PDA

View Full Version : G snaar ontstemt snel



RedBuell
13 september 2007, 12:27
De G snaar van mijn LTD EC1000 VBK ontstemd wel heel erg snel. Als ik de gitaar stem mbv een stemapparaat is de g snaar al na enkele minuten ontstemd terwijl de rest nog goed staat.

De gitaar heeft een setje 011-049 snaren van het merk Elyxer en is gestemd en afgesteld in een D tuning dus wordt de g snaar een F . De huidige snaren zitten er mischien net 3 weken op. Er zitten Sperzel locking tuners op en ook zo'n locking bridge van tone pros geloof ik.

Ik wil nog wel eens de tuning aanpassen maar dat is in feite niks extreems, van D naar een drop C of een C# tuning. Merk wel dat de gitaar het best gestemd blijft en het lekkerste speelt in D omdat hij in D is afgesteld.

Meneer I.
13 september 2007, 13:28
Ik heb exact hetzelfde probleem op een andere gitaar. Ik heb al van alles geprobeerd en verdenk nu de tuner van alle ellende. Ik heb nog enkele spares liggen dus ik ga dat maar eens proberen.

MjS
13 september 2007, 13:47
De g-snaar is altijd wel een probleemveroorzaker. Jouw probleem ligt wellicht bij de topkam. De Sperzels zouden het probleem in ieder geval niet moeten zijn, maar check ze toch even en meteen de brug ook. Als de snaar bij beide goed vastzit, ligt het dus aan de topkam.

Nobler
13 september 2007, 16:10
Ik heb zelf eigenlijk nooit last van ontstemmende snaren, maar de andere gitarist van mijn band heeft daar met zijn Epi Dot 335 wel veel last van. Ik adviseerde hem een nieuw setje tuners aan te schaffen. Wat doet die malloot, bestelt hij nieuwe Epiphone mechanieken, waar hij ook nog eens maanden op heeft moeten wachten. Het probleem is nu met de nieuwe mechanieken minder, maar niet weg, dus waar het aan ligt? Het kan zijn dat de Epi mechanieken de spanning van een solid G-snaar niet aan kunnen.

Wat ik trouwens altijd doe nadat ik een snaar gestemd heb is hem even opdrukken om de spanning tussen mechaniek en kam gelijk te krijgen met de spanning tussen kam en brug. Daarna even controleren of de stemming nog klopt.

Jeroen Petrucci
13 september 2007, 16:11
Je moet kijken of je niet te veel windingen gebruikt voor je snaren er op te zetten. Had ik eerst ook last van namelijk

RedBuell
13 september 2007, 17:00
Er zitten niet te veel windingen op, het zijn locking tuners, er zit 1 winding op. Het is wel een snaar die ik op een of andere reden veel gebruik voor bends maar hij ontstemd ook zonder te spelen. Er zit ook zo'n earvana compensated nut op. Schijnt een redelijk goeie kam te zijn.

Zo te zien zit alles goed, gitaar is nog niet zo oud, heb hem via e bay nieuw gekocht, hij is pas afgesteld en doe er geen gekke dingen mee.

RedBuell
13 september 2007, 17:42
Ik pak net trouwens mijn ouwe Ibanez RG770 met floyd rose uit de koffer, waar hij al zeker 4 weken inzat zonder te stemmen en bijna spatzuiver, klein beetje g en b stemmen maar dat mocht geen naam hebben.

Thijs_Razor
13 september 2007, 17:48
Ik pak net trouwens mijn ouwe Ibanez RG770 met floyd rose uit de koffer, waar hij al zeker 4 weken inzat zonder te stemmen en bijna spatzuiver, klein beetje g en b stemmen maar dat mocht geen naam hebben.

Wat anderen ook zeggen over Floyds, nu ik er een op m'n Les Paul heb, ben ik er écht van onder de indruk :hippie:

Squier4ever
13 september 2007, 18:47
De G snaar van mijn LTD EC1000 VBK ontstemd wel heel erg snel. Als ik de gitaar stem mbv een stemapparaat is de g snaar al na enkele minuten ontstemd terwijl de rest nog goed staat.

De gitaar heeft een setje 011-049 snaren van het merk Elyxer en is gestemd en afgesteld in een D tuning dus wordt de g snaar een F . De huidige snaren zitten er mischien net 3 weken op. Er zitten Sperzel locking tuners op en ook zo'n locking bridge van tone pros geloof ik.

Ik wil nog wel eens de tuning aanpassen maar dat is in feite niks extreems, van D naar een drop C of een C# tuning. Merk wel dat de gitaar het best gestemd blijft en het lekkerste speelt in D omdat hij in D is afgesteld.

djeez die chinezen gaan wel heel erg ver met hun kopieerdrift....

Rormo
13 september 2007, 19:31
Bij mij ook altijd de G die ontstemd. Een beetje grafiet in de kam wrijven wil nog wel eens helpen...

MjS
13 september 2007, 22:28
Recent dikkere snaren gaan gebruiken zonder topkam wat in te vijlen? Snaren goed oprekken na opleggen?

Mike McCready
13 september 2007, 22:44
Heb op al mijn gitaren last van redelijk snel ontstemdende snaren.
De enige gitaar waar ik dat nooit bij heb gehad is mijn Fender Jazzmaster. Tremolo intensief gebruiken en een paar weken later is hij nog exact op stemming.
Andere gitaren moet ik om de paar nummers stemmen...

RedBuell
13 september 2007, 23:12
Ik heb een setje 011 erop laten zetten toen hij werd afgesteld, ik neem aan dat die jongen (redelijk serieuze gozer wat gitaren etc betreft) dat wel gedaan heeft als het moest.

IK moet er volgende week even heen voor mijn Ibanez met wireing problemen en zal het meteen even vragen.

MjS
13 september 2007, 23:47
Het lijkt mij toch het meest waarschijnlijk dat de topkam niet (of nét niet voldoende) is ingevijld om de snaar soepel te laten lopen. Als je net gestemd hebt of een bend hebt gedaan, en dan met je vinger even achter de topkam de snaar naar beneden drukt, verspringt ie dan? Dan is absoluut de topkam.

Nellyrocks
14 september 2007, 08:39
Het lijkt mij toch het meest waarschijnlijk dat de topkam niet (of nét niet voldoende) is ingevijld om de snaar soepel te laten lopen. Als je net gestemd hebt of een bend hebt gedaan, en dan met je vinger even achter de topkam de snaar naar beneden drukt, verspringt ie dan? Dan is absoluut de topkam.

Yep

Pak een beetje zacht potlood, een B2 ofzo, plet de punt en smeer je kam er mee in. klaar, scheelt een berg.
Ik heb een oude Ibanez LP en die was eerst ook altijd vals en er had ook 30 jaar .09 op geleden. Nu met .11 liep ie idd ene beetje vast. Even uitvijlen op deze manier ">" zodat je snaar bovenaan iets meer klemt en onderaan meer trilt, beetje potloot en klaar.

RedBuell
14 september 2007, 10:03
Ik zal het even proberen, had hier niet meteen last van, eigenlijk pas sinds kort terwijl hij al een tijdje geleden is afgesteld. Maar goed ik moettoch naar die zaak, ze hebben blackstar pedalen EN de rocktron silverdragon. Beide overdrive pedalen wilde ik testen dus dat komt mooi uit, als ze nou nog eens een Metal Muff hebben ben ik helemaal blij.

break_of_silence
14 september 2007, 17:49
Als 't nou echt niet lukt, kun je je plank altijd nog aan mij verkopen :cooler: