PDA

View Full Version : Carvin Belair 212



Postov
14 september 2007, 14:51
Heeft iemand ervaring met deze amp:

http://www.carvin.nl/nl/product_info.php/products_id/56

De dingen die ik er over lees klinken vrijwel allemaal positief. Maar het is met name de Amerikaanse markt waar deze amp populair lijkt.

Hoe is de verhouding b.v. met een Fender Hot Rod deluxe? Qua sound, prijs en kwaliteit?

Kaïn
14 september 2007, 15:20
Over die amp zelf kan ik niet heel veel zeggen, maar ik kan wel zeggen dat Carvin hele fijne amps maakt. Ik heb een Legacy hier en dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten. Helaas is Carvin redelijk onbekend.

Postov
14 september 2007, 15:30
Hmm heb een vet filmpje gevonden ter vergelijking

Soort van 112 vs 212 als ik het goed begrijp

http://www.youtube.com/watch?v=deql3UER8ek

Tristan
15 september 2007, 22:06
Volgens mij heb ik op die amp gespeeld, in ieder geval op een Carvin 2x12 tweekanaals tweedlook combo, stond in een oefenruimte waar ik weleens met mijn band repeteerde...
Ik vond het echt een vreselijke amp, heel harde (high)midrange, oorpijnmateriaal, stugge feel en toch een breierig distortionkanaal...
Zelfs met de presence en treble op 2 en de midrange laag kreeg ik dat vervelende (hoog)middengebied er nog niet uitgedraaid...
Voordeel is wel dat je 'm op het cleane kanaal wel hoort in de mix, maar dan wel op een zeer irritante manier...

Postov
16 september 2007, 00:00
Volgens mij heb ik op die amp gespeeld, in ieder geval op een Carvin 2x12 tweekanaals tweedlook combo, stond in een oefenruimte waar ik weleens met mijn band repeteerde...
Ik vond het echt een vreselijke amp, heel harde (high)midrange, oorpijnmateriaal, stugge feel en toch een breierig distortionkanaal...
Zelfs met de presence en treble op 2 en de midrange laag kreeg ik dat vervelende (hoog)middengebied er nog niet uitgedraaid...
Voordeel is wel dat je 'm op het cleane kanaal wel hoort in de mix, maar dan wel op een zeer irritante manier...

Hmm smaken verschillen. Denk dat ik wel weet over welke oefenruimte je het hebt. Heb een paar andere mensen gesproken die het een zeer goed klinkende versterker vinden, zeker voor het geld. Beter dan b.v. een Hot Rod Deluxe.

Waarmee speelde je op die amp?

Over een breierige distortion heb ik wel iets meer gelezen. Het is niet echt een versterker voor strak Marshall gescheur, het is meer de vintage tone als het goed is. Bovendien weet ik niet welke speakers er in die zaten. Als hij al iets ouders is dan waren het waarschijnlijk de Carvin GT12 en niet de huidige Celestions.

Tristan
16 september 2007, 01:55
Euhm, hij staat in de multiroom van The Jam, een oefenruimte van het conservatorium van Amsterdam, aangezien ik net afgestudeerd ben repeteer ik daar niet meer...
Die Hotrod Deluxe stond ernaast en die vind ik (zeker als 'ie goed gebiast is) duidelijk beter klinken clean, het drivekanaal daarvan is trouwens ook tien keer ruk...
Kan je beter zo'n Peavey Classic 30 of Classic 50 nemen, zijn best okee, drivekanaal en cleankanaal klinken aardig, niet super maar zeker wel okee...
Of een Vox AC30CC, i.m.o. wat betreft prijs/kwaliteit/tone nog steeds een van de beste amps momenteel te krijgen, zeker nog een stuk beter dan die Peaveys maar het is maar wat je zoekt (tone/functionaliteit)...

Ik speelde op die Carvin Bel Air met een erg goed klinkende Fender Strat 50th Anniversary en met een Gibson ES335 Dot Reissue...

Een echte Marshall = vintage sound, strakke crunch, dynamiek, ballen etc. etc...
Breierig geluid = moderne amp die het niet trekt (slecht ontwerp), geen ballen, geen dynamiek, bagger dus...
Die Carvin heeft echt geen vintage sound, reken maar van niet...
Als iemand dat zegt dan moet een kameel net een berg schijt in zijn of haar oor gespoten hebben of iets dergelijks, dat kan bijna niet anders... :D (stom Harmony Central geleuter, my amp is the best in the world it sucks like a rats ass)

Ik weet niet welke speakers erin zaten, als ik zou moeten gokken dan zou ik zeggen van die Carvin dingen, ik meen ooit wel zo'n Carvin stickertje erop gezien te hebben, maar Vintage 30's in die amp (de meest standaard gebruikte Celestions) zouden het probleem volgens mij nog vergroten...
Die hebben ook een dip in het warme middengebied waardoor de icepicky (high)midrange (waarin ook de presence/aanwezigheid van je geluid zit) versterkt wordt...
Dat werkt i.c.m. sommige amps erg goed (o.a sommige moderne channel switchers en de Vox AC30) maar met veel amps ook weer niet en daarvan is die Carvin er een...

Postov
16 september 2007, 10:45
Bedankt voor de info!

Was inderdaad de Jam ja :)

Het lastige is, ik ken het geluid van de andere amps waar ik over twijfel wel een beetje, maar nog niet van de Belair.

Peavey is iets wat ik echt nooit zal doen, geeft totaal niet het geluid dat ik wil en heb nog nooit gehad dat ik dacht: "Dat klinkt vet!" en dat er dan op Peavey werd gespeeld.

Het gaat mij meer om de clean, beetje richting Marble/Fender Twin. Harmony Central gebruik ik hoogstens om de reviews zelf te lezen, qua cijfers is het over het algemeen niet te gebruiken.

Een Vox zit al meer in de buurt, heb de AC15 geprobeerd, maar die vond ik wat te tam, was niet onder de indruk. Vond destijds de Brunetti ernaast beter. AC30 heeft natuurlijk wat meer oomph, maar is ook 1.5x duurder dan waarvoor ik de Belair kan kopen, maar iets te brits.

Eerlijk gezegd ben jij de eerste die ik negatief hoor over de Belair, mede daarom vind ik het wel fijn om er meer (meningen) over te horen.

Tristan
16 september 2007, 13:51
Geen probleem, ik zeg ook maar wat ik ervan denk natuurlijk...
Ken je die Peavey Classic serie dan wel, zijn echt best okee hoor...

Van De Haar heeft nog een AC30 1x12 combo staan voor 750 euro, wat betreft prijs/kwaliteit is dat echt een steal...
Hij heeft ook nog van die Valvetech VAC combo's staan, die hebben misschien wel een beetje de sound die je zoekt, tweekanaals, handbedraad, Amerikaanse sound, 1250 euro, ook erg goede bakken wat betreft prijs/kwaliteit...

Hmm, dit is wel een moeilijke hoor, een goede amp met een Amerikaanse sound voor niet te veel geld, daar moet ik echt even over denken, maar ik denk dat je met zo'n Fender Hotrod (of beter nog zo'n Deluxe Tweed) dan beter af bent dan met die Carvin eerlijk gezegd, even opnieuw laten biassen en je hebt er een okee amp aan, clean klinken ze best lekker...
Of een ouwe Fender, een Silverfaceje ofzo, daar moet je ook voor niet te veel geld nog aan kunnen komen hoor...