PDA

View Full Version : Beginnersprojectje rock/blues drive



dunnoaname
14 september 2007, 15:28
Hallo allemaal!

Ik speel al behoorlijk lang gitaar en ben redelijk tevreden met mijn geluid. Ik heb voor mij de juiste combinatie van gitaar+pedalen+amp gevonden om lekkere stevige blues te spelen. Het probleem is dat ik de distortion uit de versterker haal. Als ik om jamsessie of in oefenruimtes een lekker geluid wil heb ik toch ook naast mijn TS een iets heviger pedaal nodig.
Ik heb mijn wahwah al zelf gemod en dat is goed bevallen.
Ik heb me redelijk goed ingelezen denk ik en ben van plan mijn volgende pedaal zelf te bouwen. De volgende opties zit ik aan te denken:

- Buizen overdrive ala chandler tubedriver of misschien een guitarnijboer achtige oplossing. Deze optie lijkt mij qua klank perfect, alleen is dit misschien een beetje moeilijk te bouwen ivm buizen etc.

- Een tweede Tubescreamer, SRV had het ook, en kon ook flink scheuren af en toe. Dit lijkt me wat klank betreft niet echt de oplossing en zie ik ook minder zitten.

- Een Dod250 of MXR dist + kloon. Ik hoor dat deze pedalen wat fuzzy zijn met meer gain. Daar zit ik neit echt op te wachten. Er zijn wel genoeg schema's etc te vinden.

- Als laatste optie iets heel anders: een fuzz. Mischien krijg ik met een fuzzface oid ook wel een lekker vloeiend sologeluid. Het ruigere slaggitaarwerk (rock etc) zou dan misschien een beetje een brij worden, of niet? HElpt een 'bias' control zoals (soms?) op de fuzzen van speeddemon zitten daarbij?


Welke optie van deze is goed te bouwen, en klinkt lekker voor mijn doeleinden?

Valoosj
14 september 2007, 15:45
de Nijboer is niet zo extreem moeilijk hoor. Ik moet nog een beetje troubleshoote, en dan is ie af

dunnoaname
14 september 2007, 20:58
Hmm, ik zie de aanpassingen die nijboer aan de tubedriver (TS toevoegen) niet echt zitten. Ik heb al een behoorlijke mid-hump door mijn gitaar en Tubescreamer, en ik hoef absoluut niet veel meer mids erbij.

johnnyz
15 september 2007, 13:34
waarom stel je de optie van Nyboer dan uberhaupt ter discussie?

Goeiemorguh
15 september 2007, 16:24
Maar als je hem zelf maakt bepaal je ook zelf hoeveel mid je hebt natuurlijk, kwestie van basscut en highcut filtertjes veranderen ;) Dat zou je natuurlijk ook met een normale TS kunnen doen.

dunnoaname
17 september 2007, 15:52
Terug van weekend zonder internet..

Ik ben nu toch van plan om een buizenoverdrive te maken, maar ik denk niet die van nijboer, ik ga nog even zoeken naar een alternatief. Als ik iets gevonden heb post ik hier wel weer wat vragen waarschijlijk :).
Ik ga natuurlijk ook het topic van nijboer doorlezen om wat algemenere tips op te doen.