PDA

View Full Version : Gibson's nieuwe Self-Tuning Guitar



MetalPunk
13 september 2007, 16:06
Gibson heeft ook weer iets nieuws, naja nieuws is een groot woord. Beter misschien.

Check it:

Klik hier (http://www.gibson.com/en%2Dus/Lifestyle/Features/Introducing%20Powertune%5F%20Gibson%5F/)


Bron: Ultimate guitar.com

fred dons
13 september 2007, 16:17
tis verschikkelijk, het is een hele mooie uitvinding (door een duitser uitgevonden)
er zitten kleine servomotoren in de stemmechanieken die de boel op stemming houden, het verschrikkelijke zit hem er in dat Gibson de alleen rechten op de uitvinding heeft gekocht en waarschijnlijk; of het exclusief voor gibson houd of (zoals helaas gebruikelijk met Gibson) het product even probeert en vervolgens achter in een donkere kluis gooit om het er nooit meer uit te halen

jorik12345
13 september 2007, 16:17
Ze verzinnen ook echt alles tegenwoordig. Het wel erg makkelijk als je in verschillende tunings speelt :satisfie:
Grappig ding.

Nobler
13 september 2007, 16:17
Kweet niet, zal wel erg veel kosten. Ik ben ook nooit zo weg van de stemapparaatjes die we nu kennen (waarbij je dus zelf aan de knoppen moet draaien). Als ik een gitaar daarmee volgens het metertje perfect stem en ik sla een akkoord aan ... Jugh, vals. Ik moet dan altijd op mijn oren fijnstemmen, dus dat doe ik dan liever vanaf het begin. Ik gebruik stemapparaatjes alleen op het podium als er teveel lawaai is om goed te kunnen stemmen (bijna altijd), maar ik doe dat niet graag omdat ik weet dat ik de gitaar dan eigenlijk niet naar mijn smaak goed kan stemmen. Dit is helemaal erg met de apparaten die met ledjes werken.

Danny Drug
13 september 2007, 16:28
geweldige uitvinding!

ik kan dit alleen maar goed vinden... hopelijk snel ook op een gitaar van mij te vinden

Tunen sucks....

Rouzy
13 september 2007, 16:29
Tunen sucks....Tunen is ROCK & ROLL! :gitarist:

Kim Wilson
13 september 2007, 16:34
Tunen is ROCK & ROLL! :gitarist:
Chuck Berry en Jerry Lee Lewis, DAT was rock & roll.

Johnny V
13 september 2007, 16:36
tunen is en blijft een deel van het gitaarspelen. al dat automatiseren vind ik maar bullshit. binnekort hoef je je handen niet eens te gebruiken om gitaar te spelen :stop:

Danny Drug
13 september 2007, 16:37
Tunen is ROCK & ROLL! :gitarist:

tunen is een doodbloeder op het podium en een kut karwei in je kamertje..



pakt gitaar.... slaat aan... in toon... spelen

hoe kan je dat niet geweldig vinden!


ik wil dit op me explorer :)

Rouzy
13 september 2007, 16:38
binnekort hoef je je handen niet eens te gebruiken om gitaar te spelen :stop:nou... dat komt al:http://po-ru.com/images/intel-guitar.jpg*edit* dat op de achterkant is een computer dus je hoeft alleen maar nep te spelen :)

http://users.telenet.be/ilovefender/news_bestanden/image004.gif

Danny Drug
13 september 2007, 16:40
hij staat op een amerikaanse site in de pre-order voor $899.99

smakje geld :)

nou maar hopen dat ze hem voor een 6-op-een-rij kopen maken..

Spitfire
13 september 2007, 16:42
Vraag ik me wel sterk af wat de functie is van de stemknoppen die er nog steeds zitten.

fred dons
13 september 2007, 16:47
voor als je batterijtjes op zijn

Melon1510
13 september 2007, 18:56
Tunen hoort er gewoon bij, 't is een deel van je gehoor ontwikkelen lijkt me.
Een beetje een uitvinding voor de luie gitarist :hippie:

Danny Drug
13 september 2007, 19:42
Tunen hoort er gewoon bij, 't is een deel van je gehoor ontwikkelen lijkt me.
Een beetje een uitvinding voor de luie gitarist :hippie:

lijkt me niet dat je dit koopt op je eerste gitaar..

met mijn gehoor is niets aan de hand.. maar live snel tunen is zoo veel makkelijker nu...


stel je voor dat al de gitaristen vroeger geen elektrische gitaar hadden gekocht omdat het een vernieuwende uitvinding was...

leeg forum....

dit soort dingen maken live spelen zo veel makkelijker dat ik het een beetje kortzichtig vind om het af te doen als iets voor luie gitaristen...

Is distortion voor mensen die te lui zijn een potlood in hun versterker te steken? Liever 2 gitaren met beide 1 pickup dan er 1 met 2? Tune-o-,atic ook eng en nieuw? volumeknop voor diegene die niet ff naar hun versterker willen lopen?

face it.. tunen is kut en met dit word het opgelost... door dit apparaat zou ik meer verschillende stemmingen willen proberen en zo mijn muzikale kennis vergroten..

M@rtijn
13 september 2007, 19:44
nou... dat komt al:http://po-ru.com/images/intel-guitar.jpg*edit* dat op de achterkant is een computer dus je hoeft alleen maar nep te spelen :)

http://users.telenet.be/ilovefender/news_bestanden/image004.gif

Zou lullig zijn als hij tijdens een optreden crasht :P

Yamhammer_71
13 september 2007, 19:55
Gibson draait door! :eek:

drap
13 september 2007, 20:02
Kweet niet, zal wel erg veel kosten. Ik ben ook nooit zo weg van de stemapparaatjes die we nu kennen (waarbij je dus zelf aan de knoppen moet draaien). Als ik een gitaar daarmee volgens het metertje perfect stem en ik sla een akkoord aan ... Jugh, vals. Ik moet dan altijd op mijn oren fijnstemmen, dus dat doe ik dan liever vanaf het begin. Ik gebruik stemapparaatjes alleen op het podium als er teveel lawaai is om goed te kunnen stemmen (bijna altijd), maar ik doe dat niet graag omdat ik weet dat ik de gitaar dan eigenlijk niet naar mijn smaak goed kan stemmen. Dit is helemaal erg met de apparaten die met ledjes werken.

Een gitaar intoneren doet wonderen! :cheerup:

Yamhammer_71
13 september 2007, 20:11
Een gitaar intoneren doet wonderen! :cheerup:

+ 10.000 :cheerup: :cheerup: :cheerup:

Ritch
13 september 2007, 20:14
Koop een gitaar met een double-locking systeem en intoneer hem goed.

Kaboemba
13 september 2007, 20:24
tunen is een doodbloeder op het podium en een kut karwei in je kamertje..



pakt gitaar.... slaat aan... in toon... spelen

hoe kan je dat niet geweldig vinden!


ik wil dit op me explorer :)

Ik snap dat werkelijk niet, zowel thuis als op het podium hoef ik zelden of nooit tussendoor te stemmen.
Gewoon voor het optreden stemmen en ik kan de hele avond door.
Thuis stem ik negen van de tien keer niet voordat ik ga spelen.

Maar ik snap ook het snaren kanppen niet wat sommigen zo veel hebben.

glacius
13 september 2007, 20:56
Ik snap dat werkelijk niet, zowel thuis als op het podium hoef ik zelden of nooit tussendoor te stemmen.
Gewoon voor het optreden stemmen en ik kan de hele avond door.
Thuis stem ik negen van de tien keer niet voordat ik ga spelen.

Maar ik snap ook het snaren kanppen niet wat sommigen zo veel hebben.


+1 en als je een keertje moet stemmen doe je dit gewoon vlug met je tuner pedaal .. heus geen doodbloeder op het podium zolang je dit vlug noch gedistingeerd kunt doen .

MjS
13 september 2007, 22:11
Ik heb zat gitaristen gezien die te lang aan prutsen zijn met stemmen tussen de nummers.

Valt me trouwens ook op dat Les Pauls veel ontstemmen on stage, zie 'grote' artiesten asociaal veel stemmen met die dingen. Nogal logisch dat ze dan zo'n stemsysteem nodig hebben.

Anders Destium
13 september 2007, 22:42
Vraag ik me wel sterk af wat de functie is van de stemknoppen die er nog steeds zitten.

Wat is het verschil met de huidige Gibsons?

Als Gibson het geld van deze innovatie gewoon zoud steken in het gebruiken van fatsoenlijke tuners op hun gitaren, dan zijn ze ook klaar. In de ideale situatie doen ze dat met terugwerkende kracht :)

casper innosence
13 september 2007, 23:22
tunen is en blijft een deel van het gitaarspelen. al dat automatiseren vind ik maar bullshit. binnekort hoef je je handen niet eens te gebruiken om gitaar te spelen :stop:

Binnenkort heb je geen eens een gitaar meer nodig om gitaar te spelen...

anyway, mij kost het teveel, daarbij denk ik dat je hele band met het systeem zal moeten werken om er echt het nut van te hebben, want als 1 gitarist altijd exact gestemt staat en de andere net minder zuiver is, blijft het gewoon KUT. En daar wordt een hele band op aan gerekend, niet 1 gitarist die niet stemt...

TimmU
13 september 2007, 23:26
toch best een uitvinding voor luie gitaristen zoals ik . alleen jammer dat het waarschijnlijk weer alleen op gibson - gitaren te verkrijgen is ,... toch niet echt een fan van.

Danny Drug
14 september 2007, 01:03
Valt me trouwens ook op dat Les Pauls veel ontstemmen on stage, zie 'grote' artiesten asociaal veel stemmen met die dingen. Nogal logisch dat ze dan zo'n stemsysteem nodig hebben.

+897346


ja.. dat zie ik inderdaad ook... best genant... veel metalbands die zo'n ding gebruiken zijn , door geweldadig spelen, soms midden in hun nummer weer de G snaar kwijt... behoorlijk zonde..

cas121
14 september 2007, 08:07
Tsja die G blijft op alle Gibson achtige gitaren toch een illuster apparaat. Ook als je brug, tuners en topkam perfect zijn blijft ie soms tegenwerken.

Maareh ik vind het wel een mooie uitvinding, zou het nooit kopen op een van mn gitaren maar toch... bij mijn band wissel ik ook 3-4 keer van stemming en dan zou dit best handig zijn.

Nellyrocks
14 september 2007, 08:31
Het zou voor mij alleen een functie hebben als ie, als je stemt, ook meteen mute. Ik heb echt een hekel aan een band waarvan de gitaristen hardop stemmen. Laat staan dat ze even checken met een flageoletje.
Anders moet je alsnog je stemapparaatje indrukken om stil te kunnen stemmen op je gitaar.


Afijn. Ik vind het grote bull en ook nog eens lekijk. Het je een mooie oude gitaar met van die lichtgevende tepels. bhee.

jonesd
14 september 2007, 09:05
De verschillende stemmingen lopen wel ver uiteen.

Ik vraag mij af wat ze gedaan hebben aan de intonatieproblemen die normaal gezien zouden moeten opduiken.

Orpheo
14 september 2007, 10:16
tis verschikkelijk, het is een hele mooie uitvinding (door een duitser uitgevonden)
er zitten kleine servomotoren in de stemmechanieken die de boel op stemming houden, het verschrikkelijke zit hem er in dat Gibson de alleen rechten op de uitvinding heeft gekocht en waarschijnlijk; of het exclusief voor gibson houd of (zoals helaas gebruikelijk met Gibson) het product even probeert en vervolgens achter in een donkere kluis gooit om het er nooit meer uit te halen

net als met die wilkinson trem die met een draai van je trembar een vaste brug word.... ook zonde dat die niet in productie zit.

Nielsje
14 september 2007, 10:21
net als met die wilkinson trem die met een draai van je trembar een vaste brug word.... ook zonde dat die niet in productie zit.

Heb je daar een linkje van orph?

Einzeln
14 september 2007, 10:29
Het wordt pas leuk als je via midi op een bepaald moment je lage e naar D kan stemmen zoals bij dat virtual systemen waarschijnlijk al mogelijk is. Moet dan wel binnen mum van tijd gebeuren.

schizo910
14 september 2007, 10:33
Ik zou het wel handig vinden, scheelt weer gitaren wisselen tijdens de set als je meerder stemmingen gebruikt... Overigens is het bij mij heel verschillend, de ene keer blijf ik een optreden lang volledig in stemming en de andere keer moet ik om een aantal nummers stemmen. Hangt erg af van het licht op het podium (warmte e.d.) de temperatuur, heeft de gitaar lang genoeg in de ruimte gestaan, én uiteraard hoe enthousiast ik zelf mijn gitaar aan gruzels ram...

Kim Wilson
14 september 2007, 10:35
..., én uiteraard hoe enthousiast ik zelf mijn gitaar aan gruzels ram...
Hey, jij ramt geen van jouw gitaren aan gruzels!! :angry:





Daar zijn ze veel te mooi voor.

schizo910
14 september 2007, 10:36
Hey, jij ramt geen van jouw gitaren aan gruzels!! :angry:





Daar zijn ze veel te mooi voor.

Niet zo letterlijk nemen, meneer Wilson! Maar ik kan toch echt behoorlijk te keer gaan... Lekker slaan op zo'n ding om hem te laten gonzen... :D

Kim Wilson
14 september 2007, 10:39
Niet zo letterlijk nemen, meneer Wilson! Maar ik kan toch echt behoorlijk te keer gaan... Lekker slaan op zo'n ding om hem te laten gonzen... :D
Geintje natuurlijk. :D

Ik snap ook wel wat je bedoelt. Een goeie gitaar kan idd wel wat hebben. Ik wil bij gebrek aan een tremolo ook nog wel eens mijn hals naar voren duwen. Klinkt mooi. :D

LP_CL
14 september 2007, 10:43
tunen is een doodbloeder op het podium en een kut karwei in je kamertje..



pakt gitaar.... slaat aan... in toon... spelen

hoe kan je dat niet geweldig vinden!


ik wil dit op me explorer :)
Jeez, nu zal ik mijn roadies moeten ontslaan... :cooler:

Mitch
14 september 2007, 10:46
Tja, op Gibsons heb je dit wel nodig ook natuurlijk, die ontstemmende krengen :D

Raffel
14 september 2007, 10:52
PRS ftw :D

Maar dit techniekje ga je dus nooit toepassen op een floating bridge, lijkt me duidelijk. Dan blijven al die servo-motoren aan die snaren trekken tot je hele brug er uit springt.

Kim Wilson
14 september 2007, 10:56
Hoe werkt dat eigenlijk als je bends speelt? Of als je de derde (of waar dan ook) fret pakt? Gaat ie hem dan ook bijstellen? Zal lekker zijn, sta je mooi barré te rammen, stemt dat ding hem terug!


Doe mij mijn Fender maar. :D

Orpheo
14 september 2007, 10:57
Heb je daar een linkje van orph?

nee, ik heb dat systeem wel eens gezien op een gitaar van fred dons. was een wilkinsonbrug.

Einzeln
14 september 2007, 11:11
Dat is niet die convertable? Dat bestaat nog steeds hoor.

Bins
14 september 2007, 11:22
Ik stem tijdens een optreden meestal maar 1 keer... Soms snel ff checken als de zanger staat te ouwehoeren (tu-2, dus mute) en dan komt het af en toe voor dat de g snaar een klein tikkie nodig heeft.

Ik ga geen geld uitgeven aan iets wat mijn gitaar die 98% van de tijd in tune is 100% van de tijd in tune houdt. Vooral niet als het systeem duurder is dan mijn gitaar :D

Tis wel leuk verzonnen natuurlijk.

FruscianteFan
14 september 2007, 11:41
Binnenkort heb je geen eens een gitaar meer nodig om gitaar te spelen...Er is al een T-shirt ontworpen die ervoor zorgt dat er geluid uit komt als je luchtgitaar speelt.

En tunen op het podium? Jeff Buckley deed dat ook, zelfs zonder stemapparaat. Gister had Spinvis voor zijn laatste nummer wel een flink ontstemde spaanse gitaar, dat duurde even. Maar je moet niet zeuren, als je gitaar ontstemd is stem je haar gewoon en moet je er niet over na gaan denken dat iedereen daarop staat te wachten.

Verder wel een mooie uitvinding hoor, ik zie alleen het verschil met dat systeem van Fender niet zo.

q-elvis-p
14 september 2007, 11:49
godverdomme dacht dat ik die tuners bedacht had... kutzooi. moet ik weer opnieuw beginnen met uitvinden.

Quadrifoglio
14 september 2007, 12:26
PRS ftw :D

Maar dit techniekje ga je dus nooit toepassen op een floating bridge, lijkt me duidelijk. Dan blijven al die servo-motoren aan die snaren trekken tot je hele brug er uit springt.

Maar tot die tijd heb je geen problemen met ontstemmen :D

glacius
14 september 2007, 17:02
het zou natuurlijk wel mogelijk zijn .. servo motor op de verenspanning die communiseerd met de servo's aan de tuners (op de floyd dan)

Danielovich
14 september 2007, 20:00
godverdomme dacht dat ik die tuners bedacht had... kutzooi. moet ik weer opnieuw beginnen met uitvinden.

was jij ook zoiets ook aan het ontwikkelen dan?
cool;)

Postov
14 september 2007, 22:29
Er is al een T-shirt ontworpen die ervoor zorgt dat er geluid uit komt als je luchtgitaar speelt.

En tunen op het podium? Jeff Buckley deed dat ook, zelfs zonder stemapparaat. Gister had Spinvis voor zijn laatste nummer wel een flink ontstemde spaanse gitaar, dat duurde even. Maar je moet niet zeuren, als je gitaar ontstemd is stem je haar gewoon en moet je er niet over na gaan denken dat iedereen daarop staat te wachten.

Verder wel een mooie uitvinding hoor, ik zie alleen het verschil met dat systeem van Fender niet zo.

Stemmen moet gewoon kunnen. Maakt een optreden wat persoonlijker. En vaak geeft het ook een bijzonder geluid wanneer een gitarist iets stemt naar zijn voorkeur. Luister b.v. naar Live at Sin-é van Jeff Buckley.

q-elvis-p
14 september 2007, 22:40
was jij ook zoiets ook aan het ontwikkelen dan?
cool;)

had wel zoiets bedacht, geen idee dat iemand anders net zo geniaal zou zijn...hehe. leert weer wat! meteen werk van maken.

FruscianteFan
15 september 2007, 00:11
Stemmen moet gewoon kunnen. Maakt een optreden wat persoonlijker. En vaak geeft het ook een bijzonder geluid wanneer een gitarist iets stemt naar zijn voorkeur. Luister b.v. naar Live at Sin-é van Jeff Buckley.Zal ik doen, ben sowieso enorm fan van hem ;)

B_2_the_a
15 september 2007, 00:40
Het ligt bij mij echt aan de gitaar..
Merk wel dat ondanks de tremelo mijn strat erg weinig ontstemt (graphtech nut + stringuide)... mijn tele iets minder (hetzelfde maar zonder tremelo maar met kut mechanieken)...
Mijn dot wil graag ontstemmen, maar die heeft nog geen graphtech nut..

Ik vind het maar overkill, automatisch stemmende gitaren...

Wat is het volgende? gitaren die uitzich zelf spelen (Beetje a la demo's op crappy keyboards)