PDA

View Full Version : 4 / 5 / 6 snaren??



Gitaar.
13 september 2007, 16:49
ik heb een vraagje over basgitaren?
hoe zit het met 4 / 5 en 6 snaren?
al zou ik een bas gitaar kopen, hoeveel snaren moet het dan hebben?
oke dat moet ik natuurlijk zelf weten, maar wat zijn de voor en nadelen van de 4 / 5 en 6 snaren?
en ken je alle nummers gewoon spelen al heb je een 4 of 5 snaargitaar?
zoals jullie weten heb ik er geen verstand van, dus graag jullie hulp erbij!!..
alle informatie is welkom..

sickpunk
13 september 2007, 17:26
van "vaak gebruikt" naar "minder vaak gebruikt"

4 snarig, 5 snarig, 6 snarig.

met een 5 snaar kan je eigenlijk alles wel zo'n beetje aan, je moet alleen net wat aan die lage B of die hoge C hebben(wil je beide, dan heb je een 6 snaar nodig).

OJJVZ
13 september 2007, 18:35
het meeste kan je met een 4snaar, soms moet je wel omlaag stemmen, een 6snaar is niet vaak nodig, misschien bij alternatieve muziekstijlen.
4snaar zal genoeg zijn, als je veel laag speelt is een 5snaar ook wel fijn, maar 6 is niet even vaak nodig

(ik wil nog wel een keer een 6snaar met niet al te dikke snaren in EADGBE, als gitaar, maar dus octaafje lager:P)

sickpunk
13 september 2007, 21:05
das een heel vreemd gestemde 6 snaar dan... zeker geen normale bass stemming...

Roro92
13 september 2007, 21:32
Idd...Da's een gitaarstemming zoals hij zegt. Maar dan een (of twee) octaven lager. :)

Ik zou zelf voor een viersnaar gaan. Oerbas :). En de spacings tussen de snaren worden kleiner naarmate het aantal snaren toeneemt. Ik vind dat irritant.

sickpunk
13 september 2007, 22:21
je hebt ook 5 snarige bassen met 19mm string spacing hoor, dus de snaar spacing hoeft zeker niet kleiner te worden... das een kwestie van een goede bass uitzoeken...

Arvoitus
13 september 2007, 22:46
ik heb een vraagje over basgitaren?
hoe zit het met 4 / 5 en 6 snaren?
al zou ik een bas gitaar kopen, hoeveel snaren moet het dan hebben?
oke dat moet ik natuurlijk zelf weten, maar wat zijn de voor en nadelen van de 4 / 5 en 6 snaren?
en ken je alle nummers gewoon spelen al heb je een 4 of 5 snaargitaar?
zoals jullie weten heb ik er geen verstand van, dus graag jullie hulp erbij!!..
alle informatie is welkom..
Gezien je post, ben je een beginner of moet je nog beginnen.
Als dat het geval is kun je beter een 4 snarige pakken en rustig gaan leren en het gevoel krijgen. Als je ervaren bent en bepaalde leidjes gaat spelen en die 5de snaar nodig hebt dan kun je beter een 5 snarige erbij halen.

olaf reijnders
14 september 2007, 02:25
Ik bespeel zessnarige bassen maar ik raad een beginneling geen zessnarige aan. Een vijfsnarige zou kunnen maar in de regel is viersnarig vaker gebruikt door beginners. Je begint dan namelijk met de basis.

de kater
9 december 2007, 12:30
maar de hals word dan toch breder !??????? :metal:
je hebt ook 5 snarige bassen met 19mm string spacing hoor, dus de snaar spacing hoeft zeker niet kleiner te worden... das een kwestie van een goede bass uitzoeken...

OJJVZ
9 december 2007, 13:12
Jup, word ie ook, pak maar eens een Squier Precision 5snaar, die heeft volgensmij vrij normale spacing, maar is dus enorm
ik ga liever voor wat minder spacing in het geval van een 5snaar, had ik ook bij mijn Aria pro II, maar dat was mijn eerste bas, dus ik hoefde er niet zo aan te wennen.

Nog een voordeel van de 5snaar, je hoeft nooit omlaag te stemmen voor drop D, tenzij je bijvoorbeeld net muse speelt, dan wil je toch de E naar een D stemmen :P

En dan kan je ook nog de laagste 4 snaren van een 5snarig setje op een 4snaar gooien, moet je wel de hals wat krommer zetten want er komt minder spanning op de hals... want de meeste mensen hebben niet erg vaak de G-snaar nodig...

B_2_the_a
9 december 2007, 13:47
het meeste kan je met een 4snaar, soms moet je wel omlaag stemmen, een 6snaar is niet vaak nodig, misschien bij alternatieve muziekstijlen.
4snaar zal genoeg zijn, als je veel laag speelt is een 5snaar ook wel fijn, maar 6 is niet even vaak nodig

(ik wil nog wel een keer een 6snaar met niet al te dikke snaren in EADGBE, als gitaar, maar dus octaafje lager:P)


fender VI :D

Henkie spenkie
9 december 2007, 15:27
Hangt er volgens mij helemaal vanaf wat voor muziek je wilt gaan spelen. Als je nu al weet dat je zwaar metal gaat spelen o.i.d. zou ik toch wel voor een 5 snaar gaan. Toen ik nog wat zwaardere muziek speelde miste ik die lage tonen toch wel vaak. Als je nog niet weet wat je wilt spelen, of niet alleen maar metal etc speelt zou ik voor een 4 snaar gaan. Die heeft al een behoorlijk toon bereik en speelt naar het schijnt wat makkelijker (vaak smallere hals etc). Bovendien kun je bij de meeste nummers wel uit de voeten met een 4 snaar. 6 snaar zou ik zoiezo niet mee beginnen, das alleen maar lastig.

Als je nog een beginner bent is 4 snaar zoiezo wel makkelijk, omdat het grootste deel van de lesboeken etc. ook allemaal is gericht op 4 snaar.

vincent136
17 december 2007, 11:48
inderdaad gewoon een 4 snarige kopen. veel grote helden uit de basgitaar geschiedenis speelden op een 4 snarige!

En zo hoort het ook

OJJVZ
17 december 2007, 15:33
Gewoon beginnen op een 4snarige goed betaalbare bas die niet veel van zijn waarde verliest als je hem weer weg wilt doen (veel mensen houden ook nog eens hun eerste bas) bijv een Cort Action of een Yamaha RBX270, dat spul raak je wel kwijt tegen 75% ofzo van hun nieuwprijs met een klein beetje mazzel, en dat is prima (IMO) voor een beginner.

En als het niet laag genoeg is, de laagste 4 snaren van een 5snaar op je 4snaar zetten kan ook, geen problemen mee, en je trekt je hals er NIET stuk mee, hoe dikker (en lager) de snaar, hoe minder spanning op je hals.

(zo, antwoord ik meteen op de 3 meest voorkomende topics die er zijn:P)

@B 2 the A, ik dacht altijd dat de Fender VI een baritone gitaar is, weet jij of er verschil is tussen de 'Fender Bass VI' (volgens wiki. een bas, E-E) en de 'Jaguar Bass VI Custom' ? (volgens wiki een Bariton gitaar, dus B-B op gitaar-hoogte)
Die namen maken het wel verwarrend, of maakt wikipedia nou een fout, want op die Fender VI zie ik een tremolo, mogelijk, maar niet dat je zegt standaard.

(setje snaren voor de Fender VI, 0,95 is wel... ENORM t.o.v. de normale 0,45 op een bas, is dat in inch? Bijna een inch?! (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7d/Bass_VI_string_pack.jpg))

tfphoenix
18 december 2007, 10:48
Ik ben zelf begonnen op een 5-snarige bas omdat ik veel nummers tegenkwam die de 5e snaar gebruiken. Daarna heb ik meteen zelf een 5-snarige gekocht :) Als ik op een 4-snarige wil spelen dan grijp ik de bas van m'n pa wel

OJJVZ
19 december 2007, 21:29
Jah, als je veel muziek luistert waar je een 5snaar voor nodig bent, zal je later waarschijnlijk zelf ook veel schrijven waarvoor je dat nodig bent..
(Ookal denk ik wel dat een 4snaar in BEAD voor 90% van de mensen genoeg is...)(speelt altijd wel lekker, een smalle 4snaar-hals)

skabouter
19 december 2007, 21:45
ik ben begonnen met een 5-string, die is later verkocht, maar nu heb ik weer een andere 5-string. Was in mijn ogen ideaal om mee te beginnen hoor, als je het vet vind dan! het leek mij wel tof, en als je er later toch naar toe wilt ivm lage tunings kan je hem beter gelijk nemen. een 5-string lijkt me echt niet moeilijker om te bespelen dan een 4-string, als je helemaal vanaf het begin begint. dan kun je er gelijk aan wennen, iemand die altijd 4-snarig gespeelt heeft heeft soms wel moeilijkte met overstappen naar 5-string

B-bass
20 december 2007, 14:02
ik zou zeggen, begin met een 4 snaar en zorg dat je daarop alle toonladders/arpeggio's/akkoorden kent, dan kan je dat makkelijk uitbreiden met die 1 of 2 extra snaren. alle snaren liggen namelijk een kwart van elkaar af, kan je gewoon door berekenen zegmaar wat er dan op die B of die C snaar gebeurt. speel nu zelf op een 6 snarige spector legend. is toch wel lastig om te wennen aan de string-spacing en dat je ineens die hoge c hebt. die B heb je zo onder de knie.