PDA

View Full Version : Vraag omtrent Peavey 6505



jann
13 september 2007, 19:55
Ik heb net een splinternieuwe peavey 6505 gekocht.
Nu ben ik heel tevreden over de sound maar ik schrok me kapot toen ik ondervond dat deze amp echt overdreven veel ruis voortbrengt wanneer ik de snaren afdemp of zelfs de volumeknop van mijn gitaar dichtdraai.
Ik ben onmiddelijk naar de winkel gegaan en hem laten nakijken, ze zeiden me dat hij perfect in orde was en dat het normaal is voor een peavey om zo hard te ruizen.
Heeft er iemand hier ook deze amp en hetzelfde probleem of zou er toch iets schelen aan mijn amp? Heeft er ook iemand een suggestie om dit probleem te verhelpen? Ik denk bevoorbeeld aan het laten inbouwen van een noise gate of een pedaaltje dat noise tegengaat?
Alvast bedankt!

Cheers

Spitfire
13 september 2007, 19:56
Steek je hem wel in een geaard stopcontact?

marter544
13 september 2007, 20:08
Ik heb ook vaker gehoord dat 5150's/6505's daar last van hebben, dus misschien toch een noise-gate in de effect-loop..

AART
13 september 2007, 21:04
Ze ruisen van zichzelf behoorlijk, dat is nou eenmaal zo.
ISP Decimator of Boss NS2 is een goede oplossing.

Helemaal weg krijg je het echter nooit.
En idd, geaard stopcontact en powerdistributor helpen al aardig in het tegengaan van door externe factoren veroorzaakte ruis.

Balthazar
13 september 2007, 22:25
die amps zijn ook niet bedoeld om muisstil en fijngevoelig en lief te zijn.
veel gain, veel volume, veel ruis en scheuren maar

Anders Destium
13 september 2007, 22:36
Wat ik heb gemerkt door de tijd heen, is dat (buizen)versterkers naast hun eigen ruis ook heel gevoelig kunnen zijn voor dingen als lampen, televisies en de plaats van bijvoorbeeld je speakers. Zelf heb ik een 5150 gehad en die ruiste ook heel duidelijk, maar nog veel meer wanneer ik een lamp aanzette (die er twee meter vanaf stond). Een geaard stopcontact scheelt ook flink.

Met een amptech heb ik het er eens over gehad, wat hij zei is dat je met het verhelpen van de ruis ook het unieke karakter van de versterker wat om zeep helpt. Je kunt altijd een loadbox of iets soortgelijks gebruiken, maar dan verlies je altijd iets dynamiek.

Iceman
13 september 2007, 23:02
Zo te horen is het je eerste buizenbak.
Probeer de gain zo ver mogelijk dicht te draaien. Een veelgemaakte fout is dat gitaristen met te veel gain spelen.
Meer gain = meer ruis.
Minder gain = minder ruis, plus dat je geluid veel dynamischer en opener wordt.

dr.distortion
13 september 2007, 23:04
Op een geaard stopcontact proberen zou ik als eerste doen. Scheelde bij mij al erg veel (peavey valveking). Verder, een selected V1 buisje in de preamp stoppen...kan ook schelen en heb dit zelf inmiddels al gemerkt!

Magic Bean
13 september 2007, 23:38
Direct de buizen vervangen! Voorgeselecteerd V1 gebruiken scheelt al het grootste gedeelt van je ruis.
Bovendien zijn de buizen die er standaard inzitten waarschijnlijk Chinese troep, dus met 4 andere buisjes erbij is je tone ook direct een stuk beter.
Daarnaast een goede noisegate of hush.
En als je niet speelt snel je volumeknop dichtdraaien of van kanaal wisselen.

pol
14 september 2007, 11:17
hoe hoog heb je de gain staan ? Die 6505/5150 hebben redelijk wat gain, en meestal moet die niet eens over de helft.

Ze ruizsen wel wat meer als sommige andere high-gainers, maar zo dramatisch nu ook weer niet.

Dick Wolkendeck
14 september 2007, 13:55
hoe hoog heb je de gain staan ? Die 6505/5150 hebben redelijk wat gain, en meestal moet die niet eens over de helft.

Ze ruizsen wel wat meer als sommige andere high-gainers, maar zo dramatisch nu ook weer niet.

Helemaal mee eens. Wel ruis, genoeg om te horen dat hij aan staat 8-) maar niet zo veel ruis dat het hinderlijk wordt. Een rocktron hush doet wonderen, maar dan sta je je steeds om te draaien om te zien of het leadchannel echt aan staat. Het is zooo lame als je het eerste akkoord van een lekker beuknummer inzet met een clean geluidje.