wel met block logo (geen script) maar nog in superstaat. PM me maar als je geinteresseerd bent...

mauricekoster
19 september 2007, 10:12
Bedankt Sure Thing,
Ik wil eerst nog even de Route 66 uitproberen van Visual sound.
Ik begreep dat dit pedaal de TS-808 heeft inclusief een goede compressor.

kassie
4 oktober 2007, 19:27
zou je evt. een compressor goed kunnen gebruiken voor het gain kanaal van een jcm900 om het schelle er wat vanaf te halen? en dus misschien een vetter scheur geluid?

dr.distortion
4 oktober 2007, 19:30
zou je evt. een compressor goed kunnen gebruiken voor het gain kanaal van een jcm900 om het schelle er wat vanaf te halen? en dus misschien een vetter scheur geluid?

Dan zou ik toch eerder aan een equalizer denken...

kassie
4 oktober 2007, 20:03
Dan zou ik toch eerder aan een equalizer denken...

sorry heb weinig verstand van effectenpedalen, tenminste hoe ze de toon veranderen. Waarom niet een compressor en waarom juist dan een equalizer? hoe werken deze pedaaltjes en hoe zullen ze het geluid dan beinvloeden?

Mitch
4 oktober 2007, 20:03
Door de compressie gaat er ook wel wat hoog af in je beleving, dus het werkt wel enigszins, maar het is niet de aangewezen manier. Er zijn ook wel comps met toonregeling trouwens, die kunnen het gevoelsmatig verlies van hoog compenseren of de boel juist doffer maken als je dat wil.
De Exar compressor die ik nu heb heeft er bijvoorbeeld zo één.

kassie
4 oktober 2007, 20:18
dus zo'n exar compressor is wel geschikt om van een ietwat dun distortion geluid zoals de jcm900 een wat vetter/voller geluid te maken zoals bijvoorbeeld de sound van slash? Het hoog wat je er dan van afsnoept kun je met de compressor weer boosten zegmaar? ik had anders ook gedacht om over het cleane kanaal een pedaal zoals de marshall guvnor2 te gooien, maar ik denk alsnog dat het gain kanaal i.s.m. een compressor beter klinkt. want voor solo's is het een mooi geluid, maar voor ritme is het geluid gewoon wat te ielig en schel.

wat is nu precies de werking van een equalizer?

dr.distortion
4 oktober 2007, 22:03
Met een eq kun je de frequenties van je geluidssignaal wat benadrukken. Wat laag erbij, wat hoog ervan af etc. Kijk maar eens op de site van Boss bijvoorbeeld.

Aron Maiden
5 oktober 2007, 11:42
Bedankt Sure Thing,
Ik wil eerst nog even de Route 66 uitproberen van Visual sound.
Ik begreep dat dit pedaal de TS-808 heeft inclusief een goede compressor.

En heb je hem al getest?
ik ben ook wel geintereseert in dit pedaaltje! heb em nog niet getest!

Wat vond jij er van?