PDA

View Full Version : Ibanez Tubescreamer vraagje?



Herman
12 september 2007, 19:38
Hey,


Ik zit de afgelopen tijd een beetje op marktplaats te kijken naar een Tubescreamertje. Alleen heb ik een vraagje: Soms zie ik dat er een zogenaamde "808mod" uitgevoerd is op zo'n pedaaltje, wat houd dat in?. En wat is de gangbare prijs voor zo'n pedaaltje (met en zonder mod)?
Thnx :)


Ps, ff een linkje naar een TS op marktplaats met zo'n mod (http://muziek.marktplaats.nl/effecten/111581074-tubescreamer-ts-9-incl-808-mod-analog-man.html?return=eJwtzdEKhCAQBdB%2FCeqtzJItDFnaPxEz ktRER1ha9t93hH2ac4e5jOSUfwzvl8Tp%2FOBV0jKqYzkAAifk vIL2nZPxhGClhNR5S1y%2BjT5b7VvjE8TstAftid53rQrUxFh3 gLPPtxW02ZKAqx5XWo%2BvkBE9wmJap2EuHAoZQ24GWVaA8zah NODfcJhWj8%2BiURivVG6HJoQs%2BiYIOlbL9wf9Gz%2FS&df=1&fta=eNpNkluO4yAQRffCR77rwbNQtjBbiKx21GOJJFZs92Smlb 0P4EfzY%2BHD5VZdqE68fE%2F5o5Znunx1aVJxkmBEvdIZT%2F 10nh%2BCcVwEYkJx5GMicVrHfpCYZvk3jHGc8%2B5tlPtyuz6H j5heQtY6xzH9FWPyGuNjGoRO47ic4TSekUsZLWrsPq8qDoKc%2 F1nU0OcGOmGQ7yGb5lZEIXLwjAhVuDOtgT1VRoeOvfauMt4ZGo %2FgdGG6ZXr1MxuDYD0DUWH2qMEOsrQw98Osd6bqfMM0ey4s7H 6eGEKoZxEayBpshXhUDt7m8hXSj6XRxtJxNxskCNpUqBsl2c3z SOORiDdlE8dAbr7CJo%2B2AdZCTSCt8yNXGBqIwVUlQQsBfYVH Iu9dsLwqm0TscG2JuFHmh6yFaE8EBowmt3qa5jjZ9c2oSUQ2mF DhkSgbWLYr9K1SrzEptJDK1b2nfMui5sfY9dMlXe%2Bf8%2B8i LTERRH0sz%2BdluPfX107z%2BVv3upT5zRPbiy3dk6juj4q%2F tuVXGeU8ye%2F3f51%2B10w%3D&fta_ind=4)

RolandT
12 september 2007, 20:45
TS naar TS808 (http://www.geocities.com/sunsetstrip/vine/6655/tubescreamer.htm) en nog veel meer hier (http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxtech.htm)

Herman
12 september 2007, 21:51
Bedankt! Máár, kan het kloppen dat de eerste link alleen over een andere mod gaat? Om dat ding extra op z'n donder te geven als ik t goed begrijp. En van die 2e link word ik niet écht heel veel wijzer (zal nog eens een keer goed kijken). Maar ik begrijp dat met de 808 minder "tone gesuckt" word? Of zit ik er nu keihard naast?

RolandT
12 september 2007, 22:37
Korte samenvatting;-)
In terms of differences among the models: the TS808, the TS9, and the TS9 reissue are in fact built on the same circuit board pattern. For these three, THE ONLY DIFFERENCES ARE THE OPAMP TYPE AND THE TWO OUTPUT RESISTORS. This is how the various conversions to "TS808 specs" are done - two resistors are changed in value, and the opamp maybe changed to another type.

De BYOC screamer (http://www.buildyourownclone.com/screamer.html) is een TS808 clone voor 85 USD. De BYOC site geeft verschillende mods aan en wat ze zouden moeten doen met je sound.

matto
12 september 2007, 22:42
ts 808 mod is andere chip erin en een paar weerstanden vervangen zodat ie wat meer drive kan maken op de input van de aangesloten versterker.

Herman
12 september 2007, 22:58
Aah, prima..hij gaat net een tikkie verder als zonder mod dus :). Prima, dat wou ik ff weten. En scheelt dat nou ook nog in prijs met zo'n mod?

Nocki
12 september 2007, 23:13
ts 808 mod is andere chip erin en een paar weerstanden vervangen zodat ie wat meer drive kan maken op de input van de aangesloten versterker.


Ik kan je helaas weinig helpen maar kan wel ingaan op het stukje over de Screamer van BYOC!

Deze kit kost geen drol (bestellen bij degiergitaarbouw.nl) en het bouwen is een fluitje van een cent! Bij de kit zitten inderdaad allemaal onderdelen om die mods zelf te doen... En de klank is super! je hebt voor dat geld een true-bypass predaaltje wat 100% naar je eigen smaak is af te stellen en het intzettend goed doet. Je mag er zelfs hautain over doen.

Dat pedaaltje? oh... Dat heb ik zelf gemaakt!
Je vind het goed klinken? ja!
Wat...? je wilt er ook een? Dan maak ik er toch een voor je :-)


Tis echt ontzettend leuk om te doen en erg makkelijk! En het geluid is fenomenaal! ik heb er 2 geprobeerd (ibanez tubes screamers) maar weet helaas niet meer welke. ik heb ze namelijk terug gebracht...

Chris Winsemius
12 september 2007, 23:19
TS 808 vs. het gros v/d TS9s:
technisch: andere chip en twee andere weerstanden.
qua sound is de 808 wat smeuïger imho, grootste verschil wordt veroozaakt door de chip.

NB. SRV gebruikte na 'n TS808 'n TS9 en daarna 'n TS10....

tubeonly
13 september 2007, 09:41
Eigenlijk is bijna iedere tubescreamer wel lekker, alleen, het zit hem net in de kleine details. Iedereen heeft zo zijn favoriet en als SRV zelfs de TS10 gebruikt dan weet je dat er bij bijna allen iets heeel goeds moet zijn.

Als je wilt experimenteren: koop voor 25/30 euro een soundtank ts5 tubescreamer en een MOD pakketje van Banzai. Voor een paar euro heb je tien chips, dan nog de 2 resistors + socket voor 2 euro en je kunt van iedere tubescreamer iets leuks en je eigen favoriet maken:

http://www.banzaieffects.com/Tube-Screamer-Chip-Tuning-Set-pr-16132.html

Ah ja, een goede amp wil ook helpen. Op een marshall vind ik een tube screamer altijd redelijk ok maar geen favoriet, maar op een oude Fender buizenbak zijn ze pas echt lekker. Afhankelijk van je stijl!

Herman
13 september 2007, 15:56
Ik begrijp dus dat er complete "bouwpakketten" voor TS'en te krijgen zijn? En het is makkelijk hoor ik wel, maar zelfs voor een COMPLETE technicus noob die werkelijk de ballen verstand heeft van solderen en shit? Opzich wel leuk projectje natuurlijk, je eigen pedaaltje bouwen :)

Nocki
13 september 2007, 16:10
Ik begrijp dus dat er complete "bouwpakketten" voor TS'en te krijgen zijn? En het is makkelijk hoor ik wel, maar zelfs voor een COMPLETE technicus noob die werkelijk de ballen verstand heeft van solderen en shit? Opzich wel leuk projectje natuurlijk, je eigen pedaaltje bouwen :)



De BYOC pakketten zijn zo ontiegelijk simpel dat ik het ook kan!

wel even goed gereedschaop kopen. Lekker dun soldeer leuk soldeerbout en een tangetje. Ook heb ik even een sleutelsetje gekocht. voor beetje leuk spul is je investering zo'n 100 euro en dit blijf je gebruiken!

Het solderen is makkelijk en alles is in babytaal uitgelegd... helemaal goed...

tata...

DeiDRagonas
13 september 2007, 17:39
Als je twee linker handen heb en van jezelf al geen soldeerspullen hebt liggen zou ik me niet gaan lopen irriteren aan t in elkaar priegelen van zo'n dingetje. Ik zou gewoon een scoren op marktplaats, veel makkelijker..

grt!

Herman
13 september 2007, 17:51
Mwoah, tis voornamenlijk dat ik er totaal geen ervaring mee heb op de "handenarbeit" lessen na op school, en dat stelde helemaal geen fuck voor. Het lijkt me opzich best leuk zo'n ding in elkaar te schroeven, en een soldeerbout is niet zo gek duur dacht ik. En je hhoe zit dat met die chipjes enzo? Ik begrijp dat je dat ding helemaal in kunt stellen (qua mogelijkheden/geluid) oals je zelf wilt. Ben je daar niet allemaal apparte chipjes voor nodig enzo? En is dat ook allemaal uitgelegd wat wat doet, en hoe ik t erin moet maken/solderen/weetikveelwat?
Veel vragen ik weet het, maar ben wel nieuwschierig, en een keer een KLEIN beetje leren solderen kan wel eens van pas komen. :)

Nocki
13 september 2007, 18:01
Het is echt heel simpel. De enige reden dat ik ooit een soldeerbout vast heb gehad was om een tekeningetje in een houten trommel te branden toen ik 13 was. later nog eens geprobeerd een kabeltje te solderen en dat kabeltje heeft het 5 minuten vol gehouden.

De eerste BYOC die ik kocht wou ik laten maken door een vriend maar er ging nogal lange tijd voorbij eer hij tijd had. Op een avond heb ik een soldeerbout gehaald en soldeer en heb mn bureau leeg gehaald.

Lampje op tafel en een oud tangetje had jk al. gewoon begonnen... toen ik zag hoe mooi die soldeer na een tijdje het gaatje in liep en hoe professioneel dat printplaatje eruit zag was ik helemaal in de wolken. de rest (kabeltjes en zou) wou ik mn maat laten doen. maar goed. ik was toch lekker bezig. snachts om 4 uur had ik een delay en een chorus liggen :-) het allermoeilijkste is de behuizing mooi krijgen.

Dat lukt me nog steeds niet helemaal zoals ik wil helaas.

Maar het gaat dus heel langzaam. Je opent de handleiding die in het engels is met plaatjes en je print m uit. als je alleen de onderdelen lijst uit print is het al genoeg. de rest deed ik naast mn scherm als je niet bij je pc zit print m dan helemaal uit... logisch.

Alle onderdeeltjes zijn wel redelijk herkenbaar. ik wist niet hoe alles heete maar als je goed leest is het makkelijk.

4x transistor 4,7ohm rood geel geel zwart bruin (ik zeg maar wat)

en zo een hele lijst...


daarne is het de pcb (het printplaatje pakken) en onderdeel voor onderdeel in de bestaande gaatjes doen en solderen... Voor je het weet heb je van een lelijk groen plaatje je eerste bos van transistoren en zo te pakken.
tijdens de bouw wordt er ook verteld wat je zou kunnen doen om een ander geluid te krijgen. zelf ben ik voor standaard gegaan en heb later wat dingen veranderd...

als het printplaatje klaar is kan je verder met alles in de behuizing te draaien en de kabeltjes aan te sluiten gewoon links beginnen kabeltje voor kabeltje en rechts eindigen.

elke draadje wat je gedaan hebt even aantekenen als je vriendin het noig vind te praten tegen je tijdens het solderen... :)

Bij mij deden alle pedalen het in 1 keer. geen problemen gehad ofzo. heb je wel problemen doe je gewoon even je soldeer bout tegen elk gesoldeerd stukje zodat de soldeer nog even vloeit. daarnaa zijn alle dingen die je hebt gesoldeerd wel zeker vast (hopelijk) als tie nog niet werkt. elk component even nakijken of tie wel op de goede plaats zit. en kom je er echt niet uit werkt het byoc forum fantastisch!

maar goed. ik heb hetniet niodig gehad. ik kan nu lekker solderen en het gevoel van je eigen pedaal is fantastisch! en goedkoop! waar koop je nou een TB TS voor dat geld?

Herman
13 september 2007, 18:47
Hey Nocki, bedankt voor deheldere uitleg, tis al aardig wat duidelijker :)
Lijkt me erg interesant. Dat je ook enigzins zelf je geluid kunt bepalen spreekt me aan.
Maar je zegt al, kost geen drol. Maar waar zie jij de prijzen staan? Op de site zag ik iets van 80dollar, das al gauw 120 euro, vind ik eigenlijk nog best prijzig.

Dirk_Hendrik
13 september 2007, 18:51
Hey Nocki, bedankt voor deheldere uitleg, tis al aardig wat duidelijker :)

Lijkt me erg interesant. Dat je ook enigzins zelf je geluid kunt bepalen spreekt me aan.
Maar je zegt al, kost geen drol. Maar waar zie jij de prijzen staan? Op de site zag ik iets van 80dollar, das al gauw 120 euro, vind ik eigenlijk nog best prijzig.


Omgedraaid converteren AJB ;)

Herman
13 september 2007, 18:57
Verrek...40pleuro's? Das geen geld voor een (nieuw) goed pedaal. :P
*edit: ik zie toch nog 90 euro bij Dr Tube..hmm

Herman
13 september 2007, 19:08
Wat ik me zojuist wel snel ff bedenk, werken die dingen alleen op batterijen of valt er een addapter aan te knuppen?

Nocki
13 september 2007, 19:31
check www.degiergitaarbouw.nl

bij de beginpagina direct op dolly het schaap klikken en je kan zo naar de prijslijst!


Edit: de link op die pagina is helaas weg en de prijslijst is niet meer toegankelijk. ook de websop doet het tijdelijk niet helaas. ik dacht dat de tubescreamer 84,- was ofzo.

RolandT
13 september 2007, 19:52
Edit: de link op die pagina is helaas weg en de prijslijst is niet meer toegankelijk. ook de websop doet het tijdelijk niet helaas. ik dacht dat de tubescreamer 84,- was ofzo.Als je toch moet bestellen via internet kan je evengoed in de uk (http://www.eskimo.com/~z01/vibe-o-tronic/) bestellen (zijn met shipping -naar Belgie- nog goedkoper dan De Gier, en leveren zeer snel).

Nocki
13 september 2007, 20:51
Ik wil dat de Gier volgend jaar nog steeds bestaat om de super service te leveren die die nu ook al levert... Dus ik bestel bij de Gier!
Trouwens, De Gier is Goedkoper!

peter_heijnen
14 september 2007, 07:42
Hey Nocki, bedankt voor deheldere uitleg, tis al aardig wat duidelijker :)
Mss wordt het hiermee nog iets duidelijker, de 250+kit met 10 filmpjes waarin vanalles wordt gedemonstreerd:
http://www.buildyourownclone.com/250.html

Herman
16 september 2007, 15:43
Dan nog 1 ding: Kun je een adapter op die BYOC dingen zetten? of werkt alleen met batterij?

RolandT
16 september 2007, 17:10
Dan nog 1 ding: Kun je een adapter op die BYOC dingen zetten? of werkt alleen met batterij?
Zowel adapter als batterij werkt bij BYOC.