PDA

View Full Version : Hals en snaren poetsen na een optreden



Mike McCready
13 september 2007, 21:06
Ik zoek iets om de hals en snaren te poetsen na een optreden. Gewoon even met een doekje en wat schoonmaakmiddel eroverheen zodat ik niet een week later met verroeste snaren zit...
Lemon oil gebruik je alleen heel af en toe zonder dat de snaren erop zitten, nietwaar?
De body poets ik nooit, dus daar hoeft het niet voor te zijn

marter544
13 september 2007, 21:10
Eeuhm, fastfret, weet het merk zo niet, moet je ff googlen, maar das mooi spul.

Tin
13 september 2007, 21:40
Fast fret is troep netzoals al het andere spul wat je op je snaren smeert.
K heb het vroeg gebruikt maar k vindt het nu dus egt dik bout.

Gwn je snaren na het spelen met een droge doek afvegen.
werk veel beter en je snaren wordt niet zo vies vettig kleverig.

GibsUn
13 september 2007, 21:49
ik gebruik mn lemon oil ook om even over mn snaren te gaan,, en voor da hals kan je het ook altyd gebruiken hé,,
je kan natuurlijk ook een zakdoek vol spuwen :satisfie:

Eko
13 september 2007, 22:10
Gebruik gewoon Elixir snaren. Die zijn gecoat en blijven veel langer goed. Kost iets meer , maar dat haal je er ruimschoots uit.

Mike McCready
13 september 2007, 22:16
Heb Elixir gehad, maar vond het erg dof klinken en de snaren dieniet gecoat zijn zijn juist de snaren die het snelst aan vervanging toe zijn...

Maakt het uit als ik bv. dat Dunlop 65 fretboard spul ook voor mijn snaren gebruik? Laat na een optreden de snaren meestal erop zitten namelijk ;)

Noid
13 september 2007, 22:33
Heb Elixir gehad, maar vond het erg dof klinken en de snaren dieniet gecoat zijn zijn juist de snaren die het snelst aan vervanging toe zijn...

Maakt het uit als ik bv. dat Dunlop 65 fretboard spul ook voor mijn snaren gebruik? Laat na een optreden de snaren meestal erop zitten namelijk ;)Ken ik niet. Ik ken wel fast fret en in tegenstelling tot de post hierboven ben ik daar wel tevreden over. Het reinigt de snaren en beschermt ze tegen roest. Wellicht worden de snaren wat vettig, maar daardoor zijn ze ook gladder wat lekker speelt. Probeer het eens uit, voor de kosten hoef je het niet te laten (zo'n 7 euro bij de gitaarboer meen ik en daar kun je een jaar mee vooruit).

Rouzy
13 september 2007, 22:38
ik gebruik wd-40 :satisfie: op een doekje en over je snaren doen en floep al het vuil is weg :) http://www.zelezarstvi-vyskov.cz/foto/rakousko-olej-ve-spreji-wd-40-200mm-bal36ks.jpg

GunMetalBlue
13 september 2007, 22:40
wa zeggu?....................

Mike McCready
13 september 2007, 22:46
Heb deze besteld:
Was 5,50 euro en ik was toch net met een bestelling bezig bij musikstorekoeln voor een tweed gitaarkoffer

String Lubricant & Cleaner #16150

Lubricating and cleaning strings not only prolongs string life by protecting against skin acids and other wear, but makes for easier fingering. Kyser Dr. Stringfellow Lubricant/Cleaner is safe for any wood finish.

http://www.musicroom.com/images/catalogue/fullsize/BAMKDS100.jpg

jerome
13 september 2007, 23:03
Na het spelen hoe dan ook altijd met een schone doek (oud T shirt of zo) je snaren en je fretboard goed afvegen. Zweet op je snaren kan na een paar uur al roest op je snaren veroorzaken!

Ik trek regelmatig een pluisvrije doek onder de snaren door en poets dan de (gelakte) fretboard schoon zonder middeltje.
Dan maak ik met een schone doek en alcohol de bovenste 3 (omwonden) snaren schoon.
Daarna trek ik een doek onder 3 onderste onomwondensnaren door en leg ze over de omwonden snaren heen.
Dan poets ik met een schone doek en Valma vloeibare chromepoets de onderste 3 snaren schoon. (Valma chrome & laque polish, kan je halen bij een autoshop of bij een grote bouwmarkt).
Bij elkaar 5 minuutjes werk, maar ik heb gelijk weer een heerlijk helder geluid met veel sustain!
En nu doe ik teminste 4 weken met m'n snaren i.p.v. 1 week!

Deze chromepoets is perfect voor de gladde snaren maar moet je niet op de omwonden snaren smeren want dat gaat tussen de windingen zitten.
Ook fretconditioner, lemon oil en WD40 kan je beter helemaal niet op de snaren smeren want dat is vettigheid, en vettigheid dempt de trillingen en de sustain en trekt bovendien vuil aan.
Die fretconditioner is wel prima om dunnetjes op een ongelakt fretboard te smeren en goed in te laten trekken.

Vonk
13 september 2007, 23:08
ik gebruik mn lemon oil ook om even over mn snaren te gaan,, en voor da hals kan je het ook altyd gebruiken hé,,
je kan natuurlijk ook een zakdoek vol spuwen :satisfie:

Jij bent zeker de leukste thuis? Je gebruikt een zeer controversiële naam ;) En dan raadt je ook nog mensen aan om snaren te behandelen met citroenzuur :stop:

casper innosence
13 september 2007, 23:13
ik doe eigenlijk niks aan mn snaren na repetities/optredens. Maar goed ik heb ook geen last van roestende snaren. Hooguit dat ze na een paar weken een beetje dof beginnen te klinken. Zal mijn zweet/zuurte graad wel zijn. Want pas heb ik een 2e hands gitaartje dr bij gehaald, anderhalf jaar oud, maar her en der waren schroeven verroest en zelfs het plaatje van de input.

Kan dus veel verschil in zitten.

Ik gebruik alleen om de zoveel tijd Lemonoil voor mn toets en om de body schoon te maken gebruiken ik spray van de Opticien (wat je voor brillen gebruikt) in combinatie met een brillen poets doekje, werkt zeer fijn!

MjS
13 september 2007, 23:45
Poets eigenlijk te weinig. Als ik poets doe ik dat met een oud t-shirt. Gewoon ff over de snaren en hals, en even tussen de snaren en het fretboard.

Veekeren
14 september 2007, 09:08
Ik snap niet zo dat mensen er voor kiezen hun snaren met allerlei troepmiddeltjes in te smeren... Ieder zn voorkeur, maar voor mij verpest het de feel van de snaren. Dan maar effe met een theedoek / oud shirt de snaren afnemen als het zo nodig moet.

Ik leg er zelf liever voor een paar euro wat nieuwe snaren op dan. Setje d'Addario heb je al voor 4,50, en volgens mij zijn er nog wel goedkopere alternatieven te vinden.

Noid
14 september 2007, 09:16
Ik snap niet zo dat mensen er voor kiezen hun snaren met allerlei troepmiddeltjes in te smeren... Ieder zn voorkeur, maar voor mij verpest het de feel van de snaren. Dan maar effe met een theedoek / oud shirt de snaren afnemen als het zo nodig moet.

Ik leg er zelf liever voor een paar euro wat nieuwe snaren op dan. Setje d'Addario heb je al voor 4,50, en volgens mij zijn er nog wel goedkopere alternatieven te vinden.Ik had er ook niet zo veel mee op ... tot dat ik gewoon een keer puur uit nieuwsgierigheid fast fret kocht. Ik gebruik het spaarzaam: op het moment dat snaren oud beginnen te worden en niet meer lekker glijden en ook af en toe als onderhoud voor de toets.

Kim Wilson
14 september 2007, 09:33
Ik zou vooral geen olie of WD40 gebruiken voor het schoonmaken van je snaren. Je snaren gaan dood klinken door huidsmeer en zweet en huidvet en zo. Je moet ze dan schoonmaken, niet je huidvet vervangen door een ander soort vet. Fastfret is IMO ook niet bedoeld om schoon te maken, maar enkel om ze glad te maken, zodat je lekker snel over je snaren kan glijden. Maar door al die middeltjes worden je snaren alleen maar eerder dof. Althans, dat is mijn ervaring toen ik een keer Fastfret heb gebruikt.

Piekhaar
14 september 2007, 09:51
Mijn ervaring met FastFret is juist dat de snaren langer mee gaan en ook langer helder blijven klinken (en ook langer lekker spelen). Je moet na gebruik van FastFret ze ook weer goed afpoetsen, wat ook bij FastFret vermeld wordt.

De rest van de gitaar (en de snaren ook trouwens) gaan gewoon met een droge theedoek, de toest met fingerboardcleaner, maar alleen wanneer de snaren gewisseld worden.

bass blom
14 september 2007, 10:25
grappig die uiteenlopende ervaringen met fast fret, ik kocht het laatst ook, heb het nog niet gebruikt.
wat moet ik er nou mee?
doet het iets met je toets?
ja je smeert het op je snaren, maar er kan toch ook wat op de toets komen dan?
vooral in de zomer roesten mijn snaren spreekwoordelijk voor het einde van 1 nummer weg :D

schizo910
14 september 2007, 10:28
...makes for easier fingering.
http://www.musicroom.com/images/catalogue/fullsize/BAMKDS100.jpg

Ik ga dat spul op mijn nachtkastje zetten :p

Zelf gebruik ik gewoon een droge handdoek, ik heb dan ook geen enorme zweetklauwen, dat scheelt ook.

NickG
14 september 2007, 11:29
Ik doe nu:
* Na *elke* speelbeurt de snaren afnemen met een droog doekje.
* Bij het vervangen van snaren, Dunlop fretboard cleaner gebruiken (Dunlop 01). Sommigen gebruiken hiervoor Lemon Oil... ik weet niet of dit goed is?
* Af en toe Gibson/Dunlop guitar body cleaner/polish op de body als de body erg vies is.

FastFret gebruikt een vriend van me; dat vond ik niks. Het voelt net alsof er constant glijmiddel op de snaren zit.

Wanneer/hoe vaak doen jullie Lemon Oil of een andere fretboard conditioner zoals Dunlop 02 erop? Moet dat bij elke string change?

Kim Wilson
14 september 2007, 11:29
Mijn ervaring met FastFret is juist dat de snaren langer mee gaan en ook langer helder blijven klinken (en ook langer lekker spelen). Je moet na gebruik van FastFret ze ook weer goed afpoetsen, wat ook bij FastFret vermeld wordt.

...
Ja, dat heb ik ook gedaan. Maar na één optreden was de klank er behoorlijk uit, terwijl ik normaal gesproken toch wel twee keer met een setje kan.

Kan het aan het merk snaren liggen? Ik gebruik altijd EB's.

zjanke
14 september 2007, 11:34
Welke EB's? Ik gebruikte Fast fret met Addario's, maar nu gebruik ik een droge doek bij mijn stainless steel EB's. werkt net zo goed voor mij....

Kim Wilson
14 september 2007, 11:34
De gewone regulars. Wat is dat, nickelwound?

Piekhaar
14 september 2007, 12:01
Ja, dat heb ik ook gedaan. Maar na één optreden was de klank er behoorlijk uit, terwijl ik normaal gesproken toch wel twee keer met een setje kan.

Kan het aan het merk snaren liggen? Ik gebruik altijd EB's.

Ik ben juist pas van EB's weer terug overgestapt naar D'Addario omdat die bij mij langer lekker blijven spelen en ook naar mijn mening lekkerder klinken. Misschien dat de combi van EB en FastFret gewoon niet goed werkt.

Mijn EB's waren RPS Super Slinky, ik gebruik nu weer D'Addario EXL110

Kim Wilson
14 september 2007, 12:03
Ik ben juist pas van EB's weer terug overgestapt naar D'Addario omdat die bij mij langer lekker blijven spelen en ook naar mijn mening lekkerder klinken. Misschien dat de combi van EB en FastFret gewoon niet goed werkt.
Ja, dat bedoel ik. Zou kunnen.

Binnenkort eens kijken hoe Dean Markley's reageren op Fastfret.